Hop til indhold

At barbere sin hund - Hjælp ;o)


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

Nu bor vi jo så dejligt, med natur på alle 4 sider af hjemmet - Og dertilhørende skidt og møg i Bamses pels.

 

Især burrer (staves?) er et stort, stort problem.

Han har meget blød underuld og har rigtig meget af det og det er virkelig store mænger der hænger fast. Vil gætte på der sidder omkring 150 stk. fast pt.

 

Samtidig er han en rigtig mand og dermed en kæmpe kylling - Han skriger, piver, vrider sig og "bider" når man prøver at pille dem ud. Det er fuldstændig ligegyldigt hvor blidt jeg prøver at gøre det, så er han fuldstændig hysterisk. :roll:

Når jo ikke engang at få halvdelen ud, før han har været ude og lege og få nye i, igen!

 

Samtidig er det varmt for ham, bare solen skinner lidt.... Såeee....

 

Kom til at tænke på om jeg er fuldstændig sindssyg hvis jeg barbere ham over hele kroppen?

Og hvor lang tid tager det monstro inden pelsen vokser ud igen?

 

Nogen andre der har prøvet at barbere en middelstor, semi-langhåret hund med masser af underuld?

 

Ved det er tude grimt.... Men hvis han måske kan slippe for noget ubehag, vil det så være helt dumt?

Eller er der en eller anden magisk måde at fjerne burrerne på, som selv kyllingen over alle kyllinger kan holde til?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en samojede-ejer her i kvarterer, der har barberet sin sammy :mrgreen:

 

Den ligner en westi på afstand - i kæmpeudgave. Det er ikke så kønt, hvis den kommer tæt på dog, men det er fordi, at ejeren har barberet, så man kan ane huden under pelsen...

 

Hvis jeg var dig, ville jeg nok bare gå i gang :genert: Men sørge for, at der stadig var pels nok til at "dække" :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke gøre det.. Du ødelægger hans pels, og dermed også hans grundlag for at holde sig varm om vinteren:genert:

 

Mine har ikke fået ødelagt deres pels + de kunne også holde varmen som nyklippede i december, så bare gå i gang!

 

Det tager 2 år for en papillon at komme i fuld pels, men kun 4-5 måneder at nå dertil, hvor folk ikke kan se, den har været klippet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

A'men kan i da ikke bare være enige :fornaermet:

 

Tænker at hvis han skal barberes, så bliver det ikke helt kort, men bare ned til 1-3 alt efter hvor på kroppen. Han kan jo sagtens have noget pels på ryggen, for det er ikke der alt skidtet sætter sig fast.

 

Men på brystet og under maven er det rigtig, rigtig slemt.

 

Hans pels er fuldstændig smadret af støv, maling og alt mulig skidt fra ombygningen - Selv ikke flere bad med sæbe og balsam har hjulpet det fjerneste.

Så vil en barbering monstro gøre det værre eller bedre når pelsen vokser ud igen? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ingen ide om det der barbering - men jeg ville nok ikke barbere ham helt ned måske sådan så han for labrador længde pels ? evt barbere ham helt under maven/lysken så han bedre kan blive kølet af der?

 

Mht. burre så plejede det at hjælpe en del på hesten vis man gjorde halen/manen våd ved ikke om det samme gælder for hunde det jo en helt anden type hår ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst camilla kr

Hej

Jeg har en cockerspaniel, som også får rigtigt mange burrer i pelsen - og mange andre spændende ting! Jeg bruger en karte til at rede ham med, og den er super til også at fange burrerne uden at han brokker sig nævneværdigt.

 

Mht den store underuld, så kunne du jo prøve at tynde den lidt ud med en "coat king" - evt undersøge først om den er egnet for din hunderace...

 

Mvh camilla

Link til indlæg
Del på andre sites

Kiki har massere af underuld og hende har jeg for et par måneder siden klippet med maskine :mrgreen:

 

Hendes nyudvokset pels er så fin og hun ser slet ikke så sjusket ud som før og så fælder hun ikke så meget mere :mrgreen:

 

Skal lige siges at hendes pels så meget krøllet og lettere ødelagt ud floffy efter hun er blevet sterriliseret, men nu hvor det er groet lidt ud ser hun super fin ud og med en sund pels..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tog trimmeren her i forsommeren på min ældste drente tæve, hun har en frygtelig pels, efter at hun blev steriliseret, så al hendes lange pels på fronten, ja faktisk over det hele, fik en tur et par cm fra huden. Nu ser hun ligeså pjusket ud igen, men jeg bruger en coat king til hendes underuld, for at holde det lidt nede, og en karte til gennemredning når hun har været i f.eks burrer. Men en ned"klipning" min. en gang om året, bliver det fremover.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg klippede Daiwa ned hvert år, bl.a pga. alt skidt der satte sig fast i pelsen. Men så har jeg jo også haft Frostie, der pga. sygdom smed al pels, og har set hvor meget hundehud har brug for pelsens beskyttelse... Så jeg ville nok være forsigtig med at klippe alt for meget af. Hundens hud er ikke lavet til at være helt ubeskyttet, og det gælder både varme og kulde, og ikke mindst sol. Så min første-prioritet ville nok være at ta' fat i problemet med at rede hunden... Indtil det funker, ville jeg nok vælge at kun klippe ned på mave/bryst, der ikke er så udsat for solens stråler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige klippet vores ene ruhårede hund ned. Han har en underlig pels,som vi har meget svært ved at holde. I løbet af ingen tid, er han en stor hårbolle :???: . Han er desværre aldrig blevet rigtig ruhåret...

 

Jeg ved godt, at man ikke skal klippe en ruhåret pels. Men vi har måtte opgive at holde hans pels, og hellere en kort pels uden hårboller, end en ikke rigtig ru halvlang pels, fyldt med hårboller, der tydeligt generede ham.

 

Jeg er ikke i tvivl om, at vi klipper ham igen når han bliver for langhåret - også selvom vi nærmer os vinter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, som jeg har skrevet på fb, så vil jeg også klippe/trimme min papillion, jeg har brugt Karinas filt(?)saks, men nu vil jeg gå all in og fjerne meget mere pels. Hans fe(fæ!)hår er overalt, han giver stød, han har det vaarmt, han bliver fyldt med burrer, han får lort på sine 'bukser' når han har dårlig mave, og jeg HADER pelspleje :evil: som man nok kan høre er jeg ikke fan af hans langhår, og da jeg lige havde klippet ham med saksen virkede han altså ikke utilfreds. Når jeg engang får fat i en trimmer skal han selvfølgelig ikke klippes skaldet eller være barnumset, men han skal da have plyshår :cool: åååh jeg glæder mig til at komme af med alle de hår :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, som jeg har skrevet på fb, så vil jeg også klippe/trimme min papillion, jeg har brugt Karinas filt(?)saks, men nu vil jeg gå all in og fjerne meget mere pels. Hans fe(fæ!)hår er overalt, han giver stød, han har det vaarmt, han bliver fyldt med burrer, han får lort på sine 'bukser' når han har dårlig mave, og jeg HADER pelspleje :evil: som man nok kan høre er jeg ikke fan af hans langhår, og da jeg lige havde klippet ham med saksen virkede han altså ikke utilfreds. Når jeg engang får fat i en trimmer skal han selvfølgelig ikke klippes skaldet eller være barnumset, men han skal da have plyshår :cool: åååh jeg glæder mig til at komme af med alle de hår :banan:

 

Jeg har gør det med Vic, at jeg klipper ned i en trekant ved "bukserne" (forestil dig en trafiktrekant placeret fra numsen og ned :mrgreen:) og så ellers numsen fri ;-) , der gør at han ikke får noget på sig, når han laver sit business, han har dog ikke dårlig mave, men det hænger jo i det lange pels ellers. Så har han stadig bukse-looket ude ved siden, men der kommer ikke noget på. Super smart.

 

Vic har dog ikke så meget pels, at han har problemer med varmen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...