Hop til indhold

Inseminering

Gæst inga
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har et par Basset Hound som er i fuld gang med deres parringsdans ;-) Min han kan ikke rigtigt finde ud af, at komme på tæven...fik hende insemineret ved sidste løbetid, men hun gik desværre tom. Prøver igen nu, og her kommer så mit problem:confused: har været til blodprøver med hende og hun skal igen i morgen...meningen er at hun skal insemineres...men det skulle ikke undre mig, at hun var klar fredag....og der har dyrelægen lukket!!!

Er der nogen der har erfaring med at gøre det selv...og kan man det?? Er helt på bar bund...ikke for sjov at jeg render til blodprøver, for så ikke at have mulighed for parring:cry: prøver selvfølig at hjælpe hannen på...men hvis ikke han kan.... håber nogen har et godt råd???

MVH Inga

Link til indlæg
Del på andre sites

inga skrev:
Hejsa

Jeg har et par Basset Hound som er i fuld gang med deres parringsdans ;-) Min han kan ikke rigtigt finde ud af, at komme på tæven...fik hende insemineret ved sidste løbetid, men hun gik desværre tom. Prøver igen nu, og her kommer så mit problem:confused: har været til blodprøver med hende og hun skal igen i morgen...meningen er at hun skal insemineres...men det skulle ikke undre mig, at hun var klar fredag....og der har dyrelægen lukket!!!

Er der nogen der har erfaring med at gøre det selv...og kan man det?? Er helt på bar bund...ikke for sjov at jeg render til blodprøver, for så ikke at have mulighed for parring:cry: prøver selvfølig at hjælpe hannen på...men hvis ikke han kan.... håber nogen har et godt råd???

MVH Inga

Du kan sagtens selv gøre det.. Så du hvordan dyrlægen gjorde sidste gang?
Link til indlæg
Del på andre sites

inga skrev:
Hejsa

Jeg har et par Basset Hound som er i fuld gang med deres parringsdans ;-) Min han kan ikke rigtigt finde ud af, at komme på tæven...fik hende insemineret ved sidste løbetid, men hun gik desværre tom.

Jeg tilstår straks - jeg er ikke opdrætter, men vores første airedale var avlshund og havde aldrig problemer med parring, undtagen en enkelt gang. Den tæve havde et par gange modsat parring med andre hanhunde og opdrætteren havde en enkelt gang prøvet inseminering hos dyrlægen.

Tæven gik tom.

Da min hanhund over et par dage heller ikke kom nogen vegne med damen, foreslog opdrætteren, at jeg slog et smut omkring dyrlægen med min hanhund.

Dette afslog jeg, fordi jeg tænkte, at der s'gu nok var en grund til, at almindelig parring ikke tiltalte damehunden.

Hvis du én gang før har prøvet med din egen hanhund og tæven gik tom, så var det måske en idé enten hurtigt at få fat på en anden hanhund ELLER overveje, om der skal avles på tæven, uanset hvor dejlig hun er?

Som sagt - dette er udelukkende en almindelig hundeejers tanker. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar:-) Tror grunden til at hun gik tom sidst, var et forkert parringstidspunkt...pøvede i 2 dage at overlade det til dem selv, men hannen kunne ikke finde ud af at tage den rigtige ende;-) så kom sikkert for sent til doktoren. De mangler slet ikke viljen, den er hos begge to.

Prøver da også på naturligvis denne gang....skal bare have et par ekstra hænder, da det er helt umuligt at hjælpe en han på, når man står alene med dem:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Dina skrev:
Jeg tilstår straks - jeg er ikke opdrætter, men vores første airedale var avlshund og havde aldrig problemer med parring, undtagen en enkelt gang. Den tæve havde et par gange modsat parring med andre hanhunde og opdrætteren havde en enkelt gang prøvet inseminering hos dyrlægen.

Tæven gik tom.

Da min hanhund over et par dage heller ikke kom nogen vegne med damen, foreslog opdrætteren, at jeg slog et smut omkring dyrlægen med min hanhund.

Dette afslog jeg, fordi jeg tænkte, at der s'gu nok var en grund til, at almindelig parring ikke tiltalte damehunden.

Hvis du én gang før har prøvet med din egen hanhund og tæven gik tom, så var det måske en idé enten hurtigt at få fat på en anden hanhund ELLER overveje, om der skal avles på tæven, uanset hvor dejlig hun er?

jeg er meget enig, en tæve som ikke kan parres naturligt bør efter min mening ikke bruges i avl, så jeg ville prøve med en anden han, dur det heller ikke så ville jeg ikke bruge tæven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Er enig i holdningen i forhold til lysten/evnen til at parre/holde på hvalpe.

Hvis det er fordi hannen er en dumrian, kan du så ikke bare hjælpe ham på vej? En naturlig parring med lidt hjælp er da absolut at foretrække fremfor det rod en inseminering er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også helt enig i, man ikke skal parre hunde der ikke vil...

Men nu er han bare lidt en klovn....har også tænkt mig at prøve naturligt og har allieret mig med venner at komme og hjælpe ( det er ikke så nemt alene) ville bare gerne have en nødløsning klar, hvis ikke det lykkedes:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jegt kan simpelthen ikke forstå, manm med vold og magt skal gennemføre avl på 2 individer som ikke kan naturligt.

Hvis hannen ikke kan finde ud af en naturlig parring, og det er han desværre ikke ene om, ja så skal han ikke indgå i avlen.

Det er logik for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

inga skrev:
En anden han er ikke mit valg....skal ikke med vold og magt ha´ et kuld...ønsker bare at føre min han videre, da han er friskt blod til racen i landet.

jeg tror ikke på af en hund gør nogen nevneverdig forskel

og vis ikke det lekker naturligt for ham at genemføre en normal

paring så bør han ikke ingå i avlen efter min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fuld forståelse for, at du gerne vil bruge din egen han....Meen det er altså for en race noget møg, at lade individer indgå i avlen når de ikke selv kan parre....:damn:

Jeg ved hvad jeg snakker om, fordi der i min egen race er avlet på alt for mange, som ikke kan parre naturligt, så laver opdrætterne det jeg kalder tvangsparringer, fordi de partu skal have et kuld fra lige netop disse hanhunde.

Og resultatet er så, at jeg selv de sidste 5 år ikke har fået hvalpe, fordi jeg ikke vil tvangsparre, og hanhundene ikke kan lave en naturlig parring, for de kan ikke rette deres bagvinkler ud, og har ikke kræfter nok til at trænge ind i tæven på naturlig vis..

Jeg snakker om schæfer.:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

jukl skrev:
Jeg har fuld forståelse for, at du gerne vil bruge din egen han....Meen det er altså for en race noget møg, at lade individer indgå i avlen når de ikke selv kan parre....:damn:

På den måde kan vi hurtigt få udryddet hele menneskeracen, for der er flere og flere der får fertilitetsproblemer :klap::klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

inga skrev:
Ja så det gjort et par gange...ser jo simpelt ud, men er bange for at føre den slange op i tæven:confused: der er ingen problemer i at tømme hannen..

Du behøver jo ikke føre den så langt op i tæven... I princippet kan du jo nøjes med at tage en engangssprøjte, stikke den lige indenfor og fyre ladningen af. Er hun klar, og sæden levedygtig, så kan det sagtens finde vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikke trådstarter snakker om vold og magt ved parring, forstår det sådan at hendes hund meget gerne vil parre damen men er lidt klodset ióg ikke helt kan finde vej ind???

Hvis nu jeg forestiller mig Koda er en klovn når han forhåbentlig en dag skal parre og ikke helt kan hitte ud af det men lysten er der vil det så være slemt at rette ham lidt så han kommer rigtig på?? :genert:

Er det nødvændigvis arveligt at hvis nu en han hun ikke helt kan ramme holdet og komme lige på, at så vil han føre det videre ?

Undskyld for OT

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne tro at det var bygningen af Basset der gjorde parring besværlig, men kan jo ligesågodt være fordi hannen er ung og urutineret.

Men tror dog at en del tæver ikke forsøges parret på de korrekte dage.

Det er da også lidt svært ind i mellem at forudse et ægløsningstidspunkt.

Sidst havde jeg også problemer med en fremmed , men rimelig rutineret hanhund. Vi måtte så tage blodprøve på tæven og egenlig skulle hun parres fra 18 dagen. Vi gjorde det så 17 + 19 dagen da hanhunden skulle til udstilling i Sverige.

Og da var han da interesseret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtigt at Basset Hound har lidt svært ved at komme på tæven, og de fleste hjælper dem lidt på vej:-) Tror jeg ramte forkerte dage første gang jeg prøvede, og prøver nu en sidste gang;-) 2 forsøg synes jeg er ok...

Tak for alle indput og råd:-D

KH Inga

Link til indlæg
Del på andre sites

Forældredyr som i min verden skal lave et kuld hvalpe, det er de dyr, som ved hvornår og hvordan det skal foregå....En sund hanhund med sine meget værdifulde instinkter intakte, han ved lige hvornår tæven vil, og der skal være mulighed for leg hundene imellem. Og hundene de ved det selv om de aldrig har parret før.

For mig handler det ikke kun om at parre smukke dyr, men om at videreføre det aller vigtigste instink hundene er i besiddelse af for artens overlevelse, nemlig at parre sig.

At vi mennesker så har fremavlet racer, hvis kropsbygning mere end vanskeliggøre en parring på naturligvis, og også en fødsel uden kejsersnit, ja det taler da sit tydelige sprog om, at vi mennesker ikke har en dyt forstand på hvad der er sundt eller det modsatte.

Dette er ikke bestemt for trådstarter-----men generelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dina skrev:

Tæven gik tom.

Personligt ville jeg aldrig inseminere..Især Bobo er meget kræsen med damer.. Jeg går ud fra at han ved hvilke han ikke skal parre sig med?? Han er f.eks aldrig intresseret i sin mor eller søstre når de er i løb
Link til indlæg
Del på andre sites