Audrey Skrevet Juli 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2011 Så skal vi til dyrlæge igen igen! Første gang viste det sig, at Audrey havde en hvalpeinfektion i skeden. Jeg fik noget antibiotika til hende. Anden gang var fordi Audrey kastede op fra kl. 3 om natten. Hun hverken spiste eller drak og var bare helt drænet for energi. Til dyrlæge og få taget røntgenbilleder. De viste, at hun havde noget i tarmen, som ikke skulle være der (muligvis et lille kyllingeben). Hun fik noget kvalmenedsættende og jeg fik en tube zoolac, som hun skulle have fra tre gange om dagen. Hun skulle på skånekost og jeg måtte lokke vand i hende med en blomsterbestøver. Tudede flere gange over at se, hvor afkræftet hun var. I dag har hun så knækket en tand, da vi legede med tov. Jeg skal aflevere hende hos dyrlægen imorgen tidlig. Hun skal i narkose, så tanden kan blive fjernet. Jeg er bare SÅ ked af det lige nu. Dels føler jeg, at det er min skyld, at hendes tand er knækket, men allermest har jeg bare så ondt af min lille prinsesse. Hvor uheldig har man lov til at være? Jeg er også rigtig nervøs for, at hun skal i narkose. Hun er så lille, og tænk hvis det går galt. Lige nu sidder jeg også og tuder, men Audrey sover, så hun bemærker det heldigvis ikke. Nu må det der uheld godt snart tage, og kravle ned af vores rygge! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Juli 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2011 Ej hvor har du været uheldig Stakkels Audrey! Jeg tænkte sådan at hvis det er en hvalpetand der er knækket behøves den vel ikke fjernes under fuld narkose? Årh hvor jeg bare hader sådan noget... Hvis det er en blivende tand er det selvfølgelig klart at den skal i narkose Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hestkjær Besvaret Juli 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2011 Åhhh det lille pus:ae: Men er det ikke en hvalpetand, som er knækket, eller er det en blivende? Martha knækkede sin hvalpe-hjørnetand da hun var 12 uger, og den fik lov at sidde - vi skulle bare holde øje med, at tandkødet ikke blev rødt/irriteret, for så skulle den ud. Men ellers så dør tanden bare, og falder naturligt ud, når hun skal skifte den. Men hendes irriterer hende måske? Vores dyrlæge ville ikke fjerne Marthas med mindre den blev en gene - men igen så ser dyrlæger jo også forskelligt på dette. God bedring med hende!!! Det går selvfølgelig godt med hende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juli 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2011 Jo det kan næsten kun være en hvalpetand, men dyrlægen sagde, at den skulle fjernes. Hun nævnte først narkose, men bagefter sagde hun, at de skulle finde ud af, hvilken type bedøvelse hun skulle have. Den er knækket skråt, dvs. at den i den ene side er knækket helt ned til kødet. Hun har sovet siden vi kom op (hun er vist ude og løbe ), og hun har også spist efter uheldet, så indtil videre tyder det på, at hun ikke har smerter, men det kan jo også være, at hun bare er tapper. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Juli 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2011 Så vidt jeg ved er der ikke de samme nerver i mælketænder som der er i blivende tænder, og derfor burde det ikke "gøre ondt" ? Jeg er faktisk lidt i tvivl, jeg ved bare at grunden til det gør nuller-naller at flække en tand er jo at nerven blottes og det gør ondt... Men hvis man ikke har nerver i mælketanden, burde det jo som sådan ikke gøre ondt, det kan så måske have indflydelse på hendes voksenbid hvis tanden får hende til at bide skævt eller noget? Jeg ville dog hvis det er en hvalpetand ikke bruge narkose.. Jovist det kommer til at gøre en smule ondt at få den rykket ud hvis den skal det, men hvalpetænderne har jo igen heller ikke samme rødder som en blivende tand... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juli 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2011 Jeg er ikke dyrlæge (det havde ellers sparet mig for en masse regninger) Hun er 17 uger, og så vidt jeg ved/har lagt mærke til, så har hun ikke udskiftet fortænderne. Håber ikke jeg tager fejl! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Juli 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2011 Åh nej hvor har I bare været rigtig uheldige Jeg kender desværre ikke til hvordan og hvorledes med en knækket mælketand, men hvis du stoler på din dyrlæge synes jeg du skal følge hendes råd. :ae: Og masser af kram og god bedring til Audrey ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juli 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2011 Tak alle :kys: Hewlett: Jeg stoler på hende, kunne ikke forestille mig, at hun ville trække tanden ud, hvis ikke hun mente, at det var nødvendigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spitZ Besvaret Juli 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2011 Æv hvor er det træls for jer, at I har fået sådan en hård start! :ae: Jeg synes helt sikkert også du bliver nød til at gøre som dyrlægen siger, man skal kunne stole på sin dyrlæge, ellers må man finde en ny, hvis man har mistanke om at han/hun finder på behandlinger bare for at tjene penge. Det kan jo være resten af tanden sidder så der er fare for betændelse som kan skade den blivende tand og give blodforgiftning og alt muligt... Håber det bliver sidste tur til dyrlægen for jer i laaaaaaaaaaang tid Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juli 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2011 Jo tak, det håber jeg også Hvis det var mig, så ville jeg godt nok finde det ubehageligt, at gå rundt med en knækket tand. Og hvalpe bruger munden og tænderne meget mere end os mennesker.. Hun tygger i lidt forskelligt, så hun er ikke ved at dø at smerte altså, men det bløder en lille smule. Tror faktisk ikke, at jeg ville være tryg ved, at den bare skulle blive siddende. Åh for fanden altså....! Godt hun ikke lader sig slå ud så let. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Juli 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2011 øv, hvor uheldigt :ae: hvis det kan trøste, var vi til dyrlægen mindst en gang om måneden, det første halve års tid - men pludselig gik det over, og nu har der (7-9-13) ikke været noget sygdom i et halvt år. hvalpe er bare nogle klodsmajorer. og halfdan har (desværre) været i narkose allerede 3 gange (fjernelse af tand, fjernelse af negl, fjernelse af testikel), det har han klaret fint, det gør audrey helt sikkert også! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spitZ Besvaret Juli 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2011 Nå ja, så vil jeg lige sige at når man kan bedøve så små dyr som rotter på 2-300 gram, og være rimelig sikker på de vågner op igen, så skal det helt sikkert også gå med din hvalp Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juli 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2011 øv, hvor uheldigt :ae: hvis det kan trøste, var vi til dyrlægen mindst en gang om måneden, det første halve års tid - men pludselig gik det over, og nu har der (7-9-13) ikke været noget sygdom i et halvt år. hvalpe er bare nogle klodsmajorer. og halfdan har (desværre) været i narkose allerede 3 gange (fjernelse af tand, fjernelse af negl, fjernelse af testikel), det har han klaret fint, det gør audrey helt sikkert også! Åh hvor rart med noget erfaring (altså ikke at I også har været uheldige.. ) Jeg håber altså også, at det stopper nu. Har sgu ikke råd til, at tage til dyrlægen hveranden uge! Godt at I ikke har haft flere uheld. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Juli 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2011 Jeg ville nu også følge dyrlægens anbefaling uanset hvad... Jeg tror bare jeg ville tænke at hun jo er ret tæt på at skifte de tænder af sigselv.. Og ville være lidt "tåbeligt" at risikere en kæmpe operation hvis hun skifter tænderne om en uge alligevel... (Det er udelukkende fordi jeg ville være ved at DØ af nervøsitet hvis Dexter skulle i narkose ) Men okay nogen skifter jo også først deres bjørnetænder når de er 8-9 måneder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Juli 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2011 Øv hvor synd for jer Godt din lille pige er sej. Jeg kender godt til frygten for narkose, min hund har også været det 2 gange, først pga kastration, så pga prøver fra slimhinden i maven og budspytkirtlen. Og hver gang sad jeg og vrælede som en søløve fordi jeg var så bange for at han ikke skulle vågne igen. Det der med at de bliver slappe og sover og man overlader dem i dyrlægens varetægt, godt nok er de dyrlæger, men også bare mennesker....jo du kan tro jeg ved lige hvad du tænker og føler. Men din hvalp er jo super sund og rask og stærk, så jeg er sikker på at hun vågner igen og klarer det fint. Når det " bare" er en tand der skal fjernes er det også begrænset hvor længe hun er i narkose. Det tager jo forholdsvis kort tid. Håber det går godt og du får en glad hund med derfra igen og desværre nok også en tom pengepung, kender det godt, min pung er kronisk sulten for tiden. God bedring både til hende og til dig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2011 Jeg er da lidt uforstående overfor , hvorfor hun fik penicillin pga sin skedekatar.Det er jo en almindelig reaktion på hormonudvikling som mange små tævehvalpe har. Har da aldrig hørt det behandlet. Men har måske set lidt forkert ud i forhold til den almindelige skedekatar. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juli 12, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2011 Nå, jeg fik min lille pige med hjem igen. :banan: Dyrlægen så på tanden, og hun og hendes kollega nåede frem til, at vi skal vente og se, om tanden ikke falder ud af sig selv. Hun virker jo ikke, som om hun er generet af det eller har smerter. Pyyyyyha! Men helt udramatisk har vores morgen dog ikke været. Vi havde bevæget os helt ned i den fjerne ende af stationen, hvor der er et læhus. Idet vi gik forbi, kom en ambull/amstaff farende ud og gøede meget voldsomt. Ejeren, som lå og sov inde i "huset", råbte og skreg på hunden, han blev dog siddende inde. Jeg blev bare SÅ chokeret, at jeg ikke fik et ord fremført, og skyndte mig bare væk med Audrey, som naturligvis også var blevet forskrækket. Hun virkede heldigvis, som om hun havde glemt det, da toget kom, men jeg kunne bare ikke rigtigt komme mig, og endte med at bryde sammen i gråd hos dyrlægen. Jeg fatter simpelthen ikke, hvordan man kan være så uansvarlig! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Juli 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2011 øv, hvor uheldigt :ae: hvis det kan trøste, var vi til dyrlægen mindst en gang om måneden, det første halve års tid - men pludselig gik det over, og nu har der (7-9-13) ikke været noget sygdom i et halvt år. hvalpe er bare nogle klodsmajorer. og halfdan har (desværre) været i narkose allerede 3 gange (fjernelse af tand, fjernelse af negl, fjernelse af testikel), det har han klaret fint, det gør audrey helt sikkert også! det samme her hvalpe er nok bare klodsede som du skriver, men siden oktober har vi kun været ved dyrlægen 1 gang og det var til 1 års undersøgelse og vaccination og så skal vi igen i morgen til selvvalgt hd/ad undersøgelse hvor han også skal bedøves Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Musel Besvaret Juli 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2011 Håber tanden bare falder ud af sig selv og at dig og Audrey slipper af med det sorte uheld! :-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juli 12, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2011 Tak Jeg krydser fingre for, at det er en hvalpeting, som I andre har oplevet det, og at tanden falder ud uden problemer! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts