Hop til indhold

Hvad kan det være?


skipper-odense
 Share

Recommended Posts

Min mors 11 årige labrador/setter blanding blev pludselig rigtig dårlig fredag aften. Han savlede helt vildt, rystede over hele kroppen og virkede konfus og manglede balance. De fik ham selvfølgelig til vagtdyrlægen som umiddelbart gættede på en tumor der havde spredt sig til hjernen eller en hjerneblødning.

 

Han fik et skud stesolid, prednisolon og lagt et drop og så blev de enige om at han skulle med hjem til observation og så til sin normale dyrlæge mandag. Med mindre det blev værre naturligvis. Hun fik prednisolon med hjem til en uges behandling.

 

Vi var egentlig indstillede på at han nok skulle aflives selv hvis han ikke havde smerter for han skulle herfra med værdighed.

 

Men lørdag var han helt sig selv igen, tiggede mad som han plejer, bad om at komme på gåtur, og kom rendende med tennisbolden for at lege :vedikke:

 

Vi tænker lidt epilepsi, men er der nogen der har prøvet noget lignende der kan komme med en anden forklaring?

 

Og inden i foreslår det så skal han selvfølgelig til dyrlæge på mandag som planlagt. Vi er bare nysgerrige :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MamaChilleren

Tjah, hvis jeg ikke vidste bedre ville jeg tro han havde fået fat i en frø eller tudse!

Mine gamle katte fik de samme symptomer når de havde spist frøer, på grund af nogle giftstoffer som findes i padde-dyrenes slim. De savlede helt ekstremt, var meget tørstige og fik slim i munden. Efterfølgende blev de, som du selv beskriver, konfuse og vakkelvorne. Det er i hvert fald en mulighed - Men du skal selvfølgelig have ham til Dr. Dyr under alle omstændigheder.

 

Mine katte blev aldrig behandlet de skulle bare "sove den ud".

Link til indlæg
Del på andre sites

Har prøvet det samme for mange år siden med en kongepuddel...Den havde fået en blodprop i hjerne, fik et skud prednison herhjemme, og i næsten 2 døgn var den fuldstændig sig selv igen fordi prednisonen tager hævelsen i hjernen Men når virkningen af sprøjten så er væk er sygdomsbilledet det samme igen...

Jeg håber den har forgrebet sig på en tudse i stedet for det andet som for vores hunds vedkommende var med dødelig udgang....

Link til indlæg
Del på andre sites

Har prøvet det samme for mange år siden med en kongepuddel...Den havde fået en blodprop i hjerne, fik et skud prednison herhjemme, og i næsten 2 døgn var den fuldstændig sig selv igen fordi prednisonen tager hævelsen i hjernen Men når virkningen af sprøjten så er væk er sygdomsbilledet det samme igen...

Jeg håber den har forgrebet sig på en tudse i stedet for det andet som for vores hunds vedkommende var med dødelig udgang....

 

Øv hvor trist med jeres gamle hund :cry: ja det kan selvfølgelig godt være at prednisonen holder det nede :hmm: er der nogen risiko ved at give det over en længere periode? Jeg ved godt det er et skrapt lægemiddel, men hvis det udelukkende har langsigtede bivirkninger på organerne så gør det måske ikke så meget med en hund i den alder. Han har jo nok alligevel max 2-3 år igen under alle omstændigheder... Så hvis han kunne holdes symptom- og smertefri i en periode med medicin så ville det da bestemt være at foretrække

 

Min mors mand er heldigvis på efterløn så det er begrænset hvor meget alene hjemme tid Balder har. Det er rart så de kan overvåge ham i det næste stykke tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah, hvis jeg ikke vidste bedre ville jeg tro han havde fået fat i en frø eller tudse!

Mine gamle katte fik de samme symptomer når de havde spist frøer, på grund af nogle giftstoffer som findes i padde-dyrenes slim. De savlede helt ekstremt, var meget tørstige og fik slim i munden. Efterfølgende blev de, som du selv beskriver, konfuse og vakkelvorne. Det er i hvert fald en mulighed - Men du skal selvfølgelig have ham til Dr. Dyr under alle omstændigheder.

 

Mine katte blev aldrig behandlet de skulle bare "sove den ud".

 

de bor godt nok lidt ude på landet så det er da en mulighed :vedikke: det kan man da håbe for så er det jo da overstået nu...

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv hvor trist med jeres gamle hund :cry: ja det kan selvfølgelig godt være at prednisonen holder det nede :hmm: er der nogen risiko ved at give det over en længere periode? Jeg ved godt det er et skrapt lægemiddel, men hvis det udelukkende har langsigtede bivirkninger på organerne så gør det måske ikke så meget med en hund i den alder. Han har jo nok alligevel max 2-3 år igen under alle omstændigheder... Så hvis han kunne holdes symptom- og smertefri i en periode med medicin så ville det da bestemt være at foretrække

 

Min mors mand er heldigvis på efterløn så det er begrænset hvor meget alene hjemme tid Balder har. Det er rart så de kan overvåge ham i det næste stykke tid.

Faktisk så bliver mennesker i dag også behandlet på samme måde, mener jeg at kunne huske......

Hvis din hund ikke igen er blevet dårlig, så har den ikke haft en prop eller blødning i større målestok.

Ja der er bivirkninger endog mange og kraftige...Jeg selv får predn. behandling hver gang jeg får lungebetændelse, ellers kan jeg overhovedet ikke få luft...

Man kan nu ´se det på mit hår og på min hud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv hvor trist med jeres gamle hund :cry: ja det kan selvfølgelig godt være at prednisonen holder det nede :hmm: er der nogen risiko ved at give det over en længere periode? Jeg ved godt det er et skrapt lægemiddel, men hvis det udelukkende har langsigtede bivirkninger på organerne så gør det måske ikke så meget med en hund i den alder. Han har jo nok alligevel max 2-3 år igen under alle omstændigheder... Så hvis han kunne holdes symptom- og smertefri i en periode med medicin så ville det da bestemt være at foretrække

 

Min mors mand er heldigvis på efterløn så det er begrænset hvor meget alene hjemme tid Balder har. Det er rart så de kan overvåge ham i det næste stykke tid.

 

Jeg har selv haft en hund, der levede godt på prednisolon i 2½ år før der viste sig nogen som helst bivirkninger.

---Men så blev han osse ret syg..

 

--Så det kan sagtens være det rigtige at gøre med din mors hund. Det er sikkert den rigtige løsning. Måske skal I ikke engang forsøge at stoppe prednisolonen. For hvor sandsynligt er det, at en 11 årig hund finder på at spise frøer, hvis han aldrig har gjort det før?

Jeg håber at I får en god snak med dyrlægen i dag, så I kan træffe den rigtige beslutning.

Prednisolon ER et vidundermiddel... Hvis bare der ikke var de bivirkninger..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv haft en hund, der levede godt på prednisolon i 2½ år før der viste sig nogen som helst bivirkninger.

---Men så blev han osse ret syg..

 

--Så det kan sagtens være det rigtige at gøre med din mors hund. Det er sikkert den rigtige løsning. Måske skal I ikke engang forsøge at stoppe prednisolonen. For hvor sandsynligt er det, at en 11 årig hund finder på at spise frøer, hvis han aldrig har gjort det før?

Jeg håber at I får en god snak med dyrlægen i dag, så I kan træffe den rigtige beslutning.

Prednisolon ER et vidundermiddel... Hvis bare der ikke var de bivirkninger..

 

ja jeg er godt nok spændt på hvad dyrlægen siger. De ville i hvert fald presse på for at få en tid her til eftermiddag.

 

Vi kørte derover i går for lige at se til ham, og hvis ikke han havde haft en forbinding på det ene ben efter droppet så ville jeg aldrig have gættet at han havde været så dårlig bare 2 dage forinden :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

nå jeg har lige snakket med min mor. Dyrlægen mente absolut ikke at det hverken var en blodprop eller epilepsi eller noget andet. Han holdt på en forgiftning :-D

 

Min stedfar var i mellemtiden kommet i tanke om at balder på eftermiddagsturen i fredags havde fundet og slugt noget sølvpapir nede ved den lokale bålplads. Der sidder åbenbart tit en del unge dernede og fester, så dyrlægens teori er at der har været lidt hash eller pot rester i sølvpapiret og hunden simpelthen er blevet forgiftet af det :vedikke:

 

Nu fandt skipper så det opkastede sølvpapir i deres have i går og nåede at tygge godt og grundigt på det :rolleyes: så jeg sidder lidt og holder øje med om han virker påvirket, men det burde han jo have vist tegn på nu hvis det er...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Min stedfar var i mellemtiden kommet i tanke om at balder på eftermiddagsturen i fredags havde fundet og slugt noget sølvpapir nede ved den lokale bålplads. Der sidder åbenbart tit en del unge dernede og fester, så dyrlægens teori er at der har været lidt hash eller pot rester i sølvpapiret og hunden simpelthen er blevet forgiftet af det :vedikke:

 

What?? Hvor vildt! Det håber jeg da virkelig var årsagen.

 

Da Motor spiste sig helt vildt skæv, der var han max stenet - det ville nok kunne tolkes som balanceproblemer hvis man ikke vidste bedre :hmm: Han stod bare sådan og dinglede og skulle virkelig anstrenge sig for at tage et skridt. Så sov han nogle timer og så spiste han noget græs og kastede op. Dagen efter var han også helt sig selv igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Nu fandt skipper så det opkastede sølvpapir i deres have i går og nåede at tygge godt og grundigt på det :rolleyes: så jeg sidder lidt og holder øje med om han virker påvirket, men det burde han jo have vist tegn på nu hvis det er...

 

Forresten, hvis det har lagt i maven på Balder, er der nok ikke så meget krudt tilbage. Så mon ikke Skipper er ok :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikken dejlig nyhed, at han bare havde taget narko... :lol::lol:..

 

Man skal sguda osse holde øje med hvad de går og putter i munden..

 

Silke er osse meget interesseret i rester ved bålpladsen.... Det KUNNE være, at jeg skulle snore hende mens vi går lige der... :hmm:

 

hihi ja det var lidt svært at finde en passende grimasse over diagnosen. Narko og så i hans alder :lol:

 

Vi havde godt nok aftenen før dyrlægebesøget snakket om der kunne være en sammenhæng med det sølvpapir, men vi havde ikke fantasi til at det kunne indeholde andet end fordærvet mad og det burde jo ikke give de symptomer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MamaChilleren

Hvor er det godt at dit spørgsmål endte som en historie man kan trække på smilebåndene over, frem for en trist og kedelig en af slagsen!

 

Jeg håber Balder holder mange år endnu :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...