Petrine Skrevet Juni 26, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2011 Var til konkurrence i går, til mogen har jeg spist chips uden en eneste hund reagerede - når jeg ser fx Korvis meddele, at hun skal til Vejen alle 4 dage, når jeg ser Lille Louie være fuld af krudt i dagens 4. løb, så bliver jeg grøn af misundelse. Hvad gør jeg galt? 2 dages konkurrence er alt for meget for Petrine, gårsdagens konkurrence har lagt både Bastarden og Petrine flade, også Zamzam, som bare lå i en stol hele tiden (når han ikke forsøgte at charme en lækker italiensk mynde). Generelt synes jeg de alle 3 er i rimelig fysisk form, dog skal Petrine tabe sig 10% og Bastarden en del mere, kan fedme være årsagen? Hvordan træner jeg mental udholdenhed? Tror jeg har spurgt før, men er stadig irriteret / bekymret over, de går så hurtigt døde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Juni 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Var til konkurrence i går, til mogen har jeg spist chips uden en eneste hund reagerede - når jeg ser fx Korvis meddele, at hun skal til Vejen alle 4 dage, når jeg ser Lille Louie være fuld af krudt i dagens 4. løb, så bliver jeg grøn af misundelse. Hvad gør jeg galt? 2 dages konkurrence er alt for meget for Petrine, gårsdagens konkurrence har lagt både Bastarden og Petrine flade, også Zamzam, som bare lå i en stol hele tiden (når han ikke forsøgte at charme en lækker italiensk mynde). Generelt synes jeg de alle 3 er i rimelig fysisk form, dog skal Petrine tabe sig 10% og Bastarden en del mere, kan fedme være årsagen? Hvordan træner jeg mental udholdenhed? Tror jeg har spurgt før, men er stadig irriteret / bekymret over, de går så hurtigt døde. måske også bare fordi, de er små:hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 26, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 måske også bare fordi, de er små:hmm: nægter jeg at acceptere - de kan jo sagtens vandre en maraton, vandre fordi jeg ikke orker løbe. Tror seriøst det er den mentale del, med agility-løbet og alle de hæslige sorte hunde, der skal have besked om at skride / have dræberblikket etc. Var fx hos mine forældre med have, hvor de tonsede rundt i 5-7 timer, de sov da vi kom hjem, men dagen efter var der krudt på igen :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juni 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Psykisk overskud (mental udholdenhed) kommer af sig selv, efterhånden som hundene bliver vant til opgaverne, hvis de generelt er glade for at arbejde, og hvis de har lært at abstrahere fra alt der ikke umiddelbart kræver deres opmærksomhed... hvis de er dét, og der stadig ikke er overskud, så kommer det hvis fysikken er iorden. Uden fysisk overskud, er der ikke noget psykisk overskud. Det gør sig gældende for mennesker, og jeg kan ikke forestille mig andet end at det er det samme ved hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 26, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Synes jo de er i fin fysisk form - Bastarden løb 4 km på 20 minutter, det er da ret ok, i betragtning af hun har 12 cm lange ben, er ikke i tvivl om de elsker deres agility, Petrine har gået til konkurrencer i 2 år Suk abstrahere fra det irrelevante - nu har vi fået telt, alligevel skal børn / grimme hunde have besked...så nu nærmer de sig vist et bur, i håb om, det giver mere ro så :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bamseida Besvaret Juni 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Jeg har været til en del ekstra kurser her på det sidste. Forrige gang havde en af mine medkursister sit bur med og sidst på dagen, da han var ude og løbe, gik Nana selv ind i hans bur og lagde sig til rette. Jeg havde ikke selv et bur med, men da vi ikke brugte "posen", fandt jeg på at bruge den som bur og det nød Nana virkelig. Jeg havde det med i går til Johanna kurset og det var helt perfekt, at hun kunne hvile sig der ind i mellem. Hun behøver ikke at forholde sig til nogen/noget som helst og får slappet af. Har været på hyrdekursus i dag og der har jeg virkelig brugt det meget. Hun havde aldrig holdt fra kl.9.00-21.00, hvis jeg ikke havde haft det med ( vi hyrdede altså ikke i 12 timer, men var i roundpen'en 3 gange ) De sidste par timer lå hun i buret og snork boblede :5up: Laaaaang forklaring, men jeg tror altså at Petrine ville få meget glæde (hvil) af, at ligge i et bur i stedet for at skulle råbe fuck hele tiden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 26, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Vi har bare et anstrengt forhold til lukkede døre / bure generelt, hjernen kan godt se det smarte, hjertet stritter vildt imod :hmm: vil gøre et forsøg med burtræning....måske Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Juni 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Synes jo de er i fin fysisk form - Bastarden løb 4 km på 20 minutter, det er da ret ok, i betragtning af hun har 12 cm lange ben, er ikke i tvivl om de elsker deres agility, Petrine har gået til konkurrencer i 2 år Suk abstrahere fra det irrelevante - nu har vi fået telt, alligevel skal børn / grimme hunde have besked...så nu nærmer de sig vist et bur, i håb om, det giver mere ro så :hmm: Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan de er til hverdag, men mine hunde sover det meste af formiddagen, hvis der ikke sker noget. Soko ville ikke slappe af til en konkurrence, med mindre hun er i bur. Hun bliver let forstyrret af ting der sker i omgivelserne og skal også råbe røv til de hunde hun mener er grimme eller kommer for tæt på. Bur kræver at hunden lærer at slappe af derinde, og sjovt nok har Susan Garrett lavet en burtræningsvideo, som jeg sjovt nok kan anbefale på det varmeste :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 26, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Til hverdag...hvis nogen går på toilettet og tillader sig at lukke døren, skriger Petrine for livet, hvis nogen lukker døren til et rum, som der ikke er nogen i, går alle tre (også katten) direkte til angreb på døren og åbner den - jeg har det selv på samme måde, hader døre generelt følger de alle i hælene på os, hele dagen Men når gevinsten er flere konkurrencer, kan det være, jeg finder motivationen - har forøvrigt en dvd med burtræning, som nogen sjovt nok mente, jeg havde brug for. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Jeg vil sjovt nok også anbefale bur, og sjovt nok også anbefale Susan Garretts "crate games"!! Jeg tror DKW har meget ret i det han skriver, at det kommer når de lærer at abstrahere fra alt andet end selv agility'en. Hele miljøet omkring et agilitystævne er jo ret hektisk, der er mange hunde, meget larm, og (i hundenes øjne) ret lidt plads. Det er nok til at ta' pippet fra en hund der er lidt ny. Her er et bur bare guld værd, da hunden får sit helt eget sted, sin egen hule, hvor den kan slappe helt af. Efter hånd som de vænner sig til stævnemiljøet, så vil de kunne slappe mere af, og så skal overskuddet nok også komme. At jeg regner med at Iso orker de 4 dage i Vejen, er jo et rent sats... Men jeg har også kun meldt hende til klasse-løbene, tror slet ikke hun ville orke 4 løb pr. dag, ved ikke engang om hun klarer de 2-3... Jeg har jo set til stævne i dag, at det er det mentale der slår hende ud, hun stresser og kan slet ikke fokusere. Hun ligger i bur imellem løbene, og slapper fint nok af der, men så snart hun kommer ud kører hun helt op af de andre. Så det er definitivt noget der skal trænes. Og det er også det jeg bruger Vejen til - at få trænet stævnesituationen, ikke bare på banen, men også udenfor. Det glemmer vi nogle gange, vi træner og træner på bane - men et stævne er jo også så meget andet. Så du må nok bare igang med den burtræning, jeg tror det ville kunne gøre meget. Hvis du har en DVD med burtræning, så må det næsten være "crate games"..? Ellers må du låne den, den er virkelig super. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Glemte lige... Min første hund, cotonen Daiwa, havde jo seriøse problemer med fremmede mennesker, og syntes derfor ikke det var ret sjovt med stævner i starten. Hun elskede agility, og løb fint til træning - men til stævnerne var det bare for meget. Med hende have jeg også problemer med 2-dages stævner i starten, selv om hun var burtrænet fra hvalp af. Men havde hun ikke haft sit elskede bur, var det nok aldrig gået! Efter et par år (hun havde altså virkelig seriøse menneske-problemer) slappede hun dog så meget af til stævner, at hun sagtens orkede. Så vidt jeg husker var Frostie også ret slået ud i begyndelsen, men det tog sig mest udtryk i at hun sov som en sten når vi kom hjem. Iso har jo kun været til 2 stævner endnu - til det første synes jeg ikke hun var ret træt bagefter, men i dag har hun snorkboblet siden vi kom hjem... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 26, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Er i gang med at kigge på bure - og tak for tilbud, men det er crate games jeg har. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Er i gang med at kigge på bure - og tak for tilbud, men det er crate games jeg har. Godt, den er rigtig god! :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Juni 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Jeg har det nøjagtigt lige som dig Petrine - med Smilla. Har længe gået og undret mig over, om Smilla bliver træt psykisk eller fysisk. Hun holder nemlig næsten heller ikke til 2 hele stævnedage. Og 4 løb på én dag. Jamen, de bliver bare langsommere og langsommere. Energien er der næsten ikke til sidst. Det ville (desværre) aldrig kunne fungere for os at komme på ugekursus eller flerdagskusus. Hun ville gå fuldstændig død. Jeg troede faktisk det var fysisk (for det ser jo sådan ud (Smilla er også en lidt tung bygget hund til agility). Og Smilla har jo (lige som Petrine) været vant til at få en masse mentalopgaver og blive klikkertrænet (altså skulle tænke selv) og hendes temperement er roligt (hun stresser ikke og tager det hele i stiv arm). MEN har snakket med en masse om det og de tror det er psykisk, for Smilla kan jo godt løbe stærkt igen, når bolden bliver fundet frem. Dertil har jeg også trænet hende rigtig meget fysisk. Fx får hun en tur i skoven hver dag (løs) på 7 km. Men udover de mentalt bliver trætte, kan det jo også være fordi de mangler motivation. Det bliver ikke ved at være lige sjovt for dem og så bliver de langsomme. Så vores taktik fremover er at stoppe mens legen er god (mens energiniveauet er højt). Både til konkurrencer og træning og så tænke på at få noget mere høj-intensitet ind. Altså alt hvad vi laver skal laves med god fart på (altså være sjovt). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 26, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Er ret overbevist om, at motivationen er der; til konkurrencerne er det ren udmattelse, fx ved slalom, der står hun bare og kigger, ser slalom men kan tydeligvis ikke overskue den, hun kan tage en slalom pr konkurrence, slut dut, når motivationen mangler er hun mere ufokuseret. Zamzam er super burtrænet og elsker bur, håber han måske kan hjælpe Petrine derind og slappe af Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lille Louie Besvaret Juni 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Kan det være Aina, der har givet dig den DVD? For jeg skal nemlig låne Sonjas, som hun har udlånt til Aina. Men Aina kan ikke finde den Så måske hun har lånt den ud til dig? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Juni 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Er ret overbevist om, at motivationen er der; til konkurrencerne er det ren udmattelse, fx ved slalom, der står hun bare og kigger, ser slalom men kan tydeligvis ikke overskue den, hun kan tage en slalom pr konkurrence, slut dut, når motivationen mangler er hun mere ufokuseret. Zamzam er super burtrænet og elsker bur, håber han måske kan hjælpe Petrine derind og slappe af Ja, det er sikkert fordi hun ikke kan overskue slalommen så. Prøvede engang til en lokalkonkurrence, hvor Smilla havde været oppe hele natten med maveonde (men virker rimelig frisk dagen efter - troede vi). Men der ville hun IKKE tage slalom. (Som ellers plejer at være hendes yndlingsforhindring) Det var helt sikkert fordi hun ikke kunne overskue at gå igang med den den dag. Men så skal du vel bare holde dig til den ene slalom om dagen. Og så ellers træne noget mere på den alene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 26, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Kan det være Aina, der har givet dig den DVD? For jeg skal nemlig låne Sonjas, som hun har udlånt til Aina. Men Aina kan ikke finde den Så måske hun har lånt den ud til dig? Nul - fik den af sød myndedame, der hentydede at skrigende Petrine muligvis havde behov for et bur Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 26, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Og så ellers træne noget mere på den alene. Når vi selvtræner kan hun sagtens tage den 20 gange og nu går vi på intensivt slalomkursus, men mistænker slalom er den mest krævende og derfor den der ryger først, når Petrine er ved at gå flad Stort dilemma, vil helst kun have et bur, Zamzam og Bastarden elsker at ligge tæt, men tror Petrine vil have ene-rum :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Juni 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Nul - fik den af sød myndedame, der hentydede at skrigende Petrine muligvis havde behov for et bur Mig?? Synes heller ikke min er i reolen, men husker ikke at have givet den til dig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Når vi selvtræner kan hun sagtens tage den 20 gange og nu går vi på intensivt slalomkursus, men mistænker slalom er den mest krævende og derfor den der ryger først, når Petrine er ved at gå flad Stort dilemma, vil helst kun have et bur, Zamzam og Bastarden elsker at ligge tæt, men tror Petrine vil have ene-rum :hmm: Slalom kræver helt klart mest hjerne, så jeg ville mene at det er fordi hun er mentalt træt, når hun står af på netop slalomen til stævner. Hvorfor vil du helst kun ha' ét bur..? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 26, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Mig?? Synes heller ikke min er i reolen, men husker ikke at have givet den til dig Hø hø, du er skrap myndedame, det var til en udstilling og hun er svensk (andre, der vil gøre krav på min dvd?) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 26, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Hvorfor vil du helst kun ha' ét bur..? synes i forvejen jeg slæber som skulle jeg 3 uger til Afrika (har bla toiletpapir med!), og synes det må være lidt hyggeligere at være spærret inde sammen end helt alene (menneskeliggør overhovedet slet ikke) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Hø hø, du er skrap myndedame, det var til en udstilling og hun er svensk (andre, der vil gøre krav på min dvd?) Jeg er godt nok både svensk og sød, men næppe myndedame... Desuden står min DVD herhjemme i reolen, så det er vist heller ikke mig! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lille Louie Besvaret Juni 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Nul - fik den af sød myndedame, der hentydede at skrigende Petrine muligvis havde behov for et bur Mig?? Synes heller ikke min er i reolen, men husker ikke at have givet den til dig Hø hø, du er skrap myndedame, det var til en udstilling og hun er svensk (andre, der vil gøre krav på min dvd?) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts