Gæst Alaska Skrevet Juli 2, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2011 Hej. Jeg kunne godt tænke mig at lufte hunde, men spørgsmålet er hvordan man kommer igang, og om der er nok hundeejere derude der føler sig trygge nok ved at lade en anden lufte deres vovse. Jeg forestiller mig at man møder hunden og ejeren først, for at mærke efter om både hund, ejer og lufter føler tillid og tryghed ved en eventuelt aftale. Og muligvis går man en prøvetur med hunden inden man laver en fast aftale. Selvom rigtig mange hunde fra meget travle karriere familier ville have godt af at komme mere ud og gå-løbe-lege og måske træffe andre hunde mere end de gør, tvivler jeg på om der er nok ejere der tør have en anden til at aktivere hunden. Er der nogle herinde der har erfaringer med hundeluftningsordning? Skal man være uddannet hundetræner inden hundeejere derude tør lade en anden lufte hunden? Hvilke krav ville i stille til en hundelufter hvis i nogensinde skulle få brug for det? På forhånd tak. Mange hilsener fra Århusianeren Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Juli 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 2, 2011 Før jeg flyttede til Holland havde jeg aldrig set det med egne øjne... Troede kun det foregik i USA at man havde "hundeluftere"... Men hernede bar ei Delft (En smule mindre end Århus) er der to forholdsvis "store" firmaer som køre hundeluftnings ordninger.. Af det jeg har set er; De har en varevogn indrettet med bure så de kan hente alle hundene.. De køre så rundt og henter hundene, og tager dem med ud i skoven osv. hvor hundene kan hygge sig... De bliver samlet op i hjemmet eller fra arbejdet, jeg tror faktisk det største "marked" indenfor dette ligge i folk der tager deres hund med på arbejde... De værdsætter at hunden lige kan komme ud midt på dagen og løbe og så tilbage på job med hunden igen. Jeg ser ofte hunde bliver samlet op rundt i butikkerne hvor ejeren har hunden med... Der er ingen regler indenfor "faget" og de to firmaer har ingen som sådan restriktioner for hvem de ansætter MEN jeg tror det er en KÆMPE fordel hvis man har noget "officiel" hundeerfaring... Personligt ville jeg aldrig overlade min hund til en hundelufter og betale for at det er professionelt, hvis jeg ikke "får mere" end hvis jeg betalte nobaoens datter 20 kr for at lufte hunden når hun kom hjem fra skole... Så vidt jeg ved fungere de to firmaer ganske udemærket... (her tænker jeg også økonomisk)... Personligt ville mit krav være hvis jeg skulle betale for en proffesionel hundelufter nok være noget mere strenge end hvis jeg bare havde en veninde til at lufte hunden.. Jeg ville f.eks. forvente at min hund kom ud hvor den kunne udfolde sig, løbe frit og hygge sig, enten i skov, ved strand eller på en mark, og det skulle ikke være samme sted hver dag. Jeg ville forvente at hunden blev hentet og bragt, og jeg ville forvente at der aldrig var flere hunde med hundelufteren end at der var styr på det.. Jeg ville desuden forvente at alle forsikringer osv. var i orden (her tænker jeg også andre hunds)... Og her kommer så den strenge del, for jeg ville forvente at min proff. hundelufter var uddannet indenfor dyre og helst hunde-faget... F.eks. adfærdsbehandler eller lignende... Jeg ville forvente at alle hundene i samme bil var "testet" for deres temperament for at matche den gruppe hunde til at få mest nytte ud af hinanden (F.eks. sætte de hunde som vil lege og løbe sammen, og de hunde som vil lunte og snuse sammen, desuden matche dem med hunde som ikke gejler hinanden op osv).. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juli 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 2, 2011 Der er så vidt jeg ved begyndt et par stykker professionelle hundeluftere i dk, selvom markedet nok ikke er stort endnu... Personligt ville jeg ikke benytte en sådan service - men jeg ville heller aldrig lade naboens datter eller andre gøre det jeg stoler simpelthen ikke nok på fremmede til at lade dem tage min hund... Derudover ville hun ikke gå med fremmede, så det giver lidt sig selv:rolleyes: Hvis jeg skulle lade en anden gå med min hund, så SKULLE det være i snor, vil ikke have min hund løs med fremmede hunde uden at jeg selv er tilstede.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Alaska Besvaret Juli 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 2, 2011 Tusind tak for jeres svar. Jeg kan godt forstå når hundeejere helst vil undværre at benytte sig af andre luftere. Samtidig tror jeg at nogle hunde har brug for det hvis de bor hos mennesker der ikke er hjemme det meste af dagen. Jeg syntes det er rigtig synd for hunden når den ikke kommer nok ud. Jeg havde engang en nabo der kun lod hunden komme ud to gange om dagen, og den gøede rigtig meget. Jeg fik helt ondt i maven når jeg kunne høre hvor meget den bare ville ud. Men hvis man vil have hund, syntes jeg også personligt at man skal have tid til at aktivere den. Desværre ser verden ikke sådan ud, og mange anskaffer sig hund uden at overveje hvor meget kontakt en sådan har brug for. Derfor syntes jeg det er fantastisk hvis man kan benytte sig af en luftningsordning. I skal have mange tak for jeres svar og meneinger. Flere svar er mere end velkommen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Juli 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 2, 2011 Synes det er rigtig fint, at du gerne vil være hundelufter :5up: Jeg kunne godt finde på at gøre brug af en hundelufter i fremtiden, eller nok nærmere betegnet hundepasser i mit tilfælde... Grunden til at jeg vil overveje det er, hvis både min kæreste og jeg får fuldtidsjob og hvis Duffy derfor skal være alene mere end 8 timer dagligt, selvfølgelig max 9 timer..Så kunne jeg godt forestille mig at betale én for at komme og passe hende en times tid, det er ikke for motionens skyld, men bare rent selskab... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juli 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 2, 2011 Personligt tror jeg faktisk at det ville være værre for min hund, at der kom nogen som gik igen... så tror jeg hellere at hun vil være alene i 9 timer i et stræk... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Juli 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 2, 2011 Personligt tror jeg faktisk at det ville være værre for min hund, at der kom nogen som gik igen... så tror jeg hellere at hun vil være alene i 9 timer i et stræk... Jo det er jeg helt enig med dig i, og jeg mener det også sådan at personen skulle komme og holde hunden med selskab den sidste time før vi kom hjem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juli 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 2, 2011 Min kæreste er hundelufter, og der er ingen af "hans" hunde der har problemer med at han går igen, de er jo "gennemluftede" og trætte efter en time ude. Vores egne hunde kan også komme ud for at blive ladt alene både 2 og 3 gange på samme dag, og det er ikke noget problem for dem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juli 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 2, 2011 Min kæreste er hundelufter, og der er ingen af "hans" hunde der har problemer med at han går igen, de er jo "gennemluftede" og trætte efter en time ude. Vores egne hunde kan også komme ud for at blive ladt alene både 2 og 3 gange på samme dag, og det er ikke noget problem for dem Det kan også sagtens være, at det bare er mig der pyller Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Juli 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 Altså de gange jeg har set hundelufterne i aktion her, har det været når de har hentet hunde fra butikker... En hundelufter-service kan jo også bruges på andre måder! F.eks. har vi en gammel dame vi ofte mødte og snakkede med, og pludselig en dag var det en fremmede der luftede hunden.. Damen var faldet og havde brækket hoften.. Så hun havde fået naboen til at lufte den i stedet for.. I nogle tilfælde kunne det så være en mulighed at ansætte et firma til at "passe hunden" Eller hvis man f.eks. i en uge har super travlt på arbejde... Det kan jo ske for rigtig mange at det bare er en kortere periode der er brug for det... Og selvom folk "ved" hvor meget det kræver at have hund, så gruer jeg da for den dag hvor både Olivier og jeg ligger os syge med influenza, og stadig har en hund der bare SKAL ud og løbe... Fuck livet den dag Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret Juli 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 Hej. Jeg kunne godt tænke mig at lufte hunde, men spørgsmålet er hvordan man kommer igang, og om der er nok hundeejere derude der føler sig trygge nok ved at lade en anden lufte deres vovse. Jeg forestiller mig at man møder hunden og ejeren først, for at mærke efter om både hund, ejer og lufter føler tillid og tryghed ved en eventuelt aftale. Og muligvis går man en prøvetur med hunden inden man laver en fast aftale. Selvom rigtig mange hunde fra meget travle karriere familier ville have godt af at komme mere ud og gå-løbe-lege og måske træffe andre hunde mere end de gør, tvivler jeg på om der er nok ejere der tør have en anden til at aktivere hunden. Er der nogle herinde der har erfaringer med hundeluftningsordning? Skal man være uddannet hundetræner inden hundeejere derude tør lade en anden lufte hunden? Hvilke krav ville i stille til en hundelufter hvis i nogensinde skulle få brug for det? På forhånd tak. Mange hilsener fra Århusianeren Der er et par hundeluftere i Århus og de er uddannede instruktører. Jeg kender til den ene, der har bure i bilen og kun lufter sammen med andre hvis det er aftalt. Jeg har set en på TV som eeelskede hunde og derfor blev hundelufter. Alle hundene blev lukket ind bag i bilen (ingen bure) og derefter sluppet ud uden snor på et grønt område, det havde jeg ikke mod på. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Juli 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 jeg er meget pylret mht min hund og hvem der lufter den en hundelufter behøver ikke nødvendigvis at være uddannet træner, men det skal være en person med megen erfaring med hunde. Ikke bare en der altid har syntes at hunde er søde og gerne vil have lidt motion. Det skal også være en voksen og fysisk robust person. Jeg har en stor hund med enormt mange krafter og jeg vil være sikker på at hundelufteren kan holde ham hvis han får øje på noget spændende. Jeg ville ikke bryde mig om at han blev luftet i en gruppe, hvis det er hunde jeg ikke selv har observeret. Og jeg ville slet ikke have at han blev sluppet løs de første mange mange gange han var ude med hundelufteren. ja jeg er vist bare pylret men jeg synes konceptet er rigtig fint Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret Juli 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 Jeg ville sagtens finde på at få en anden til at lufte Obelix for mig, i tilfælde af at det ville være nødvendigt (f.eks pga sygdom). Men om jeg ville benytte en professionel hundelufter ved jeg ikke, førstevalget ville helt sikkert falde på en jeg kendte i forvejen og som jeg stolede 100% på . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juli 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 Mange af Martins kunder vælger ham fordi han er voksen (altså ikke bare en teenager der lufter hunde for lidt lommepenge men ingen ægte interesse har), har stor erfaring med problemhunde fra mange års arbejde på internat, og så er han sød og rar og til at stole på :blink: En del af hans hunde har problemer, eller er lidt voldsomme i det. Det er helt op til ejeren om hundene bliver luftet alene eller med andre, hvis de siger god for at mixe dem, sker det under konstant opsyn, og tit med mig på sidelinjen de første par gange, alt efter hundenes temperament osv. Han lufter MAX 4 hunde ad gangen, og i de tilfælde er 2 af hundene fra samme hjem, og de er blevet introduceret til de to andre i forvejen, og vi ved de alle enes. Tit er det dog kun en eller to hunde ad gangen. Herovre er 10 timers arbejdsdage jo ikke unormale, og med lang transport tid etc, er det rart for ejerne at hundene er godt tilpas når de kommer hjem, og de kan gå en lille tur/hygge med dem, velvidende at de allerede har fået en god gang løb og leg midt på dagen. Det fungerer! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Alaska Besvaret Juli 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 Tusind mange tak for alle jeres svar. Jeg kan virkelig godt forstå man i første omgang helst vil have familie-venner til at lufte hunden hvis man ikke har mulighed for det selv i perioder som feks. en hektisk uge på jobbet eller sygdom. Men det kunne være en fantastisk mulighed for dem der ikke har familie lige i nærheden, eller hvis man altid har lange arbejdsdage. Jeg ville selv blive lidt bekymret hvis en tilfældig 13-14 årig skulle gå med hunden. Nu er jeg selv 30 og har haft meget med hunde at gøre i mit liv. Har dog ingen hund lige pt. fordi min kat er meget bange for dem. Men selvom jeg er meget lille af kropsbygning, ville jeg ikke være bekymret over at gå med meget store og stærke hunde, da jeg har haft meget med heste at gøre. Har erfaringer med at håndtere store dyr, og heste der har haft adfærsvanskeligheder. En stor og stærk hund kan ikke skræmme mig, med mindre den er meget dysfunktionel. Men det gælder stort set alle hunde der har sociale handicaps. Har luret nogle hjemmesider af, hvor flere skriver at de ikke vil gå med meget adfærdsvanskelige hunde, og nogle vil ikke gå med hunde der har en vis størrelse. I skal have så mange tak for jeres erfaringer og meninger. Så har jeg noget at arbejde ud fra. Ha en rigtig god aften. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Golden Besvaret Juli 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 Vi var ved at gå til over ikke at kunne komme på ferie uden hunde. Træt af alle de begrænsninger det gav at jeg ikke ville have dem i kennel. Så fandt vi Lise på hundesitter.dk. Jeg oprettede et indlæg - og fik ret mange svar. Deriblandt Lise Kunne bare mærke helt ude på den anden side af skærmen - at her var vores hundepasser :hjerte: Jeg inviterede hende hjem - og både hunde og dreng kæmpede om hendes opmærksomhed. En stille og rolig og gæv jysk pige som studerer og har kørekort. Vi startede med at hun passe dem en enkelt overnatning hvor vi var tætte på hjemmet - og dernæst har vi så øget det gradvist og holdt kontakt dagligt mens hun passer dem. Hun ringer eller sms'er ALTID hvis der er noget hun er i tvivl om. Hver gang vi kommer hjem oser der bare af fred og ro og hundene er så rolige og afbalancerede. Jeg ville IKKE tøve med at rejse udenlands hvis bare vores Lise var her :hjerte: Og jeg har ellers det man roligt kan kalde "et nervøst hjerte" når det kommer til mine hunde (eller min dreng). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juli 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 Og jeg har ellers det man roligt kan kalde "et nervøst hjerte" når det kommer til mine hunde (eller min dreng). Det er bare så godt at finde en man stoler på :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juli 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 Hvis du vil være hundelufter, så bare sæt en annonce på nettet - men tjek forsikrings-ting grundigt først, ret surt, hvis du falder, bliver invalid og ikke får nogen erstatning pga lille detalje. Min veninde havde hunde-dagpleje, vi bor i København og hun kunne vælge til og fra, efter hvilke hunde hun bedst kunne lide. Det var rigtigt hyggeligt, nogle kom alle ugens 5 dage, nogle kom fra fredag til mandag, nogle overnattede, nogle skulle have kulturelle oplevelser og ejerne ville gerne have foto-dokumentation fra vores ekspeditioner....jeg savner det helt! Hun har absolut ingen uddannelse i noget som helst, satte bare en annonce på nettet og startede derfra. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juli 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2011 Jeg bruger jo passer og venner, der passer. For min hund har separationsangst - som vi er ved at arbejde væk. Han er derfor med alle steder, og jeg kunne sagtens bruge en lufter - men der bor ingen her i området. Hvor er du fra? Jeg er dog kræsen af h til - jeg har sagt nej til mange - især børn, da jeg mener en voksen bør varetage min bedste ven, når jeg ikke kan. Men du kunne også overveje at hjælpe folk med hunde som min, der er ved at lære at være alene. Dog under hensyntagen til din kat Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spitZ Besvaret Juli 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2011 Hvis man skal passe fremmede menneskers hunde, vil jeg sige det er meget vigtigt at man har en gennemtænkt kontrakt som der skrives under på inden. Sådan noget med, hvis ansvar det er, hvis hunden løber væk fra dig og bliver kørt over, er det så dig der skal betale dyrlægeregningen? Eller hvis en anden hund kommer hen og bider den du går med, og ejeren stikker af fra sit ansvar. Eller hunden træder på et glasskår, eller spiser noget den ikke kan tåle... Synes det er et godt tilbud, og det er smart som de har det flere steder i England og Holland, men jeg ville ikke selv turde stå med det ansvar:oops: På den anden side er det vel ikke værre end at passe andre menneskers børn:hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Alaska Besvaret Juli 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2011 Fantastisk med endu flere svar og meninger. Jeg sætter stor pris på jeres mening. Tusind tak for det. Jeg må indrømme at jeg har tænkt meget over hvis der skulle ske noget med hunden, men som du selv er inde på, gælder det det samme med menneskebørn. Jeg er heldigvis én af dem der sætter dyr på lige fod med mennesker, ellers kunne jeg aldrig drømme om at lufte andres vovser. Det er vigtigt for mig at der er klare aftaler, og der vil helt bestemt ligge et stort ansvar på mine skuldre. Når man går med andres hunde, tror jeg helt automatisk man er meget mere vågen og bevidst om at den tilhøre en anden familie. Jeg skal kende hunden rigtig godt inden jeg ville slippe den løst i en park eller strand hvis aftalen er at den skal løbe frit. Jeg bor ved Århus, så man skulle tro der er rigelig med muligheder som hundelufter når man kigger på antallet af hunde i byen. Igen, tusind tak for svar, og rigtig god aften til jer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Pearlywolf Besvaret Juli 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2011 Jeg er selv hundelufter 2-3 gange om ugen for en ældre mand, hvor jeg tager hunden med ud i et godt stykke tid Faktisk så satte jeg bare nogle annoncer op i de lokale supermarkeder, om der var nogen, der gerne ville have deres hund passet eller aktiveret af mig, og nogle dage efter modtog jeg et opkald fra manden, som jeg i dag 'arbejder for'. Men da aftalte vi, at jeg lige kunne komme over og møde hunden og sådan lidt, og derefter kunne jeg afgøre, om det var noget for mig (selvom jeg ikke rigtigt havde nogen krav) Så derefter tog jeg hunden med ud på en god tur, hvilket han var rigtig glad for! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
magnus1 Besvaret Maj 15, 2024 Rapporter Share Besvaret Maj 15, 2024 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts