Hop til indhold

Belært om ens hunderace


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Man hører tit, at folk med muskelhundene belæres af folk på gaden, men det kender vi vel alle:-)

 

Da jeg havde min bordermix, som lignede en ren border så sagde folk tit "Sådan en skal jo have motion!"

 

Ok - tak for at fortælle det. Jeg har haft ham 2 år - jeg tror jeg har opdaget det:roll:

 

Og med Hugo spørger folk hvad han er, og når jeg siger jagthund/spids, så siger de gerne:

 

"Sådan en kan du jo ike stole på sammen med dine katte"

 

Okay - det ser bare helt anderledes ud når jeg ser ham med dem, men ok tak for at advare mig om det:stupid:

 

Kender I ikke den slags belæringer? Man har ikke bedt om dem, og de gives sikkert af et godt hjerte - men var man nu helt grøn, så kunne man måske blive usikker af dem har jeg tænkt.

 

Lidt lige som når folk hører, at der er samojede i Hugo...

 

"Ja sådan en kan jo ikke trænes!"

 

Okay - det tror jeg så en del samojede folk vil få lidt et føl over hvis de overhørte:-)

 

Kleiner Munsterlænderen i Hugo får forresten følgende kommentar:

 

"Ja det er jo en hund, som er så mild, at den er nem at ødelægge"

 

Pyha... jeg skal da godt nok passe på - Hugo virker nu ret ligeglad... han siger, at der måske er en tredje eller fjerde race i ham også, så han tror ikke helt på disse belæringer:-)

 

Hvad med jer - møder i den slags kommentarer? Jeg kan kun forestille mig, hvad folk med muskelhunde møder, når en lille bamsehund som Hugo kan møde den slags... Han står trods alt bare der med to søde ører og ser nem ud... Helt uden at være en kamphund:-D

 

Men alligevel skal mange lige advare mig lidt... Han er jo en tikkende bombe!:vinken:;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Oh ja... Nu har jeg ingen hund, så ikke lige om min race, men om selve det at købe hund og general hunde opdragelse, har næsten alle jo et godt råd med på vejen.

-Ikke mindst folk som aldrig selv har haft hund, eller hvis de har, aldrig åbnet en bog om emnet :rolleyes:

 

Ellers bemærkningen, ikk' en chihuahua, vel!? Ligner åbenbart en chihuahua pige :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er egentlig aldrig rigtig blevet belært om min race ude i den "virkelige verden", kun på fora som disse :-D

 

Det eneste jeg har fået at vide ude i "den virkelige verden" var, at det ikke var sikkert at Luna kunne lære at leve sammen med en kat, og det var rent faktisk opdrætter der sagde det...

 

Til gengæld er jeg i rigt mål blevet belært om selve det at have hund og opdrage den :blink:

 

Den bedste jeg har fået var hos en butik med hundeudstyr og foder, jeg stod og talte med ekspedienten om at min hund var kræsen, og jeg derfor ville prøve et andet foder. herefter kunne ekspedienten oplyse mig om at det ikke var fordi min hund var kræsen, men derimod fordi den var dominant og ville bestemme over mig :shock:

 

Jeg kunne slet ikke få det til at hænge sammen oppe i mit hoved, og jeg blev rent ud sagt så forbløffet at jeg ikke engang protesterede :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om jeg er blevet direkte belært om min hunds race, men jeg har da følt mig lidt "belært" af en dame, som jeg mødte, da Audrey og jeg var ude på plænen foran vores opgang. Det første hun spurgte mig om (og lidt skarpt synses jeg :fornaermet:) var, om jeg gik til hvalpetræning. Jo det gjorde jeg da. Nå, ja for hun underviste lige i nærheden, og så fik jeg stukket et kort i hånden. Hun var især god til retrievere (som Audrey jo er). Der var jo mange ting at lære sådan en hvalp. Ja, det var jeg jo enig med hende i.

Hendes søn, som syntes at Audrey var rigtig sød sagde, at han "ville have" en hund. Til det sagde hun: Sådan en skal ud maaaaange gange og det er håååårdt arbejde, "Er det ikke rigtigt?" spurgte hun mig så, og jeg følte mig faktisk vurderet, som en lille pige, der ikke rigtigt havde sat sig ind i, hvad det vil sige, at have hund... :roll:

 

Men nu er jeg jo ganske nybagt hundeejer, så der skal da sikkert dukke et par stykker op, som synes, at jeg ligner en, der skal have lidt info om min hund... :lol:

 

Til gengæld var min underbos kommentar til, at jeg skulle have en labradorblanding: "Nååh, det er jo sådan en lille klog én!" :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Missing
Jeg er egentlig aldrig rigtig blevet belært om min race ude i den "virkelige verden", kun på fora som disse :-D

 

Det eneste jeg har fået at vide ude i "den virkelige verden" var, at det ikke var sikkert at Luna kunne lære at leve sammen med en kat, og det var rent faktisk opdrætter der sagde det...

 

Til gengæld er jeg i rigt mål blevet belært om selve det at have hund og opdrage den :blink:

 

Den bedste jeg har fået var hos en butik med hundeudstyr og foder, jeg stod og talte med ekspedienten om at min hund var kræsen, og jeg derfor ville prøve et andet foder. herefter kunne ekspedienten oplyse mig om at det ikke var fordi min hund var kræsen, men derimod fordi den var dominant og ville bestemme over mig :shock:

 

Jeg kunne slet ikke få det til at hænge sammen oppe i mit hoved, og jeg blev rent ud sagt så forbløffet at jeg ikke engang protesterede :lol:

 

 

Uh, den der med foderet, har jeg også prøvet. Det var i en barf-butik. Jeg fortalte, at min tæve ikke var begejstret for produkt xxxx. Det var bestemt ikke, fordi hun var kræsen, men fordi jeg havde hende som alenehund. Det var mishandling og alle burde have hunde i flok.

 

Jeg gik uden at købe noget og er aldrig vendt tilbage dertil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Schæferen er også en af de racer alle har en holdning til, og man må derfor lægge ører til mangt og meget af "ringe kvalitet" :rolleyes:

 

 

 

Nedenstående "facts" er IKKE til diskusion, for de er den skindbarlige sandhed:

  • Alle schæfere er bidske både overfor mennesker og dyr
  • Alle schæfere æder små børn
  • Alle schæfere skal opdrages med hård hånd og pig og el
  • Alle schæfere uddannes med tyske kommandoer
  • Alle schæfere er træningsnarkomaner
  • Alle schæfere skal motioneres i rigtig mange timer hver dag, ellers går de på lofter og vægge
  • Alle schæfere vil gøre ALT for sin ejer
  • Alle schæfere kan ikke lære triks og for sjov øvelser, de kan kun lære lydighedsøvelser
  • Den grå schæfer er i virkeligheden ulvehybrider
  • Der findes IKKE sorte schæfere, de er labrador blanding

Well, man skal høre meget før ørerne falder af :roll: :roll: :damn:

 

Det eneste "fact" jeg kan nikke genkendende til er, at alle schæfere fælder sindsygt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gamle hoveder kender min klassiker: nu har jeg jo jagthunde, og det harmonerer for de fleste mennesker ikke ret godt med, at vi bor i en lejlighed på anden sal i København K.

 

De gængse bemærkninger er den om, at det jo er jagthunde og de skal have meget motion. Men toppen af dem kom en dag, hvor vi kom hjem fra jagt, med hunde med mudder til op i nakken og duer og fasaner på tasken. For ikke at nævne vores grønne outfit. Her formår en dame at stoppe os i begejstring over vores pæææne hunde, som hun jo godt kendte racen på. Og så fik vi oplysningen: ja, det er jo en jagthund I har. Sådan en skal jo ud og bruges og motioneres en masse....

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, den der med foderet, har jeg også prøvet. Det var i en barf-butik. Jeg fortalte, at min tæve ikke var begejstret for produkt xxxx. Det var bestemt ikke, fordi hun var kræsen, men fordi jeg havde hende som alenehund. Det var mishandling og alle burde have hunde i flok.

 

Jeg gik uden at købe noget og er aldrig vendt tilbage dertil.

 

Så er der godt nok mange hunde der bliver mishandlet i danmark :rolleyes:

 

Men det er utroligt så udspekulerede hunde kan være, ifølge nogen mennesker :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Schæferen er også en af de racer alle har en holdning til, og man må derfor lægge ører til mangt og meget af "ringe kvalitet" :rolleyes:

 

 

 

 

Nedenstående "facts" er IKKE til diskusion, for de er den skindbarlige sandhed:

  • Alle schæfere er bidske både overfor mennesker og dyr
  • Alle schæfere æder små børn
  • Alle schæfere skal opdrages med hård hånd og pig og el
  • Alle schæfere uddannes med tyske kommandoer
  • Alle schæfere er træningsnarkomaner
  • Alle schæfere skal motioneres i rigtig mange timer hver dag, ellers går de på lofter og vægge
  • Alle schæfere vil gøre ALT for sin ejer
  • Alle schæfere kan ikke lære triks og for sjov øvelser, de kan kun lære lydighedsøvelser
  • Den grå schæfer er i virkeligheden ulvehybrider
  • Der findes IKKE sorte schæfere, de er labrador blanding

Well, man skal høre meget før ørerne falder af :roll: :roll: :damn:

 

Det eneste "fact" jeg kan nikke genkendende til er, at alle schæfere fælder sindsygt :lol:

 

Hold da op, jeg er da ikke sikker på at jeg nogensinde skal have en schæfer :shock:

 

Men især er jeg helt vild med den med at de kun forstår tysk :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gamle hoveder kender min klassiker: nu har jeg jo jagthunde, og det harmonerer for de fleste mennesker ikke ret godt med, at vi bor i en lejlighed på anden sal i København K.

 

De gængse bemærkninger er den om, at det jo er jagthunde og de skal have meget motion. Men toppen af dem kom en dag, hvor vi kom hjem fra jagt, med hunde med mudder til op i nakken og duer og fasaner på tasken. For ikke at nævne vores grønne outfit. Her formår en dame at stoppe os i begejstring over vores pæææne hunde, som hun jo godt kendte racen på. Og så fik vi oplysningen: ja, det er jo en jagthund I har. Sådan en skal jo ud og bruges og motioneres en masse....

 

Hold da op, jeg elsker allerede denne her tråd, sikke dog nogle fantastiske kommentarer nogen af jer har fået :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op, jeg er da ikke sikker på at jeg nogensinde skal have en schæfer :shock:

 

Næ, det er faktisk ret utroligt, at schæferen er en af verdens mest populære racer :hmm:

 

Men især er jeg helt vild med den med at de kun forstår tysk :lol:

 

Altså, der er jo en grund til, at Jacki er så "uvorn" - og den grund er kommunikationsproblemer :slem: Jeg skal oversætte fra dansk til tysk, hun fra tysk til hundsk - og google translate ved vi jo hvordan fungere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

mine er jo nervøse vrag som kun kan bruges til agility :mrgreen:

Den bedste var en dame som spurte hvilken race det var, da jeg forklarede at det er en belgisk hyrdehund af varieteten Tervueren forklarede hun mig at jeg helt klart var blevet snydt, Belgiske hyrdehunde er sådan nogen som Cash pengehunden fra TV de findes også i langhåret men så skal de være sorte, desuden skulle jeg bare være glad for at jeg ikke havde en Belgisk hyrdehund for de kan ikke holdes af almindelige mennesker det er kun politi og måske fårehyrder til de sorte som kan have dem.:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg møder aldrig sådan nogle mennesker? Vi har ikke engang fået en eneste kommentar om at have Charles sammen med en baby (herovre er det gerne rottweilere der bider børn ihjel).

 

Husker dog en rigtig sød episode fra dengang jeg havde alle pigerne. En lille dreng i en indkørsel stod måbende og kiggede på dem da jeg gik forbi. Han spurgte med undren i stemmen om jeg havde tre ulve?! Jeg svarede selvfølgelig at det bare var hunde, hvortil han svarede: nej, jeg er ret sikker på det er ulve. :lol::hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Missing
Jeg møder aldrig sådan nogle mennesker? Vi har ikke engang fået en eneste kommentar om at have Charles sammen med en baby (herovre er det gerne rottweilere der bider børn ihjel).

 

Husker dog en rigtig sød episode fra dengang jeg havde alle pigerne. En lille dreng i en indkørsel stod måbende og kiggede på dem da jeg gik forbi. Han spurgte med undren i stemmen om jeg havde tre ulve?! Jeg svarede selvfølgelig at det bare var hunde, hvortil han svarede: nej, jeg er ret sikker på det er ulve. :lol::hjerte:

 

:sjov: En lille dreng på ca 4-5 år kom cyklende (med gående forældre) ude i naturområde, hvor jeg kom gående med min gamle hund (schæfermix). Da vi kommer tæt på udbryder drengen begejstret: EN RÆV! :lun::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har prøvet noget lignende: Se mor, en ko.

:sjov::sjov::sjov:

 

LOL:-)

 

Jeg har helt glemt den som jeg hører rigtig tit.

 

"JA det var godt du fik en blanding - de er sundere!"

 

:-)

 

Jeg gider ikke svare på det

ja, den har jeg også fået! Tvivler stærkt på at hvem end de tåber er der har avlet nogle af mine to, så er det nok ikke ligefrem sundhed de har gået op i, siden de vist var ret ligeglade hvem de solgte til :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kort efter vi havde fået vores lille vaps hjem skulle vi til 50 års fødselsdag..

 

Jeg tog Maya med da jeg ikke syns hun var klar til at være alene hjemme..

(og hun elsker mennesker)

 

Men så er der så en dame imellem som kommer over og hilser på os og Maya, så kommer det fra hende:" nej sikke en fin lille Rotweiler" :shock: - jeg prøver at forklare hende at det altså er en Alskan Malamute og på ingen måde en Rotweiler.. - "jo jo se på dens øjne - det en Rotweiler" :shock:

 

Så jeg er åbenbart ejer af en Rotweiler :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg får mest gode råd, når jeg er ude med kun een hund, f.eks på vej til træning.

At mange cockerer er syge i hovedet, bider og løber rundt på væggene, jager på egen hånd og i det hele taget er ustabile. Eller det modsatte, de kan lide alle, de er så kælne.Og så lide- du er nok blevet snydt at sælger- de findes da ikke i disse farver???

Mine græske giver så mere anledning til mystik. Den ene har jo en vizlamor- men unge mænd med hang til stærke hunde , mener bestemt, at hun er nok doberman/ red nosemix. Yderst spændende kombination.Hvilket gav anledning til at jeg måtte sætte extra hegn op, så hundene ikke kunne ses fra vejen- var simpelhen bange for hun blev stjælet- pga deres fasination af hendes meget hurtige løb og aktive kropskontrol.

 

Min anden græker er registreret som spanielmix:ligner nok mere en bordermix nu. Så hvorfor får en gammel kone en sådan hund.Indrømmer hans motionstrang er enorm ind i mellem, men lidt haveagility, foruden leg og ture kan da gøre det.Han er yderst normal.

Da jeg havde langhårede dværggravhunde fik jeg at vide de ikke kunne opdrages overhovedet, de var for selvstændige.

Så alle racer er vanskelige- for mig lige undtaget cavalier.

Billeder af hunde 010.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste fordomme jeg har fået har været var noget familie:shock:, da jeg fortalte dem at jeg havde reseveret en cocker hvalp. En ikke så tæt familiemedlem skulle lige komme med sin mening om racen (selvom han aldrig selv har haft hund eller har nogen forstand på hunde!), cocker spaniels var aggressive/vilde og sådan var de alle og sådan havde de altid været. Year right og så måtte jeg så prøve at forklare ham om racen og om rage syndrome osv.. til sidst holdte han sin mund:???:

 

Jeg var 18 og nogle måneder (ung, men hunde har altid være min store interesse) da jeg besøgte mine bedsteforældre for at fortælle at jeg havde bestemt mig for at få cocker hvalpen, de synes jeg var for ung til at få en hund og hvad nu hvis at hunden blev vild, og ikke blev som jeg håbede (:confused:) og havde jeg nu råd til en hund, hvordan og hvorledes med dyrelægeregningerne, og det var jo en jagthund dvs. en meget aktiv hund. Jeg prøvede at forklare dem hvorfor jeg havde valgt racen osv men det endte med en meget trykkede stemning... Nu 2 år er de vilde med hende og synes at hun er en rigtig dejlig hund:blink:

(Hov, kan nu godt se at mine bedsteforældres reaktion mere er bekymring end fordom..)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...