Hop til indhold

Hunde der holder mennesker


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Hvad er det du er så bange for??? Er det ikke positivt, at hundens behov er kommet mere i fokus?

 

Jeg vil nu tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved dit udsagn om at det er hundes behov man dækker, når man f.eks. lader hunde sove i sengen, fodrer dem med en ske eller tager dem med alle steder.

Mon ikke det mest er menneskets behov der dækkes ved en sådan adfærd.

 

Hvis hunde har et behov for at blive behandlet således, så må mine hunde være frygtelig mishandlede, og det ser de faktisk ikke ud til at være, selvom de må sove på en gammel madras i køkkenet, ikke kommer med når vi besøger familie eller venner, aldrig smager nogen form for menneskemad og de har heller aldrig prøvet at ligge i en sofa.

 

Efter min opfattelse kan hundens behov dækkes ved en sund og god kost beregnet for hunde, et tørt og lunt sted at sove, en alsidig aktivering i løbet af dagen og så for en del hundes vedkommende en god pelspleje og soinering iøvrigt.

Hvad vi mennesker "putter på" derudover er vist mest for vores egen skyld. Det skader måske ikke hunden,med jeg tror heller ikke det gavner den.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 109
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil nu tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved dit udsagn om at det er hundes behov man dækker, når man f.eks. lader hunde sove i sengen, fodrer dem med en ske eller tager dem med alle steder.

Mon ikke det mest er menneskets behov der dækkes ved en sådan adfærd.

 

Hvis hunde har et behov for at blive behandlet således, så må mine hunde være frygtelig mishandlede, og det ser de faktisk ikke ud til at være, selvom de må sove på en gammel madras i køkkenet, ikke kommer med når vi besøger familie eller venner, aldrig smager nogen form for menneskemad og de har heller aldrig prøvet at ligge i en sofa.

 

Efter min opfattelse kan hundens behov dækkes ved en sund og god kost beregnet for hunde, et tørt og lunt sted at sove, en alsidig aktivering i løbet af dagen og så for en del hundes vedkommende en god pelspleje og soinering iøvrigt.

Hvad vi mennesker "putter på" derudover er vist mest for vores egen skyld. Det skader måske ikke hunden,med jeg tror heller ikke det gavner den.

 

jeg har indtryk af, at dine hunde ikke er alene hjemme på fuld tid - så kan jeg godt forstå, at du ikke føler behov for at tage dem med dig til familie og venner. virkeligheden er en anden for nogle af os andre. og når du har en hel flok, er de sikkert også tilfredse med at sove sammen i køkkenet, min hund ville være ulykkelig over at blive efterladt alene.

 

NÅ - men det var egentlig ikke det, jeg ville diskutere, det bliver vi nok ikke enige om alligevel. jeg vil gerne høre, hvordan det kan være, med dine egne ord, lige så skadeligt for min hund, at jeg tager ham med til venner og bekendte og lader ham sove i sengen og spise rester, som hvis jeg ikke elskede ham og behandlede ham som en ting der kunne bruges og smides væk? det er sådan set noget af en påstand. jeg er med på, at du mener det er usundt for mennesker, at elske deres hunde så meget (jeg tror, at jeg er med på, altså) - men hvordan er det skadeligt for min hund? det synes jeg ikke, at du har givet noget svar på, selv om jeg har spurgt et par gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil nu tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved dit udsagn om at det er hundes behov man dækker, når man f.eks. lader hunde sove i sengen, fodrer dem med en ske eller tager dem med alle steder.

Mon ikke det mest er menneskets behov der dækkes ved en sådan adfærd.

 

Hvis hunde har et behov for at blive behandlet således, så må mine hunde være frygtelig mishandlede, og det ser de faktisk ikke ud til at være, selvom de må sove på en gammel madras i køkkenet, ikke kommer med når vi besøger familie eller venner, aldrig smager nogen form for menneskemad og de har heller aldrig prøvet at ligge i en sofa.

 

Efter min opfattelse kan hundens behov dækkes ved en sund og god kost beregnet for hunde, et tørt og lunt sted at sove, en alsidig aktivering i løbet af dagen og så for en del hundes vedkommende en god pelspleje og soinering iøvrigt.

Hvad vi mennesker "putter på" derudover er vist mest for vores egen skyld. Det skader måske ikke hunden,med jeg tror heller ikke det gavner den.

 

Det er det du giver dine hunde? Jeg tror de savner uanede mængder kærlighed!

Du ville ikke kunne klare én dag med min hund! Hun ville nemlig både sove i sengen, sofaen, tigge ved bordet, kræve mere aktivering, klæbe til dig hvis du ikke giver nok opmærksomhed osv. For hun er nemlig vant til at få kærlighed fra de mennesker der omgiver hende.

 

Ser ud til at jeg har misforstået det at have hund :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil nu tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved dit udsagn om at det er hundes behov man dækker, når man f.eks. lader hunde sove i sengen, fodrer dem med en ske eller tager dem med alle steder.

Mon ikke det mest er menneskets behov der dækkes ved en sådan adfærd.

 

Hvis hunde har et behov for at blive behandlet således, så må mine hunde være frygtelig mishandlede, og det ser de faktisk ikke ud til at være, selvom de må sove på en gammel madras i køkkenet, ikke kommer med når vi besøger familie eller venner, aldrig smager nogen form for menneskemad og de har heller aldrig prøvet at ligge i en sofa.

 

Efter min opfattelse kan hundens behov dækkes ved en sund og god kost beregnet for hunde, et tørt og lunt sted at sove, en alsidig aktivering i løbet af dagen og så for en del hundes vedkommende en god pelspleje og soinering iøvrigt.

Hvad vi mennesker "putter på" derudover er vist mest for vores egen skyld. Det skader måske ikke hunden,med jeg tror heller ikke det gavner den.

 

Jeg er da til dels enig i at det ikke er hundens BEHOV at sove i sengen.. Men den skal sove... Og den vil gerne være ved sine ejere... Om den sover på gulvet eller i sengen er da HELT ligegyldigt...

 

Du har da helt ret i det du skriver... Men f.eks. har Dexter selv valgt hvor han vil sove... Nogen gange sover han i sengen, andre gange på gulvet.. Helt andre gange sover han ude ved trappen eller nede i køkkenet... Det får han helt selv lov til at styrer...

 

Dexter får ikke menneske mad, men han får da lov at smage.. F.eks. tabte jeg en pakke pålæg på gulvet så det skulle smides ud, der brugte jeg da også noget af det som en ekstra godbid til ham... Det BEHØVES jeg ikke gøre, men jeg gør det nu alligevel...

 

Men du har helt ret i at de folk som bruger 3000 kr på en hundekurv, lige så godt kunne købe et tæppe til 15 kr... Hunden ER ligeglad, og den fine flotte kurv køber vi for VORES skyld... Men du får det til at lyde som om at folk mishandler deres hunde fordi de tager det valg...

 

F.eks. har jeg valgt at jeg synes den sele til 65 kr i vores brugs, er alt for grim, så jeg køber en sele der koster 4 gange så meget, fordi den er pænere; Dexter ville sikkert være helt tilfreds med den billige...

 

Jeg kan ikke forstå når som du selv skriver, det ikke skader hunden, at du har ondt i røven over det :vedikke: Det skader jo netop heller ikke.. Og ligesom at nogen har det fint i Føtex tøj, hvor andre ruller øjne og kun går i Gucci, jamen så er der nogen hundeejere der bare ser tingene anderledes... Det gør dem jo IKKE til dårligere hundeejere!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil nu tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved dit udsagn om at det er hundes behov man dækker, når man f.eks. lader hunde sove i sengen, fodrer dem med en ske eller tager dem med alle steder.

Mon ikke det mest er menneskets behov der dækkes ved en sådan adfærd.

 

Hvis hunde har et behov for at blive behandlet således, så må mine hunde være frygtelig mishandlede, og det ser de faktisk ikke ud til at være, selvom de må sove på en gammel madras i køkkenet, ikke kommer med når vi besøger familie eller venner, aldrig smager nogen form for menneskemad og de har heller aldrig prøvet at ligge i en sofa.

 

Efter min opfattelse kan hundens behov dækkes ved en sund og god kost beregnet for hunde, et tørt og lunt sted at sove, en alsidig aktivering i løbet af dagen og så for en del hundes vedkommende en god pelspleje og soinering iøvrigt.

Hvad vi mennesker "putter på" derudover er vist mest for vores egen skyld. Det skader måske ikke hunden,med jeg tror heller ikke det gavner den.

 

Altså nu er race jo primært en selskabshund, så desto mere den er sammen med nogen, desto gladere er den.

Det er da rigtigt at nogle af ovenstående ting også er for min skyld (for jeg mener som sagt også en hund bare skal kunne være 'med' uden at være i centrum). Men spørger du min hund vil hun helt sikkert hellere med på café end ligge hjemme i kurven.;-) Og hun vil også hellere ligge i vores seng (hvor der er blødt, trygt og varmt) end ligge for sig selv. Det får hun så ikke lov til pga allergi.

 

Selskab/ alene hjemme kan jeg ikke helt se, hvor meget du vægter ud fra dine kriterier du har stillet op (som jeg ellers synes er fine).

 

Jeg er nok bare mere forvirret nu. Min måde at holde hund på foruroliger dig ikke alligevel så? Eller gør den? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil nu tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved dit udsagn om at det er hundes behov man dækker, når man f.eks. lader hunde sove i sengen, fodrer dem med en ske eller tager dem med alle steder.

Mon ikke det mest er menneskets behov der dækkes ved en sådan adfærd.

 

Hvis hunde har et behov for at blive behandlet således, så må mine hunde være frygtelig mishandlede, og det ser de faktisk ikke ud til at være, selvom de må sove på en gammel madras i køkkenet, ikke kommer med når vi besøger familie eller venner, aldrig smager nogen form for menneskemad og de har heller aldrig prøvet at ligge i en sofa.

 

Efter min opfattelse kan hundens behov dækkes ved en sund og god kost beregnet for hunde, et tørt og lunt sted at sove, en alsidig aktivering i løbet af dagen og så for en del hundes vedkommende en god pelspleje og soinering iøvrigt.

Hvad vi mennesker "putter på" derudover er vist mest for vores egen skyld. Det skader måske ikke hunden,med jeg tror heller ikke det gavner den.

 

 

Jeg har ikke anskaffet mig hund for at den skal ligge isoleret ude i køkkenet om natten.

 

Jeg har heller ikke anskaffet mig hund for at den skal ligge derhjemme alene flere timer fordi vi skal besøge noget familie (som iøvrigt gerne vil have vi tager hende med).

 

Selvfølgelig tror jeg ikke at dine hunde er mishandlet, de lever bare på en anden måde end Ninja f.eks. gør.

 

Jeg ville heller ikke kunne tilbyde dine hunde det liv de lever hos dig, for sådan har jeg ikke valgt at have hund.

 

Og omvendt ville Ninja have meget svært ved at falde til i dit hundehold, for sådan er hun ikke blevet "opdraget".

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har sikkert ret, jeg ville nok blive nødt til at kontakte en adfærdsbehandler hvis jeg blev ladt alene med din hund. :-D

 

Nå, spøg til side, for mig er det vigtigt at mine hunde kan forholde sig i ro, når vi mennesker har brug for det. Det betyder f.eks at al leg ( også hunden inbyrdes) og træning aldrig foregår i huset men kun udendørs. Jeg har også behov for at kunne spise min mad uden at blive nedstirret af tiggende hundeøjne og mine møbler vil jeg gerne holde fri for hundehår, så jeg kan tilbyde gæster at sætte sig i dem.

Men selvom disse regler nok mest er lavet for at få en god og konfliktfri hverdag både for os og hundene, ligger der nok også en holdning om at "hunde skal kende deres plads". Det kan nemt komme til at lyde meget negativt, når det skrives som her, men jeg er nu af den overbevisning, at hunde der har faste og klare regler bliver mere harmoniske og velfungerende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men selvom disse regler nok mest er lavet for at få en god og konfliktfri hverdag både for os og hundene, ligger der nok også en holdning om at "hunde skal kende deres plads". Det kan nemt komme til at lyde meget negativt, når det skrives som her, men jeg er nu af den overbevisning, at hunde der har faste og klare regler bliver mere harmoniske og velfungerende.

 

men man kan sagtens have faste og klare regler, selv om man elsker sin hund højt og inderligt. og regler kan godt være faste og klare, selv om de er anderledes end dine. og at en hund f.eks. må være i møblerne og får listet en frikadelle ned til sig ved middagen, er jo ikke ensbetydende med, at den lever et totalt grænseløst liv - grænserne er bare anderledes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har sikkert ret, jeg ville nok blive nødt til at kontakte en adfærdsbehandler hvis jeg blev ladt alene med din hund. :-D

 

Nå, spøg til side, for mig er det vigtigt at mine hunde kan forholde sig i ro, når vi mennesker har brug for det. Det betyder f.eks at al leg ( også hunden inbyrdes) og træning aldrig foregår i huset men kun udendørs. Jeg har også behov for at kunne spise min mad uden at blive nedstirret af tiggende hundeøjne og mine møbler vil jeg gerne holde fri for hundehår, så jeg kan tilbyde gæster at sætte sig i dem.

Men selvom disse regler nok mest er lavet for at få en god og konfliktfri hverdag både for os og hundene, ligger der nok også en holdning om at "hunde skal kende deres plads". Det kan nemt komme til at lyde meget negativt, når det skrives som her, men jeg er nu af den overbevisning, at hunde der har faste og klare regler bliver mere harmoniske og velfungerende.

 

Det er jeg helt, HELT enig i! Faste og klare regler! Rammerne skal være i orden, men det kan jo også være en regel at hunden godt må være i sengen/sofaen f.eks.

Jeg synes det er fint at folk vælger deres egen måde at holde hund på, og det som jeg synes er vigtigt er netop at man har klarer regler som følges af ALLE i familien! Så er det egentlig ligemeget "hvad reglerne er", bare hunden ved det!(Altså at alle overholde disse regler).

 

Jeg kender nogle som havde en hund der kun måtte være i deres baggang, og der går min grænse altså, hunden havde det som sådan fint nok.. Den havde fri adgang til haven, kunne lege når børnene var derude, kunne gå ind og ud som den lystede (hundelem), fik det dyreste hundefoder, og gik på jagt med manden i huset.. Hunden var sund og rask, og udover at den ikke måtte komme i huset var der ingenting at sætte en finger på.. Da den var 4 år ca. fik de tilmed en ny hund for at holde den med selvskab noget mere...

Jeg kan jo kun være uenig i den måde at holde hund på... Men jeg ville aldrig kalde det dyremishandling... Men derfor kan det jo godt skære i mit hjerte at den hund ikke er "elsket" ligeså meget som min hund er... Ja hundene er nok ligeglade hvor meget de er elsket, hvis de er opvokset sådan :-D Men vi er nu engang bare mennesker!

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har sikkert ret, jeg ville nok blive nødt til at kontakte en adfærdsbehandler hvis jeg blev ladt alene med din hund. :-D

 

Nå, spøg til side, for mig er det vigtigt at mine hunde kan forholde sig i ro, når vi mennesker har brug for det. Det betyder f.eks at al leg ( også hunden inbyrdes) og træning aldrig foregår i huset men kun udendørs. Jeg har også behov for at kunne spise min mad uden at blive nedstirret af tiggende hundeøjne og mine møbler vil jeg gerne holde fri for hundehår, så jeg kan tilbyde gæster at sætte sig i dem.

Men selvom disse regler nok mest er lavet for at få en god og konfliktfri hverdag både for os og hundene, ligger der nok også en holdning om at "hunde skal kende deres plads". Det kan nemt komme til at lyde meget negativt, når det skrives som her, men jeg er nu af den overbevisning, at hunde der har faste og klare regler bliver mere harmoniske og velfungerende.

 

Jamen her er vi enige - Så måske ville du ikke behøve en adfærdsbehandler alligevel :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sometider synes jeg også man burde tænke lidt mere over, hvad det er der gør en hund glad.

Jeg kan, sikkert som mange andre, nemt se på mine hunde når de er glade og slolte.

Højt løftet hoved og logrende hale og et udtryk der siger "hvor er jeg bare god"

Det sker ikke hvis jeg giver en hund en frikadelle, lader den sove i min seng eller tager den med til tante Olgas fødselsdag.

Men hvis jeg har givet min hund en opgave, som den har løst tilfredsstillende, så får man en glad hund.

Derfor er mit spørgsmål til hvalpekøberne " Hvad skal du bruge en hund til"

Link til indlæg
Del på andre sites

Sometider synes jeg også man burde tænke lidt mere over, hvad det er der gør en hund glad.

Jeg kan, sikkert som mange andre, nemt se på mine hunde når de er glade og slolte.

Højt løftet hoved og logrende hale og et udtryk der siger "hvor er jeg bare god"

Det sker ikke hvis jeg giver en hund en frikadelle, lader den sove i min seng eller tager den med til tante Olgas fødselsdag.

Men hvis jeg har givet min hund en opgave, som den har løst tilfredsstillende, så får man en glad hund.

Derfor er mit spørgsmål til hvalpekøberne " Hvad skal du bruge en hund til"

 

nu er en hund jo heller ikke bare en hund, der er ret store racemæssige forskelle. og jeg kan garantere, at det der gør min hund (selskabsrace) gladest, er at være tæt på sin familie. da han er alene-hund er det jo så min kæreste og mig. han har et stort behov for fysisk kontakt, som jeg honorerer. det betyder jo ikke, at jeg ikke også bruger ham, jeg forstår ikke din modstilling af meget kontakt/kærlighed og korrekt aktivering? det modsætningsforhold afspejler slet ikke virkeligheden for de mange hunde jeg kender.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sometider synes jeg også man burde tænke lidt mere over, hvad det er der gør en hund glad.

Jeg kan, sikkert som mange andre, nemt se på mine hunde når de er glade og slolte.

Højt løftet hoved og logrende hale og et udtryk der siger "hvor er jeg bare god"

Det sker ikke hvis jeg giver en hund en frikadelle, lader den sove i min seng eller tager den med til tante Olgas fødselsdag.

Men hvis jeg har givet min hund en opgave, som den har løst tilfredsstillende, så får man en glad hund.

Derfor er mit spørgsmål til hvalpekøberne " Hvad skal du bruge en hund til"

 

Det kommer vist meget an på hunden og min hund har i hvert fald tusind måder at vide glæde og veltilfredshed på :-D

 

Møffe kan sukke af lykke, når vi ligger sammen i sengen. Han gider det så kun en kort stund, for så bliver det varmt.

 

Der er julelys i hans øjne, når han får lækker mad - han elsker sin tørkost, men uuuh, et stykke pølse eller brød :ivrig:

 

Opgaver kunne ikke rage ham mindre. Alt hvad der betyder noget for ham, er hans gåture, mad, kærlighed og at de mennesker, der virkelig betyder noget for ham er tilstede. De ting gør ham lykkelig. At JEG så gerne vil have, at hans synes træning er super (altså, opgaveløsning), det er så mig - han kunne ikke være mere ligeglad og føler som sådan ingen glæde eller stolthed ved det. Ros alene får sjældent ham til at arbejde, udover ved de mest simple ting, såsom halse og sit - så kan han godt se glad ud ved ros alene. Men selvom han som sådan ikke elsker fodersøg og træning mere end foder i madskålen - så tror jeg på, at det gør ham gladere i hverdagen, at han får brugt "de små grå". Og han er da helt klart også lykkelig, når vi træner - fordi vi har det sjovt sammen, men det er sq ikke for min skyld, han gør det... Det er pølsernes skyld :mrgreen: Men de komme jo så fra mig ;-)

 

Herhjemme eksisterer heller ikke mange faste regler. De kan ofte gradbøjes og gider vi det ikke, så stopper et simpelt "nej" det. Derfor må Møffes som udgangspunkt nærmest alt - men han skal så bare stoppe, når vi siger nej... Og den regel er faktisk heller ikke engang fast :genert: Men det er jo så fordi, at Møffe rent faktisk kan kapere det. Et nej til leg i øjeblikket er ikke absolut, men det er heller aldrig indlært som en absolut - han skal bare være sød nok på den rigtige måde, så virker det nogen gange :mrgreen: Men vi ignorerer ham bare, hvis vi vitterligt ikke gider og ja, så opgiver han faktisk lynhurtigt.

 

Af faste regler:

Han må ikke være i møblerne (heller ikke bare hans hoved), udover min seng (han har aldrig forsøgt med andet end sofaen, men der har mine forældre desværre nedlagt veto).

Han må ikke springe op, uden at have fået lov (den arbejder vi på, men han er god nok til det med os fastboende :lol:)

Han må ikke tage ting, der ikke er hans - så at skrive 100% overholdt, selvom der på mystisk vis havner en sko ude i haven indimellem :hmm: :lol:

 

 

Jeg er ikke i tvivl om, at dine hunde sikkert har det fint. Men omvendt, er jeg heller ikke i tvivl om, at langt de fleste hunde (ikke alle, nogle er ligeglade) vil være en tand lykkeligere, hvis de fik lov til at komme i sengen, eller i det mindste i soveværelset, fx. En ekstra lækker godbid i ny og næ er et øjebliks lykke, lige som en tur i Tivoli er det for os (eller bare en lækker middag, at krus varm kakao med flødeskum, you name it). Når det gode er væk, er lykken som sådan overstået, selvom man stadig kan være høj et stykke tid efter. Det gør os ikke gladere til daglig - men det gør os gladere imens det sker. Og det tæller vel også for det positive?

 

Ved ikke, om jeg kom frem til min pointe her :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sometider synes jeg også man burde tænke lidt mere over, hvad det er der gør en hund glad.

Jeg kan, sikkert som mange andre, nemt se på mine hunde når de er glade og slolte.

Højt løftet hoved og logrende hale og et udtryk der siger "hvor er jeg bare god"

Det sker ikke hvis jeg giver en hund en frikadelle, lader den sove i min seng eller tager den med til tante Olgas fødselsdag.

Men hvis jeg har givet min hund en opgave, som den har løst tilfredsstillende, så får man en glad hund.

Derfor er mit spørgsmål til hvalpekøberne " Hvad skal du bruge en hund til"

Det er ikke sikkert, det er det, der gør dine hunde glade, men mine hunde har nu altid nydt at være både i sengen og sofaen sammen med os, og de har altid nydt at komme med i byen og være sammen med mennesker, de har en eller anden positiv relation til.

 

Og det betyder jo ikke, at man ikke bruger sin hund, bare fordi den sover i sengen. Man kan stadig godt give dem opgaver at løse og lave nogle "hundevenlige" ting sammen med dem - noget, der også giver logrende hale og glade øjne.

 

Det ene udelukker jo altså ikke det andet.

 

Og desuden ville hunden vel ikke frivilligt hoppe op i sengen eller sofaen, hvis det ikke var noget, den nød. Tvivler altså på, at det kun er et menneskeligt behov, der tilfredsstilles der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ene udelukker jo altså ikke det andet.

 

 

Helt enig " det ene behøver ikke udelukke det andet"

 

Men så må vi jo bare glæde os over, at der både produceres hunderacer som med glæde tilfredsstiller dens ejers behov for senge/sofa/spise kammerat og hunderacer som trives bedst med at være arbejds/lege kammerater.

 

man ser endda eksempler på at nogle racer opdeles således at der findes linier af begge typer inden for samme race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig " det ene behøver ikke udelukke det andet"

 

Men så må vi jo bare glæde os over, at der både produceres hunderacer som med glæde tilfredsstiller dens ejers behov for senge/sofa/spise kammerat og hunderacer som trives bedst med at være arbejds/lege kammerater.

 

man ser endda eksempler på at nogle racer opdeles således at der findes linier af begge typer inden for samme race.

Jeg tror du misforstår mig. Jeg snakker ikke om forskellen mellem racer, men om at jeg tror de fleste hunde vil nyde både at have muligheden for at være i seng/sofa, eller i hvert fald være tæt på deres ejere på en eller anden måde, og samtidig synes det er fedt at komme ud og lave noget sjovt til træning eller sammen med hundevennerne nede i parken osv.

 

Altså, at de både nyder at være sofakammerater og legekammerater.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan se herinde at det åbenbart er meget almindeligt at jeres hunde ligger i sofaen - jeg ved ikke hvad jeg har gjort for mine kravler aldrig op i sofaen - jeg erindrer ikke at jeg nogensinde har jaget dem ned - de gør det bare ikke , hvorfor mon ? og dog ,der er en måde de kommer "halvt" op i sofaen på - jeg har en hjørnesofa og de kan ikke finde ud af at gå baglæns " rundt om hjørnet" - så de bagger rumpen op i sofaen og går lige ud - de kommer i sengen når jeg ikke er der - her har jeg jaget dem ned nogle gange - for 2 airdaleterriere og 1 menneske i en alm seng - ja det går altså bare ikke, men så kunne jeg selvfølgelig bruge sofaen til at sove på.:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig " det ene behøver ikke udelukke det andet"

 

Men så må vi jo bare glæde os over, at der både produceres hunderacer som med glæde tilfredsstiller dens ejers behov for senge/sofa/spise kammerat og hunderacer som trives bedst med at være arbejds/lege kammerater.

 

man ser endda eksempler på at nogle racer opdeles således at der findes linier af begge typer inden for samme race.

 

Jeg vil da gerne høre hvilke racer du mener ikke synes det er skønt at ligge og hygge i sofa/seng med dens ejer ?

 

Ninja opfylder både at være senge-kammerat, og arbejds/lege kammerat.

 

Men vi har måske bare været heldige ? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mindes en jæger jeg havde min hest opstaldet ved. Hans hunde stod i hundegård 24/7, når de ikke var på arbejde. De kunne gå inde og ude alt efter vejret. Hver gang de så os ryttere (vi var 2) hylede og skreg de og trykkede sig op mod tremmerne. De ville have vi skulle stikke hænderne ind og klø dem. De manglede i den grad kærlighed, varme og omsorg. Jeg kan slet ikke forstå, at Sigurd ikke synes den fysiske kontakt er vigtig. Opgaver er ikke nok, det var de hunde et bevis på. (Og det kommer da ærlig talt ikke bag på mig!). Jeg ville prioritere højt som opdrætter at mine hvalpekøber så deres hund som et kært familiemedlem. Har man nære følelser for sin hund vil man også gøre mere for den, når/ hvis den bliver syg, eller man af forskellige årsager ikke kan beholde den osv

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter min opfattelse kan hundens behov dækkes ved en sund og god kost beregnet for hunde, et tørt og lunt sted at sove, en alsidig aktivering i løbet af dagen og så for en del hundes vedkommende en god pelspleje og soinering iøvrigt.

Hvad vi mennesker "putter på" derudover er vist mest for vores egen skyld. Det skader måske ikke hunden,med jeg tror heller ikke det gavner den.

Som du selv siger: så er behovet dækket. Men hvorfor kan andre ikke få lov til at løfte det til næste niveau, uden at de bliver opfattet som fjolser der menneskeliggør deres hunde?.

 

Nå, spøg til side, for mig er det vigtigt at mine hunde kan forholde sig i ro, når vi mennesker har brug for det. Det betyder f.eks at al leg ( også hunden inbyrdes) og træning aldrig foregår i huset men kun udendørs. Jeg har også behov for at kunne spise min mad uden at blive nedstirret af tiggende hundeøjne og mine møbler vil jeg gerne holde fri for hundehår, så jeg kan tilbyde gæster at sætte sig i dem.

Men selvom disse regler nok mest er lavet for at få en god og konfliktfri hverdag både for os og hundene, ligger der nok også en holdning om at "hunde skal kende deres plads". Det kan nemt komme til at lyde meget negativt, når det skrives som her, men jeg er nu af den overbevisning, at hunde der har faste og klare regler bliver mere harmoniske og velfungerende.

 

Vil bare lige sige at jeg ikke har behov for ro, hvor du åbenbart har, så stryg lige mig fra det der "VI".

 

Jeg tror simpelthen at du forsøger at få det til at se ud som om andre, der ikke stiller de samme krav til deres hunde som du gør til dine, er faldet i fælden: menneskeliggørelse af hunde. I mine øjne har du ikke sat dig ind i hvad der efterhånden er blevet undersøgt omkring hundes opfattelse af verden og derfor stadigvæk tror at hunde skal holdes nede for at være til at håndtere.

 

Det betyder en hel masse for en hund at være sammen med flokken. Ergo har det en betydning at komme med og opleve ting, sammen med ejeren. Det betyder noget for samhørigheden at få lov til at sove tæt op ad hinanden og at tro at hunde ikke keder sig ved at spise det samme dag ud og dag ind, er baseret på et forkert billede af hunde.

 

Sometider synes jeg også man burde tænke lidt mere over, hvad det er der gør en hund glad.

Jeg kan, sikkert som mange andre, nemt se på mine hunde når de er glade og slolte.

Højt løftet hoved og logrende hale og et udtryk der siger "hvor er jeg bare god"

Det sker ikke hvis jeg giver en hund en frikadelle, lader den sove i min seng eller tager den med til tante Olgas fødselsdag.

Men hvis jeg har givet min hund en opgave, som den har løst tilfredsstillende, så får man en glad hund.

Derfor er mit spørgsmål til hvalpekøberne " Hvad skal du bruge en hund til"

Udtrykker du glæde på samme måde når de danske fodbolddrenge scorer et mål til en landskamp, som du gør når din kone gør et eller andet for at glæde dig?. Men du glædes vel ved din kones handlinger alligevel, ikke?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er i nyeste udgave af ''Hunden'' en artikel omkring den ofte forældede tankegang i træning af brugshunde. Ting som hunden ikke må sove i sengen fordi den derved sidestilles med mennesker og derved bliver ''forvirret'' og ikke forstår sin lavere position i forhold til dens fører osv. Det er noget vås, forældet nonsense. Der står tværtimod at hvis hunden fik det mere nærvær (f.eks fik lov at ligge i sofaen om aftenen og se tv med sin familie :rolleyes:) så ville den blive 20-30 % bedre til sit arbejde som fordi dens arbejdsmotivation ville højnes!

 

Jeg tror langt om længe jeg nu forstår hvad der ligger til grund for dine anskuelser Sigurd.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Der er i nyeste udgave af ''Hunden'' en artikel omkring den ofte forældede tankegang i træning af brugshunde. Ting som hunden ikke må sove i sengen fordi den derved sidestilles med mennesker og derved bliver ''forvirret'' og ikke forstår sin lavere position i forhold til dens fører osv. Det er noget vås, forældet nonsense. Der står tværtimod at hvis hunden fik det mere nærvær (f.eks fik lov at ligge i sofaen om aftenen og se tv med sin familie :rolleyes:) så ville den blive 20-30 % bedre til sit arbejde som fordi dens arbejdsmotivation ville højnes!

 

Jeg tror langt om længe jeg nu forstår hvad der ligger til grund for dine anskuelser Sigurd.

 

 

Jeg tror faktisk også det kommer helt an på den individuelle ejer.. Altså netop "Hvad vil du bruge din hund til"...

 

Vi valgte ikke vores hund med hensigt på andet end at han skulle være vores "hobby", og en DEL af vores familie... Han har lige så meget ret til at bo i dette hus som jeg har, når vi træner er det et samarbejde, jeg beder ham om noget, det står ham frit for om han har lyst, har han ikke lyst finder vi noget andet hvor jeg kan mærke han gerne vil samarbejde omkring det...

 

Så er der dem som vil have at når de siger sit så sidder hunden, når de siger HER så kommer hunden osv... (Selvfølgelig skal Dexter komme når vi kalder men forstå mig ret)... Jeg bryder mig ikke om at "komandere" ikke med hunde, heller ikke med mennesker...

 

Og jeg tror det er der forskellen ligger... Altså netop hvorfor man har hunden, og hvad den skal bruges til... Og det er jo fint nok at alle ikke er enige.. Nogen har jo udelukkende hund for at gå på jagt, det er jo også super langt fra måden jeg har hund på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores gider f.eks. ikke, han er samojed

 

 

Det er fordi han får det for varmt og ganske sikkert ikke fordi han ikke gider kontakten.

 

Jeg tror faktisk også det kommer helt an på den individuelle ejer.. Altså netop "Hvad vil du bruge din hund til"...

 

Vi valgte ikke vores hund med hensigt på andet end at han skulle være vores "hobby", og en DEL af vores familie... Han har lige så meget ret til at bo i dette hus som jeg har, når vi træner er det et samarbejde, jeg beder ham om noget, det står ham frit for om han har lyst, har han ikke lyst finder vi noget andet hvor jeg kan mærke han gerne vil samarbejde omkring det...

 

Så er der dem som vil have at når de siger sit så sidder hunden, når de siger HER så kommer hunden osv... (Selvfølgelig skal Dexter komme når vi kalder men forstå mig ret)... Jeg bryder mig ikke om at "komandere" ikke med hunde, heller ikke med mennesker...

 

Og jeg tror det er der forskellen ligger... Altså netop hvorfor man har hunden, og hvad den skal bruges til... Og det er jo fint nok at alle ikke er enige.. Nogen har jo udelukkende hund for at gå på jagt, det er jo også super langt fra måden jeg har hund på...

 

Jeg synes ikke det er i orden at have hund på den måde.

Hvis hunden ikke er en del af familien (bor i bryggers eller hundegård og ikke får kærlighed/ nærhed), så tror jeg ikke på den er lykkelig. Hunde er flokdyr etc

 

Og jeg tro heller ikke den er lykkelig, hvis den bliver kommanderet med. Hunden skal i mine øjne (almindelig moderne hundetræning :vedikke:) arbejde lystbetonet, belønnes for sit initiativ og ''fanges'' i at gøre tingene rigtigt. Gennem større selvstændighed og tiltro til egne evner bliver den automatisk dygtigere/ hurtigere til sine opgaver. (Og bestemt ikke mere slatten og lad!)

 

Men det er nok fordi jeg ikke har oplevet den gamle skole mens jeg selv har trænet hund, at den anden måde at tænke på ligger mig så fjernt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke det er i orden at have hund på den måde.

Hvis hunden ikke er en del af familien (bor i bryggers eller hundegård og ikke får kærlighed/ nærhed), så tror jeg ikke på den er lykkelig. Hunde er flokdyr etc

 

Og jeg tro heller ikke den er lykkelig, hvis den bliver kommanderet med. Hunden skal i mine øjne (almindelig moderne hundetræning :vedikke:) arbejde lystbetonet, belønnes for sit initiativ og ''fanges'' i at gøre tingene rigtigt. Gennem større selvstændighed og tiltro til egne evner bliver den automatisk dygtigere/ hurtigere til sine opgaver. (Og bestemt ikke mere slatten og lad!)

 

Men det er nok fordi jeg ikke har oplevet den gamle skole mens jeg selv har trænet hund, at den anden måde at tænke på ligger mig så fjernt.

 

Jeg er helt enig, mit hundehold foregår på en helt anden måde end "den gamle skole", men der findes stadig folk som opdrager deres hund på den måde.. F.eks. det første sted vi startede til hundetræning, og straks stoppede igen fordi vi bare var dybt uenige i hvordan de mente man skulle træne hunde..

 

Vi er alle af forskellige holdninger om hvordan vores hund får det bedst, og det er vigtigt at respektere at hunde, såvel som mennesker har forskellige behov... Der er jo også 100000 forskellige måder at opdrage hunde på... Nogen opdrager strengt, andre med kærlighed, nogen opdrager slet ikke...

 

Nogen hunde har brug for flere grænser end andre, nogen hunde tager kun imod træning hvis de har lyst osv.. Det er bare så vigtigt at tænke på den individuelle hund.. Nogen hunde ER faktisk asociale.. Så kan vi sige det skyldes dårlig socialisering, men f.eks. når vi sidder om aftenen og ser film og jeg ville ELSKE at Dexter kravlede op i sengen til os, men nej han ligger sig under sengen, ikke fordi han skal, men det vil han bare gerne... Det ville jo være super synd hvis vi stod og baksede med at få ham hevet ud og holde ham fast i sengen fordi "Han skal have kærlighed og nus"... Det gider han jo ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...