Hop til indhold

Nej nu kan jeg snart ikke mere ;(


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Gæst Stella

Golden, efter at have læst listen med bivirkningerne fra fenemal, får man næsten mistanke til at tro at det er det som har gjort som har syg, hold da op en lang liste og hold da op hvor kunne mange af de ting ligeså godt være det , som det kunne være allergi.

 

Han fik fenemal, samtidig med skift il d/d. Så han har fået det i knap 2 måneder nu. Før fik han lamotrigin. Dyrlægen sagde ellers der var langt færre bivirkninger ved fenemal end det andet, nu ved jeg da snart ikke :vedikke:

 

Synes da det lyder som noget voldsomt medicin at give til hunde med alle de bivirkninger.

 

 

Teitur har desværre haft det skidt i dag, drukket utrolig meget vand, gået rundt og pustet og pustet, og hans mave er helt udspillet og han er meget meget træt.

 

øv det gik lige så godt i går.

 

 

Ulla- ja du har ret, første gang Teitur fik en binyrebarkhormon ( mega langt ord, findes der ikke en forkortelse ) opførte han sig præcist sådan som du beskriver, man overvejede ligefrem at tage redninsvest på inden man gik i seng, så meget som hans drak og savlede, der lå bare vand og savl over alt.

 

Men de sidste 2 gange han har fået det har der ikke været ændret adfærd, og nu får han det i pilleform.

 

Jeg tørre hans mund flere gange om dagen, fordi han savler så meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 174
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Golden

Ja - det er ret vildt med de bivirkninger :cry: Og derfor forstår jeg også godt, at dyrlægerne "kræver" at der er et vist antal anfalde førend medicinering påbegyndes.

 

Faktisk overvejer jeg, at spørge ind til hvilket præperat man kan få at have liggende i tilfælde af et anfald - og så trappe ud.

 

P.s. jeg har i min kalender den 27, juni noteret følgende adfærd: Kalle er urolig, halsende, totalt fikseret på mad, utilpas, æder ALT, trækker vejret meget hurtigt.

 

Talte med dyrlægen samme dag fordi jeg ikke kunne holde det ud - at han havde det så skidt og var slet ikke sig selv. (Aftalte at sætte ham op i Fenemal (½ morgen + ½ eftermiddag) og allerede næste dag var han bedre. )

 

I den periode hvor Kalle var virkelig skidt, formåede han at flå låget af vores foderspand 2 gange - og voldæde!. Han var KÆMPErund og rigtig rigtig dårlig. Stjal alt muligt alle steder fra og ingen kunne have mad i fred med Kalle i samme rum. Ikke engang toiletruller gik ram forbi - de kunne også ædes!. Og han er jo så stor (og voldsom når han er fjern pga. epilepsien) det har været et mareridt!!!.

 

Nu er jeg jo så "heldig" at jeg kun har epilepsien at slås med - så jeg er ikke sikker på, hvor meget af min erfaring du kan bruge - men jeg synes bare der er SÅ mange fælles træk at jeg ikke ville tie stille - selvom jeg ved, du får masser af info og det slet ikke er til at rumme!. Jeg har mange mange gange været ved at gå til af spekulationer og bekymringer...

 

:cry:

 

Sender jer de allerbedste tanker og et kram i anledning af dagen :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Golden- og så er det jeg sidder og tænker, er det i virkeligheden bivirkninger fra fenemal der gør ham så syg, frem for foderintolereance ??

 

Efterhånden er det så super rodet at det er umuligt at finde ud af hvad der er hvad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke hvordan fenemal virker på hunde, jeg fik det selv i min graviditet til sidst pga at barnet virkede lidt lille.

Til min epilepsihund brugte jeg stesolid = diacapam, som mange hunde tåler i temmelig store doser i forhold til f.eks mennesker.

 

Prøv at kontakte den dyrlæge på det nye universitet (KVL)der ved mest om epilepsi. Husker desværre ikke navnet , men ring evt til den gamle stationær klinik for mindre husdyr og få forbindelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden
Golden- og så er det jeg sidder og tænker, er det i virkeligheden bivirkninger fra fenemal der gør ham så syg, frem for foderintolereance ??

 

Efterhånden er det så super rodet at det er umuligt at finde ud af hvad der er hvad.

 

Ja det forstår jeg så udemærket at du overvejer!. Jeg ved det heller ikke!. Kort efter den 27. hvor jeg skrev i min kalender - en dag faktisk - fik Kalle flere epi-anfald på en dag og jeg aftalte med dyrlægen at sætte ham op i dosis som jeg skriver - og så fik han det bedre!. Bare med andre bivirkninger jo....fjern, sløv, sjavlende og kunne ikke helt koordinere hans bevægelser....

 

Så jeg er i samme dilemma som dig egentlig...Er det selve den påvirkning af hjernen (som så udløser kramper) der gør dem så underlige - eller er det Fenemalen? og var det fordi vi satte dosis op at den sløvede ham SÅ meget at han ikke KUNNE voldæde....Jeg ved det heller ikke!!!.

 

Er Teitur kastreret egentlig?. Eller har du planer om det?.

 

Jeg har jo fundet ud af ved at lege detektiv her i området :cool: at Kalle reagerer på løbske tæver - og der var netop en løbsk tæve lidt længere oppe af vejen da Kalle begyndte at gå "agurk" sidst og voldåd og var "vild og frådende og utilnærmelig nærmest. Altså er det hormoner der sætter ham fuldstændig "ud af drift".

 

Jeg har været hele møllen rundt i forhold til de ting de mener der kan udløse epileptiske anfald.....Og jeg tror på at jeg har fundet svaret for Kalles vedkommende ihvertfald....:pray:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Jeg har i dag ringet til min "gamle" dyrlæge som satte fenemalen i gang, men hun mente det lød helt tosset at det skulle være fenemalen. Men i mine ører er der efterhånden intet der lyder tosset.

 

Han fik tidligere lamotrigin, men en af bivirkninger var opkast, så for at være på den HELT sikre side at opkasten stoppede omgående, skiftede han både til d/d og fenemal på samme tid. Så nu ved ingen hvad der hjalp på hvad.

 

Er der mon nogen der kender et helt TREJDE præparat mod epilepsi som er kendt at bruge til hunde ??

 

 

Ja Teitur er kastareret, det blev han allerede som et års, da jeg efter nogen tid blev RIMELIG træt af at hente min hund foran en havelåge ind til en lækker tæve:slem: og en sur hundeejer :stupid: og så blev de andre i kvarteret træt af mig når jeg cyklede rundt i mulm og mørke og fløjtede som en gal i hundefløjten for gud ved hvilken gang min hund var taget på strejfetur. Derudover spiste han ikke i 3-4 dage hvis der var tæver i nærheden og så HYLEDEDE han uafbrudt som en anden ulv i vindues karmen. Så der var ingen anden udvej og det har vi ikke fortrudt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Ved du, om han har været i nærheden af tæver i løb sådan i de sidste par dage?.

 

Jeg kender desværre ikke til et 3. præperat...det eneste jeg ved er, at der kan gives noget - vist en stikpille? - under anfaldet.....

 

Jeg tror - og det er jo lidt farligt at sige egentlig - men jeg tror ikke der er ret mange der ved helt vildt meget om eilepsi....og jeg kan se at Ulla nævner en der måske ville være en opringning værd.....?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Efter at have læst mere om fenemal bliver jeg efterhånden mere og mere overbevist om at det kunne være det der gør ham så syg.

 

Der står bla at det kan give alvorlig betændelse i endetarm, mave, mund, øjne og ører, og hvor er det så lige min hund har haft betændelse henne ? Alle nævnte steder ! Ligeledes står der at det kan give øget sult samt øget vejrtrækning!

 

Øh hvorfor er der ingen dyrlæge der har overvejet at fortælle mig dette ??

 

Tror da nok lige at det første jeg gør i morgen er at ringe til min dyrlæge og hører om jeg ikke må skifte ham tilbage på lamotrigin. Det komiske er at jeg selv tager lamotrigin og ved hvordan det virker, og selv i de høje doser jeg tager, er der stort set ingen bivirkniger sammenlignet med fenemal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Ulla- tak for dit råd, tror jeg at jeg følger i morgen.

 

 

 

Årh kender i den der følelse af at føle at ingen rent faktisk ved ret meget. Det meste er gætterier og prøven sig frem. Sådan har jeg det med mine dyrlæger lige nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Jeg blev også lidt paf Stella da jeg læste om bivirkningerne ved Fenemal - og måtte lige nærlæse dine indlæg om Teiturs sygdomme igen fordi jeg simpelthen syntes at det lød som lige nøjagtig det du beskrev.....

 

Men som jeg også skrev før - så er det jo bivirkninger for mennesker der står om på den side jeg linker til....og jeg ved ikke en dyt om, om det kunne være det samme? - og så er det vist ikke pillerne de skriver om?. Men injektionvædsken? ai nu bliver jeg helt forvirret....Men Fenemal er ski da Fenemal - der må jo være de samme virkestoffer i....og som jeg sagde til dig den anden dag - hvis der er en rift i munden (fx. pga. politstavs-tygning) så er det et fedt sted for bakterier at gro og vandre jo....og hvis Teitur i forvejen er sart i mave/tarmregionen pga. enten allergi eller bivirkninger af Fenemalen så tror da pokker det hele eksalterer!.

 

Jeg ved nu, at Kalles ædelyst "kun" er et symptom på, at han har det rigtig skidt og ikke kan styre noget som helst. Jo værrer han har det - jo størrer er hans madfiksering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden
'Årh kender i den der følelse af at føle at ingen rent faktisk ved ret meget. Det meste er gætterier og prøven sig frem. Sådan har jeg det med mine dyrlæger lige nu.

 

Ja den kender jeg godt den følelse! og det er SÅ frustrerende!. Men du kæmper!!!! og du gør det fandens godt!. Du skal nok få styr på det!. :5up::pray:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle

lige en opdatering

 

Lugten fra Teiturs mund er næsten væk. Hans mave fungere stort set optimalt igen og nu er der " kun" rødmen i ørene og i munden tilbage.

 

Han var ved dyrlæge i går til kontrol og dyrlægen var meget overrasket og glad over at se min hund så frisk og glad i låget :blink: Han havde faktisk ikke troet at han ville overleve, så han synes det var fantastisk at se Teitur komme fræsende ind af døren, give hundemysser og stå og se glad ud. hehe, vi kom alle til at grine.

 

Han skal forsætte med smertestillende 3 uger endnu, for at være på den sikre side og indtil hans ører og mund er normale igen.

 

Derudover kom vi frem til at han skal have en binyrebarkhormon pille dagligt det næste halve år.

 

Vi ved stadig ikke hvad han er overfølsom for, men dyrlægen synes dog stadig godt jeg kunne give hans piller i et lille stykke ost, for dyrlægen mente at hvis han var meget allergisk over for det, så ville han have fået det værre igen.

 

Men intet andet end det stykke ost og så d/d foderet.

 

Så skal vi til kontrol igen om en måned.

 

 

 

 

Men jeg ville gerne finde et andet foder til ham, selvom jeg ikke er meget for at skifte, men synes d/d har en kedelig bivirkning. Han er sulten uafbrudt og er begyndt at æde kattelort og hundelort, som er noget han aldrig har gjort før. Finder han en halv madpakke på vores gåtur, som i går, kan jeg ikke nå at sige STOP før den er slugt, og i dag måtte jeg hive en gammel klam død fugl ud af munden på ham. Adr. Det væreste er jo at han får alt muligt han kan blive rigtig syg af igen. Spanden med marsvin foder som han aldrig har rørt før i de 3 år jeg har haft ham, var væltet og noget af det spist, da jeg kom hjem fra indkøbstur i dag. :damn: Håber fandme ikke han bliver syg af det.

 

Mens han d/d foder gider han ikke at spise.

 

Her til aften fik han så en kogt kartoffel i, og så spiste han det. Eftersom der er kartoffel i næsten alt allergivenligt foder, tænkte jeg at han nok godt kunne tåle det, men nu er jeg alligevel blevet bange for om han kan.

 

Men mener også der er kartoffel i d/d om ikke andet så i næsten alt andet allergivenligt foder. Så håber det går med den lille kartoffel.

 

Men nu er jeg alligevel ved at gå til at bekymring, og sidder pt og goggler.

 

Dejlig opdatering:5up:

 

Har du overvejet at prøve Royal Canin's Hypoallergenic? Den fåes hos dyrlægen og er god til mange forskellige ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Men det er da næsten for tosset hvis ikke en eneste dyrlæge har skænket den tanke at det kan være fenemal, de siger alle bare at " det har de ikke oplevet før" .

 

Det er selvfølgelig meget muligt at han stadig har foderintolrance som jo så viste sig ved opkast mange gange i døgnet og skrækkelig mavepine.

 

Men ingen kunne jo forklare hvorfor han pludselig blev så "hunde"syg, om man ville. Men han startede jo på d/d samme dag som han startede på fenemal, og så holdt han op med at kaste op, så det har jo nok /er jo nok, foderintolerance, men han burde jo ikke pludselig blive så alvorligt syg af det, så kort efter.

 

Jeg sidder her og bliver mere og mere sikker, også fordi han bliver ved med at have det skidt, trods alt det antibiotika og binyrebarkhormon. Men det er da klart når han dagligt får fenemal, hvis det det som gør ham syg.

 

Om dyrlægen ville det eller ej, så skifter jeg ham tilbage til lamotrigin. Stoler pt mest på min egen mavefornemmelse og min hund.

 

Han fungerede jo fint på det før, MEDMINDRE det var det som fik ham til at kaste op, men eftersom det stoppede samtidig med at han blev foderet med d/d tror jeg det ikke.

 

Jeg får selv 600 mg lamotrigin om dagen, og har stort set ingen bivirkninger og hunden fik 50 mg og havde ingen bivikringer og ingen anfald. Jeg tror nok lige vi hurtigs muligt får fat på dyrlægen i morgen og uanset hvad skifter tilbage til det. Det er også et meget nyere præprarart og giver ikke forhøjet levertal, som han har nu, pga fenemal.

 

Under alle omstændigheder er det slut med fenemal, sådan en omgang gift.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Spørgsmålet er jo så bare om det var lamotrigin eller allergi der fik ham til at kaste op - ved du om det er et symptom på foderallergi at kaste op?. For det er da oplagt så!.

 

Og jeg er med dig - hold fast i din mavefornemmelse - det er vigtigt.

 

Men pas på med at stoppe med Fenemalen - gør det endelig!!! i samråd med dyrlægen - for det kan give de vildste kramper har jeg læst og give en anden form for Epilepsi hvis udtrapningen sker for drastisk....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Golden- i øvrigt undskyld jeg slet ikke har kommenteret på det med din hund Kalle. Håber meget for jer at i finder ud af hvor hans store ædelyst kommer fra og at han snart får det bedre. Har ikke lige kommenteret på det her i tråden, da den her tråd er ved at være pænt lang og indviklet. Håber du forstår.

 

Nej ved godt man skal være forsigtig med at trappe ud, det må ikke ske fra den ene dag til den anden. Ringer til dyrlægen i morgen og hører hvordan jeg trapper ham ud og over i det andet. Det skal nok forgå over en uges tid kunne jeg forstille mig.

 

Begynder han så at kaste op igen på lamotrigin, så har vi løst gåden for så er det jo derfor, begynder han IKKE på det, så har vi OGSÅ løst gåden, for så er det foderintolerance og kan trygt forsætte med lamotrigin med vished om at det ikke gør ham syg og ikke giver ham bivirkninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Tantemaier : det lyder godt. Du kunne være en god ide at have noget at skifte med. Jeg kunne prøve at købe feks bare 3 kg, og se om han kan tåle det og ville spise det. Det er jo ret kedeligt for ham at æde det samme dag ud og dag ind, så hvis vi kunne skifte lidt mellem to slags foder ville det sikkert været godt for ham.

 

Tror jeg ville købe 3 kg i morgen og blande lidt i og se om han reagere på det eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Stella - jeg har kun skrevet om Kalle for at give dig noget at sammenligne med fordi der ER mange ting der er fælles og derfor undrede jeg mig meget at alle bivirkningerne var tilskrevet allergien. Ikke for at du skulle kommentere på det eller for at indvikle din tråd mere end den allerede er :oops:

 

Undskyld hvis jeg fylder for meget :oops:

 

Og ja du har fuldstændig ret - uanset resultatet - så ved du bedre på den måde du skitserer!.

 

Held med det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Golden det var ikke fordi du fylder i min tråd over hovedet ikke, det var fordi jeg fik helt dårlig samvittighed over at jeg slet ikke kommenterede på din hund, men kun skrev om min egen. Du må ikke tro jeg overser det eller ikke føler med dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge forsikrede mig om at der kun findes 2 forskellige præparater man bruger til hunde med epilepsi, derudover gives der under anfald diazepam som stikpiller, som en anden også nævner. Al skift mellem medicin skal ske meget langsomt og efter dyrlægens anvisning. Jeg tror bestemt det kan betale sig at tale med en dyrlæge med speciale i epilepsi, om sin nye mistanke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden
Golden det var ikke fordi du fylder i min tråd over hovedet ikke, det var fordi jeg fik helt dårlig samvittighed over at jeg slet ikke kommenterede på din hund, men kun skrev om min egen. Du må ikke tro jeg overser det eller ikke føler med dig.

 

Det ved jeg godt :bighug: Jeg blev bare lidt flov over sådan at torpedere dig med mine egne erfaringer når jeg nu for faen ved hvor svært det er for dig i forvejen :oops:

 

Det er din tråd - og dig der skal fylde!. Ikke min Kalle....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...