Hop til indhold

Spørgsmål vedrørende hund nr.2...

Gæst Lumen
 Share

Recommended Posts

Gæst Lumen

Jeg har i en skøn tæve hvalp som bliver 7 mdr i næste måned. Jeg går kraftigt og overvejer at anskaffe mig hund nr. 2. Det er intet som haster da det er langt vigtigere at hundene kommer til at enes.

Jeg så der var blevet oprettet en tråd om HVORNÅR det er bedst at anskaffe sig hund nr. 2. Det lader til det er en smags sag, hvornår hund nr. 1 er moden nok osv. Jeg ville egentlig spørge om det samme men det lader til at der ikke er nogen decideret "opskrift" på det.

Næste spørgsmål lyder; Hvilket køn ville være bedst? Jeg har hørt at 2 tæver sammen KAN være problematisk. Hvad siger i?

Er en han hund kun problematisk af de indlysende grunde?:roll:

Hvad er evt. jeres erfaring? Jer med flere hunde, hvad er deres køn og hvad er plusser og minusser ved kønnet?

:snusendehund:

Link til indlæg
Del på andre sites

2 tæver sammen kan absolut være problematisk, især hvis aldersforskellen er lille - så der ikke er et naturligt aldershieraki.

Min hund er en 3 år gammel intakt tæve, hvalpen der kommer hjem om halvanden uge er også en tæve. Jeg har valgt en tæve mere, af den simple årsag, at jeg bedst kan lide tæver :genert:

Jeg synes hanhunde (sådan helt generelt og fordomsfuldt :mrgreen:) synes at være mindre kløgtige end tæver, mere lalleglade og ufokuserede samt mere styret af deres drifter...

Men det er selvfølgelig rene fordomme :lol: Og der er fordele og ulemper ved begge køn. Tæverne er som oftest skarpere end hannerne, leger som oftest mindre som voksne og er selvfølgelig i en vis grad styret af deres hormonelle cyklus...

Jeg ville tidligst få hund nr 2 ind af døren når nummer 1 var 2 år - og jeg er glad for, at jeg ventede til hun var 3, for hun er blevet langt mere voksen fra hun var 2 år og så til nu.

Nu tror jeg rent faktisk på, at hun kan være til stor hjælp med hensyn til at lære den lille nye gode vaner....

Men 7 måneder som din er nu, ville jeg ALDRIG få en hund mere... en hvalp og en teenager i samme hus tror jeg ville være min ide af helvede - sådan ca :shock::lol: men det er jo en ren personlig holdning.... Hvis man skulle gøre det, så tror jeg, at jeg ville få en hanhund og neutralisere en eller dem begge....

Link til indlæg
Del på andre sites

2 tæver sammen kan absolut være problematisk, især hvis aldersforskellen er lille - så der ikke er et naturligt aldershieraki.

Min hund er en 3 år gammel intakt tæve, hvalpen der kommer hjem om halvanden uge er også en tæve. Jeg har valgt en tæve mere, af den simple årsag, at jeg bedst kan lide tæver :genert:

Jeg synes hanhunde (sådan helt generelt og fordomsfuldt :mrgreen:) synes at være mindre kløgtige end tæver, mere lalleglade og ufokuserede samt mere styret af deres drifter...

Men det er selvfølgelig rene fordomme :lol: Og der er fordele og ulemper ved begge køn. Tæverne er som oftest skarpere end hannerne, leger som oftest mindre som voksne og er selvfølgelig i en vis grad styret af deres hormonelle cyklus...

Jeg ville tidligst få hund nr 2 ind af døren når nummer 1 var 2 år - og jeg er glad for, at jeg ventede til hun var 3, for hun er blevet langt mere voksen fra hun var 2 år og så til nu.

Nu tror jeg rent faktisk på, at hun kan være til stor hjælp med hensyn til at lære den lille nye gode vaner....

Men 7 måneder som din er nu, ville jeg ALDRIG få en hund mere... en hvalp og en teenager i samme hus tror jeg ville være min ide af helvede - sådan ca :shock::lol: men det er jo en ren personlig holdning.... Hvis man skulle gøre det, så tror jeg, at jeg ville få en hanhund og neutralisere en eller dem begge....

Tak for rådet.

Jeg kan nemlig også bedst li' tæver :lun: så det er nok smartest for mig at vente så jeg kan få en tæve mere :engel: Igen, der er intet hastværk da lastværk som regel kommer i kølvandet. Jeg er heller ikke interesseret i at neutralisere. De begge skal være intakte.

Hvordan med løbetiden? Ender de med at komme i løbetid samtidig, ligesom veninder har det med at gøre, når de render meget sammen?:blink:

Btw held og lykke med familie forøgelsen om halvanden uge :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med Amocca. Vi er næsten i samme båd. Vores voksne hunde er jævnaldrende og det er vores hvalpe også - og alle tæver.

Jeg synes også, at det er supervigtigt, at den ældste hund er voksen inden der flytter en hvalp ind.

Om det skal være to tæver eller ej kommer an på både alder og race. Nogle racer har mere tendens til egetkøns-aggression end andre og det kan man også tage med i sine overvejelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med Amocca. Vi er næsten i samme båd. Vores voksne hunde er jævnaldrende og det er vores hvalpe også - og alle tæver.

Jeg synes også, at det er supervigtigt, at den ældste hund er voksen inden der flytter en hvalp ind.

Om det skal være to tæver eller ej kommer an på både alder og race. Nogle racer har mere tendens til egetkøns-aggression end andre og det kan man også tage med i sine overvejelser.

Hvordan hitter man ud af om racen har tendens til egetkøns-aggression:confused:

Ville det være bedre at vælge en anden race end den man har i forvejen, gør det sagen bedre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville det være bedre at vælge en anden race end den man har i forvejen, gør det sagen bedre?

Spø'r herinde bl.a. :mrgreen:

Nogen står det i racebeskrivelser

Jeg har valgt en af samme "race" - forstået på den måde, at den nye er ren lab og Liva er golden/lab

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst labberdrengene

Du kan søge i et hundeleksikon på din race, så står derom den har aggression mod eget køn, ellers kontakt en god opdrætter eller DKK, de vil kunne oplyse dig om det.

Jeg har 2 hunde, det er 2 hanner, den gamle er nu 10 år og den unge er 3 år, der er ingen problemer mellem dem, der er så stor aldersforskel at det er naturligt at det er den gamle der bestemmer:slem:

Jeg vil anbefale mindst 2 år imellem, gerne mere hvis den ældste ikke er så moden eller hvis den er meget forsigtig/usikker..

Link til indlæg
Del på andre sites

:evil: Du har tydeligvis ikke mødt min kloge, lille musling. :fornaermet:

haha, og jeg syntes sjovt nok, at amoccas beskrivelse af forskellen var lige i øjet :lol:

i øvrigt - jeg mener da, at pinchere er noget overrepræsenterede ifht. egetkønsaggression? det betyder selvfølgelig ikke, at de alle har problemet, men jeg ville nok ikke turde få to af samme køn, der også var tæt på hinanden aldersmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan søge i et hundeleksikon på din race, så står derom den har aggression mod eget køn, ellers kontakt en god opdrætter eller DKK, de vil kunne oplyse dig om det.

Jeg har 2 hunde, det er 2 hanner, den gamle er nu 10 år og den unge er 3 år, der er ingen problemer mellem dem, der er så stor aldersforskel at det er naturligt at det er den gamle der bestemmer:slem:

Jeg vil anbefale mindst 2 år imellem, gerne mere hvis den ældste ikke er så moden eller hvis den er meget forsigtig/usikker..

Min hund er meget usikker -er faktisk ikke sikker på det nogensinde er noget hun vokser fra:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

haha, og jeg syntes sjovt nok, at amoccas beskrivelse af forskellen var lige i øjet :lol:

i øvrigt - jeg mener da, at pinchere er noget overrepræsenterede ifht. egetkønsaggression? det betyder selvfølgelig ikke, at de alle har problemet, men jeg ville nok ikke turde få to af samme køn, der også var tæt på hinanden aldersmæssigt.

Er det min hund du snakker om? Min er ikke en pincher -det er en Prazsky Krysarik :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg havde muligheden, så ville jeg uden tvivl ha' én af hvert køn, og så neutralisere én eller begge. Det gi'r den mindste risiko for bøvl.

Jeg har prøvet at ha' to tæver sammen, både med og uden problemer, og tro mig - det er ikke sjovt at ha' to tæver der ikke kan sammen... Lige nu passer jeg to hanhunde (tja, den ene er lige blevet kastreret...) der har lidt "interne stridigheder", og det er vand ved siden af. Hvis to tæver ser sig gale på hinanden, så slås de nærmest på liv og død, hvor hannerne mere spiller med musklerne. Som tommelfingerregel, altså.

Mine to tæver der ikke kunne sammen, var der 6 års forskel på, så aldersforskellen er ikke det eneste der betyder noget. At mine pludselig begyndte at slås, kom sig nok af flere grunde. Min ældste tæve blev pludselig svækket af en skade, og min yngste har et ret stort ressourceforsvar. Så da de for første gang kom op at toppes over noget mad, opdagede min den yngste at den ældste var svækket - og så rullede karrusellen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bakker

Jeg ville i det hele taget ikke turde få to pinchere af samme køn, uanset aldersforskel, pga høj risiko for egetkønsaggression.

Jeg ved ikke hvor meget din hunds temperament adskiller sig fra pinchernes, men hvis det ligner meget ville jeg nok ville vælge en race med et helt anderledes temparement som anden hund.

Redigeret af Bakker
Link til indlæg
Del på andre sites

ja, det var - jeg kan vist ikke rigtigt se forskel, sorry :-D (men er en prazsky ikke også en pincher, egentlig?)

Her kan du se forskellen:blink:

[ATTACH]45381[/ATTACH]

Min pin'en er fra Tyskland, PK'en er fra Tjekkiet :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg havde muligheden, så ville jeg uden tvivl ha' én af hvert køn, og så neutralisere én eller begge. Det gi'r den mindste risiko for bøvl.

Jeg har prøvet at ha' to tæver sammen, både med og uden problemer, og tro mig - det er ikke sjovt at ha' to tæver der ikke kan sammen... Lige nu passer jeg to hanhunde (tja, den ene er lige blevet kastreret...) der har lidt "interne stridigheder", og det er vand ved siden af. Hvis to tæver ser sig gale på hinanden, så slås de nærmest på liv og død, hvor hannerne mere spiller med musklerne. Som tommelfingerregel, altså.

Mine to tæver der ikke kunne sammen, var der 6 års forskel på, så aldersforskellen er ikke det eneste der betyder noget. At mine pludselig begyndte at slås, kom sig nok af flere grunde. Min ældste tæve blev pludselig svækket af en skade, og min yngste har et ret stort ressourceforsvar. Så da de for første gang kom op at toppes over noget mad, opdagede min den yngste at den ældste var svækket - og så rullede karrusellen...

Tak for dit indlæg. Det er altid godt at høre begge sider af "historien":5up:

Mht dine to tæver der kom op og toppes, virker det som at have stor relevans at hierarkiet pludselig blev truet og at din yngste hund nu prøvede at tage rollen som den øverst rangerende, efter din anden hund blev skadet og derfor svækket. Hvis nu din ældste hund aldrig var blevet skadet, tror du så der var opstået problemer?

Hvad gjorde du efterfølgende?

Link til indlæg
Del på andre sites

JEg har en af hver, hvor hannen er kastreret og tæven er intakt. Der er 6 års forskel på mine to hundebasser, og jeg har ikke oplevet nogle problemer. Jeg har også haft to hanner sammen uden problemer, begge kastreret, der var 2 års forskel på dem. Og til sidst, så har jeg også haft to tæver sammen med 2 års forskel, den ene tæve blev senere steriliseret pga. sygdom men ellers var de begge intakte. Jeg har ikke oplevet problemer med nogle af mine hunde. Jeg tror at det er meget forskelligt fra hund til hund hvornår det er det rigtige tidspunkt at vælge at få hund nr. 2. Man er nødt til at se individuelt på hver hund.

Bantus

Link til indlæg
Del på andre sites

Det som (jeg tror) Søster lagkage spørger om er, hvorvidt en prazky ikke også er en pincher... ;-) En dansk/svensk gårdhund er jo fx også en pincher...

det var nemlig lige præcis det, jeg var i tvivl om :-D men derfor var det nu alligevel meget fint at få udspecificeret forskellene, jeg er ikke rigtigt sikker på, om jeg kan kende den ene fra den anden.

Link til indlæg
Del på andre sites