Hop til indhold

Sallys fremskridt


PinPoynter
 Share

Recommended Posts

Synes det var på tide med en tråd om alle de ting Sally er blevet bedre til, så dem der er interesserede kan følge med, men også fordi det nogle gange er svært at være opmærksom på når man står med det hver dag.

 

Møde hunde i snor (i skov/park ell. lignende)

før: Gø, skrige, springe rundt og modsætte sig snor/prøve at komme fri, gik i vejen for mine fødder og var for det meste tæt på at vælte mig. Kunne ikke administrere hende i sele, ikke engang sele + halti, det skulle være halsbånd og halti da hun ellers fik vredet sig så meget rundt at vi var ved at vælte. Ville ikke tage godbider (i starten). Blev ved at gø længe efter hunden var ude af syne.

 

nu: Gør stadig når hun ser en hund, men tager mad fra hånden, kan sitte (dog ikke noget jeg praktiserer som led i træningen, men hvis der kommer en hund mens hun sitter, kan hun blive der til den er rimelig tæt på). Bruger nu sele og halti til hende, og det fungerer fint. Hvis hun har fået lov at løbe lidt krudt af, og lege, og er tilbage i snor, kan hun engang imellem passere uden at give lyd!

 

Bilkørsel

før: konstant og vedvarende hysterisk gøen, overdækket bur virkede ikke, elastikmundkurv virkede ikke, hætte virkede (lukker for udsynet). Skulle bruge hætten på ALLE køreture (eller hun drev en til vanvid).

 

nu: Får ofte lov at være hætte-fri på vej hjem fra lufteture og træning, gør kun lidt hvis vi kører forbi en hund, eller folk der ser ud som om de laver noget hun gerne gad være med til!

Hun kan stadig finde på at pive eller små-jappe lidt i spænding, når hun ved vi kører til en godt lufte sted eller lignende, men det er bestemt til at leve med!

 

Hundetræning

før: Der er ingen før, hun var så meget uden selvkontrol at jeg ikke engang overvejede at spilde penge ved at slæbe hende med :lol:

 

nu: Går hun til agility-enetime en gang om ugen. Planen er lige så langsomt (når hun har lært lidt grundfærdigheder) at begynde at have en hund siddende på sidelinjen, og langsomt lære hende at arbejde selvom der er andre hunde. Lige nu består distrationen af en stor hvid hest på marken lige ved siden af, og 2 alpakaer i en indhegning, også lige ved siden af. Hun har et par gange taget lidt tilløb hen mod dem, men kan stoppes med at hurtigt skarpt "ah ah".. Det er også noget nyt! (at hun kan stoppes :lol:).

 

Hun går også til lydighed, i en lille gruppe, og hun er bare så dygtig! Så snart vi er inde og igang, er der faktisk ingen gøen, heller ikke selvom de andre gør! Der er en udfarende og stresset border collie, som hun stort set ikke reagerer på overhovedet. Og hun arbejder fint og koncentreret i længere sekvenser end jeg i min vildeste fantasi havde forestillet mig muligt nu. Jeg har brugt at hver gang hun skal være passiv (når vi bliver givet en ny opgave og træneren forklarer), skal hun ligge i et afslappet "dæk", altså lidt som hvis en hund ligger på et tæppe, med benene ud til samme side. Jeg holder ikke øjenkontakt med hende med mindre der sker noget der kan bryde hendes rolighed, men fodrer en lind strøm af guffer så længe hun bliver liggende. Rejser hun sig får hun roligt at vide hun skal lægge sig igen. Det ser ud til at virke! Målet er at hun lærer at slappe af mellem arbejdsopgaverne, at hun kan "slukke for strømmen" i et par minutter -ikke noget Sally har lært på noget tidspunkt i sin opvækst.

 

Alt i alt gør hun det faktisk ret godt. At hun stadigvæk lyder som en "rigtig schæfer" når hun skal forbi en hund på gaden, ja det er altså lidt nemmere at leve med når hun nu er så meget bedre i andre situationer! Vi mangler selvfølgelig noget mere selvkontrol og nogle lidt bedre manerer, men jeg synes bestemt det går den rigtige vej :5up:

 

p.s. med hensyn til den sorte kat (Savannah), er der lige i denne tid små fremskridt at spore, men ikke nok til et kapitel.

 

dogsplaying017a.jpg

 

outwithTom004.jpg

 

charlesandpaddy2003.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt, når arbejdet giver resultater. :5up:

 

Hun har da godt nok sat din tålmodighed lidt på prøve, så det må lige give lidt ekstra, når tingene endelig lykkes.

 

Elsker det sidste billede! :-D

jeg er først rigtig begndt at arbejde med hende her i foråret, jeg fik hende jo på et ret dumt tidspunkt, og havde ikke ret meget med hende at gøre i lang tid, så Martin har haft fornøjelsen vinteren over. Dog har han ikke trænet så meget, mest bare haft hende ude med en masse forskellige hunde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst malula

Det er virkelig dejlig læsning!

Skønt, når man kan se at arbejdet virkelig betaler sig og at tålmodigheden har rakt til strabadserne!

Hun ender jo med at blive en dejlig hund :slem::mrgreen:

Er imponeret! :5up:

 

Og ja, superskønne billeder!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...