Hop til indhold

Vores gamle labrador og vores lille hvalp HURTIG HJÆLP


Gæst christofferhh
 Share

Recommended Posts

Gæst christofferhh

Hej hunde-forum.

 

Det her bliver nok lidt langt, men vær sød at læse det hele :-)

 

Jeg er ny her og skriver til jer efter en episoder som har bidt sig fast i mig, jeg har for nyligt mistet min schæfer som har været med i vores familie lige siden jeg var lille. Vi havde derudover en labrador som nu er 5 år, han er glad, legesyg. Han elskede vores schæfer over alt på jorden og vi tænkte: Vi kan ikke bare lade ham være alene. Så vi kiggede og fandt hurtigt en sød lille sort labrador-han. Vi tog til løkken og hentede ham, det så ud til at være godt. Vi tog ham hjem og lod vores ældre labrador snuse lidt til ham og ellers var der ikke så meget. Vi havde så haft dem i en dag uden det store udover nogle markeringer fra vores ældre hund - da vi tænkte havde vi måske rost vores ældre labrador for noget negativt da vi sagde "dygtig" hver gang han stoppede med at knurre eller "brumme" når den lille kom for tæt på. Så her den anden dag løb vores lille hvalp rundt og legede med en sok og vores ældre labrador stod og kiggede, indtil han pludselig hoppede hen mod ham og faktisk overfaldt ham.. Vores hvalp har det helt fint (der var intet at se da han på ingen måde rigtigt havde bidt sig fast.. Hvilket vi antager som et jalousi anfald og ikke et direkte overfald). Men det vil vi på ingen måde ha' så vi smed ellers vores labrador over i kurven og jeg kan godt sige jer han var flov. Nu her efter har der ikke rigtigt været noget så brutalt som det der... Men vi kan jo ikke have at han går og er sur på den lille, og da vi gerne vil beholde dem begge og have at de kunne blive gode venner er vi selvfølgelig i gang med det ene og andet. Når de er ude i snor sammen klarer de sig faktisk godt og der er ikke rigtigt nogen problemer, men vores gamle labrador har det med at markere meget og vi er måske lidt mere obs på det end vi var før pga. dette lille uheld. Vi sørger også for at tage vores lille hvalp væk når han ligger for meget op til leg også give vores ældre hund lidt tid for sig selv og vores hvalp noget legetid da vi jo ikke mener at de skal lege sammen endnu (hvalpen er 9 uger). Vi er jo derfor lidt triste ved ikke at kunne rigtigt gå væk fra dem bare lidt tid uden at vi skal være usikre, men da vi på ingen måde mener vores ældre hund er "skør" vil vi ALDRIG kalde ham noget lignende det. Vi må dog også være bestemte og få ham til at forstå at vores lille hvalp altså godt må rende rundt og lege, spise og gå rundt derinde. Vi ønsker nogle rigtig gode tips til hvordan vi kan stoppe det her, og hvilke reaktioner der er gode og dårlige.. Jeg vil meget gerne høre for folk som har oplevet noget lignende i stedet for folk som bare "har læst" det i et blad. Jeg ønsker nogle gode idéer til hvordan vi kan få sat de her to dejlige hunde sammen så de begge to kan have det godt.

 

Mvh Christoffer :klap:

og mine to dejlige hunde: Ben & Darwin :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej hunde-forum.

 

Det her bliver nok lidt langt, men vær sød at læse det hele :-)

 

Jeg er ny her og skriver til jer efter en episoder som har bidt sig fast i mig, jeg har for nyligt mistet min schæfer som har været med i vores familie lige siden jeg var lille. Vi havde derudover en labrador som nu er 5 år, han er glad, legesyg. Han elskede vores schæfer over alt på jorden og vi tænkte: Vi kan ikke bare lade ham være alene. Så vi kiggede og fandt hurtigt en sød lille sort labrador-han. Vi tog til løkken og hentede ham, det så ud til at være godt. Vi tog ham hjem og lod vores ældre labrador snuse lidt til ham og ellers var der ikke så meget. Vi havde så haft dem i en dag uden det store udover nogle markeringer fra vores ældre hund - da vi tænkte havde vi måske rost vores ældre labrador for noget negativt da vi sagde "dygtig" hver gang han stoppede med at knurre eller "brumme" når den lille kom for tæt på. Så her den anden dag løb vores lille hvalp rundt og legede med en sok og vores ældre labrador stod og kiggede, indtil han pludselig hoppede hen mod ham og faktisk overfaldt ham.. Vores hvalp har det helt fint (der var intet at se da han på ingen måde rigtigt havde bidt sig fast.. Hvilket vi antager som et jalousi anfald og ikke et direkte overfald). Men det vil vi på ingen måde ha' så vi smed ellers vores labrador over i kurven og jeg kan godt sige jer han var flov. Nu her efter har der ikke rigtigt været noget så brutalt som det der... Men vi kan jo ikke have at han går og er sur på den lille, og da vi gerne vil beholde dem begge og have at de kunne blive gode venner er vi selvfølgelig i gang med det ene og andet. Når de er ude i snor sammen klarer de sig faktisk godt og der er ikke rigtigt nogen problemer, men vores gamle labrador har det med at markere meget og vi er måske lidt mere obs på det end vi var før pga. dette lille uheld. Vi sørger også for at tage vores lille hvalp væk når han ligger for meget op til leg også give vores ældre hund lidt tid for sig selv og vores hvalp noget legetid da vi jo ikke mener at de skal lege sammen endnu (hvalpen er 9 uger). Vi er jo derfor lidt triste ved ikke at kunne rigtigt gå væk fra dem bare lidt tid uden at vi skal være usikre, men da vi på ingen måde mener vores ældre hund er "skør" vil vi ALDRIG kalde ham noget lignende det. Vi må dog også være bestemte og få ham til at forstå at vores lille hvalp altså godt må rende rundt og lege, spise og gå rundt derinde. Vi ønsker nogle rigtig gode tips til hvordan vi kan stoppe det her, og hvilke reaktioner der er gode og dårlige.. Jeg vil meget gerne høre for folk som har oplevet noget lignende i stedet for folk som bare "har læst" det i et blad. Jeg ønsker nogle gode idéer til hvordan vi kan få sat de her to dejlige hunde sammen så de begge to kan have det godt.

 

Mvh Christoffer :klap:

og mine to dejlige hunde: Ben & Darwin :vuf:

Det er synd at I har fået en lidt dum start på det der helst skal blive et langt venskab mellem to hunde.

Hver gang der kommer en ny hund i familien er det en enestående begivenhed. I kan ikke på forhånd vide nøjagtigt hvordan det kommer til at gå og I kan desværre heller ikke stille krav op om hvordan den gamle hund skal have det, men I kan tage jeres forholdsregler. Vi har fået fire nye hunde indenfor de sidste seks år og ikke to gange er forløbet ens.

For det første skal I nok forvente en noget længere indkøringsperiode. Det kan godt være I har købt hvalpen som selskab for den gamle hunde, men det er ikke sikkert den værdsætter den "gave". Han har mistet sin bedste hundeven og i stedet er der kommet en lille ligegyldig/ træls hvalp. Det er ikke alle voksne hunde der elsker hvalpe, de kan nemlig være særdeles grænseoverskridende i deres adfærd.

Jeres hund kan ikke være "flov", det kræver en fornemmelse af stolthed og ære og det har hunde ikke, men den kan føle sig meget presset i situationen. Den situation I beskriver lyder som en meget almindelig strid om ressourcer, snarere end et overfald, men der er alt for få deltaljer til at afgøre det. Hvis den gamle hund går frem og tager tingen og bataljen så er ovre, ville jeg aldrig blande mig. I skal passe meget på at I ikke lærer den gamle at forbinde hvalpens tilstedeværelse med noget negativt.

Generelt ville jeg skille dem langt mere ad, i stedet for at prøve at regulere på den gamles adfærd hele tiden ( rose når den holder med at knurre, skælde ud over udfald). I forventer af jeres gamle hund at den undertrykker sine følelser, men I kan let komme til at gøre det værre. Et babygitter er en god investering, så kan vapsen have sine ting og den gamle kan være lidt i fred. De skal nok få det godt sammen, men ting tager tid. Når den gamle brummer af den lille fortæller han at han ikke er vild med selskabet og det må respekteres, men sørg for at håndtere det før situationen opstår.

Min gamle tæve kom først til at holde rigtigt af vores nr. 2 hund, da han blev voksen, men hun leger lystigt med vores sidste nye hvalp.

Lidt rodet, men håber I kan bruge det:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis den gamle hund viser interesse for at lege med hvalpen, så lad dem endelig gøre det! Det er jo sådan de lærer hinanden at kende. Grib kun ind hvis hvalpen gentagne gange signalerer at den vil væk fra situationen, men ikke bliver respekteret af den voksne. De fleste voksne hunde ved instinktivt hvor lang de kan gå overfor en hvalp.

Hvis den ældste har tendens til ressourceforsvar, så fjern alt legetøj, tyggeben osv. Og I må naturligvis ikke lade dem være alene sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

En øv start at få, men bare rolig det skal nok gå.

 

Jeg har kun en gang prøvet at sætte en voksen sammen med en hvalp, og mine erfaringer siger mig; Den voksne skal have lov at have sine "følelser" (hunde har ikke følelser på samme måde som vi mennesker).

 

Han skal have lov til at sige fra/til overfor hvalpen; Selvfølgelig ikke voldsomt! Men han skal have lov til at sige at "her stopper legen altså".

 

Hvalpen skal også lære at den voksne bestemmer, og at der er grænser.

 

Det er så svært at rådgive omkring, alt jeg kan sige er at husk at respektere jeres gamle hund, og ikke skæld den ud for at sige fra, forsøg at have nogle gode nusse øjeblikke sammen, og f.eks. leg med hvalpen og få ham i ro og tag så og hyg lidt sammen med begge hunde.

 

Husk han er vant til at være "babyen", så det er også nyt for ham!

 

Og så bare rolig det SKAL nok gå :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst christofferhh

I får lige alle et tak for jeres fantastiske svar, nu er jeg også på sommerferie hvilket giver mig god tid. Jeg sad også og kiggede lidt rundt og jeg ved skam godt at han skal have lov til at sige fra, prøver bare altid at se om det kan være mere end bare et "nej jeg gider ikke lige nu" - det skal dog siges at hvalpen har 3 rum helt for sig selv hvor han kan lege med os uden den gamle er der ;) og vi giver så den gamle lidt tid sammen med os når den lille leger (fx. tager vores "ældre" hund ud på en lang løbetur eller gå tur).

 

Jeg er meget glad for at høre i mener det nok skal gå og jeg må nok bare være knap så bekymret, dog lige til det med "overfaldet" - han ville ikke tage sokken men nærmere sige "Ved du hvad, her er det mig som leger - IKKE DIG!". Jeg tror bare lige vi lader dem finde deres pladser selv, dog med vores hjælp også når hvalpen bliver større kan de i større grad lege sammen.

 

Jeg håber det kommer til at gå godt (har skam ikke tænkt mig at give op!)

 

men tak for det lille boost fra jer :-)

 

Kom gerne med flere ting som kan være gode, havde tænkt mig at give dem nogle gode fælles oplevelser (en tur over på en god strand og løbe lidt osv.)

 

Jeg sad bare at tænkte, hvad mht. at tage den bette op? Bliver vores ældre hund mon sur over det? Kan han tage det som om vi bedre kan lide hvalpen? Fordi vi har det jo med tit lige at fjerne den lille og gå lidt rundt med ham og tage ham op og få lidt tid bag en lukket dør - så den gamle også kan være sig selv.

 

Men ihvertfald tak.

 

mvh Christoffer

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine svar bliver lidt korte, for jeg sidder med et tastatur der ikke virker, men jeg synes det er vigtigt at få med, at det nok virker lidt som om I lukker den gamle ude af fællesskabet, og så forstår jeg godt at han er sur.

Når jeg får en ny hvalp i huset, gør jeg meget ud af positiv særbehandling af den gamle hund. Den gamle skl være med overalt, og selvfølgelig have førsteret til den gode plads i sofaen, have mad først, ud/ind af døren først osv.

Sådan som I gør, virker det nærmest omvendt, og jeres gamle hund føler muligvis at han er ved at falde en tak nedad i rangordenen. Det vil gøre ham mere tilbøjelig til at hævde sig overfor hvalpen - som han jo ser som sin rival.

Hvis I viser ham at han stadig er førstehund i familien, vil han ikke længere se hvalpen som en trussel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst christofferhh

Hej hunde-forum

 

Ja så skriver jeg igen :)!!!

 

Jeg har hermed haft dem rendene lidt sammen og ser nogle specielle ting jeg aldrig har set før. De har faktisk løbet rundt og de har accepteret hinanden, den gamle har markeret og det har vi ladet ham gøre. Vi har også taget den lille væk når vi mener han blev for "irriterende". De har faktisk ligget sammen, kun 20 centimeter væk fra hinanden ca. Hvilket vi aldrig havde set før. Også når de var ude har den lille kunne løbe rundt ved ham og de har faktisk set helt fantastiske ud sammen, vi ser meget lys fremad. MEN... Så i dag stod min far hende ved vores kommode hvor deres legetøj lå, han kom til at pive med det og så kom begge hundene hen til ham. Den lille kom under hans ben og den store stod ved siden af.. Det triggerede et eller andet ved den gamle og han fik lige markeret.. lidt mere end han skulle.. Vi er dog sikre på han ikke ville skade ham, da vi mener at hvis en hund vil bide - så gør den det! og sådan så det ikke ud. Dog knurrede han ret højlydt og hoppede hen mod ham og den lille peb lidt og løb hen mod mig, jeg tog så ham op og legede lidt. Så faktisk vil jeg gerne spørge om nogle få ting:

 

- Hvad er gode/dårlige tegn?

- Hvornår skal vi gribe ind mht. den lille og den gamle?

- Hvad kan vi gøre som kan give dem et lille boost fremad?

 

Også har jeg selv en ting jeg ville prøve.. Jeg tænkte at jeg ville tage dem begge med op til min søster, hvor de er på neutral grund (den gamle har ALDRIG været der) og den lille har en gang. Jeg tænkte at hvis de kom på usikker grund ville de måske søge hinanden?? Men altså kom gerne med flere tips, alle dem i kan og håber selvfølgelig i stadig mener at der er noget lys fremad - VI KAN IKKE leve uden 2 hunde :) Det er simpelthen svært for os - med alle de dyr vi har/har haft..

 

Mvh Christoffer

 

Også vil jeg også lige rose forummet her - og alle de rare brugere af det! I har alleredde givet mig og min familie et rigtig godt boost - og vi ser ihvertfald stadig "lyst" på det. Jeg håber på at kunne bruge det meget mere, også lige få nogle billeder op af mine små venner!

 

God weekend!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde så haft dem i en dag uden det store udover nogle markeringer fra vores ældre hund - da vi tænkte havde vi måske rost vores ældre labrador for noget negativt da vi sagde "dygtig" hver gang han stoppede med at knurre eller "brumme" når den lille kom for tæt på.

 

Det var her det gik galt. Jeres "gamle" hund opfatter det som at i faktisk belønner ham for at knurre ad den lille.

 

Hvis den ældre hund selv - uden indvirkning fra jeres side - løser en spændt situatuon i forhold til den lille må i belønne.

Hvis ikke, dvs at i skal til at blande jer, så lær begge hunde ordet Nej - eller brug et andet ord i allerede bruger i den sammenhæng. Før derefter aggressoren ud af rummet eller bare fjern ham fra den lille, og ingen belønning. Lad der gå et par minutter. Så må de komme sammen igen.

 

Jeg har selv prøvet det der, og jeg tror det er en fælde som rigtig mange falder i på et tidspunkt.

 

Og som der allerede er foreslået, brug ekstra tid på den gamle hund her i starten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst christofferhh

Hej alle sammen, jeg har nu taget begge hunde med op til min søster, hvor det stortset er neutral grund. De har løbet rundt og leget, haft det sjovt. Så vidt jeg kan se var der intet... Hvad ville være "next step" nu? Skal de bare tages hjem? Mener i at det ville kunne hjælpe på deres forhold hjemme, eller kun når de så er oppe ved min søster?

 

Håber i kan fortælle lidt om hvad det kan være, går ud fra det har noget at gøre med at der er intet territorie for nogen af dem..

 

Mvh Christoffer

Link til indlæg
Del på andre sites

Ro på:-)

Jeg tror I leder rigtig meget efter systemer/ metoder der kan få ting til at ske i en fart, men lad nu tingene ske i det tempo de sker. Jeg tror altså ikke at det neutrale sted har så stor betydning som I tillægger det. Det var vigtigt da de blev introduceret til hinanden, men jeg mener ikke I kan bruge det nu.

Det var synd at der var en episode med legetøjet, men det ved I så at I skal undgå en anden gang.

Tag jeres gamle hund ud for sig selv og lav nogle gode hundeting med ham så han er glad og tilfreds, skil dem ad hvor de kunne støde sammen og find et godt hvalpehold til den bette. Jeg er sikker på at det nok skal komme til at virke:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst christofferhh
Ro på:-)

Jeg tror I leder rigtig meget efter systemer/ metoder der kan få ting til at ske i en fart, men lad nu tingene ske i det tempo de sker. Jeg tror altså ikke at det neutrale sted har så stor betydning som I tillægger det. Det var vigtigt da de blev introduceret til hinanden, men jeg mener ikke I kan bruge det nu.

Det var synd at der var en episode med legetøjet, men det ved I så at I skal undgå en anden gang.

Tag jeres gamle hund ud for sig selv og lav nogle gode hundeting med ham så han er glad og tilfreds, skil dem ad hvor de kunne støde sammen og find et godt hvalpehold til den bette. Jeg er sikker på at det nok skal komme til at virke:hjerte:

 

Det gør vi overhovedet ikke, jeg lyder måske bare lidt "freaky" men rent faktisk tager jeg det stille og roligt og giver det tid :-) Men det undre mig bare, heroppe kan de lege, gå rundt endda ha' legetøj og ligge sammen - uden nogen form for knurren eller reaktion OVERHOVEDET?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør vi overhovedet ikke, jeg lyder måske bare lidt "freaky" men rent faktisk tager jeg det stille og roligt og giver det tid :-) Men det undre mig bare, heroppe kan de lege, gå rundt endda ha' legetøj og ligge sammen - uden nogen form for knurren eller reaktion OVERHOVEDET?

Det er rigtig svært at udtale sig om situationer man ikke har set, der kan være 1000 grunde. Adfærd er ikke statisk, og der kan være faktorer som vi mennesker synes er ligegyldige, som påvirker hundene.

Det var på ingen måde min mening at kritisere dig.

Jeg håber det bedste for jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan når de skal være alene?

 

Jeg ved nogle herinde har haft held med et børne gitter imellem hundene indtil hvalpen har lært at slappe af og sove når den er alene hjemme.

 

Kan ikke lige huske hvem der sagde det, men vi kan håbe vedkommende kommer på, for det lød rigtig klogt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst christofferhh
Hvordan når de skal være alene?

 

Jeg ved nogle herinde har haft held med et børne gitter imellem hundene indtil hvalpen har lært at slappe af og sove når den er alene hjemme.

 

Kan ikke lige huske hvem der sagde det, men vi kan håbe vedkommende kommer på, for det lød rigtig klogt :)

 

Jeg er på sommerferie, så er hjemme. Men vi har nogle forskellige rum til hvalpen hvor den frit kan lege og sove :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst christofferhh
Det er rigtig svært at udtale sig om situationer man ikke har set, der kan være 1000 grunde. Adfærd er ikke statisk, og der kan være faktorer som vi mennesker synes er ligegyldige, som påvirker hundene.

Det var på ingen måde min mening at kritisere dig.

Jeg håber det bedste for jer.

 

Jeg føler mig på INGEN måde kritiseret, hehe - der skal meget mere til ;)

 

Jeg er blot glad for folks meninger og gode tips.. Også også jeres gode boosts som lige får os til at give den en ekstra skalde.

 

Men er utrolig overrasket over at jeg har set dem lege sammen i dag (De har ikke kunnet være mere end 10 centimeter væk fra hinanden næsten!) men tror fordi de begge er kommet et nyt sted hen og har fået en oplevelse har det hjulpet.. :)

 

Men hvem ved - men tak til jer ALLE! :vuf::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

:klap:hej

jeg har i mange år haft 2 hunde sammen, af samme køn ( hanner ) og har ikke haft problemer med det - den ældste har været 5 - 6 år når hvalpen ankom, de har ikke været lige unge - en gang var det en 8 mdr.s hvalp andre var yngre, når jeg har sat dem sammen 1. gang har den " gamle " fået lov at sætte hvalpen på plads hvis han har villet det, det er sket nogle gange men aldrig alvorligt og jeg har ALDRIG oplevet slagsmål - har haft 2 hunde sammen siden 1989 - med den yngste gjorde jeg det at jeg havde et stort transport bur som han var i om natten og når de var alene hjemme, hvilket har gjort at han hurigt var renlig og at jeg undgik at få ødelagt noget var jo en positiv sidegevinst, jeg har altid kassen stående og begge hunde skiftes til at ligge i den - det virker som om de bliver kede af det når "kolegaen " er kommet først , så jeg overvejer lige nu at anskaffe en kasse mere !

kort og godt er mit råd så vidt muligt at lade hundene selv finde ud af det og kun gribe ind hvis en af dem ikke kan finde ud af det .:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst christofferhh
:klap:hej

jeg har i mange år haft 2 hunde sammen, af samme køn ( hanner ) og har ikke haft problemer med det - den ældste har været 5 - 6 år når hvalpen ankom, de har ikke været lige unge - en gang var det en 8 mdr.s hvalp andre var yngre, når jeg har sat dem sammen 1. gang har den " gamle " fået lov at sætte hvalpen på plads hvis han har villet det, det er sket nogle gange men aldrig alvorligt og jeg har ALDRIG oplevet slagsmål - har haft 2 hunde sammen siden 1989 - med den yngste gjorde jeg det at jeg havde et stort transport bur som han var i om natten og når de var alene hjemme, hvilket har gjort at han hurigt var renlig og at jeg undgik at få ødelagt noget var jo en positiv sidegevinst, jeg har altid kassen stående og begge hunde skiftes til at ligge i den - det virker som om de bliver kede af det når "kolegaen " er kommet først , så jeg overvejer lige nu at anskaffe en kasse mere !

kort og godt er mit råd så vidt muligt at lade hundene selv finde ud af det og kun gribe ind hvis en af dem ikke kan finde ud af det .:roll:

 

Har også konkluderet, at de skal gøre det selv. Tak til jer alle, endnu engang. Til dem der har interesse i at se hundene, tjek mit album :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst christofferhh

En dårlig nyhed er nu at det er sket endnu en gang, jeg er bange for vi ikke kan beholde hvalpen.. :'(! De har ellers næsten kunne sove sammen om natten og har løbet rundt og lavet labradorløb sammen, men denne gang peb den lille i 20 sekunder bagefter - der skete dog intet med hvalpen men det er simpelthen for latterligt at vores ældre hund gider det :(

 

Så stadigvæk - tak for jeres svar, det gav os nogle super gode dage.. Men.. ja.. Vi kan jo ikke lade dem være alene :(

 

Mvh Christoffer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan var situationen da det skete - hvad skete der, hvorfor og hvordan?

 

Selv om en hvalp jamrer sig, er det ikke sikkert at den er blevet bidt alvorligt. Men det er svært at rådgive jer når man ikke selv har set hundene sammen. Hvis I har mulighed for at få besøg af en adfærdsbehandler, eller andet erfarent hundemenneske, synes jeg I skulle prøve det før en evt. omplacering af hvalpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

En dårlig nyhed er nu at det er sket endnu en gang, jeg er bange for vi ikke kan beholde hvalpen.. :'(! De har ellers næsten kunne sove sammen om natten og har løbet rundt og lavet labradorløb sammen, men denne gang peb den lille i 20 sekunder bagefter - der skete dog intet med hvalpen men det er simpelthen for latterligt at vores ældre hund gider det :(

 

Så stadigvæk - tak for jeres svar, det gav os nogle super gode dage.. Men.. ja.. Vi kan jo ikke lade dem være alene :(

 

Mvh Christoffer..

 

Det kan hvalpe altså godt gøre hvis de er blevet forskrækket også.

Hvad var det egentlig der skete?

 

Med ressourceforsvar, jalousi o.l. det finder de fleste hunde ud af med tiden. Umidelbart lyder det jo ikke som om den gamle hader hvalpen, han er jo ikke efter den hele tiden?

 

Vores to havde også deres problemer i starten. Når vi fandt mad overfaldt den store nærmest den lille fordi det var HANS mad, når de legede trækkeleg blev han sur på den lille når han kom til at slippe, når de gøede i vinduet fik den lille hug når hun var i vejen fordi han var opkørt... og sådan har der været mange ting. Til gengæld havde han sin "helleplads" i sofaen, hvor han kom hen og sad ved siden af en af os hvis han lige ville have en pause fra hvalpen, så fjernede vi hvalpen lidt fra ham (denne var som regel igang med at overfalde ham i leg).

 

I dag ved den ældste godt at han også får mad og kommer med ud når vi finder snore eller mad, så der går de roligt om hinanden. Når der er noget at gø ad i vinduet bakker den mindste væk fra den ældste, eller sørger omhyggeligt for ikke at røre ved ham. Når de leger trækkeleg har den ældste fundet ud af, at den mindste alligevel altid kommer tilbage til ham med legetøjet hvis han slipper, så det gider han ikke blive sur over længere.

 

og udover det så har vores hunde aldrig puttet tæt. Det gider den ældste ikke. Vi har nok oplevet det 4 gange i løbet af det år vi har haft den mindste. Ellers ligger de altid med lidt afstand imellem.

 

Så det kommer altså ikke altid bare en to hurtigt at de kan lide hinanden. Som Umulia siger, så skal man huske at give den ældste plads og så vil der komme lidt brum og lidt piv, men hundene skal jo også lære hinanden at kende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst christofferhh
Hvordan var situationen da det skete - hvad skete der, hvorfor og hvordan?

 

Selv om en hvalp jamrer sig, er det ikke sikkert at den er blevet bidt alvorligt. Men det er svært at rådgive jer når man ikke selv har set hundene sammen. Hvis I har mulighed for at få besøg af en adfærdsbehandler, eller andet erfarent hundemenneske, synes jeg I skulle prøve det før en evt. omplacering af hvalpen.

 

Hej!

 

Jeg vil prøve at beskrive tingene så godt jeg kan.

 

Efter vi tog dem op til min søster har de faktisk ligget ved siden af hinanden, de har spist sammen, sovet sammen og endda leget sammen. Der har selvfølgelig været brummen (som vi har accepteret) og han har engang i mellem sat ham på plads. Her i dag ville hvalpen så hen til min og af en eller grund må han være blevet sur (måske fordi hvalpen tog opmærksomheden?) og han hoppede så hen mod hvalpen og lagde sig næsten oven på ham. Man kan tydeligt se at hvalpen intet er kommet til skade (samtidig med de andre) dog skreg han mere end før hvilket nok er følge at et chok. De har ellers opført sig så godt sammen og vores ældre hund bliver helt glad når han ser ham - vi er lige kommet hjem efter vi tog hvalpen med os en lille tur efter episoden og da vi kom ind med ham var vores hund henne og snuse til ham som intet var hændt - helt smo før. Vi tror ikke at hans "mål" er at skade hvalpen, tror bare han virkelig vil vise at han bestemmer.. Hvalpen har også haft irriteret ham e del, men vi blev stadig bange og vi husker ikke at han markerede før at han hoppede hen mod ham (måske var det hans markering???)

 

Vi har valgt at måske kontakt en hunde-adfærds person, meh aner ikke hvad man lige kalder det. Men der er også kun gået en uge og har ikke lyst til at miste gejsten da det jo er 2 søde hunde. Dog i dag tager vi til noget dimission og lader hvalpen blive op ved min søster indtil vi kommer tilbage..

 

Det undre mig bare at det pludselig skete, de har jo været så glade :/ Hvalpen har også haft mange legepauser mens vores ældre har haft noget tid for sig selv, er det mon jalousi??

 

Vi håber ihvertfald at det kommer til at gå godt, da vi jo altid har haft 2 hunde sammen og gerne vil blive ved med det, ellers kan det hurtigt blive så tomt efter vores mening. Ved nærmere eftertanke: Det SKAL gå godt..

 

Jeg vil opdatere mht. hvordan det går..

 

Mvh Christoffer

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan også være et forsøg på at lægge op til leg. Tænker bare at labber er noget voldsomme i deres leg, og det kan måske være det, der er sket? Men som andre siger; svært at sige noget om noget man ikke har set.

 

Hvis I ynker hvalpen efter sådan en omgang, kan I også ubevidst være ved at lære den, at den får mere opmærksomhed fra jer, jo voldsommere den reagerer. Men ved ikke om det er det der sker?

 

Hvor i landet bor I? Så kan folk finde nogle dygtige adfærdsbehandlere. Titlen/erhvervet er ikke beskyttet, så det er noget alle kan kalde sig. Desværre er der langt mellem de rigtigt dygtige. Men mange herinde har kendskab til de der er dygtige og anbefaler gerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst christofferhh
Det kan også være et forsøg på at lægge op til leg. Tænker bare at labber er noget voldsomme i deres leg, og det kan måske være det, der er sket? Men som andre siger; svært at sige noget om noget man ikke har set.

 

Hvis I ynker hvalpen efter sådan en omgang, kan I også ubevidst være ved at lære den, at den får mere opmærksomhed fra jer, jo voldsommere den reagerer. Men ved ikke om det er det der sker?

 

Hvor i landet bor I? Så kan folk finde nogle dygtige adfærdsbehandlere. Titlen/erhvervet er ikke beskyttet, så det er noget alle kan kalde sig. Desværre er der langt mellem de rigtigt dygtige. Men mange herinde har kendskab til de der er dygtige og anbefaler gerne.

 

Hej nu ved jeg ikke om det var DIG som ville anbefale eller om du kender nogen.. Men jeg bor ihvertfald i Århus :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...