Gæst Zivah Skrevet Juni 18, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2011 Hejsa. (Vidste ikke lige hvor jeg skulle lægge denne tråd så tænkte at debat var nok det bedste) Vi har 2 Shetland Sheepdogs. 1 Blue Merle Tæve , Ziva , hun er ca. 15 mdr gammel og har en stambog fra DDH 1 Tricolour Hanhund , Zimba , han er 6 år nu og har en "fancy" DKK stambog . Nu er det sådan at vi har i sinde at avle seriøst eller noget i den dur, vores hunde er pure hyggehunde, som vi elsker af hele vores hjerter. Men vi kunne dog godt tænke os at lade vores tæve få et kuld hvalpe, både for at opleve glæden ved det og fordi vi synes hun er en smuk og fantastisk hund der også skal have lov at opleve den ting <3 Nu skal jeg lige skynde mig at sige at de både er HD fotograferet osv. dog er hun ikke øjnlyst endnu, men bliver det inden, da vi selvfølgelig ikke kunne finde på at få hvalpe hvis hun fejlede noget. Jeg/vi er også klar over at hun faktisk kan blive avlsgodkendt hvis jeg tager på en udstilling med hende. Men mit spørgsmål er så om det er smartest at gøre det så hvalpene kan få stamtavle eller om det er mindre vigtigt? Sundheden på hundene betyder alt. - Og spar mig venligst for at skyde mig ned med at "hyggeavl" er uansvarligt, jeg har aldrig forstået det standpunkt. Hyggeavl kan producere mindst ligeså gode hvalpe som seriøs avl, hvis ikke bedre i mine øjne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2011 Jeg foretrækker klart hyggeavl fremfor stor-avl, forstår ikke hvorfor du skriver 'fancy' og går i forsvarsmodus, du er jo grundig, får tjekket sundheden, sætter dig garanteret ind i alt det hvalpe-halløj, man bør have styr på. Hvis du vil have et enkelt kuld, ser jeg ingen forskel på om det bliver med eller uden stamtavle, men tænk hvis nogle af køberne vil have et kuld, uden stamtavle kan de ikke gå tilbage i generationerne og se sundhedstjek. Nu du alligevel får tjekket sundheden, så kan du da lige så godt ofre den smule stamtavlerne koster, så kan hvalpene jo også sælges for lidt mere end uden stamtavle (gætter jeg på, kender ikke til forholdene i din race ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juni 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2011 Jeg forstår sagtens dit begreb hyggeavl, mine egne få kuld er også hyggeavl.Men synes dog ikke, at stambogen kan undværes,alene for at tiltrække måske de mest seriøse købere til hvalpene. Tænk, hvis de troede, du evt var smidt ud af en stambogsførende forening pga fusk, urent trav, dårlige forhold til dine hunde , eller måske en arvet sygdom , du kendte til og skjulte. Så få de exteriørbedømelse inden parring og vurder så, om du kan lave et kuld der lever op til, hvad folk ønsker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zivah Besvaret Juni 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2011 Jeg kan godt se hvad i mener , og har da også undersøgt om jeg kan komme til udstilling med hende, både for at få hende avlsgodkendt, og for fornøjelsens skyld. - Personligt synes jeg det kunne være ret sjovt at opleve sådan en udstilling og se min lille prinsesse begå sig der hehe. Men så tænker jeg bare, at når hun nu er en DDH hund, skal den hanhund vi bruger så også være fra DDH eller kan hvalpene bliver stambogsført selvom han er fra DKK eller anden klub? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2011 Hejsa.(Vidste ikke lige hvor jeg skulle lægge denne tråd så tænkte at debat var nok det bedste) Vi har 2 Shetland Sheepdogs. 1 Blue Merle Tæve , Ziva , hun er ca. 15 mdr gammel og har en stambog fra DDH 1 Tricolour Hanhund , Zimba , han er 6 år nu og har en "fancy" DKK stambog . Nu er det sådan at vi har i sinde at avle seriøst eller noget i den dur, vores hunde er pure hyggehunde, som vi elsker af hele vores hjerter. Men vi kunne dog godt tænke os at lade vores tæve få et kuld hvalpe, både for at opleve glæden ved det og fordi vi synes hun er en smuk og fantastisk hund der også skal have lov at opleve den ting <3 Nu skal jeg lige skynde mig at sige at de både er HD fotograferet osv. dog er hun ikke øjnlyst endnu, men bliver det inden, da vi selvfølgelig ikke kunne finde på at få hvalpe hvis hun fejlede noget. Jeg/vi er også klar over at hun faktisk kan blive avlsgodkendt hvis jeg tager på en udstilling med hende. Men mit spørgsmål er så om det er smartest at gøre det så hvalpene kan få stamtavle eller om det er mindre vigtigt? Sundheden på hundene betyder alt. - Og spar mig venligst for at skyde mig ned med at "hyggeavl" er uansvarligt, jeg har aldrig forstået det standpunkt. Hyggeavl kan producere mindst ligeså gode hvalpe som seriøs avl, hvis ikke bedre i mine øjne. Nu ved jeg ikke hvad du mener med "hyggeavl"..? Men al avl bør jo være seriøs, forstået på den måde at man tænker over hvad det indebærer - for både tæven, hvalpene, opdrætteren og hvalpekøberne. Mht. stamtavle, så ved jeg ikke hvor meget det betyder indenfor DDH, men indenfor DKK betyder det (bl.a.) at du har adgang til en hel masse info om beslægtede og bagvedliggende hunde, hvilket kan være nyttigt - ikke mindst mht. sundhed. Mht. øjenlysning - sheltie er én af de racer der døjer rigtig meget med CEA. En øjenlysning viser ikke bærere af sygdommen, og er hunden ikke øjenlyst som hvalp ved man heller ikke om den er en så kaldt "go normal". DNA-test er det mest sikre, og begge forældredyr bør testes. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zivah Besvaret Juni 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2011 Nu ved jeg ikke hvad du mener med "hyggeavl"..? Men al avl bør jo være seriøs, forstået på den måde at man tænker over hvad det indebærer - for både tæven, hvalpene, opdrætteren og hvalpekøberne. Mht. stamtavle, så ved jeg ikke hvor meget det betyder indenfor DDH, men indenfor DKK betyder det (bl.a.) at du har adgang til en hel masse info om beslægtede og bagvedliggende hunde, hvilket kan være nyttigt - ikke mindst mht. sundhed. Mht. øjenlysning - sheltie er én af de racer der døjer rigtig meget med CEA. En øjenlysning viser ikke bærere af sygdommen, og er hunden ikke øjenlyst som hvalp ved man heller ikke om den er en så kaldt "go normal". DNA-test er det mest sikre, og begge forældredyr bør testes. Når jeg siger hyggeavl, mener jeg bare at vi gør det fordi vi elsker hundehvalpe og ikke har en intention om at få mange kuld. Alt det der bør testes osv. ang. sundhed bliver selvfølgelig gjort, og bør det gøres også selvom det ikke er renracede kuld. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Juni 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2011 Hvis jeg så en annonce for hvalpe, hvor der stod noget i retning af "ægte, men uden stamtavle. Moren/forældrene har stamtavle", så ville jeg tænke, at tæven/forældredyrene åbenbart ikke kunne blive avlsgodkendt, siden hvalpene ikke fik tavle. Og så ville jeg finde et andet sted at købe hvalpe. Så jeg vil sige, at du skal få tæven avlsgodkendt, hvis du har mulighed for det, så hvalpene får tavle. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2011 Hvis jeg så en annonce for hvalpe, hvor der stod noget i retning af "ægte, men uden stamtavle. Moren/forældrene har stamtavle", så ville jeg tænke, at tæven/forældredyrene åbenbart ikke kunne blive avlsgodkendt, siden hvalpene ikke fik tavle. Og så ville jeg finde et andet sted at købe hvalpe. Så jeg vil sige, at du skal få tæven avlsgodkendt, hvis du har mulighed for det, så hvalpene får tavle. Sådan har jeg det også, helt klart! Et kuld der beskrives som "ægte, uden tavle" lugter IMØ langt væk af at opdrætter enten er en fusker, eller ikke aner hvad de laver... Så har man mulighed for at lave hvalpe med tavle, så er det helt klart at foretrække, synes jeg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juni 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2011 Hvis dine hunde ikke kan opfylde de mest almindelige sundhedskrav for racen, har dine hvalpe jo ikke muligheder for at komme i betragtning for en del seriøse købere, især dem der ved hvad avl på tilfældig individer kan bringe af uønskede ting. Og ja- tilfældig avl er ikke altid specielt sundt, heller ikke i lande hvor hundene ofte parres efter deres eget ønske.De fødes også med racehundenes skavanker, selv om anerne er mixhunde i flere generationer. Hvis 2 bærerer af en sygdom parres, så er der risiko, selv om ingen forfædre har vist tegn.Genetik og sundhed er samhørende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zivah Besvaret Juni 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2011 Jeg siger mange tak for jeres meninger. Jeg vil helt sikkert finde en udstilling og tage hende med til for at få hende avlsgodkendt. - Men så kommer jeg tilbage til spørgsmålet omkring om hanhunden skal være fra DDH eller? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Juni 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2011 Jeg siger mange tak for jeres meninger. Jeg vil helt sikkert finde en udstilling og tage hende med til for at få hende avlsgodkendt.- Men så kommer jeg tilbage til spørgsmålet omkring om hanhunden skal være fra DDH eller? Det kommer nok helt an på DDH's regler - om de tillader avl på tværs af stamtavler eller om han skal overføres og avlsgodkendes i DDH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zivah Besvaret Juni 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2011 Det kommer nok helt an på DDH's regler - om de tillader avl på tværs af stamtavler eller om han skal overføres og avlsgodkendes i DDH Ja det tænker jeg godt, men synes bare ikke jeg kan finde noget om det på deres hjemmeside Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juni 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2011 Jeg er ret sikker på, at DDH accepterer en hanhund fra andet forbund / klub... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts