Hop til indhold

Allergi-foder?


Bagge
 Share

Recommended Posts

Er der kun 1 slags?

 

Og er der ikke en venlig sjæl der vil skære det ud i pap for mig? Hjælper mod alt allergi eller kun hvis det er fødevareallergi?

Fodrer man så kun med det og ingen lækkerier i hvor lang tid?

Hvordan er foderet?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 78
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hm, der er flere forskellige mærker der laver allergi foder. Tacco kan kun tåle den fra Royal Canin, hvad forskellen på den og de andre mærker er aner jeg ikke. Angående godbidder får Tacco aldrig købegodbidder mere. Han får kun hjemmekogt kylling og fisk og en smule ost. Vi har prøvet os frem angående osten. Da han var symptomfri prøvede vi at igve en smule ost og da han ikke reagerede på det prøvede vi at give lidt mere. På den måde opdagede vi at han kan tåle ost. På sammen måde opdagede vi at han ikke kan tåle svinekød, han slog ud med det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der kun 1 slags?

 

Og er der ikke en venlig sjæl der vil skære det ud i pap for mig? Hjælper mod alt allergi eller kun hvis det er fødevareallergi?

Fodrer man så kun med det og ingen lækkerier i hvor lang tid?

Hvordan er foderet?

 

 

Jeg kender kun til RC's.

 

Pas: vi tjekkede for foder allergi.

 

vi gjorde det i 2 mdr.

Nogle gange fandt Aslan en madpakke eller andet lækkert, så noteret vi det i kalenderen, og dagen efter noterede vi hvordan hans afførring var.

 

Efter 2 mdr, startede vi ud med en uge at give ham bestemte god bidder.

Og næste uge en anden slags.

 

Vi kom frem til at Aslan ikke har allergi, men har sart mave, dog fungere han så godt på RC hypo at vi bare har ladet ham være på den, han spiser også op nsten hver dag og han er ellers ikke specielt madglad.

 

 

RC fåes også med moderat energi i, hvis din hun skulle have tendens til overvægt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Allergifodertyperne er kun rettet mod foderallergi og til dels mod lagermideallergi, da foderet er ekstremt renset for alt og proteinkilderne er hydroseret (staves?).

 

Hills' variant hedder Z/D Ultra.

 

Rosie fik Hills Z/D Ultra i forbindelse med udredning for foderallergi - hun var testet positiv for lagermider og støvmider i første omgang og positiv for skimmelsvampe og nogle få pollentyper i anden omgang.

 

En hund, der lider af pollenallergi, kan få krydsallergi på nogle fødevarer præcis som mennesker og listen for mennesker kan mere eller mindre direkte overføres på hundene.

 

Rosie kunne helt vildt godt lide Z/D'en, men hun skulle have rigtig meget mad for at blive mæt og da vi havde fået udelukket hendes foderallergener, skiftede vi over til et andet tørfoder, som hun fungerede godt på - faren ved allergifodertyperne er netop hydraliseringen; den kan gøre tarmsystemet sløvt, da der intet er arbejde med i det, så hvis ens hund skal leve på det i årevis, så skal man huske at tilsætte nogle fibre, som hunden kan tåle selvfølgelig.

 

Der kan ikke testes pålideligt for foderallergi på hunde i Danmark og derfor vil de fleste dyrlæger anbefale brug af allergifoder i udredningsfasen uanset allergitypen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Allergifodertyperne er kun rettet mod foderallergi og til dels mod lagermideallergi, da foderet er ekstremt renset for alt og proteinkilderne er hydroseret (staves?).

 

Hills' variant hedder Z/D Ultra.

 

Rosie fik Hills Z/D Ultra i forbindelse med udredning for foderallergi - hun var testet positiv for lagermider og støvmider i første omgang og positiv for skimmelsvampe og nogle få pollentyper i anden omgang.

 

En hund, der lider af pollenallergi, kan få krydsallergi på nogle fødevarer præcis som mennesker og listen for mennesker kan mere eller mindre direkte overføres på hundene.

 

Rosie kunne helt vildt godt lide Z/D'en, men hun skulle have rigtig meget mad for at blive mæt og da vi havde fået udelukket hendes foderallergener, skiftede vi over til et andet tørfoder, som hun fungerede godt på - faren ved allergifodertyperne er netop hydraliseringen; den kan gøre tarmsystemet sløvt, da der intet er arbejde med i det, så hvis ens hund skal leve på det i årevis, så skal man huske at tilsætte nogle fibre, som hunden kan tåle selvfølgelig.

 

Der kan ikke testes pålideligt for foderallergi på hunde i Danmark og derfor vil de fleste dyrlæger anbefale brug af allergifoder i udredningsfasen uanset allergitypen.

 

Måske et dumt spørgsmål, men hvilken form for fiber kan man tilsætte?

Som jeg forstod det kunne hunden være allergisk overfor flere forskellige ting som så, lagt oveni hinanden, ville ramme "klø-og udslæts-grænsen", men hvis man så kan fjerne fx en enkelt ting kan man være heldig de ikke reagerer allergisk på de andre :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske et dumt spørgsmål, men hvilken form for fiber kan man tilsætte?

Som jeg forstod det kunne hunden være allergisk overfor flere forskellige ting som så, lagt oveni hinanden, ville ramme "klø-og udslæts-grænsen", men hvis man så kan fjerne fx en enkelt ting kan man være heldig de ikke reagerer allergisk på de andre :vedikke:

 

Det er også korrekt forstået, men en hund kan også været ekstremt allergisk og en lille bid af noget, som hunden er allergisk overfor kan få dem til at klø.

 

Fibre er f.eks. kartofler, hvis man har sikret sig, at hunden kan tåle dem eller ris (ris kan dog indeholde lagermider).

Fibre til hunde er det samme som fibre til mennesker.

 

I udredningsfasen på et allergifoder må hunden IKKE få noget andet end allergifoderet og en enkelt ny fødevare i et stykke tid.

 

Rosie reagerede f.eks. på ko-produkter; hun kunne bedre tåle kokød end f.eks. ost og A38 - et stykke skiveost var nok til at få hende ind i et kløhelvede, men der skulle kokød (al slags) gennem 1 uge til at få hende til at klø.

 

Når man begynder at udrede fødevareallergi, så skal man også skrive ned på hvilken pande man f.eks. steger kødet på og hvilket fedtstof man steger i, da der også kan være stoffer på en pande eller i fedtstoffet, der fremprovokere en reaktion eller sågar i opvaskemidlet man vasker op i.

 

Rosie fik også forskellige slags olier i maden og der reagerede hun på det dyre olie fra dyrlægen (lavet specielt til allergidyr), men ikke på Olivers lakseolie eller den der olie som Kronch har lavet på trods af at der er fisk alle tre olier.

 

Udredningsfasen på en allergihund og allergi generelt på en hund står for mig som det værste mareridt; jeg kunne bedre håndtere HD og hjertefejl end allergi hos hunde netop fordi man skal have et øje på hver finger for at være sikker på, at de ikke får spist et eller andet.

Det skal lige siges hertil, at Rosie's allergi aldrig kom under kontrol på trods af behandlinger og stramme kostplaner og hun blev ved med at udvikle nye allergier - nogle er heldige og har en allergihund med en kontrollerbar allergi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm, der er flere forskellige mærker der laver allergi foder. Tacco kan kun tåle den fra Royal Canin, hvad forskellen på den og de andre mærker er aner jeg ikke. Angående godbidder får Tacco aldrig købegodbidder mere. Han får kun hjemmekogt kylling og fisk og en smule ost. Vi har prøvet os frem angående osten. Da han var symptomfri prøvede vi at igve en smule ost og da han ikke reagerede på det prøvede vi at give lidt mere. På den måde opdagede vi at han kan tåle ost. På sammen måde opdagede vi at han ikke kan tåle svinekød, han slog ud med det samme.

 

Det kunne være en god ide at forsøge med nogle præparater, som forebyggede udvikling af allergisymptomer.

Prøv f. eks. viacutan fidol og andre der indeholder GLA (gammalinolensyre) Utrolig megen foder er blevet tilsat stabiliseringsmidler af forskellig art og så man nok konkludere, at tørfoder har en større risiko for udvikling af f. eks. hudkløe end foder med med væske i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hills har også en variant, kan dog ikke huske hvad den hedder

 

Men RC's Hypoallergenic hjælper mod mange former for allergi. Og f.eks var den det eneste tørfoder Luna ikke fik dårlig mave af..

 

Det kunne være viacutan eller fidol

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne være viacutan eller fidol

 

Ehm det du næver er olier, det jeg snakkede om var tørfoder:-D:vedikke:

 

Og jeg må ærlig indrømme at olie ikke er det jeg ville tænke på, hvis jeg havde allergi hund

 

Luna har ikke nogen beviselig allergi, men trivedes på RC Hypo'en. Karina's Misja er krydsallergiker på mange ting og trives på hypo'en. René's Fie har sart mave og trives på hypo'en

 

Det var det jeg mente med at det er bredt virkende:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede faktisk at hvis ens hund er allergisk overfor fx lagermider så var det alt tørfoder der ku trigge det? Men allergifoderet er måske en undtagelse?

Nå, har aftalt med dyrlægen at når Molly er ovre sin infektion i luftvejene så starter vi op på allergi-udredelse. Hun er jo heldigvis ikke vildt plaget, har røde ører og løbende øjne og klør sig en del, men ikke til blods eller lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede faktisk at hvis ens hund er allergisk overfor fx lagermider så var det alt tørfoder der ku trigge det? Men allergifoderet er måske en undtagelse?

Nå, har aftalt med dyrlægen at når Molly er ovre sin infektion i luftvejene så starter vi op på allergi-udredelse. Hun er jo heldigvis ikke vildt plaget, har røde ører og løbende øjne og klør sig en del, men ikke til blods eller lign.

 

Det er noget med at i det der hypoallergenic, der er proteinerne splittet til atomer, og det skulle gøre, at kroppen kan optage det bedre.. Det er sådan noget lignende jeg har hørt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte med godt resultat Viacutan olie kapsler til Victor, mod hans kløe, da han fik sin allergi konstateret, tror måske det var medvirkende til at han slap for medicin. GLA skal man ikke kimse af, hverken når det kommer til ledproblemer eller allergi.

Jeg bruger iøvrigt stadig GLA shampoo'en fra samme serie til ham, det er den bedste shampoo, jeg nogensinde har brugt til ham. Jeg ved ikke om den kan købes herhjemme, den hedder Dermocanis, er utrolig skånsom og uparfumeret.

Lige da hans allergi var allerværst, kunne et bad med den shampoo stoppe kløanfald.

 

Dermocanis High GLA Shampoo 250ml

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede faktisk at hvis ens hund er allergisk overfor fx lagermider så var det alt tørfoder der ku trigge det? Men allergifoderet er måske en undtagelse?

Nå, har aftalt med dyrlægen at når Molly er ovre sin infektion i luftvejene så starter vi op på allergi-udredelse. Hun er jo heldigvis ikke vildt plaget, har røde ører og løbende øjne og klør sig en del, men ikke til blods eller lign.

Jeg mener ikke olie til udvortes brug men olien til at spise. Tiden er kommet til at hundeejere også ændre indkøbsvaner, når det drejer sig om foder/kosttilskud. Jeg er en stor tilhænger af at der skal anvendes ØKOLOGISK MAD til og katte.Al for mange firmaer er ikke opmærksom på tilsætningsstoffers negative virkning på hunde og kattes mad

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad står GLA for?

GLA er det samme som gammalinolensyre og kommer fra planten kæmpenatlysplanten og er olien koldpresset fra den. Det er en olie som er utrolig interessant som kosttilskud. Viacutan og fidol indeholder bla. a disse olier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede faktisk at hvis ens hund er allergisk overfor fx lagermider så var det alt tørfoder der ku trigge det? Men allergifoderet er måske en undtagelse?

Nå, har aftalt med dyrlægen at når Molly er ovre sin infektion i luftvejene så starter vi op på allergi-udredelse. Hun er jo heldigvis ikke vildt plaget, har røde ører og løbende øjne og klør sig en del, men ikke til blods eller lign.

 

 

Tacco får kun tørkost om morgenen, om aftenen får han ris, kylling, og grøntsger. Han tåler ikke tørkosten i for store mængder.

 

Jeg mener ikke olie til udvortes brug men olien til at spise. Tiden er kommet til at hundeejere også ændre indkøbsvaner, når det drejer sig om foder/kosttilskud. Jeg er en stor tilhænger af at der skal anvendes ØKOLOGISK MAD til og katte.Al for mange firmaer er ikke opmærksom på tilsætningsstoffers negative virkning på hunde og kattes mad

 

Hm, tiden er ikke kommet for mig. Jeg vil ikke satse alt for meget i forhold til hvad jeg giver Tacco, vi har fundet en løsning og hver gang jeg ændrer noget er det en risiko. Og det skal man jo også tage op til overvejelse. Risikoen for lagermider er ligeså stor i økologisk mad, så lige netop den allergiform tror jeg ikke økologisk mad vil hjælpe på, men derudover er jeg enig i at tilsætningsstofferne kan have negativ indflydelse på hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Foderallergi er TRÆLS. Og Silke, der har fået Olivers det meste af hendes liv, var netop blevet trappet ud af al det kedelige tørfoder.

 

----Jeg har så valgt at skåne hende for mere tørfoder, også fordi jeg har en mistanke til at måske netop tørfoder spiller en rolle for udviklingen af allergier...

 

Så... Silke får et protein, som hun ikke har fået før. I Olivers foder har hun fået kylling, æg, lam, kartofler og ærter. Så dem ville jeg ikke bruge. Det har ikke været muligt at skaffe hest. :evil:

 

Jeg forsøgte så at give hende hjort og ris. Og der har været en mærkbar bedring af hendes allergi-ører. Men de er ikke helt i orden, for jeg er ikke 100% konsekvent.

Hun får hjort og ris, ja. Men hun får også en sild hver dag. For hjortekød er ALT for magert. Hun har tabt sig flere kilo siden vi startede.

 

---Som godter får hun bare små stykker kød. Det er altså næsten det bedste i verden, synes hun.

 

Og når mor skal have frokost, så får Silke en riskiks (KUN ris) med et lag af mikrobølget sild på. -I stedet for den rugbrødsmad med ost, som hun fik før. Riskiksene kan også bruges som godter eller søg.

 

---Der er lang lang vej endnu, især fordi jeg ikke er konsekvent. Så længe hun stadig har røde ører, så er der stadig en række ting at vælge imellem, som hun ikke kan tåle.

 

For i løbet af en dag får hun: Hjort, hvide ris, riskiks af brune ris, sild, 1 fiskeolie-kapsel, 6 pump Viacutan. Og indtil i går fik hun 2 kapsler vegetabilsk glucosamin:shock:. Åja, og et æbleskrog... Og mirabeller og hindbær i skoven......

--Hvis ørerne fortsat er røde, så må jeg jo skære yderligere ned på ingredienslisten.. :hmm:Jeg tror egentlig, at jeg dropper fiskeolie-kapslen... gelatinen kan være lavet af okse eller svin... :vedikke:

 

Det er svært. Rigtig svært.

Min eneste trøst er, at Silke ikke lider under det. Hun synes det er en ok kost:madtid:.

 

MEN! Hjort er dyrt. Jeg har forsøgt med hjortesmuller fra rigtig hundemad, men det gav øjeblikkeligt Silke glohede røde ører. Jeg tror at det har været forurenet med enten ko eller kylling...

 

SÅ i morgen tager jeg i Føtex og køber hjortekøller til 200 kr stykket. De vejer et par kilo hver, så det er det billigste hjort, jeg kan finde pt. Hjort i ægte menneskekvalitet er rigtig dyrt...

--Og så er der mad til nogle dage igen....... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så... Silke får et protein, som hun ikke har fået før...Jeg forsøgte så at give hende hjort og ris. Og der har været en mærkbar bedring af hendes allergi-ører. Men de er ikke helt i orden, for jeg er ikke 100% konsekvent.

 

ja, for at lykkes med udelukkelseskost så skal du være 100% konsekvent. Men det er du klare over :slem:

 

Hun får hjort og ris, ja. Men hun får også en sild hver dag. For hjortekød er ALT for magert. Hun har tabt sig flere kilo siden vi startede

 

Er du sikker på at kosten dækker hendes almen kaloriebehov?

Måske kunne du tilsætte mere fedt/olie til maden som vil øge kalorieindholdet mere end Viacutan?

Hvis hun tåler silden må hun kunne tåle ren flydende fiskeolie som Grizzly lakseolie (eller Kronch) istedet for kapslerne?

 

Det er svært. Rigtig svært.

Min eneste trøst er, at Silke ikke lider under det. Hun synes det er en ok kost:madtid:.

 

De mere eksotiske kødtyper er dyre som du skriver, jeg tager hatten af at du prøver som du gør dog synes jeg at du skal stramme lidt mere op. Når du får det mere under kontrol kan du måske få fat i gedekød eller strudsekød eller bisonkød? Der er også en mulighed at du kunne bruge sødekartofler istedet for det brune ris? Hun har garanteret ikke fået dem før. ;-)

 

Det eneste der bekymrer mig lidt er at jeg ikke kan se at du tilsætter kalk til hendes mad - det kan hun ikke blive ved med at undvære. Og på sigt må D-vitamin også komme på tale. Hvis du vil have hjælp, se min hjemmeside.

Link til indlæg
Del på andre sites

^

Vi køber hjort fra et tysk barf mærke, det kan Vic godt tåle, men han kunne ikke tåle det hjort han prøvede fra RH. Så jeg tror du har ret i dine tanker om RH. (Vic kan ikke tåle kylling)

 

Det glæder mig, at det ikke kun er mistro overfor barf der fik mig til at stoppe... Lige nu hvor jeg tester proteiner, er det umuligt at sige helt præcist HVAD der får Silkes ører til at blive røde. Jeg kunne bare se en reaktion, der blev værre i de få dage, jeg gav hende RH-hjort... Men jeg har da gemt den snuskede "hjort" i fryseren indtil nu. Efter dit indlæg er jeg nok tilbøjelig til at smide det ud. For jeg har lige købt to hjortekøller i Føtex, som ligger og tøer til stegning og opskæring. SÅ får jeg brug for plads i fryseren.:mrgreen:

Kylling er det, jeg er MEST sikker på at Silke ikke kan tåle.

 

HALLÅÅ: Hvis nogen vil have ca. 1.6 kilo frosset snuldret hjort, forurenet med kylling, fra RH, så kan det afhentes gratis i dag eller i morgen her i Ballerup..

Det er pakket i 200g poser.

Hvis man barfer og hunden ikke har fødevareallergi, så er det jo godtnok.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, for at lykkes med udelukkelseskost så skal du være 100% konsekvent. Men det er du klare over :slem:

 

 

 

Er du sikker på at kosten dækker hendes almen kaloriebehov?

Måske kunne du tilsætte mere fedt/olie til maden som vil øge kalorieindholdet mere end Viacutan?

Hvis hun tåler silden må hun kunne tåle ren flydende fiskeolie som Grizzly lakseolie (eller Kronch) istedet for kapslerne?

 

NEJ! Jeg er sikker på, at kosten IKKE dækker hendes kaloriebehov:shock:. Og jeg HAR overvejet at tilsætte mere olie. Men hun har tidligere fået olivers omega 3 boost, der er lavet på koldpresset lakseolie. Så derfor KAN hun teoretisk have allergi imod laks osse. Måske er det derfor at hendes ører stadig er røde:hmm:.

Det er bestemt IKKE en varig løsning. NÅR det lykkes at få hende symptomfri, så vil jeg tilsætte de vigtigste ingredienser igen. En efter en. Med mindst en måned imellem. --Lige nu er alle allergierne kun mere eller mindre kraftige mistanker. Senere skal jeg prøve at tilsætte de forskellige ting igen til hendes kost. Forhåbentlig finder jeg hverdagsting, som hun godt kan tåle.

 

 

De mere eksotiske kødtyper er dyre som du skriver, jeg tager hatten af at du prøver som du gør dog synes jeg at du skal stramme lidt mere op. Når du får det mere under kontrol kan du måske få fat i gedekød eller strudsekød eller bisonkød? Der er også en mulighed at du kunne bruge sødekartofler istedet for det brune ris? Hun har garanteret ikke fået dem før. ;-)

Min dyrlægen siger at lige nu må Silke kun få én protein-kilde og én kulhydrat-kilde. Jeg snyder allerede ved at give hende en sild daglig.

Hvis jeg er heldig, så kunne det vise sig, at hun kan tåle f.eks. gris, kalv eller and. Ting, hun aldrig har fået som tørfoder.

Sødekartofler er en god ide. Jeg er nemlig en smule utryg ved at give hende ris. Fordi hun har fået risklid i olivers tørfoder. Af samme årsag er det ikke brune ris, hun får, men de fineste hvide og polerede ris..:cry:

-----------:oops:Men hun har fået kartoffel i olivers foder... Jeg ved ikke, om de to typer kartoffel er for ens:vedikke:...

 

 

Det eneste der bekymrer mig lidt er at jeg ikke kan se at du tilsætter kalk til hendes mad - det kan hun ikke blive ved med at undvære. Og på sigt må D-vitamin også komme på tale. Hvis du vil have hjælp, se min hjemmeside.

 

Jeg ved at hendes mad slet ikke er tilstrækkelig. Det er bare det eneste alternativ til at give hende dyrlægens tørfoder og kun tørfoder i 2 måneder. DET er jeg ikke vild med. -Og åbenbart er dyrlægen heller ikke. Hun har i hvert fald slet ikke nævnt den mulighed..

 

Din hjemmeside? Den har jeg for længst gemt i mine "Favoritter":lol:. Lige nu kan jeg ikke bruge den, fordi jeg stadig skærer ned på ingredienserne. Men når jeg skal til at TILFØJE nyt til Silkes kost, så kan siden være en rigtig stor hjælp, tak.

Bare rolig, som sagt er den nuværende kostplan slet ikke tænkt som værende varig.. :mrgreen:

 

 

...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede faktisk at hvis ens hund er allergisk overfor fx lagermider så var det alt tørfoder der ku trigge det? Men allergifoderet er måske en undtagelse?

Nå, har aftalt med dyrlægen at når Molly er ovre sin infektion i luftvejene så starter vi op på allergi-udredelse. Hun er jo heldigvis ikke vildt plaget, har røde ører og løbende øjne og klør sig en del, men ikke til blods eller lign.

 

Det er noget med at i det der hypoallergenic, der er proteinerne splittet til atomer, og det skulle gøre, at kroppen kan optage det bedre.. Det er sådan noget lignende jeg har hørt

 

 

 

Det jeg fik forklaret var at det var splittet i atomer, så kroppen ikke kunne kende indholdet, og man kan ikke være allergisk over for noget man ikke har fået før.

 

Derfor blev vi rådet til at bruge hestekød og rensdyrkød som godbider HVIS vi ABSOLUT skulle have godbdder til Aslan, da han aldrig havde fået de to ting :5up:

 

 

Og bagge selv om det er uoverskueligt, så bliver du så meget mere glad den dag du kan give din hund noget UDEN at den begynder at klø, få dårlig mave eller andre symptomer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...