Gæst Coda Skrevet August 8, 2011 Rapporter Share Skrevet August 8, 2011 Vi har lige været ved dyrlægen og Coda er sund og rask, men men men han er for stor!! Jeg har holdt øje med ham så han ikke blev for tyk, men nu har vi så fået fortalt af dyrlægen at store racer tager ikke rigtigt på i den alder når de får for meget at spise, de vokser. Og Coda er så pt vokset ca. 1½ kg for meget på de sidste fire uger. Han (dyrlægen) kunne dog ikke fortælle mig hvor meget jeg skal skære ned. Før dyrlægebesøg fik han ca. 350 g Oliver's Large Breed Start, plus lidt bløde godbider. Nu har jeg skåret ned til 300 g om dagen inkl. godbider... Jeg ved at fodring er meget individuel, men er der nogen som helst der kan komme med et godt fif? Jeg syntes måske ikke jeg vil rende til dyrlæge og få ham tjekket hver anden uge for at sikre mig han ikke vokser for hurtigt! På den anden side mente dyrlægen ikke at en slutvægt på 38-40 kg ville være sundt for ham... Han er nu 15 uger og vejer 15,5 kg... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Jeg er løbet ind i lidt det samme problem. Maggie tager også for hurtigt på. Hun er nu 13 uger og vejer 12,9 kg. Jeg har sat hende ned fra 300 gr. Olivers til 250 gr. (+ guffer) og håber på, at det retter sig ud. Jeg er så heldig, at jeg har tidligt fri om fredagen, så vi tager en tur forbi dyrlægens vægt hver uge nu. Du har også muligheden for at lave tricket med at veje både Coda og dig og så kun veje dig selv på badevægten og så trække de to tal for hinanden. Resultatet er så Codas vægt. Min opdrætter siger, at lab-hannerne skal tage ca. 1 kg på om ugen - tæverne lidt mindre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Coda Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Jeg er løbet ind i lidt det samme problem. Maggie tager også for hurtigt på. Hun er nu 13 uger og vejer 12,9 kg. Jeg har sat hende ned fra 300 gr. Olivers til 250 gr. (+ guffer) og håber på, at det retter sig ud. Jeg er så heldig, at jeg har tidligt fri om fredagen, så vi tager en tur forbi dyrlægens vægt hver uge nu. Du har også muligheden for at lave tricket med at veje både Coda og dig og så kun veje dig selv på badevægten og så trække de to tal for hinanden. Resultatet er så Codas vægt. Min opdrætter siger, at lab-hannerne skal tage ca. 1 kg på om ugen - tæverne lidt mindre. Jeg vejer ham også engang i mellem på vægtens derhjemme, det er bare svært når man ikke helt ved om resultatet er godt eller skidt... Men jeg må bare tage til dyrlæge lidt oftere, jeg har fri kl tre hver dag og de lukker først kl fem... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 (rettet) Du skal bruge dine øjne når du ejer en labrador.. Når de er hvalpe og unge er det virkelig vigtigt at de ikke blir overvægtige. Og hvis de begynder at bule ud, så siger det sig selv, at de får mere end de har brug for.. Selvom der står et sted at vaps skal ha x gr om dagen, så er det vejledende.. Man kan lige så godt lære fra start, at som ejer af en lab, så er øjne og hænder det vigtigste redskab i kampen mod fedme. Man skal kunne mærke ribbenene, når man kører hænderne frem og tilbage over siden. Især med de unge, da det er virkelig belastende for voksende knogler og led at bære rundt på overflødig vægt.. Lagde lige foto ind af Cody, da han var 3½ mdr. Han står lidt skævt, men man kan se at der ingen fed hvalpemave er.. Og han var lige blevet BIS-Baby til retriever-skue, så han var heller ikke afpillet Redigeret August 8, 2011 af Lab-lover Lagde lige foto ind Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mou Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Tja vores retriver Freja er 16 uger og vejer 15 kg . Vi fik af vide hun tilpas . Hun får 200 g Acana og ca 500 g hjemmelavet . Acana bruger vi til søg og gobidder. Er dog lige begyndt også at lave go bidder af hjerte lever og kalkunbryst Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Coda Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Du skal bruge dine øjne når du ejer en labrador.. Når de er hvalpe og unge er det virkelig vigtigt at de ikke blir overvægtige. Og hvis de begynder at bule ud, så siger det sig selv, at de får mere end de har brug for.. Selvom der står et sted at vaps skal ha x gr om dagen, så er det vejledende.. Man kan lige så godt lære fra start, at som ejer af en lab, så er øjne og hænder det vigtigste redskab i kampen mod fedme. Man skal kunne mærke ribbenene, når man kører hænderne frem og tilbage over siden. Især med de unge, da det er virkelig belastende for voksende knogler og led at bære rundt på overflødig vægt.. Lagde lige foto ind af Cody, da han var 3½ mdr. Han står lidt skævt, men man kan se at der ingen fed hvalpemave er.. Og han var lige blevet BIS-Baby til retriever-skue, så han var heller ikke afpillet Jep, så langt er jeg med! Men som jeg skriver i mit indlæg, det er jo ikke fordi Coda er tyk eller på nogen måde overvægtig. Man kan sagtens mærke hans riben, hans hofter er tydelige uden at være markente... Problemet er at han ikke tager på, han vokser... Og det er virkelig svært at vide om han vokser det han skal eller han vokser for hurtigt.... Mht til foder så ved jeg også godt at det er en vejledning... Hvis jeg fulgte den skulle Coda have 400 gr om dage, det har han aldrig nogensinde fået netop fordi han så fin ud på 300 gr. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
CrazyDogLady Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Vi har lige været ved dyrlægen og Coda er sund og rask, men men men han er for stor!! Jeg har holdt øje med ham så han ikke blev for tyk, men nu har vi så fået fortalt af dyrlægen at store racer tager ikke rigtigt på i den alder når de får for meget at spise, de vokser. Og Coda er så pt vokset ca. 1½ kg for meget på de sidste fire uger. Han (dyrlægen) kunne dog ikke fortælle mig hvor meget jeg skal skære ned. Før dyrlægebesøg fik han ca. 350 g Oliver's Large Breed Start, plus lidt bløde godbider. Nu har jeg skåret ned til 300 g om dagen inkl. godbider... Jeg ved at fodring er meget individuel, men er der nogen som helst der kan komme med et godt fif? Jeg syntes måske ikke jeg vil rende til dyrlæge og få ham tjekket hver anden uge for at sikre mig han ikke vokser for hurtigt! På den anden side mente dyrlægen ikke at en slutvægt på 38-40 kg ville være sundt for ham... Han er nu 15 uger og vejer 15,5 kg... Altså rent alder og vægtmæssigt synes jeg ikk det lyder slemt. Faktisk vil jeg sige han er fin... Katla er 6 mdr og vejer omkring de 20 kg, hun er den gamle lidt tungere type lab, som jeg også synes jeg erindre Coda er...? KAn du ikk få opdrætter til at se på Coda, og hører hvad de siger? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Problemet er at han ikke tager på, han vokser... Og det er virkelig svært at vide om han vokser det han skal eller han vokser for hurtigt.... Det kan hverken dyrlægen eller du svare på.. Og han stopper jo ikke med at vokse, fordi du sætter foderet ned. Så tapper kroppen bare på de forkerte resurser. Da Cody var 3½ mdr, var vi til udstilling, hvor hans kuldbror også var der. Ham havde jeg ikke set siden de var 6 uger og lige store. Han var 5-7 cm højere end Cody Den dag i dag, er de 2 vidt forskellige størrelser til trods for at de har suttet på de samme babser:-D Nogle labber ender på den forkerte side af 45 kg og 58 cm Andre ender som min undermåler på 35 kg og 54,5 cm Det kommer jo helt an på om forældrene også hører til de store's liga Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 !På den anden side mente dyrlægen ikke at en slutvægt på 38-40 kg ville være sundt for ham... Medmindre han er F1, så er 38 kg altså ikke helt at skyde ved siden som slutvægt.. Som sagt, så vejer min "kun" 35 kg, men han er så også en meget lille hanhund.. Og han er holdt pæn slank.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Og nu er han jo mix af lab og golden, ikke? Golden er lidt større end labben. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Jeg bryder mig ikke om at fratage dem mad, medmindre de virkelig er overvægtige... At han vokser for hurtigt kan man ikke rigtig "ændre på", så længe han passer sammen... Det er i hvert fald min holdning.. Er han for tyk, eller er han "bare stor", jeg synes der er en forskel.. Hunde, ligesom mennesker, vokser jo i forskelligt tempo, og selvom det ikke er ønskeligt at de vokser for hurtigt, så vokser de nu engang bare som deres krop gør... Så længe du følger anvisningerne, og han ikke er overvægtig, synes jeg ikke du behøves at blive vildt uroligt.. Dexter var alt for lille til sin 12 ugers tjek, han vejede faktisk 3 kg for lidt i forhold til ønsket vægt... til sin 16 ugers tjek vejede han det han skulle.. han havde altsåtaget 6 kg på, på 4 uger, hvilket for hans racer er alt for meget, men han voksede bare "til"... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Vi har lige været ved dyrlægen og Coda er sund og rask, men men men han er for stor!! Jeg har holdt øje med ham så han ikke blev for tyk, men nu har vi så fået fortalt af dyrlægen at store racer tager ikke rigtigt på i den alder når de får for meget at spise, de vokser. Og Coda er så pt vokset ca. 1½ kg for meget på de sidste fire uger. Han (dyrlægen) kunne dog ikke fortælle mig hvor meget jeg skal skære ned. Før dyrlægebesøg fik han ca. 350 g Oliver's Large Breed Start, plus lidt bløde godbider. Nu har jeg skåret ned til 300 g om dagen inkl. godbider... Jeg ved at fodring er meget individuel, men er der nogen som helst der kan komme med et godt fif? Jeg syntes måske ikke jeg vil rende til dyrlæge og få ham tjekket hver anden uge for at sikre mig han ikke vokser for hurtigt! På den anden side mente dyrlægen ikke at en slutvægt på 38-40 kg ville være sundt for ham... Han er nu 15 uger og vejer 15,5 kg... Hm... Ifølge detteher vækstkurve-diagram, så ligger han imellem de to kurver ( mørkeblå og orange) der ender på hhv. 30 og 35 kg.. Det er vel ikke for meget? kik på side 10: http://www.maxizoo.dk/fileadmin/user_upload/Hvalppass.pdf Hvad vejede han da han var 8 uger? Ifølge diagrammet skulle han helst have vejet 6-7 kg. Hvis han vejede mindre så har han måske haft for travlt med at vokse:hmm:. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Hm... Ifølge detteher vækstkurve-diagram, så ligger han imellem de to kurver ( mørkeblå og orange) der ender på hhv. 30 og 35 kg.. Det er vel ikke for meget? kik på side 10: http://www.maxizoo.dk/fileadmin/user_upload/Hvalppass.pdf Hvad vejede han da han var 8 uger? Ifølge diagrammet skulle han helst have vejet 6-7 kg. Hvis han vejede mindre så har han måske haft for travlt med at vokse:hmm:. helt ærlig, det diagram kan ikke bruges til noget som helst, se på hunden ser den for tyk ud eller vokser den for hurtigt i følge sin egen vækstkurve så er det galt uanset hvad dit diagram siger;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Jeg bryder mig ikke om at fratage dem mad, medmindre de virkelig er overvægtige... At han vokser for hurtigt kan man ikke rigtig "ændre på", så længe han passer sammen... Det er i hvert fald min holdning.. Er han for tyk, eller er han "bare stor", jeg synes der er en forskel.. Hunde, ligesom mennesker, vokser jo i forskelligt tempo, og selvom det ikke er ønskeligt at de vokser for hurtigt, så vokser de nu engang bare som deres krop gør... Så længe du følger anvisningerne, og han ikke er overvægtig, synes jeg ikke du behøves at blive vildt uroligt.. Dexter var alt for lille til sin 12 ugers tjek, han vejede faktisk 3 kg for lidt i forhold til ønsket vægt... til sin 16 ugers tjek vejede han det han skulle.. han havde altsåtaget 6 kg på, på 4 uger, hvilket for hans racer er alt for meget, men han voksede bare "til"... jeg mener ikke du har ret, jo hurtigere en hvalp vokser jo mere ustabil bliver led og sener, de kan simpelthen ikke følge med, dvs en jævn rolig vækst er langt at foretrække, og for tyk må hvalpen på ingen måde blive det giver alt for stort slid på sener og led. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Mange opdrættere af store racer anbefaler at man bruger voksenfoder af en god kvalitet til hvalpe som vokser for stærkt, det var måske en mulighed. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 jeg mener ikke du har ret, jo hurtigere en hvalp vokser jo mere ustabil bliver led og sener, de kan simpelthen ikke følge med, dvs en jævn rolig vækst er langt at foretrække, og for tyk må hvalpen på ingen måde blive det giver alt for stort slid på sener og led. Som jeg skriver er det ikke ønskeligt at en hvalp vokser for hurtigt, jeg siger bare at det ikke KUN er foder-mængden der betyder at hvalpen vokser hurtigt, nogen gange "vokser den bare hurtigt", og det kan også være skadeligt at skærer i foderet og hvalpen så bliver for tynd, men fortsat vokser "hurtigt" (Selvom hvalpen hellere må være for tynd ind for tyk). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Mange opdrættere af store racer anbefaler at man bruger voksenfoder af en god kvalitet til hvalpe som vokser for stærkt, det var måske en mulighed. Der står flere steder på nettet at det er en skrøne... Mængden af calcium og phosphat er for høj i voksenfoder og disse mineraler spiller en væsentlig rolle i knoglevækst. Et foder til hvalpe af store racer er bedre. Her er mineralmængden afstemt så væksten ikke bør foregå for hurtig... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Der står flere steder på nettet at det er en skrøne... Mængden af calcium og phosphat er for høj i voksenfoder og disse mineraler spiller en væsentlig rolle i knoglevækst. Et foder til hvalpe af store racer er bedre. Her er mineralmængden afstemt så væksten ikke bør foregå for hurtig... selfølgelig, det havde jeg da ikke tænkt på Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Hvis jeg var itvivl om for hurtig vækst, ville jeg gå på 1/2 voksen + 1/2 hvalpefoder til store racer.Og så vejkontrol og højdekontrol hver uge.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Luke og Jack Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Da vi havde fået Jack hjem som 8 uger var vi et smut forbi dyrlægen for at få ham start-checket. Han vejede 4,9 kilo. Dyrlægen mente, at han ikke ville blive ret stor, da hendes vejledende "vægt-system" var 1 kilo pr uge i alder. Jack tog dog 1.7 kilo på ugen efter (hvor jeg så også skar ned i hans måltider da han var en smule kvapet at se på). På onsdag er han 10 uger og vejer i dag 7,6 kilo. Så han henter altså en smule ind vægtmæssigt uden at han er tyk. Jeg har læst rundt om på nettet at labberne skal tage ca. 1 kilo på om ugen og ikke mere. Så jeg holder øje med hans udseende og vejer maden af og regulere lidt 10-20 gram pr. måltid (får 3 måltider i døgnet) afhængigt af udseende og hvor mange guffer jeg regner med at han skal have i løbet af dagen. Og så vejer jeg ham hver uge, så længe jeg kan bære på ham Jeg har kun brugt foderanvisningen på posen den første dag og derefter reguleret ham efter ovenstående "teknik". Men det er da svært og jeg føler mig da lidt usikker på om han får nok/for meget hele tiden for han kunne æde hele køkkenet, hvis han fik lov :lol: Men han ser dejlig ud lige nu Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 helt ærlig, det diagram kan ikke bruges til noget som helst, se på hunden ser den for tyk ud eller vokser den for hurtigt i følge sin egen vækstkurve så er det galt uanset hvad dit diagram siger;-) Jeg er ikke enig.. Men det skal vi jo heller ikke altid være;-). Vækstkurverne giver et praj om hvorvidt en hvalp vokser "normalt", altså ligesom de fleste andre hvalpe på den alder. Men der kan da altid være undtagelser. F.eks. kan en "for lille" 8-ugers hvalp sikker godt tåle at have en stejlere vækstkurve i den første tid. En hvalp kan jo være sat tilbage i udvikling af forskellige årsager. --Eller en smældfed lille "enehvalp" tager måske ikke skade af at vokse lidt langsommere end vækstkurven anbefaler. Hvis det var så enkelt, at man bare kunne "se på hunden" så ville der ikke være spørgsmål om det her emne så tit......... Og så ville der næppe findes så mange overvægtige hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Dyrlægen mente, at han ikke ville blive ret stor, da hendes vejledende "vægt-system" var 1 kilo pr uge i alder. Jeg kan så fortælle dig at hans far er en 47-48 kg's hanhund og har set flere af hans afkom. Dog uden at love noget, men tror ikke du behøver ikke være bange for at han ikke skulle blive stor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Luke og Jack Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Jeg kan så fortælle dig at hans far er en 47-48 kg's hanhund og har set flere af hans afkom. Dog uden at love noget, men tror ikke du behøver ikke være bange for at han ikke skulle blive stor Hehe, det sagde jeg også til den søde dyrlæge :lol: og så sagde hun ikke mere i den forbindelse. Vidste så ikke lige at faderen var SÅ stor Jeg er nu heller ikke bekymret om han bliver stor eller lille, når bare han bliver fin, rask og sund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Coda Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Det kan hverken dyrlægen eller du svare på..Og han stopper jo ikke med at vokse, fordi du sætter foderet ned. Så tapper kroppen bare på de forkerte resurser. Nogle labber ender på den forkerte side af 45 kg og 58 cm Andre ender som min undermåler på 35 kg og 54,5 cm Det kommer jo helt an på om forældrene også hører til de store's liga Ja se det siger dyrlægen at han gør, det var netop pointen. Han vokser for hurtigt og det vil han blive ved med at gøre hvis fodermængden ikke sættes ned. Mht vægt så ville dyrlægen mene han skulle ende på en vægt der hed ca. 30-32 kg basseret på at hverken mor eller farer giganter. Hvis han bliver ved med at vokse som han gør nu ville han ca. ende på 38 kg, hvilket jeg efter jeg mødte Skipper syntes er stort, men langt fra FOR stort... :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Coda Besvaret August 8, 2011 Rapporter Share Besvaret August 8, 2011 Og nu er han jo mix af lab og golden, ikke? Golden er lidt større end labben. Jo lige præcis... Jeg må sige jeg havde regnet med han endte på 35 kg minimum, lige indtil dyrlægen sagde 30. Jeg syntes det lød som lidt for en han lab/golden, men tænkte hvis dyrlægen siger det må det være rigtigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts