Hop til indhold

Allergi-foder?


Bagge
 Share

Recommended Posts

Det jeg fik forklaret var at det var splittet i atomer, så kroppen ikke kunne kende indholdet, og man kan ikke være allergisk over for noget man ikke har fået før.

 

Derfor blev vi rådet til at bruge hestekød og rensdyrkød som godbider HVIS vi ABSOLUT skulle have godbdder til Aslan, da han aldrig havde fået de to ting :5up:

 

 

Og bagge selv om det er uoverskueligt, så bliver du så meget mere glad den dag du kan give din hund noget UDEN at den begynder at klø, få dårlig mave eller andre symptomer.

 

Det var nu heller ikke ment som jeg ikke har tænkt mig at starte :blink: Det er bare svært når jeg ingen viden har, men det har dyrlægen jo heldigvis :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 78
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det var nu heller ikke ment som jeg ikke har tænkt mig at starte :blink: Det er bare svært når jeg ingen viden har, men det har dyrlægen jo heldigvis :mrgreen:

 

 

Det troede jeg heller ikke :kys:

Men har jo selv stået i den situation og det er total uoverskueligt :mrgreen:

 

Men JEG og VI blev bare glad den dag vi fandt ud af hvad der var årsagen til Aslans maveproblemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede faktisk at hvis ens hund er allergisk overfor fx lagermider så var det alt tørfoder der ku trigge det? Men allergifoderet er måske en undtagelse?

Nå, har aftalt med dyrlægen at når Molly er ovre sin infektion i luftvejene så starter vi op på allergi-udredelse. Hun er jo heldigvis ikke vildt plaget, har røde ører og løbende øjne og klør sig en del, men ikke til blods eller lign.

 

Lagermider er jo noget kryb...

Og de trives i alt hvad der er tørrede vegetabilske ingredienser i.

Også allergifoder.

 

MEN producenten af allergifoder sørger (forhåbentlig) for, at foderet ikke indeholder lagermider, hverken døde eller levende, --når foderet sendes fra fabrikken.

 

Når man har lukket posen op derhjemme, så må man selv passe på at det ikke kommer bare én lille lagermide derned...:shock:

Så foderet skal gemmes i en ren og lufttæt beholder.

Og man skal ikke købe en kømpestor sæk til en lille hund. Jo længere der går efter åbningen af sækken, jo større er risikoen for at der kommer lagermider i den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
...

 

Kalv tror jeg ikke du skal regne med, at hun kan tåle, hvis hun ikke kan tåle oksekød - kalv er jo bare en yngre udgave af okse.

Mht søde kartofler, så har de ikke noget at gøre med alm. kartofler, så jeg syntes også de kunne lyde som en god mulighed at afprøve.

 

Mht hjort - kender du så ikke en jæger, så du evt kunne få noget til billigere penge?

Alternativt, så er der hjortefarmene, hvor kg-prisen er rimelig, hvis man køber et helt dyr.

 

Ged er også en god mulighed og der er pænt mange avlere på sjælland - kg-prisen er dog ikke lav, medmindre du kan få en aftale med en opdrætter om, at købe de mindre eftertragtede stykker af dyret - der er mange der er mindre fantasifulde mht madlavning, der ikke rigtig gider hals, ribben og nogle gange også bovene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede faktisk at hvis ens hund er allergisk overfor fx lagermider så var det alt tørfoder der ku trigge det? Men allergifoderet er måske en undtagelse?

Nå, har aftalt med dyrlægen at når Molly er ovre sin infektion i luftvejene så starter vi op på allergi-udredelse. Hun er jo heldigvis ikke vildt plaget, har røde ører og løbende øjne og klør sig en del, men ikke til blods eller lign.

Misja trives som sagt på RC's allergifoder, hun har blandt mange allergier, allergi over for lagermider men det + støvmider er hun vaccineret for.

 

Jeg er slet ikke sikker på at jeg ville kunne holde hendes allergier under kontrol, uden at hun var både vaccineret og steriliseret :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kalv tror jeg ikke du skal regne med, at hun kan tåle, hvis hun ikke kan tåle oksekød - kalv er jo bare en yngre udgave af okse.

Mht søde kartofler, så har de ikke noget at gøre med alm. kartofler, så jeg syntes også de kunne lyde som en god mulighed at afprøve.

 

Mht hjort - kender du så ikke en jæger, så du evt kunne få noget til billigere penge?

Alternativt, så er der hjortefarmene, hvor kg-prisen er rimelig, hvis man køber et helt dyr.

 

Ged er også en god mulighed og der er pænt mange avlere på sjælland - kg-prisen er dog ikke lav, medmindre du kan få en aftale med en opdrætter om, at købe de mindre eftertragtede stykker af dyret - der er mange der er mindre fantasifulde mht madlavning, der ikke rigtig gider hals, ribben og nogle gange også bovene.

 

Jeg TROR at Silke ikke kan tåle ko. Men jeg VED det ikke endnu...

Det ved jeg først når hun er symptomfri, ---og symptomerne så kommer tilbage når jeg giver hende ko. Der må jo så ikke være andre ændringer i kosten.

Og det samme med gris.

Og egentlig det samme med kylling og lam... Men forbedringerne var alligevel så store, da jeg fjernede de to ting fra hendes kost, så jeg er næsten sikker på, at den er gal med de to ting.

 

Problemet er jo utålmodighed: Jeg fjerner kylling og oplever en øjeblikkelig bedring, fjerner kort efter lam og ko... Og ender med at skifte grisen ud med hjort... Jeg vil jo bare have, at Silke får det bedre....:oops:

Men den fortsatte bedring af Silkes ører kan lige så godt skyldes at der gik længere og længere tid uden kylling. Det BEHØVER ikke have noget at gøre med at jeg også fjernede lam, ko og gris:vedikke:.

 

---Jeg kender ingen jægere. Jeg har ringet til slagtere i omegnen. De kan kun skaffe hjort. Ikke hest eller ged eller andet underligt.

Og DERES hjort koster 200 kr pr. kilo:roll:..

 

Jeg har ikke bil. Og jeg har ingen stor fryser. Silke må altså klare sig med en enkelt hylde i min skabsfryser.. Så jeg kan ikke købe større portioner kød af gangen..

Folk, der har geder her omkring, har dem som hyggedyr... :shock: Jeg tror jeg ville blive meget upopulær, hvis jeg bad dem om en bid af sådan en...

 

Jeg vil bestemt undersøge forskellen på søde kartofler og almindelige kartofler........:???:

----Og det har jeg så gjort nu.. De er meget forskellige, som du siger. Men sjovt nok er der mere energi i alm. kartoffel end i sødkartoffel.

Og ris giver væsentlig mere energi end kartoffel..:hmm:

 

Men jeg skal under alle omstændigheder fortsætte med hjort og ris i en måned endnu. Derefter skal jeg vælge en enkelt ny ting. Og det SKAL være noget, der hæver energiindholdet. Jeg ved endnu ikke hvad:vedikke:.

En eller anden slags olie, vil jeg tro... Noget, hun ikke har fået før...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er spaltet/hydroliseret så imunforsvaret ikke kan genkende de forskellige ingridienser ;-)

 

 

... :hmm:men Karina... Når så hunden har fået de samme spaltede proteiner gennem længere tid, fordi folk opgiver at finde ud af hvad der egentlig var problemet, og det jo går godt med det tørfoder, --kan det så ikke ske, at hunden udvikler allergi imod de spaltede proteiner?

 

Allergi-hunde kan jo godt have tendens til at udvikle flere allergier..

 

:shock:Og (uha) hvis hundens immunforsvar genkender de spaltede proteiner som skadelige, så vil immunforsvaret måske i yderste konsekvens vende sig mod alle proteiner..... Fordi en del af alle proteinmolekyler ligner det spaltede protein..

Hvor længe har en hund mon levet på allergifoder..... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Hvad med slagteren i Vipperød?

 

Jeg ved han har hest til billige penge og så kan du jo derudover give Silke et tilskud af hestefedt, som du sikkert kan få gratis.

 

Jeanette herindefra køber vist ved Vipperød, så måske hun kan hjælpe dig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

... :hmm:men Karina... Når så hunden har fået de samme spaltede proteiner gennem længere tid, fordi folk opgiver at finde ud af hvad der egentlig var problemet, og det jo går godt med det tørfoder, --kan det så ikke ske, at hunden udvikler allergi imod de spaltede proteiner?

 

Allergi-hunde kan jo godt have tendens til at udvikle flere allergier..

 

:shock:Og (uha) hvis hundens immunforsvar genkender de spaltede proteiner som skadelige, så vil immunforsvaret måske i yderste konsekvens vende sig mod alle proteiner..... Fordi en del af alle proteinmolekyler ligner det spaltede protein..

Hvor længe har en hund mon levet på allergifoder..... :oops:

Jeg har aldrig hørt om at det kan ske.....og vil slet ikke tænke over hvad der kan ske, hvis det kan ske! :shock:

 

Jeg kender en hel del hunde der har øre og pote problemer der skifter til fx RC's allergifoder og så køre problem frit derefter, men personligt vil jeg altid ønske at vide hvad-hvorfor-hvordan og hvilken løsninger men det er så bare mig der vil vide besked hvis det er muligt og derfor går i gik i gang med blodprøver og foder-udredning.

 

Som jeg har forstået det burde det ikke kunne lade sig gøre at de ender ud i at kunne genkende de spaltede produkter men at de ofte - som Misja også har gjort - udvikler flere allergier og kryds allergier.

 

Min største frygt er og har heletiden været, frygten for at hun skulle udvikle kontakt allergier (7-9-12) for dér kommer man ud i et (imø) helvede af ændringer i dagligdagen jeg personligt slet ikke kan overskue og de hunde jeg har kendt til hvor det er gået værst for sig har netop endt ud i at udvikle kontaktallergier oven i alle de andre allergier :megaked:

 

Hvordan de udvikler kontaktallergier har jeg egentlig aldrig fået undersøgt :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med slagteren i Vipperød?

 

Jeg ved han har hest til billige penge og så kan du jo derudover give Silke et tilskud af hestefedt, som du sikkert kan få gratis.

 

Jeanette herindefra køber vist ved Vipperød, så måske hun kan hjælpe dig :-)

 

Men man skal købe i store mængder der. Og han har "kun" hest og okse. Hestefedt ved jeg ikke om han har, men mon ikke...

 

Man skal købe minimum 10 kg af hver kød-"art", så det har Birgitta ikke plads til, så vidt jeg har forstået:cry: Ellers ville han være et godt bud:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Men man skal købe i store mængder der. Og han har "kun" hest og okse. Hestefedt ved jeg ikke om han har, men mon ikke...

 

Man skal købe minimum 10 kg af hver kød-"art", så det har Birgitta ikke plads til, så vidt jeg har forstået:cry: Ellers ville han være et godt bud:-D

 

Var mere henne i, at da du jo køber der og har pladsen, at I så måske kunne finde ud af, at Birgitta så kunne købe et par kg af dig af og til :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig hørt om at det kan ske.....og vil slet ikke tænke over hvad der kan ske, hvis det kan ske! :shock:

 

Jeg kender en hel del hunde der har øre og pote problemer der skifter til fx RC's allergifoder og så køre problem frit derefter, men personligt vil jeg altid ønske at vide hvad-hvorfor-hvordan og hvilken løsninger men det er så bare mig der vil vide besked hvis det er muligt og derfor går i gik i gang med blodprøver og foder-udredning.

 

Som jeg har forstået det burde det ikke kunne lade sig gøre at de ender ud i at kunne genkende de spaltede produkter men at de ofte - som Misja også har gjort - udvikler flere allergier og kryds allergier.

 

Min største frygt er og har heletiden været, frygten for at hun skulle udvikle kontakt allergier (7-9-12) for dér kommer man ud i et (imø) helvede af ændringer i dagligdagen jeg personligt slet ikke kan overskue og de hunde jeg har kendt til hvor det er gået værst for sig har netop endt ud i at udvikle kontaktallergier oven i alle de andre allergier :megaked:

 

Hvordan de udvikler kontaktallergier har jeg egentlig aldrig fået undersøgt :hmm:

---Nej... den tanke er grum, ikke? -jeg har jo haft en hund, der udviklede autoimmunsygdom efter årelang allergi. Han startede på tørfoder, fik dertil passende mængder prednisolon. År senere, ny dyrlæge, desensibilisering og kost bestående hovedsagelig af kylling og ris gav ham et ok liv... men så kom AIHA og gjorde kort proces.. Var det så på grund af prednisolon.. eller på grund af tørfoderet....... :vedikke:

Det er så mere end 10 år siden. Jeg husker ikke mere, hvad det foder hed. Og jeg havde ikke samme adgang til internet dengang..

--Men det er slemt nok, hvis en hund udvikler allergi mod alle fremmede proteiner..

Og det undrer mig, at af de 7 hunde, jeg nu har haft gennem de sidste 40 år, er det kun de sidste to, der har haft allergi. Arv? eller kost?

 

Problemet med allergifoder, som jeg har mødt det i min omgangskreds, er at hunden KUN må spise det foder. Folk tror, at hvis bare hunden spiser mest af RC-foderet, så går det nok med en lille hapsergodte indimellem... Og så bliver de ret overraskede over, at "foderet ikke virker".. I værste tilfælde jeg kender, er det ældre ejere, der har foderet stående i en krukke, som sjældent får låget af.. og så beklager de sig til dyrlægen over det dyre og dårlige foder som slet ikke virker.. :damn:

--Hvordan kan en dyrlæge så vide, om det er foderet, der ikke virker, eller om der er tale om "førerfejl":vedikke:

 

Kontaktallergi?? Den har jeg vist endnu til gode.......:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Var mere henne i, at da du jo køber der og har pladsen, at I så måske kunne finde ud af, at Birgitta så kunne købe et par kg af dig af og til :vedikke:

 

Det er pænt af dig...:oops:

 

Men hvis han ikke har hjort, så får jeg forhåbentlig ikke brug for hest...

Hestefedt må hun ikke få så længe allergikosten hedder "hjort og ris"..

 

Hjorten svarer til allergitørfoderet.. Og når Silke er helt fin, så kan jeg begynde at give hende mere normale ting at spise. F.eks. kan jeg afprøve lam, der er meget nemmere at få fat i her i Ballerup. En anden mulighed er kalkun. And er også en mulighed. Og andre fisk end sild. Når min fryser er så lille, så er det nok vigtigt, at jeg selv kan købe hendes mad i nærmeste omegn..

Jeg synes at variation i kosten er vigtig for både Silke og mig selv.

---Og jeg er meget opsat på at finde ud af, præcis hvad hun ikke kan tåle, så hun kan spise normalt, men bare undgå visse ting..

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh fuk! Har jeg nu jinkset det hele ved at skriv 7-9-12??? :shock::megaked:

 

7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 :megaked: :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh fuk! Har jeg nu jinkset det hele ved at skriv 7-9-12??? :shock::megaked:

 

7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 7-9-13 :megaked: :damn:

 

Øøh?... jeg troede at du skrev sådan for at undgå det "fæle" tal:vedikke:..

 

Sket er sket.. Vi må bare tage hvad der kommer... :ae:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil bestemt undersøge forskellen på søde kartofler og almindelige kartofler........:???:

----Og det har jeg så gjort nu.. De er meget forskellige, som du siger. Men sjovt nok er der mere energi i alm. kartoffel end i sødkartoffel.

Og ris giver væsentlig mere energi end kartoffel..:hmm:

 

Men jeg skal under alle omstændigheder fortsætte med hjort og ris i en måned endnu. Derefter skal jeg vælge en enkelt ny ting. Og det SKAL være noget, der hæver energiindholdet. Jeg ved endnu ikke hvad:vedikke:.

En eller anden slags olie, vil jeg tro... Noget, hun ikke har fået før...

 

Det væsentligste forskelle er at alm. kartofler er en natskyggeplante som kan have betydning for gigtplagede. Sødekartofler indeholder en masse beta-karoten som hunden laver til A-vitamin og så har den lidt mere kalk.

Når jeg selv laver mad bruger jeg både sødekartofler og brun ris med vekslende kødtyper. Synes det vil være oplagt at prøve med det.

 

Med henblik på fedt, så kan du måske bruge kylling fedt selvom hun er allergisk overfor kylling da der ingen proteiner er i fedt fra dyr. Det giver rigtig mange gode kalorier i små mængder og hunde kan nu bedst med animalske kilder til fedt hvis det er muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det væsentligste forskelle er at alm. kartofler er en natskyggeplante som kan have betydning for gigtplagede. Sødekartofler indeholder en masse beta-karoten som hunden laver til A-vitamin og så har den lidt mere kalk.

Når jeg selv laver mad bruger jeg både sødekartofler og brun ris med vekslende kødtyper. Synes det vil være oplagt at prøve med det.

 

Med henblik på fedt, så kan du måske bruge kylling fedt selvom hun er allergisk overfor kylling da der ingen proteiner er i fedt fra dyr. Det giver rigtig mange gode kalorier i små mængder og hunde kan nu bedst med animalske kilder til fedt hvis det er muligt.

 

mmm.. Når du skriver at "natskyggeplante kan have betydning for gigtplagede", mener du så NEGATIV betydning? :hmm:

 

Silke (og jeg) er meget glad for gulerødder, både kogte og rå, så det plejer at være hendes kilde til betakaroten. Men lige nu er de også pillet ud af kosten. Jeg tror nu ikke, at hun er allergisk overfor gulerødder. Og de er nok nemmere at få fat i end søde kartofler, mon ikke? Gulerødder indeholder næsten lige så meget kalk som batat'en..

Men det er godt at have nogle variationsmuligheder.

---Jeg kom lige til at tænke på... Du skrev tidligere, at jeg skulle holde øje med om Silke får D-vitamin nok... Hun får altså en sild hver dag... Tror du ikke det er nok?

 

Nå, men... Nu har jeg bestilt tid hos dyrlægen. Jeg vil gerne have kontrolleret Silkes ører. HVIS de er fine nu, så kan jeg tilføje den første nye ting til hendes kost...

Det bliver svært... Der er så mange vigtige ting, hun mangler nu...

Hendes kost er mangelfuld, og hun mangler beskyttelse mod flåter og H/L-orm... Hun er ikke engang blevet vaccineret i år..

Og kosttilskuddene mod hendes gigt.. :hmm::confused::vedikke:

Hvis hun har tabt sig mere, så må flere kalorier på en eller anden måde indgå i madplanen.

Kyllingefedt tør jeg simpelthen ikke, fordi kylling er det eneste, jeg er 100% sikker på at hun er allergisk overfor. Der kan altid være protein-spor i fedtet..

Måske and:hmm:? Det er jo dejlig fedt..

Link til indlæg
Del på andre sites

mmm.. Når du skriver at "natskyggeplante kan have betydning for gigtplagede", mener du så NEGATIV betydning? .

 

Jeps - det KAN have betydning da gigt er en inflammationstilstand. De menes ikke at være årsag til inflammation men kan vedligeholde den hvis den er i gang. De lærde er ikke enige om andet end at de grønne dele af planten er yderst giftige mens en kogt kartoffel regnes ikke for farlig på nuv. tidspunkt. Personlig fodrer jeg ikke med dem da der er andet at vælge imellem med mindre det er nødvendigt af en eller anden grund. Til en hund med gigt vil jeg lade være.

 

 

Silke (og jeg) er meget glad for gulerødder, både kogte og rå, så det plejer at være hendes kilde til betakaroten. Men lige nu er de også pillet ud af kosten. Jeg tror nu ikke, at hun er allergisk overfor gulerødder. Og de er nok nemmere at få fat i end søde kartofler, mon ikke? Gulerødder indeholder næsten lige så meget kalk som batat'en.. Men det er godt at have nogle variationsmuligheder. .

 

Gulerødder: per 100 gr.

 

Kalorier - 3; Kalk - 30 mg; beta-karoten - 8333 mcg(mikrogram);

 

Søde kartofler: per 100 gr.

 

kalorier - 76; kalk - 27 mg; beta-karoten - 9445 mcg;

 

 

---Jeg kom lige til at tænke på... Du skrev tidligere, at jeg skulle holde øje med om Silke får D-vitamin nok... Hun får altså en sild hver dag... Tror du ikke det er nok? .

 

Nu ved jeg ikke hvor meget Silke vejer så jeg kan ikke sige noget om hvor meget hun har brug for og jeg ved heller ikke hvor meget "en sild" vejer eller om den er marinerede eller rå. Der står i Fødevaredatabanken at 100 gr. marinerede sild har 10.1 mcg D-vitamin og 100 g. rå sild har 10.7 mcg. Du kan selv tjekke hvor meget hun har brug for, vejledning på hjemmesiden.

 

Nå, men... Nu har jeg bestilt tid hos dyrlægen. Jeg vil gerne have kontrolleret Silkes ører. HVIS de er fine nu, så kan jeg tilføje den første nye ting til hendes kost...

Det bliver svært... Der er så mange vigtige ting, hun mangler nu...

Hendes kost er mangelfuld, og hun mangler beskyttelse mod flåter og H/L-orm... Hun er ikke engang blevet vaccineret i år..

Og kosttilskuddene mod hendes gigt..

 

Tror godt du kan vente med vaccinationerne - der må godt gå 3 år nu i mellem hver gang tror jeg reglerne er nu. Tror også du skal vente med flåt halløjet og holde hende væk fra arealer med dem - altså ikke i skoven eller på steder hvor græsset ikke klippes osv. Jeg vil vente med hvad der kan ventes med til hendes kost giver hende hvad hun har brug for og immune forsvar er i top men det er bare min personlig mening og jeg er ikke dyrlæge :blink:.

 

Hvis hun har tabt sig mere, så må flere kalorier på en eller anden måde indgå i madplanen.

Kyllingefedt tør jeg simpelthen ikke, fordi kylling er det eneste, jeg er 100% sikker på at hun er allergisk overfor. Der kan altid være protein-spor i fedtet..

Måske and? Det er jo dejlig fedt..

 

Efter min bedste overbevisning kan du kun få det til at gå op ved at lave udregningerne, altså tæske tallene så du ved hvad hun har brug for af kalorierne osv og tilpasse kostens indhold til det. Jeg er overbevist om at det kan lade sig gør med de få ting hun kan spise, altså nok ris og hjort og hvis hun må få lidt søde kartoffel. Jeg er også sikker på at hun snart skal have et kalk tilskud. Jeg forstår dig godt mht kyllingefedt, så brug da andefedt, der får du en masse ved at stege en and i oven. Sødekartofler er faktisk ikke så svære at få fat i - de fleste indvandrer butikker har dem, det har de i hvert fald alle her i byen og de er billigere hos dem end f.eks. Føtex. Ellers kan de også købes i kassevis på Grønttorvet.

Du kan altid kontakte mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps - det KAN have betydning da gigt er en inflammationstilstand. De menes ikke at være årsag til inflammation men kan vedligeholde den hvis den er i gang. De lærde er ikke enige om andet end at de grønne dele af planten er yderst giftige mens en kogt kartoffel regnes ikke for farlig på nuv. tidspunkt. Personlig fodrer jeg ikke med dem da der er andet at vælge imellem med mindre det er nødvendigt af en eller anden grund. Til en hund med gigt vil jeg lade være.

 

Dyrlægen synes heller ikke at Silke skulle have kartoffel. Det har hun fået af mig tidligere og det har hun fået af Olivers. Så kartoffel er YT.

 

 

Gulerødder: per 100 gr.

 

Kalorier - 3; Kalk - 30 mg; beta-karoten - 8333 mcg(mikrogram);

 

Søde kartofler: per 100 gr.

 

kalorier - 76; kalk - 27 mg; beta-karoten - 9445 mcg;

 

Gulerødder er osse ude lige nu, hvor hun helst skal have "nye" ting. Men ellers kan det senere være en god kilde til både kalk og beta-caroten.

 

 

Nu ved jeg ikke hvor meget Silke vejer så jeg kan ikke sige noget om hvor meget hun har brug for og jeg ved heller ikke hvor meget "en sild" vejer eller om den er marinerede eller rå. Der står i Fødevaredatabanken at 100 gr. marinerede sild har 10.1 mcg D-vitamin og 100 g. rå sild har 10.7 mcg. Du kan selv tjekke hvor meget hun har brug for, vejledning på hjemmesiden.

 

---Silke vejer nu 26.0kg:megaked:- så hun har tabt 4 kilo på under 4 mdr... :cry: og 1 kilo siden d. 8-7.

--Metaboliske vægt har jeg fået til 11.5 og D-vitaminbehov så bare 5,2 mcg. Så der er hun da dækket fint ind.. Silden er en frossen rå filet på knap 100g, mikrobølget eller kogt sammen med risene.

 

Tror godt du kan vente med vaccinationerne - der må godt gå 3 år nu i mellem hver gang tror jeg reglerne er nu. Tror også du skal vente med flåt halløjet og holde hende væk fra arealer med dem - altså ikke i skoven eller på steder hvor græsset ikke klippes osv. Jeg vil vente med hvad der kan ventes med til hendes kost giver hende hvad hun har brug for og immune forsvar er i top men det er bare min personlig mening og jeg er ikke dyrlæge :blink:.

Dyrlægen sagde også, at hun ikke ville vaccinere endnu. Desværre er Silke i risiko for leptospirose, som kun holder et år. Især efter de skybrud vi har haft.

 

Og vi har ikke mulighed for at gå andre steder hen. Vi bor nærmest sammen med hjortene. Og jeg piller flåter af Silke hver dag:cry:.. Så dyrlægen syntes, at vi skulle forsøge med bayvantic igen. Silke har stadig knopper på ryggen, så det er ikke sandsynligt, at knopperne skyldes bayvantic. Det er over 5 uger siden hun sidst blev dryppet.. Det er i hvert fald, hvad vi satser på. Min dyrlæge har jo set, hvor syg Silke var af borreliose tidligt på foråret.. Det synes hun bestemt ikke, at vi skal risikere igen..

 

 

Efter min bedste overbevisning kan du kun få det til at gå op ved at lave udregningerne, altså tæske tallene så du ved hvad hun har brug for af kalorierne osv og tilpasse kostens indhold til det. Jeg er overbevist om at det kan lade sig gør med de få ting hun kan spise, altså nok ris og hjort og hvis hun må få lidt søde kartoffel. Jeg er også sikker på at hun snart skal have et kalk tilskud. Jeg forstår dig godt mht kyllingefedt, så brug da andefedt, der får du en masse ved at stege en and i oven. Sødekartofler er faktisk ikke så svære at få fat i - de fleste indvandrer butikker har dem, det har de i hvert fald alle her i byen og de er billigere hos dem end f.eks. Føtex. Ellers kan de også købes i kassevis på Grønttorvet.

Du kan altid kontakte mig.

 

Ja. Tak. Heldigvis er jeg også gammel matematiker, så jeg bliver ikke skræmt af tallene. Så jeg skal nok finde ud af det med Silkes energibehov osse. Det er jo herligt at se, at hun i det mindste ikke mangler d-vitamin.

Lige nu er det nok energibehovet, jeg skal koncentrere mig om..

--Dyrlægen var usikker på, om Silke overhovedet kan tåle ris... Så jeg overvejer helt at skifte til en anden kulhydratkilde. Bataten bliver for dyr og for usikker. Den kan bruges som tilskud senere, men ikke som eneste kulhydrat-kilde lige nu. Dyrlægen foreslog sago eller quinoa, -Jeg har googlet og kan se, at quinoa er et kornprodukt der kan bruges som ris.. -Ægte sago er vist både dyrt og sjældent.. "dansk" sago er bare lavet af kartoffelmel..

Jeg synes det er lidt tragikomisk, hvis jeg må fodre Silke med kornprodukter fordi hun har fået allergi mod de stoffer, der er i hendes tidligere kvalitetstørfoder...

:hmm:

Men så er det, jeg tænker, er der så umiddelbart noget galt med at forsøge med byg? Det kan købes både som gryn og som mel. Og det har hun helt sikkert aldrig fået før..

Silkes ører er stadig inficerede med et eller andet. Der blev taget en prøve at snasket som vi får svar på i morgen..

Men hendes knopper er meget bedre.

 

Nu vil jeg forsøge at nå og regne lidt på energibehov og sådan noget inden vi skal på eftermiddagstur (i hjorteland....:vedikke:).. Tak for al din hjælp..

 

...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det glæder mig, at det ikke kun er mistro overfor barf der fik mig til at stoppe... Lige nu hvor jeg tester proteiner, er det umuligt at sige helt præcist HVAD der får Silkes ører til at blive røde. Jeg kunne bare se en reaktion, der blev værre i de få dage, jeg gav hende RH-hjort... Men jeg har da gemt den snuskede "hjort" i fryseren indtil nu. Efter dit indlæg er jeg nok tilbøjelig til at smide det ud. For jeg har lige købt to hjortekøller i Føtex, som ligger og tøer til stegning og opskæring. SÅ får jeg brug for plads i fryseren.:mrgreen:

Kylling er det, jeg er MEST sikker på at Silke ikke kan tåle.

 

HALLÅÅ: Hvis nogen vil have ca. 1.6 kilo frosset snuldret hjort, forurenet med kylling, fra RH, så kan det afhentes gratis i dag eller i morgen her i Ballerup..

Det er pakket i 200g poser.

Hvis man barfer og hunden ikke har fødevareallergi, så er det jo godtnok.

 

Nej det er ikke kun dig der har oplevet det, vi har kasseret flere poser og pakker med ben, det var især galt hos en bestemt forhandler, hvor Vic's mave stod af (så vidste vi at der var noget galt) Vi havde både mistanke om andre kødtyper - nogle ben der lignede svinekød i farven, som vi havde købt som okse - og at noget var dårligt. Så vi begyndte så først at købe "menneske-kvalitets kød" til ham, og så dernæst købe fra vildtfarm og så fandt vi en forhandler der har et andet mærke end RH, det får han så nu, varieret med kød fra vildtfarmen og kogt fisk (fra supermarkedet, de der portionsstykker). Ingen kornprodukter. Kun frisk frugt og grønt.

 

Det er også kylling Vic ikke tåler(+ lopper, lagermider og støvmider), det er ifølge vores allergidyrlæge den mest alm. fødevareallergi, i og med der er kylling i en eller anden form i nærmest alt tørfoder, så nogle udvikler allergi pga. det.

 

Men ja, det kræver sin plads :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Birgitta Jeg har brugt Hirse, Qunioa og boghvede som alternativ til ris. :-D Så det var måske også en mulighed.

 

Problemet begynder også at være økonomisk. Silke får hjortekød for 200 kr om ugen plus sild for 50 kr.

Af kosttilskud får hun en flaske viacutan om måneden ca. -altså 35 kr pr uge. Og i dag er jeg begyndt at give hende olivenolie. Det har hun aldrig fået før, så det skulle hun kunne tåle. Men jeg ved endnu ikke, hvor langt den halve liter til 38 kr rækker..

Hvis jeg også skal betale 20 kr eller endnu mere pr. dag for kulhydratkilden, så ER det oppe i nærheden af smertegrænsen. Det bliver jo nærved de 2000 kr om måneden... bare til kost:shock:. Til en hund på 26 kilo..

---Der skal jo også være råd til evt. øredråber og konsultationer når/hvis det går galt med ørerne igen..

---Lige nu må hun fortsat have hvide ris. Og så dropper jeg ris-kiksene, der udelukkende består af brune ris. Olivers har risklid i deres produkter. Så det kan godt være, at Silke er allergisk overfor risklid men tåler hvide ris bedre.

---Jeg leder efter nogle byg-produkter, der måske ville kunne bruges.... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...