Hop til indhold

Tømmer I selv analkirtler?


sonja77
 Share

Recommended Posts

Jeg har været et smut til dyrlægen i dag, da Tyson blev ved med at sætte sig ned, gnide rumben henover jorden og generelt virkede lidt irriteret på sin bagdel. Det viste sig så, at han skulle have tømt analkirtlerne.

 

Dyrlægen sagde, at mange ejere lærer selv at gøre det, hvis deres hund jævnligt har behov for at få dem tømt. Er der nogle af jer, der selv gør det? Er det let at finde ud af? Hvad siger jeres hund til, at I gør det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig gjort det og har heller aldrig fået det gjort hos dyrlægen. Jeg tror, uden at vide det helt konkret, at hvis hundens prutter er faste, så tømmer analkirtlerne sig selv :-)

 

Funky har dog også en gang imellem gnedet sin rumpe hen over jorden:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været et smut til dyrlægen i dag, da Tyson blev ved med at sætte sig ned, gnide rumben henover jorden og generelt virkede lidt irriteret på sin bagdel. Det viste sig så, at han skulle have tømt analkirtlerne.

 

Dyrlægen sagde, at mange ejere lærer selv at gøre det, hvis deres hund jævnligt har behov for at få dem tømt. Er der nogle af jer, der selv gør det? Er det let at finde ud af? Hvad siger jeres hund til, at I gør det?

 

Dumle hader det, men næste gang gør vi det altså selv... Gider ikke længere betale dyrelægen for at gøre så lidt. Der har været tale om at Dumle skulle have opereret sine væk fordi de skulle tømmes så ofte, men nu er det blevet stabilt igen, men de skal stadig tømmes 1 gang i måneden ca.

 

Vi har ikke selv gjort det endnu, men dyrelægen sagde de sidder kl. 4 og kl. 8, og så er det pegefinger på den ene side (indenfor) og tommelfinger på den anden (udenfor) og så presse hul.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig gjort det og har heller aldrig fået det gjort hos dyrlægen. Jeg tror, uden at vide det helt konkret, at hvis hundens prutter er faste, så tømmer analkirtlerne sig selv :-)

 

Funky har dog også en gang imellem gnedet sin rumpe hen over jorden:???:

 

Dumles prutter er nu oftes almindelige, men nogle gange temmelig hårde i det, og det har ikke hjulpet på ham. Eller måske har det... Det var ben fra slageren (tror jeg) der hjalp på at stabilisere så det ikke længere var en gang om ugen de skulle tømmes, men en gang om måneden er nu stadig nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig gjort det og har heller aldrig fået det gjort hos dyrlægen. Jeg tror, uden at vide det helt konkret, at hvis hundens prutter er faste, så tømmer analkirtlerne sig selv :-)

 

Funky har dog også en gang imellem gnedet sin rumpe hen over jorden:???:

 

Dyrlægen sagde, at de for det meste tømmer sig selv, hvis hundens afføring er fast. Tyson havde for ikke så længe siden tynd afføring (jeg havde overdoseret lakseolien :oops:), så det kan sagtens være dét, der har skylden.

 

Men dyrlægen sagde også, at nogle hunde generelt har problemer med, at analkirtlerne ikke tømmes, uanset hvordan deres afføring er. Og så er det, at nogle ejere lærer at tømme dem selv eller får dem fjernet ved en operation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Nu har jeg ikke prøvet at tømme dem på mange forskellige hunde, så ved ikke om der er nogle der er sværere end andre - men min erfaring er, at det absolut ikke er svært... dog lugter det fælt, så gør det udenfor og husk en engangshandske og pas på ikke at få det smurt ind i hundens hale/faner :-)

 

Mht de faste pøller, så har svinekød/ben ofte den effekt, at det giver faste pøller :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Molly har problemer med at få sine tømte, trods hun har normal afføring. Så næste gang prøver jeg også selv.

Dyrlægen sagde til mig at de sidder " kl. 4 og kl.10" ??

-Og cs-dumles; kl. 4 og kl. 8 ??

Hvad siger i, inden jeg selv undersøger hende

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Molly har problemer med at få sine tømte, trods hun har normal afføring. Så næste gang prøver jeg også selv.

Dyrlægen sagde til mig at de sidder " kl. 4 og kl.10" ??

-Og cs-dumles; kl. 4 og kl. 8 ??

Hvad siger i, inden jeg selv undersøger hende

 

Min dyrlæge sagde også kl. 4 og kl. 8. Mon ikke din dyrlæge har sagt forkert?

Redigeret af sonja77
Link til indlæg
Del på andre sites

Min Molly har problemer med at få sine tømte, trods hun har normal afføring. Så næste gang prøver jeg også selv.

Dyrlægen sagde til mig at de sidder " kl. 4 og kl.10" ??

-Og cs-dumles; kl. 4 og kl. 8 ??

Hvad siger i, inden jeg selv undersøger hende

 

Hehe :lol: Vi fik klokken 4 og 8 at vide, men det kan jo være hun har sagt fejl... Tror bare det er med at mærke efter :???::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Thailo har kun haft problemer en enkelt gang, højest sandsynligt som eftervirkninger fra en operation.

 

Jeg har dog stiftet meget nært kendskab til det lugtende sekret. Thailo tømte nemlig sine analkirtler af skræk engang, og jeg lagde mig selvfølgelig lige ned i det. Fy faen!!!!!, jeg havde den lugt i næsen flere dage efter. a1434.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine dyrlæger vil gerne, at jeg selv lærer det, da Rosie er begyndt at få problemer med dem lige pludselig ud af det blå...

 

Jeg er jo sådan lidt nysgerrigt anlagt og jeg spurgte ind til hvorfor hun lige pludselig fik problemer (hun er allergihund, så sygdomme er ikke ukendte for os).

Der er ingen videnskabelig forklaring, men man kan MÅSKE hente lidt erfaring fra menneskeverdenen, hvor diverse lukkemekanismer kan blive beskadigt ved diverse undersøgelser og behandlinger - MÅSKE bliver analkirtlerne "slappe"/udvidede af for meget tømning og derfor fyldes nemmere, men tømmes dårligere.

Han (dyrlægen) sammenlignede det med en af de balloner man laver ballondyr ud af: de er svære at puste op, indtil man har fået lidt luft i dem. Derefter går det simpelt.

Jeg ved det ikke, men hans teori lyder ret logisk i mine ører....

 

Jeg må nok indrømme at med alle Rosie's problemer (gentagne staffylokok og gærsvampeinfektioner) så er fjernelse af analkirtlerne kirurgisk meget inde i mine overvejelser - hun har nok at slås med i forvejen og behøver ikke endnu et tilbagevendende problem. Det skulle være en ret simpel "operation" uden komplikationer (udover risikoen ved bedøvelsen).

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må nok indrømme at med alle Rosie's problemer (gentagne staffylokok og gærsvampeinfektioner) så er fjernelse af analkirtlerne kirurgisk meget inde i mine overvejelser - hun har nok at slås med i forvejen og behøver ikke endnu et tilbagevendende problem. Det skulle være en ret simpel "operation" uden komplikationer (udover risikoen ved bedøvelsen).

 

Jeg har godt nok hørt at de får vanvittigt ondt bagefter, når de skal sk...

 

Passede engang en hovawart der havde fået fjernet analkirtler, fordi den virkede irriteret i den ende. Det viste sig at hunden havde svamp i skeden. Pinligt for den dyrlæge. :evil::???::oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har godt nok hørt at de får vanvittigt ondt bagefter, når de skal sk...

 

Passede engang en hovawart der havde fået fjernet analkirtler, fordi den virkede irriteret i den ende. Det viste sig at hunden havde svamp i skeden. Pinligt for den dyrlæge. :evil::???::oops:

 

Det bliver de vel ikke ved med at have? Altså ondt i "de situationer"? For så ville jeg jo bare erstatte et problem med et andet *suk*

 

Nu er der to dyrlæger, der har tilset "den ende" på hende og de har begge været enige om, at det er analkirtlerne....... Men fejldiagnoser er jo hørt om før....:(

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver de vel ikke ved med at have? Altså ondt i "de situationer"? For så ville jeg jo bare erstatte et problem med et andet *suk*

 

Nu er der to dyrlæger, der har tilset "den ende" på hende og de har begge været enige om, at det er analkirtlerne....... Men fejldiagnoser er jo hørt om før....:(

 

MVH

Wivian

 

Ja, det holder op med at gøre ondt når sårene heler op, men av!. Kan godt forestille mig hvor øm man må være de første par gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det holder op med at gøre ondt når sårene heler op, men av!. Kan godt forestille mig hvor øm man må være de første par gange.

 

Det kan jeg også snildt forstille mig, men hun kan jo få smertestillende til den første tid.

 

Lige pt. har hun jo haft problemer med/smerter i analkirtlerne 2 gange indenfor et par måneder og hvis det fortsætter og bliver hyppigere, så vil en uge på smertestillende være bedre end resten af hendes liv med tilbagevendende smerter..... Desværre kan jeg jo bare ikke forklare hende det :(

 

Men det er stadig på tænke/overvejelsesstadiet, da der jo er andre faktorer, der spiller ind også med hende.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Om jeg tømmer dem selv? Hahahaha - NIX! Dén fornøjelse kan jeg ikke NÆNNE at tage fra min gode dr. dyr - det skal hun skam have lov til. Jeg ved hvor meget hun sætter pris på vores konsultationer - stor pris...ganske dyrt faktisk! SÅ skal hun dææææleme også komme til at arbejde for pengene :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla fik tømt sine da hun var nede at blive vaccineret, da hun netop havde kørt "slæde" i et par dage... Jeg tror ikke hun opdagede at dyrlægen gjorde det, før hun pludselig opfangede den "delikate" duft bag hende :mrgreen:

 

Hvis det bliver et tilbagevendende problem tænker jeg, at jeg hellere må lære at gøre det selv... Men ellers tror jeg at jeg lader dr. dyr håndtere det.... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...