Hop til indhold

Varmer I jeres hunde op?


Trei
 Share

Recommended Posts

Før træning eller fx hundeleg, varmer I så jeres hunde op?

 

Jeg gør altid, det er blevet en vigtig ting, der altid skal være plads og tid til efter jeg én gang var så uheldig at sætte Ozzie igang med en omgang hundeleg, hvor hun ikke var varmet nok op. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. Ikke specifikt.

 

Den har gåturen at blive varm i. Eller om vinteren et tæppe, en jakke eller lignende over sig for at holde sig varm ved længere tids stilstand.

 

(tror vildtet ville kigge noget, hvis jeg begyndte at varme hunden op inden jeg sendte den på en apport ;-):lol:)

 

Kan det være skadeligt at lade være? Ja for alle andre dyr er det jo. Mennesker tillige......

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten

I forbindelse med træning varmer jeg min hund op ved at gå/løbe med hende. Desværre er det for længe siden jeg lærte at massere til at jeg tør bruge det.:-D

 

jeg har en aftale med kiropraktoren om at jeg lærer at lave udstrækning når jeg får en ny hund. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja det gør jeg vel nok, men jeg kalder det nu bare "tur" så Emma bliver koncentreret omkring mig, og der laver jeg gerne nogle stop and go øvelser, samt plads øvelser...

 

Jeg kan ikke lade være med at tænke på noget jeg oplevede på Island og deres træningsmetoder ved hestene deroppe. Der blev ikke varmet op eller noget som helst det var bare ud og få lært unghestene noget og der var ikke en halt eller øm hest de tre uger jeg var der (eller jeg var lidt øm i mit korpus:oops:). Mens vi herhjemme skal varme hestene op i mindst 15 min før vi tænker så meget som trav...

 

Jeg tror det i bund og grund handler om hvad hunden er vandt til og hvor stor muskelmassen er, samt hvor stærke senerne er...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Okay, det er åbenbart mere almindeligt at varme sin hund op end jeg troede - jeg må indrømme jeg aldrig har hørt om det :oops:

 

Så jeg er jo nysgerrig :-) Hvordan foregår det, når I varmer op?

 

Når jeg varmer op foregår det ved at jeg går/løber (kontrolleret). Som tidligere nævnt er det desværre for længe siden jeg lærte at massere, så jeg "tør" ikke bruge det mere.

 

Efter endt træning går/lunter jeg en tur inden hunden bliver sat i bilen.:-D

 

Min hund har haft et par fibresprængninger, så jeg har lært at varme hunden op (hvad vi vist alle godt ved er sundt) på den hårde måde :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg varmer også bare Ozzie op ved at gå hende varm inden hun skal igang med fx træning. Måske det kom til at lyde finere end det er. :-D

 

Udover at hun rent fysisk bliver mere klar så hjælper det også på hendes koncentration og kontakten. Det er ikke kun benene, der bliver varme. :mrgreen:

 

Therese: På de træningspladser jeg har været på er det sådan halv-almindeligt med opvarming, forstået på den måde at nogle gør det, fx at de kommer lidt før træning og går rundt med hunden og lader den snuse rundt og gå sig varm. Andre hælder bare hunden ud af bilen og igang.

 

 

Hvor er det spændende det DKWierchert skrev med at man jo ikke nødvendigs kan varme hunden op, når den skal ud efter ænder, det har jeg slet ikke tænkt på. Sørger du så for at den så vidt muligt ikke ligger for længe inden eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det spændende det DKWierchert skrev med at man jo ikke nødvendigs kan varme hunden op, når den skal ud efter ænder, det har jeg slet ikke tænkt på. Sørger du så for at den så vidt muligt ikke ligger for længe inden eller?

 

Den ligger jo så længe det er nødvendigt.

Det er sværere end man lige regner med, at holde en hund ordentligt varm når man er på stand.

Jeg plejer at have en tyk vamset fiberpels ekstra med. Og når hunden er inaktiv ryger pelsen rundt om hunden. Lynet/knappet under maven, og ærmerne bundet om halsen på hunden. Dét virker ;-)

 

Men én ting man kan have in mente er, at jagthunde/brugshunde ikke lever problemfrit ligesålænge som de hunde der ikke bruges aktivt, hele året rundt, uanset vind og vejr.

Jeg har lige aflivet den hvide på mit profilbillede pga slidgigt, begyndene albueledsproblemer samt lidt hoftesmerter. Han blev 7, sådan cirka. (iøvrigt en ganske horribel ukontrolleret blanding af retriever, dalmatiner og schäfer, så han har i dén grad været disponeret for sygdommene!!)

 

Generelt siger man at en virkelig brugt jagthund på 8-9 år er en "gammel" jagthund.

 

Så jo. Arbejdet året rundt, i vand og på land, slider på hunden, og det kan jo næppe komme som en overraskelse. Men kunne vi gøre mere for hundene når vi er "derude"? Jeg tror det ikke, men måske der er nogen gode ideer her på forum?

 

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Men én ting man kan have in mente er, at jagthunde/brugshunde ikke lever problemfrit ligesålænge som de hunde der ikke bruges aktivt, hele året rundt, uanset vind og vejr.

Jeg har lige aflivet den hvide på mit profilbillede pga slidgigt, begyndene albueledsproblemer samt lidt hoftesmerter. Han blev 7, sådan cirka. (iøvrigt en ganske horribel ukontrolleret blanding af retriever, dalmatiner og schäfer, så han har i dén grad været disponeret for sygdommene!!)

 

Generelt siger man at en virkelig brugt jagthund på 8-9 år er en "gammel" jagthund.

 

Så jo. Arbejdet året rundt, i vand og på land, slider på hunden, og det kan jo næppe komme som en overraskelse. Men kunne vi gøre mere for hundene når vi er "derude"? Jeg tror det ikke, men måske der er nogen gode ideer her på forum?

 

:-)

 

Jeg vil da lige sige at jeg personligt kender til 2 stk Tysk Ruhåret der har været brugt aktivt (meget) på jagt og blevet dømt unghunde i alderen 9-13 år af dyrlægerne. Disse 2 hunde havde "kun" de gænse skader som opskårne trædepuder osv. :-D

 

Men måske de 2 var nogle 1'ere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...