Hop til indhold

snacks når hunden er alene hjemme? go eller no go??

Gæst Goldenboy
 Share

Recommended Posts

Gæst Goldenboy

Vores lille Oskar er nu 10 uger gammel og vi skal til at optrappe alene-hjemme træningen.. Men jeg er i tvivl om, om det er godt eller skidt at give godbidder i f.eks en kong, når den skal være alene hjemme i længere tid?

Jeg har læst flere steder, at det er dumt at vænne den til at skulle have godbidder, når den skal være alene hjemme.. Men på en normal arbejdsdag ville den jo skulle være selv i en del timer og da tænkte jeg på at give den noget af fodderet i sådan en, evt. tilsat lidt leverpostej.

Får jeres hund/hvalp godbidder når den skal være selv - hvorfor/hvorfor ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

mine hunde får altid noget at gnave på, fx et marvben fyldt med tørfoder blandet med leverpostej og frosset, de får det direkte fra fryseren, så går der noget tid med at få det ud og de slapper dejligt af med det.

hvis man har en hund med tendens til stress vil jeg fraråde bolde terninger eller plastikflasker som hunden skal skubbe rundt med få at få tørfoder ud af, men ben kong eller lign som hunden kan ligge afslappet med få at få foderet ud er efter min mening altid en god ide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Goldenboy

lige nu har vi sådan en kong, som står op og kan tippe fra side til side. Den udløser så en godbid, når den lander rigtigt. Den triller ikke rundt men tipper som sagt kun. Men jeg overvejer en kong til at ligge og hygge med..

Er det nok med en, eller har man to, sådan at der altid er en i fryseren?

Link til indlæg
Del på andre sites

lige nu har vi sådan en kong, som står op og kan tippe fra side til side. Den udløser så en godbid, når den lander rigtigt. Den triller ikke rundt men tipper som sagt kun. Men jeg overvejer en kong til at ligge og hygge med..

Det kommer an på hvor tit du gider stå og laver dem klar.

Jeg har 5 konger, som jeg gør klar i weekenden, så er der det mindre at tænke på i løbet af ugen.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville da købe nogle stykker, jeg bruger som sagt marvben som jeg køber fyldte hos Olivers, når hundene har tømt dem fylder jeg dem selv med før omtalte blanding, jeg har mange og fylder til en uge af gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har læst flere steder, at det er dumt at vænne den til at skulle have godbidder, når den skal være alene hjemme..

Jeg vil gerne have links til de steder - så jeg kan undgå dem ;-)

Vinnie får altid et griseøre, et stykke brød eller lidt tørfoder strøet ud på gulvet. Hun er ikke så meget til aktivitetslegetøj. Men det kommer selvfølgelig an på hunden.

Den eneste grund, jeg kan forestille mig, til ikke at give dem noget, når de skal være alene, er hvis man har mere end én, og der er risiko for ressourcekonflikter.

Link til indlæg
Del på andre sites

det kommer vel an på hunden:hmm:

Cleo blev endnu mere stresset af at gamle i noget. Hun skyndte sig SÅ meget, at hun stressede helt vildt - kun for at komme frem til hoveddøren og kigge ind i den:stupid:

Hun var "meget" bedre uden noget. Hun fik sin frosne kong INDEN jeg gik, hvor hun kæmpede for indholdet stille og roligt.

Rosita derimod var super glad for at gumle, når jeg var gået og lagde sig derefter op i stolen.

Nu har jeg to, så der får de "bare" en kong INDEN jeg går og når de er færdige, går jeg. Rosita får nemlig ejerfornemmelser for de konger bagefter, så det duer ikke at de får dem, når jeg ikke er hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg er kommet frem til at for at undgå at komme hjem til ballade, så kaster jeg en håndfuld godbidder på gulvet inden jeg går... Vi har en hvalp på 4 mdr og sådan fungere det bedst for hende...

Den gamle hund, en grand danois på knap 7, kan jeg bare gå uden at give hende andet end et mys. Men hvis mysset bliver glemt, er jeg overbevist om at hun er ked af det hele dagen :engel::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

5 stk!! Men de koster jo kassen... Køber i dem på nettet til billigere penge?

Jeg kan se jeg skal have investeret i såvel en del konger som en større fryser ;)

Vi bruger også konger, men jeg køber også kraftben/marvben (suppeben ) hos slagteren,:banan: når først Bella har slikket og gnavet lidt i det rå, skolder jeg dem og kommer fyld i som vi gør med kongen, en billig måde og de kan bruges maaaaange gange. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine får ikke noget når de skal være alene.

Da jeg fik Nanna var hun et år gammel og dårlig til at være alene. Jeg prøvede en masse forskelligt og fandt ud af at hun stresser når hun har mad. Derudover blev tyggeben et signal til at 'nu sker det skrækkelige-mor går'.

Nu har jeg to hunde og Soko har et stærkt ressourseforsvar. Jeg er derfor ikke tryg ved at lade hundene være alene sammen hvis der er noget somhelst mad, de kan komme op og slås om.

Jeg tror ikke det vil ske når jeg ikke er der, men jeg ville have det forfærdeligt hvis de kom op og slås.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Der er altså et eller andet med, at når hundene slikker på et marvben fx. så udskiller det et eller andet beroligende stof i deres hjerne - og de bliver trætte.

Godbidder ville ihvertfald ikke fungere at kaste her - for SÅ er der fest!.

Men frosne marvben - slikkes i op til ½ time - så lidt vand og så sove.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er selvfølgelig en minimal risiko ved at hunden har tyggeting når den er uden opsyn. Tyggeben kan sætte sig fast i halsen, konger og marvben kan sætte sig fast om kæben ovs

Så derfor siger jeg altid til hvalpeejere at de skal observere deres hvalp først med feks en kong før den får den når den er alene og undgå tyggeben med knuder i enderne.

Men mine får en hel kasse med guf i, ene og alene pga mysla, som ellers ikke kan forlades.

Den indeholder som regel en kong med dåsemad og et eller to frosne marvben samt en stump griseøre, en tyggestang, kallun, tørfisk eller andet gemt rundt mellem legetøjet. Sheila får så sin kong i sofaen eller hvor hun ligger når jeg går.

Jeg har for nyligt filmet dem og de er mindst en halv time om at tømme kurven og så er de godt trætte:klap:

De kan heldigvis enes fint om mad.

Link til indlæg
Del på andre sites