Hop til indhold

Bog - agilitytræning for begyndere?

Gæst spitZ
 Share

Recommended Posts

Gæst spitZ

Er der nogen som kender en god bog om agility, for folk som mig, der slet ikke ved noget om emnet?

Har sidder og kigget lidt youtube og prøvet at læse i trådene om emnet her på siden, men fatter jo intet, når snakken falder på 2x2, DAL, buer osv. :oops:

Jeg ved hvad slalom er og jeg kan kende forskel på højre og venstre, det er vist det :mrgreen:

Synes det ser meget sjovt ud, og skulle vist være en god form for beskæftigelse for den slags hund jeg skal have. Så selvom der kommer til at gå noget tid inden den er gammel nok, kan jeg jo godt forberede mig (samtidig med at det kunne være en god måde at fordrive hvalpe-vente-tiden med noget hunde-relateret, nu jeg ikke orker flere hvalpebøger) :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også anbefale Marie Hanssons bøger. Men man skal lige holde øjnene lidt åbne... Hun skrev en serie agilitybøger for maaaange år siden, der blev nærmest "agility-bibler". De hed "agility action", "mere agility" og "endnu mere agility". Skidegode bøger, men de er meget gamle og der er sket rigtig meget indenfor agility siden... Derfor har hun omarbejdet dem, så de er mere up to date, og det er dem man skal få fat i.

Den første bog i serien - "Agility action" hedder nu "Agility för nybörjare" på svensk. Jeg ved ikke om den er oversat til dansk, men den skulle være rigtig god for netop begyndere.

Anden bog hedder "Mere agility", som også den gamle udgave hed. Den nyeste revidering er fra 2005, mener jeg, og man bør nok ikke købe en udgave der er ældre.

Tredie bog, "Ännu mera agility" findes vistnok ikke mere, men til gengæld er der kommet et par nye bøger, der retter sig mere specifikt imod nogle særlige problemer - én om starter og én om det hun kalder "strategisk handling".

Prøv at google dem, jeg ved ikke hvilke der er oversat til dansk, og hvor man kan få fat i dem...

Jeg har også en anden agilitybog, der er rigtig god. Men den er godt nok meeeget tyk, og på engelsk... Den handler mere om træning, og hvordan man træner sin agilityhund heeeelt fra starten. Følger man den, så får man helt sikkert en god agilityhund, men den fortæller nok ikke så meget om agility som sådan. Jeg må tilstå at jeg ikke har orket læse den ret grundigt, fordi den er meget tyk og meget "nørdet" - og jeg er ellers sådan én der ikke har problemer med at læse hverken engelske eller nørdede bøger! Den hedder "agility right from the start", og kan bl.a købes HER.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan også anbefale (den nye udgave af) "Mere agility" - særligt hvis man gerne vil have forklaret hvad agility er, sådan helt grundlæggende.

"Agility right from the start" som Korvis nævner har jeg og er gået i gang med (men er endnu ikke kommet så langt, satser på at få læst mere i den i sommerferien). Den synes jeg virker VIRKELIG god, min næste agilityhund skal helt klart trænes efter de principper fra starten! Der er også en masse øvelser, du kan gå i gang med, inden din hund er gammel nok til at starte agility. Men den er måske nok rettet mod folk, der i forvejen ved noget om, hvad agility går ud på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan kun låne Mere agilitypå biblioteket af en eller anden grund... Nu har jeg reserveret den, tror I godt jeg kan forstå det, uden at læse den første?

Agility Right from the Start koster kun 40 $, nogen som ved hvad det koster at få den sendt? Kunne godt finde på at købe den hvis det ikke er for dyrt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ellers er du velkommen til at tage en tur på dyrskuepladsen med mig og Karla :mrgreen: Jeg har nøglerne til redskabsskuret, så du kan se samtlige forhindringer og kan snakke om agility i tiiiiiiiiiiiiimer uden at komme til at kede mig :lol::lol::lol:

Og Karla viser hjertens gerne hvordan sådan nogle forhindringer skal forceres :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan kun låne Mere agilitypå biblioteket af en eller anden grund... Nu har jeg reserveret den, tror I godt jeg kan forstå det, uden at læse den første?

Agility Right from the Start koster kun 40 $, nogen som ved hvad det koster at få den sendt? Kunne godt finde på at købe den hvis det ikke er for dyrt...

Det er også den eneste af dem, jeg har kunnet støve op på biblioteket og ellers.. Den kan du sagtens læse uden at have læst de andre. :5up:

Den anden som Korvis linker til har jeg også på engelsk (fås den ikke også på svensk? Forfatterne er da svenskere :vedikke:). Den er rigtig god, men du vil helt sikkert få mere ud af ''mere agility''. Den har jeg jeg også selv købt, for har genlånt den utallige gange på biblioteket, så nu var det vist på tide at få min egen. :cool: :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ellers er du velkommen til at tage en tur på dyrskuepladsen med mig og Karla :mrgreen: Jeg har nøglerne til redskabsskuret, så du kan se samtlige forhindringer og kan snakke om agility i tiiiiiiiiiiiiimer uden at komme til at kede mig :lol::lol::lol:

Og Karla viser hjertens gerne hvordan sådan nogle forhindringer skal forceres :blink:

Det lyder som et godt tilbud, det vil jeg meget gerne. Det gør det måske også nemmere at forstå bøgerne hvis jeg lige har set udstyret først :-D

Du har jo også love mig jeg må komme og klappe, når du har fået din hvalp :engel:

Hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, hvalp, prøv at gæt hvad min kæreste er ved at være pænt træt af at høre om :mrgreen::lol:

Det er også den eneste af dem, jeg har kunnet støve op på biblioteket og ellers.. Den kan du sagtens læse uden at have læst de andre. :5up:

Den anden som Korvis linker til har jeg også på engelsk (fås den ikke også på svensk? Forfatterne er da svenskere :vedikke:). Den er rigtig god, men du vil helt sikkert få mere ud af ''mere agility''. Den har jeg jeg også selv købt, for har genlånt den utallige gange på biblioteket, så nu var det vist på tide at få min egen. :cool: :5up:

Det lyder godt, så vil jeg starte med den, den er jo også gratis at låne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lånt Mere Agility (desværre havde de kun en fra 1996) på biblioteket, men jeg synes at den fokusere lidt for meget på hunde som allerede er i gang (hvilket jo er meget logisk når man husker at det er en 2'er).

Min hund kommer jo først hjem i næste måned, så der er et helt år til jeg kan komme rigtig i gang hvis det skulle være. Så jeg har også bestilt Agility right from the start, som skulle være her i løbet af fire hverdage, håber den når at komme inden weekkenden :-D Så må jeg læse Mere agility og noget på nettet inden jeg går i gang med den tykke...

Tænker man vel godt kan små-starte med nogle af de øvelser som er med i bogen (Mere agility) inden den er fuldt udvokset, sådan noget med at skifte side og turde gå gennem en tunnel, tager en yngre hund vel ikke skade af så længe man gør det hyggeligt og sjovt og i hundens tempo?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lånt Mere Agility (desværre havde de kun en fra 1996) på biblioteket, men jeg synes at den fokusere lidt for meget på hunde som allerede er i gang (hvilket jo er meget logisk når man husker at det er en 2'er).

Min hund kommer jo først hjem i næste måned, så der er et helt år til jeg kan komme rigtig i gang hvis det skulle være. Så jeg har også bestilt Agility right from the start, som skulle være her i løbet af fire hverdage, håber den når at komme inden weekkenden :-D Så må jeg læse Mere agility og noget på nettet inden jeg går i gang med den tykke...

Tænker man vel godt kan små-starte med nogle af de øvelser som er med i bogen (Mere agility) inden den er fuldt udvokset, sådan noget med at skifte side og turde gå gennem en tunnel, tager en yngre hund vel ikke skade af så længe man gør det hyggeligt og sjovt og i hundens tempo?

Er det ikke noget med, at du bor tæt på Amocca? Hun og Karla træner jo hos Sannes Hundecenter i Hedensted, hvor de startede til hvalpeagility, da Karla var 1/2 år. Det kunne du måske også gøre? Så behøver du ikke at vente et helt år med at komme i gang.

Og jo, en del øvelser kan man sagtens lave med hvalpen, inden den er et år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan sagtens fremvise lidt "hvalpeagility" også, karla og jeg :-D mange af de øvelser vi arbejdede med til hvalpeagility bruger vi den dag idag ... både som sjov og ballade på gåture, som opvarmning til agility eller som belønning til lydighedstræning...

Karla eeeeelsker at lave fremadsendelser med dirrigering omkring træer :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke noget med, at du bor tæt på Amocca? Hun og Karla træner jo hos Sannes Hundecenter i Hedensted, hvor de startede til hvalpeagility, da Karla var 1/2 år. Det kunne du måske også gøre? Så behøver du ikke at vente et helt år med at komme i gang.

Og jo, en del øvelser kan man sagtens lave med hvalpen, inden den er et år.

Jo, det er rigtigt:-D

Jeg havde faktisk tænkt mig at starte hos hende Sanne, når hun starter efter sommerferien, havde bare slet ikke tænkt over at hun også kunne have agility hold, eller at man kunne gå til det med en hvalp/unghund (det er først lige her i denne uge jeg er begyndt at overveje agility):rolleyes:

Mange tak for dit svar :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan sagtens fremvise lidt "hvalpeagility" også, karla og jeg :-D mange af de øvelser vi arbejdede med til hvalpeagility bruger vi den dag idag ... både som sjov og ballade på gåture, som opvarmning til agility eller som belønning til lydighedstræning...

Karla eeeeelsker at lave fremadsendelser med dirrigering omkring træer :lol:

Fantastisk, det bliver en hel forestillig jeg får :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det er rigtigt:-D

Jeg havde faktisk tænkt mig at starte hos hende Sanne, når hun starter efter sommerferien, havde bare slet ikke tænkt over at hun også kunne have agility hold, eller at man kunne gå til det med en hvalp/unghund (det er først lige her i denne uge jeg er begyndt at overveje agility):rolleyes:

Mange tak for dit svar :-D

Sanne er guruen i det jyske når det kommer til agility :mrgreen: folk valfarter fra nær og fjern for at tage hold, enetimer og kurser derude... Så er agility det man vil, så er Sannes hundecenter helt sikkert vejen frem :5up:

Hvalpehold først dog... så man får kontakten og samarbejdet ind, basisøvelser og den slags... derefter kan man hoppe på hvalpeagility og lave en hel masse spas uden forhindringer, men som klargører både hund og fører til arbejdet på agilitybanen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Sanne er guruen i det jyske når det kommer til agility :mrgreen: folk valfarter fra nær og fjern for at tage hold, enetimer og kurser derude... Så er agility det man vil, så er Sannes hundecenter helt sikkert vejen frem :5up:

Hvalpehold først dog... så man får kontakten og samarbejdet ind, basisøvelser og den slags... derefter kan man hoppe på hvalpeagility og lave en hel masse spas uden forhindringer, men som klargører både hund og fører til arbejdet på agilitybanen...

Det lyder spændende :)

Kunne godt forestille mig sådan nogle helt små hvalper lige skal bruge noget grundtræning, inden der avanceres til andre ting. Det skal jeg jo også, har jo aldrig haft hund før :blink:

Og det er dejligt at vide hun er god, så man kan stole på hende og hendes metoder, når nu man som jeg ikke har en chance for selv at vurdere hvad der er rigtigt og forkert...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder spændende :)

Kunne godt forestille mig sådan nogle helt små hvalper lige skal bruge noget grundtræning, inden der avanceres til andre ting. Det skal jeg jo også, har jo aldrig haft hund før :blink:

Og det er dejligt at vide hun er god, så man kan stole på hende og hendes metoder, når nu man som jeg ikke har en chance for selv at vurdere hvad der er rigtigt og forkert...

Det kan du roligt stole på, der er du i gode hænder! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...

Hvis agility er noget du vil mere med, er det rigtig godt at købe/låne videoer. Kan anbefale videoer fra bl.a Jenny Dam, Greg Derrett, Susan Garrett og Susan Salo.

Det skal nok være nogle med Foundation training eller Basic handling. Susan Salo har nogle gode videoer om springteknik.

Synes det er meget nemmere at forstå tingene, når det vises i bevægelse. Mange af videoerne viser også langsom gengivelse, så det er let at se hvad der bliver vist. (Kan godt være svært i normalt tempo). Synes ikke at man får helt det samme ud af, at læse om det i en bog.

Videoerne kan købes på www.cleanrun.com. Uhh de har altså også mange andre lækre ting, så pas på. Tingene bestilles fra USA, så der kan komme told på. Måske andre har nogle bedre links.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
Hvis agility er noget du vil mere med, er det rigtig godt at købe/låne videoer. Kan anbefale videoer fra bl.a Jenny Dam, Greg Derrett, Susan Garrett og Susan Salo.

Det skal nok være nogle med Foundation training eller Basic handling. Susan Salo har nogle gode videoer om springteknik.

Synes det er meget nemmere at forstå tingene, når det vises i bevægelse. Mange af videoerne viser også langsom gengivelse, så det er let at se hvad der bliver vist. (Kan godt være svært i normalt tempo). Synes ikke at man får helt det samme ud af, at læse om det i en bog.

Videoerne kan købes på Dog Toys, Dog Treats, Dog Agility Supplies, Dog Training Supplies. Uhh de har altså også mange andre lækre ting, så pas på. Tingene bestilles fra USA, så der kan komme told på. Måske andre har nogle bedre links.

I bogen skriver de at de arbejder med et system af Greg Derrett, og de anbefaler også at se hans videoer :-D Så det vil jeg helt sikkert gøre engang. Synes nu ellers de beskriver tingene ret godt, jeg tror de to medier supplere hinanden meget godt ;)

Jeg skal slet ikke træne endnu, min hvalp fylder først 8 uger på næste torsdag :oops: Er bare blevet så træt af hvalpebøger, at jeg må finde noget andet at læse om :mrgreen: Men regner da med jeg skal gøre det engang, hvis hunden kan holde til det og synes det er sjovt. Det lyder rigtig fedt. Glæder mig meget til at opleve det live i august!

Edit: Jeg blander lige et par tråde sammen :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

I bogen skriver de at de arbejder med et system af Greg Derrett, og de anbefaler også at se hans videoer :-D Så det vil jeg helt sikkert gøre engang. Synes nu ellers de beskriver tingene ret godt, jeg tror de to medier supplere hinanden meget godt ;)

Jeg skal slet ikke træne endnu, min hvalp fylder først 8 uger på næste torsdag :oops: Er bare blevet så træt af hvalpebøger, at jeg må finde noget andet at læse om :mrgreen: Men regner da med jeg skal gøre det engang, hvis hunden kan holde til det og synes det er sjovt. Det lyder rigtig fedt. Glæder mig meget til at opleve det live i august!

Edit: Jeg blander lige et par tråde sammen :stupid:

you are in luck :mrgreen: jeg har 2 af gregg derretts dvd'er og sanne underviser efter derretts handlingsskole :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

• 3 weeks later...
Gæst Mariann

Jeg vil også varmt anbefale Sannes Hundeskole.

Skipper var vel ikke mere en 12 uger, da vi startede derude.

Vi tog 2 hvalpekurser lige efter hinanden. Herefter 1 hvalpeagilitykursus og er nu startet på begynderagility, da Skipper er blevet et år.

Så sent som i aften har vi været til rigtig god træning, og det er dejligt at se, at det langsomt går fremad. Går hurtigere for hunden end for ejeren :D

Nu er jeg ikke så erfaren med agility, så jeg kan sige noget klogt om, hvorfor Sanne er så god, som hun er, men jeg kan godt lide, at hun ikke ligger fingre i mellem - kalder en spade for en spade (Ja, det er mig, der er spaden) ;).

Link til indlæg
Del på andre sites