Hop til indhold

Spørgsmål om goldens


Trei
 Share

Recommended Posts

Jeg har en bekendt, der skal have hund for første gang. Valget er faldet på en golden og jeg har så lovet at hjælpe med at finde ud af hvad man skal være særligt opmærksom på ved køb af en. Så nu prøver jeg at hitte lidt svar herinde i vores golden-forum

 

Uden at vide noget så gætter jeg på at man skal holde øje med HD og AA-status i linierne, og er der noget med at goldens også tjekkes for PRA?

 

Er der andet man bør være opmærksom på?

Link til indlæg
Del på andre sites

HD, AA, PRA som du rigtignok har skrevet.

 

Udover det ville jeg være påpasselig med linjerne der vælges. (ganske som med andre brugshunderacer)

 

Ønskes en stor, bred, lys golden

 

eller en lidt mere klejn, tæt, mørkere golden?

 

Hvad med arbejdsevnen?

 

De store, brede, lyse (til tider næsten ovre i det hvide), er næsten uden undtagelse udstillingslinjer.

 

De mindre (kortere, lavere og "tættere) og mørkere (ofte set helt over i ræverød) er oftest brugslinjerne.

 

Det ovenfor skrevne er mine egne observationer fra markprøverne. Udstillingsfolk vil sikekrt hævde deres store hvide goldens sagtens kan bruges på markprøver, eller at der findes "dual" hunde (hunde der begår sig ligegodt begge steder)

 

Min egen mening:

Alle goldens kan bruges på markprøver. Du når bare ikke lige langt med alle linjer.

Dual-hunde eksisterer ikke. På papiret jo. I praksis nej. (i grunden sjovt at "dualhunde" oftest arbejder i udstillingsringen, hvis de nu er så gode på marken ;) )

 

Sådan!! Der var lidt info, krydret med fordomme tillige. Her er en mand der forstår at gøre sig upopulær :mrgreen::lol:

 

Aj. Kig linjerne grundigt igennem, og find ud af hvor hunden bliver "brugt", og forhør dig herefter ved rette instans. Dvs. udstillingsfolk, eller markprøvefolk, indenfor racen.

 

Jeg selv er lab-mand, og kender derfor ikke helt så meget til linjerne ved goldens. Kender dem kun fra praktisk brug på marken, såvel som en sjælden gang i ringen.

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige tilføje at ud over HD, AA og Pra, mener jeg det også er vigtig at finde en god kennel hvor der bliver lagt vægt på den rigtige prægning af hvalpe.

 

Jeg skal selv have hvalp fra www.goldenfocus.dk Deres ene tæve er drægtig og venter hvalpe i uge 34 - 35. Jeg kender de mennesker der har kennelen og kan anbefalde stedet. De gør et stort stykke arbejde for at avle på gode og sunde linier. Deres hunde færdes inde i huset og er alle godt socialliseret. De gør meget ud af at deres hvalpe får den rigtige prægning.

De gør meget ud af at man får den hvalp der passer til en.

 

Men læs om dem på deres hjemmeside.

 

Det er de store lyse golden de har.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
Gæst MissRiie

Nu er mange af tingene skrevet, men vil lige sige lidt mere. :)

 

Vil de have en "ny" type Golden, eller en "gammel"?

- De nye er for det meste meget lysere, næsten hvid..

 

Hvis de vil have en "gammel" så skal de kigge længere, da de desværre ikke bliver avlet så meget.

 

Ellers er der alle de "sundhedsting" man skal tjekke.

 

Men når nu det er første gang, de skal have hund, har jeg nogen ting:

 

- Har de have? Ellers skal man huske på, at hunden skal gås med tit, for at komme af med afføring mm.

- Er der andre dyr i nærheden? - Golden er for det meste god til andre dyr, men man skal stadig tænke over det.

- Har de små børn? - Babyer og hunde, må aldrig være alene.. Heller ikke en Golden Retriever.

- Hvad vil dee gøre, hvis de tager på ferie? - Det er allerede smart, inden man køber hunden, at vide, hvor man kan få dem passet.

 

Der er massere af andre ting, men disse er de "vigtigste"..

 

& så, betal hellere mange penge, for en hund, hvor at det er langt ude, der har været ting som HD, end betal lidt, for en hund, hvor at moderens far, eller lignende, har haft det.

- Man knytter sig hurtigt til en hund, og det er ærgeligt, hvis de får en sygdom, som gør de nok ikke bliver så gamle, som hvis de ikke havde fået det.

 

Held & lykke med hunden, til dem. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er stort set enig i hvad der er skrevet, men vil bare lige gøre opmærksom på at DJR - Dansk Jagthunde Register - kan være et godt sted at søge efter hund. Det er opdrættere der arbejder seriøst med helbred, temperament og brugsegenskaber, som alternativ til udstillingslinierne, der efterhånden er meget sygdomsplagede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er mange af tingene skrevet, men vil lige sige lidt mere. :)

 

Vil de have en "ny" type Golden, eller en "gammel"?

- De nye er for det meste meget lysere, næsten hvid..

 

Hvis de vil have en "gammel" så skal de kigge længere, da de desværre ikke bliver avlet så meget.

 

Ellers er der alle de "sundhedsting" man skal tjekke.

 

Men når nu det er første gang, de skal have hund, har jeg nogen ting:

 

- Har de have? Ellers skal man huske på, at hunden skal gås med tit, for at komme af med afføring mm.

- Er der andre dyr i nærheden? - Golden er for det meste god til andre dyr, men man skal stadig tænke over det.

- Har de små børn? - Babyer og hunde, må aldrig være alene.. Heller ikke en Golden Retriever.

- Hvad vil dee gøre, hvis de tager på ferie? - Det er allerede smart, inden man køber hunden, at vide, hvor man kan få dem passet.

 

Der er massere af andre ting, men disse er de "vigtigste"..

 

& så, betal hellere mange penge, for en hund, hvor at det er langt ude, der har været ting som HD, end betal lidt, for en hund, hvor at moderens far, eller lignende, har haft det.

- Man knytter sig hurtigt til en hund, og det er ærgeligt, hvis de får en sygdom, som gør de nok ikke bliver så gamle, som hvis de ikke havde fået det.

 

Held & lykke med hunden, til dem. :)

 

Jeg syntes du skriver mange fornuftige ting om det at have hund.

Det handler som du siger om at sætte sig ordenlig i hvordan en hund skal passes og hvilke skavanker man skal passe på med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissRiie
Jeg syntes du skriver mange fornuftige ting om det at have hund.

Det handler som du siger om at sætte sig ordenlig i hvordan en hund skal passes og hvilke skavanker man skal passe på med.

 

Tak. :)

 

Men ja, det er det vigtigste, ting som race, udseende, alder osv. kommer i sidste række. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...