Hop til indhold

Agilitytræning - fælles: Efterår 2011


Amocca
 Share

Recommended Posts

Hold i dag igen - bagkryds i dag igen - og super Iso i dag igen!!! Hooold da op, hvis bare hun kunne løbe til stævner som hun gør til træning!!! Eller - hvis bare JEG kunne løbe til stævner som jeg gør til træning... ;-) For det er vel egentlig dér forskellen ligger..?? :hmm: :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 734
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hold i dag igen - bagkryds i dag igen - og super Iso i dag igen!!! Hooold da op, hvis bare hun kunne løbe til stævner som hun gør til træning!!! Eller - hvis bare JEG kunne løbe til stævner som jeg gør til træning... ;-) For det er vel egentlig dér forskellen ligger..?? :hmm: :vedikke:

 

Det lyder som en god aften i har haft :5up:

Og ja, bare man kunne gøre det så godt altid - også når man er presset :mrgreen:

 

Nana og jeg har også været til træning i aften og det gik bare så super godt :-D

Var til ekstra træning i søndags og der gik det ikke så godt. Hun var sit "gamle" jeg - gad ikke, var sløv osv.

Indtil jeg fik tænkt mig om - BRUG DOG LEGETØJ, dit fjols :stupid:

Jeg kommer til at hænge fast i mit gamle mønster med at give godbidder og det dutter altså ikke - hun bliver al for dæmpet af det.

 

I dag var det så heldigvis MEGET anderledes.

Hun var så pjattet og glad og fes bare deruda' :banan:

Vi fik trænet "krogen" og jeg fik lov til at bruge blind crosses, i stedet for at tage imod - det virker altså bedre på Nana, hun holdes ligesom mere i gang, når jeg bruger blind crosses.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som en god aften i har haft :5up:

Og ja, bare man kunne gøre det så godt altid - også når man er presset :mrgreen:

 

Nana og jeg har også været til træning i aften og det gik bare så super godt :-D

Var til ekstra træning i søndags og der gik det ikke så godt. Hun var sit "gamle" jeg - gad ikke, var sløv osv.

Indtil jeg fik tænkt mig om - BRUG DOG LEGETØJ, dit fjols :stupid:

Jeg kommer til at hænge fast i mit gamle mønster med at give godbidder og det dutter altså ikke - hun bliver al for dæmpet af det.

 

I dag var det så heldigvis MEGET anderledes.

Hun var så pjattet og glad og fes bare deruda' :banan:

Vi fik trænet "krogen" og jeg fik lov til at bruge blind crosses, i stedet for at tage imod - det virker altså bedre på Nana, hun holdes ligesom mere i gang, når jeg bruger blind crosses.

 

Ja, det var en god aften! Der kom ikke så mange kursister (Lindas bil gik i stykker igen..), så der var rigelig tid til at jeg også kunne løbe lidt med Iso. Og vi var SÅ heldige med vejret!

 

Jeg har lidt det omvendte problem - glemmer at belønne med godbidder når Iso kører lovlig højt op. Men i dag gik det fint med legetøj hele vejen igennem! :banan:

 

Krogen er suveræn, især når man er en langsom fører som mig, med en lynhurtig hund - og man konstant er bagud... Er begyndt at bruge den en hel del, selv om vi aldrig sådan rigtig har lært den...

 

Blindcross er også en superting når man som jeg er lidt halvgammel, og det ta'r lang tid at komme igang fra stilstående, eller bruger en halv dag på at komme rundt i et forankryds! :oops:

 

En tredie ting jeg er glad for, af samme grund som blindcross, er ketschker. Hoooold da op, jeg vinder både tid og meter på den!!! :5up: Men til stævner bli'r jeg en kylling, kører på "sikkerhed" - hvilket resulterer i at jeg bli'r passiv og kører meget "basic"/afstand/styre bagfra, og så får Iso jo frie tøjler til at køre sit eget løb... Men lærer man nogensinde af det..?? Næ... :oops: :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Jeg håber at Chili og jeg bliver ligeså dygtige til AG som alle jer andre :-)

Eller i hvert fald bare semi gode:engel:

 

Det er ærgeligt at jeg ikke havde tænkt på AG sammen med hende langt tidligere i hendes liv, hun er alligevel 7 år.. Men okay, hun er altså altid i hopla og løber bare der ud!!

 

Vi er jo på sandkasse holdet, så vi løber ikke baner eller noget.

 

Igår var der eksamen i balancen.... Og min lille Chili mus frygtede den på ingen måde. Hun tog den i stiv pote, og blev stående på felterne indtil hendes fri signal. :banan:

 

Derudover havde vi vippe ude - Intet problem.

Ej heller den anden vippe hvor der blev trænet på lyd og nedslag.

 

Posen skulle hun lige ha' genopfrisket efter sommerpausen, men efter et par gange med hjælper på til at holde posen, tog hun den ligeså fint. De andre tunneler - Intet problem.

 

Fremadsendelse ved 3 spring - Super, super, super seje tøs. Hun var både sej ved fremadsendelse hvor jeg blev ved første spring, men hun var også sej da vi løb sammen!!!

 

Slalom - Her mangler vi stadig en masse.. Bør nok få købt mig et par pinde til haven, så vi kan træne der hjemme også. Men igår var der heldigvis bare en smule fremgang:5up:

 

Efter undervisningen kom hun lige ud i parken, for at tumle rundt, skridte af, osv. Og så ind i bur.. For næste hold er jeg nemlig føl på.

 

2-3 gange kunne jeg lige høre hende, men det var kun lige et mini piv der kom de gange.

Hun klarede det super flot, på trods af alle hundende der rendte rundt osv.

 

Er meget stolt af hende:lun:

 

Og så var hun også træt da vi kom hjem. Hun gik direkte i seng... :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

En tredie ting jeg er glad for, af samme grund som blindcross, er ketschker. Hoooold da op, jeg vinder både tid og meter på den!!! :5up: Men til stævner bli'r jeg en kylling, kører på "sikkerhed" - hvilket resulterer i at jeg bli'r passiv og kører meget "basic"/afstand/styre bagfra, og så får Iso jo frie tøjler til at køre sit eget løb... Men lærer man nogensinde af det..?? Næ... :oops: :stupid:

 

Ketschker - det har jeg aldrig hørt om :-D

 

Prøvede lige at google den og fandt noget på youtube.

Det er godt nok en avanceret vending - man har jo ryggen til hunden :shock:

Kan godt se at den sparer tid, men er den ikke lidt risikabel :vedikke:

 

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber at Chili og jeg bliver ligeså dygtige til AG som alle jer andre :-)

Eller i hvert fald bare semi gode:engel:

 

Det er ærgeligt at jeg ikke havde tænkt på AG sammen med hende langt tidligere i hendes liv, hun er alligevel 7 år.. Men okay, hun er altså altid i hopla og løber bare der ud!!

 

Vi er jo på sandkasse holdet, så vi løber ikke baner eller noget.

 

Igår var der eksamen i balancen.... Og min lille Chili mus frygtede den på ingen måde. Hun tog den i stiv pote, og blev stående på felterne indtil hendes fri signal. :banan:

 

Derudover havde vi vippe ude - Intet problem.

Ej heller den anden vippe hvor der blev trænet på lyd og nedslag.

 

Posen skulle hun lige ha' genopfrisket efter sommerpausen, men efter et par gange med hjælper på til at holde posen, tog hun den ligeså fint. De andre tunneler - Intet problem.

 

Fremadsendelse ved 3 spring - Super, super, super seje tøs. Hun var både sej ved fremadsendelse hvor jeg blev ved første spring, men hun var også sej da vi løb sammen!!!

 

Slalom - Her mangler vi stadig en masse.. Bør nok få købt mig et par pinde til haven, så vi kan træne der hjemme også. Men igår var der heldigvis bare en smule fremgang:5up:

 

Efter undervisningen kom hun lige ud i parken, for at tumle rundt, skridte af, osv. Og så ind i bur.. For næste hold er jeg nemlig føl på.

 

2-3 gange kunne jeg lige høre hende, men det var kun lige et mini piv der kom de gange.

Hun klarede det super flot, på trods af alle hundende der rendte rundt osv.

 

Er meget stolt af hende:lun:

 

Og så var hun også træt da vi kom hjem. Hun gik direkte i seng... :hjerte:

 

Kender godt det ned at fortryde, at man ikke startede noget før på et eller andet - skulle have lært Bamse at trække, han ville have været super sej til det :-D

 

Hun lyder til at være super sej, hende Chili :lun: - ikke bange for noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Kender godt det ned at fortryde, at man ikke startede noget før på et eller andet - skulle have lært Bamse at trække, han ville have været super sej til det :-D

 

Hun lyder til at være super sej, hende Chili :lun: - ikke bange for noget.

 

Jaa, men ved du hvad, bedre sent end aldrig ik:mrgreen:

Så har vi heldigvis trænet på så meget andet inden da:blink:

 

Ville du ikke kunne lære ham at trække alligevel?

 

Hun overrasker mig gang på gang. Hun er på ingen måde en kylling ( Hvilket jeg lidt troede at hun ville være). Men næææ nej.

 

Hun er bare sjov, og det er herligt at hun nyder det så meget:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber at Chili og jeg bliver ligeså dygtige til AG som alle jer andre :-)

Eller i hvert fald bare semi gode:engel:

 

Det er ærgeligt at jeg ikke havde tænkt på AG sammen med hende langt tidligere i hendes liv, hun er alligevel 7 år.. Men okay, hun er altså altid i hopla og løber bare der ud!!

 

Vi er jo på sandkasse holdet, så vi løber ikke baner eller noget.

 

Igår var der eksamen i balancen.... Og min lille Chili mus frygtede den på ingen måde. Hun tog den i stiv pote, og blev stående på felterne indtil hendes fri signal. :banan:

 

Derudover havde vi vippe ude - Intet problem.

Ej heller den anden vippe hvor der blev trænet på lyd og nedslag.

 

Posen skulle hun lige ha' genopfrisket efter sommerpausen, men efter et par gange med hjælper på til at holde posen, tog hun den ligeså fint. De andre tunneler - Intet problem.

 

Fremadsendelse ved 3 spring - Super, super, super seje tøs. Hun var både sej ved fremadsendelse hvor jeg blev ved første spring, men hun var også sej da vi løb sammen!!!

 

Slalom - Her mangler vi stadig en masse.. Bør nok få købt mig et par pinde til haven, så vi kan træne der hjemme også. Men igår var der heldigvis bare en smule fremgang:5up:

 

Efter undervisningen kom hun lige ud i parken, for at tumle rundt, skridte af, osv. Og så ind i bur.. For næste hold er jeg nemlig føl på.

 

2-3 gange kunne jeg lige høre hende, men det var kun lige et mini piv der kom de gange.

Hun klarede det super flot, på trods af alle hundende der rendte rundt osv.

 

Er meget stolt af hende:lun:

 

Og så var hun også træt da vi kom hjem. Hun gik direkte i seng... :hjerte:

 

Det lyder til, at hun rigtig nyder det. Det er det skønne ved agility, de fleste hunde eeelsker det, og der er bare ikke noget bedre end at lave noget sammen med hunden, som den synes er sjovt. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, der kommer så højst tre kursister på mit hold i aften. :lol: Så er det jo fint nok at planlægge et træningsforløb, hvor træningsgangene bygger oven på hinanden, og hvor nogle af modulerne er bygget med bestemte kursisters udfordringer i tankerne... det hjælper bare ikke så meget, når man står med så mange aflysninger. :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Korvis - er det måden at træne det på.

 

Hun siger at på et tidspunkt, at hun nok skulle have startet uden spring og øvet det at hunden går bag ved hende først.

Hvordan har du trænet det?

 

[media]

[/media] [media]
[/media]

 

jeg må ærligt inderømme, at jeg nok i det tilfælde, hvor hun træner det i havde foretrukket en tysker. Nu er det jo svært at vurdere, men synes hundeføreren er alt for statisk, og jeg kunne ikke forestille mig en situation hvor man skulle have behov for at stå på banen...

 

Men som du jo skriver, hun træner, og måske er slutproduktet meget anderledes...

 

Jeg synes dog det du har fundet på den første video, minder meget om tyskeren, og lige i den situation er det jo smart...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ketschker - det har jeg aldrig hørt om :-D

 

Prøvede lige at google den og fandt noget på youtube.

Det er godt nok en avanceret vending - man har jo ryggen til hunden :shock:

Kan godt se at den sparer tid, men er den ikke lidt risikabel :vedikke:

 

[media]

[/media]

 

Korvis - er det måden at træne det på.

 

Hun siger at på et tidspunkt, at hun nok skulle have startet uden spring og øvet det at hunden går bag ved hende først.

Hvordan har du trænet det?

 

[media]

[/media] [media]
[/media]

 

Altså, jeg synes ikke den er risikabel... Indtil videre har hverken Frostie eller Iso misforstået en Ketschker, i hvert fald. Omvendt synes jeg den er suveræn til at eliminere "fælder", især med en lille selvgående racer som Iso. IMØ ser det ud til at det er et move som hundene faktisk forstår ret omgående.

 

Den store fordel for mig personligt, er at jeg vinder tid/meter. For mig ta'r det en krig at komme af sted igen, når jeg f.eks. laver et forkryds. Jeg er langsom både til at dreje rundt, og til at accelerere - og jeg mener viiirkelig langsom! Med ketschker kan jeg dreje langt tidligere, og er allerede i gang med min "acceleration" (ha ha...:roll:) samtidig med at jeg smider Iso bag ryggen, og det gør en stor forskel for mig.

 

Iso lærte faktisk ketschker som noget af det aller første, da jeg var på instruktørkursus der bl.a. handlede om ketschker. Vi startede med at lave den som øvelse på et spring, og derefter på to. Jeg har vedlagt en lille tegning.

 

Ved den første øvelse stod jeg bare helt stille, med ryggen mod springet. Jeg viste Iso over springet med højre arm, bagud, og lige så snart hun var på vej over, skyndte jeg mig at ta' imod hende med venstre arm (med godbid/legetøj).

 

Ved nr. to øvelse stod jeg midt imellem de to spring, der i begyndelsen står ret tæt på hinanden. Viste igen Iso over springet med højre arm. Når hun var på vej over fangede jeg hende igen med venstre arm, men tog nu et lille skridt til venstre, og viste hende over næste spring, før hun fik sin belønning.

 

Man skal være lidt hurtig til at dreje sin overkrop, og kunne styre armene bagud, det føles vildt underligt i starten. Når vi indlærer det på vores kursister i dag, så gør vi det gerne uden overliggere på springene i starten, så kan de gentage det en del gange uden at hundene skal springe så meget. Ja, det gør vi så med de fleste øvelser på et/to spring...

 

Den første video du linker til, viser faktisk en anden variant af ketschker, der egentlig lidt ligner et forkert udført forkyds... Den er super hvis der ligger en fælde i hundens fortsatte naturlige løbebane. Men den ta'r stadig lidt mere tid end den jeg har beskrevet oven, hvor man kan dreje langt i forvejen, og med tiden også sende hunden fra afstand, bag om ryggen.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad er "krogen"?

 

Ja det spørger jeg faktisk også om:-)

 

"Krogen" er Maj-Brit Crones opfindelse, og den er også skidegod for sådan nogle som mig, der halser 5-10 meter bag sin hund... :oops: Jeg har aldrig lærte den rigtigt (dvs. fra Maj-Brit selv), så ret mig endelig hvis jeg har fået den helt galt ind!

 

Sådan som jeg bruger den, så er det f.eks. før et skarpt sving, hvor jeg skal dreje hunden med mig. Det er ikke altid så nemt at gøre bagfra... Hvis jeg har hunden på min højre side, og vi skal dreje til venstre, så lægger jeg min venstre hånd ind foran kroppen - et godt stykke tid før vi skal dreje. Så er hunden forberedt på det, og ved at vi skal dreje, allerede før den sætter af.

 

Fordelen med krogen er at man kan gøre det medens man løber stærkt, laaangt i forvejen, uden at man behøver at dreje fødder og sådan noget bøvl... Godt hvis der ligger en fælde lige ud, eller hvis man (som jeg) har en hund der springer meget langt, så kan den forudse at den skal springe lidt kortere... Forhåbentlig... Med tiden... :oops::roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

HA! Så har jeg søreme fået lavet et lille videoklip med lidt ketschker! :mrgreen: Ja, jeg har vist lidt for meget tid lige pt... :lol:

 

I det første klip tror jeg at man kan se at jeg faktisk når helt frem til næste spring, i det jeg får sendt Iso bag ryggen. Det ville jeg jo lissom aldrig nå ellers... :oops:

 

I det andet kan man forhåbentlig se at ketschker'en får Iso til at lave en pænt lille bue, og at det er nemt for mig at samle hende op og "ta' styringen" bagefter.

 

I det tredie bruger jeg den faktisk til et stævne - mig, kyllingen!!! :banan: Efter flyvet kom der en laaang løbestrækning, hvor jeg ikke ville ha' en chance for at følge med, men ketschker'en gi'r mig i hvert fald lidt forspring.

 

I ingen af tilfældene er ketschkeren særlig pænt udført, da Iso og jeg jo er helt nye sammen. Nr. to er vel ok, men de andre er ret uelegante. Men forhåbentlig kan det vise lidt af hvad jeg mener med at det gi'r mig tid og meter!

 

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

Ketschker - det har jeg aldrig hørt om :-D

 

Prøvede lige at google den og fandt noget på youtube.

Det er godt nok en avanceret vending - man har jo ryggen til hunden :shock:

Kan godt se at den sparer tid, men er den ikke lidt risikabel :vedikke:

 

[media]

[/media]

 

Ja en ketschker er et avanceret blind cross.... Om man blind-krydser eller ej afhænger af hvilket handlingssystem man løber efter og vel også lidt religion ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja en ketschker er et avanceret blind cross.... Om man blind-krydser eller ej afhænger af hvilket handlingssystem man løber efter og vel også lidt religion ;-)

 

Afhænger det ikke af hvilken hund man løber med? Petrine tåler ikke at miste øjen-kontakt-muligheden, mens Zamzam tror jeg kan tåle blind-kryds i massevis

Link til indlæg
Del på andre sites

Afhænger det ikke af hvilken hund man løber med? Petrine tåler ikke at miste øjen-kontakt-muligheden, mens Zamzam tror jeg kan tåle blind-kryds i massevis

 

Jeg tror sagtens Karla ville kunne håndtere at miste øjenkontakte, men jeg ønskerdet ikke... Jeg ønsker ikke, at hun nogensinde lærer, at det er iorden at løbe bagom ryggen på mig... hvad skal så afholde hende fra at gøre det, fordi hun ser en forhindring hun hellere vil have? :vedikke:

 

Men jeg er jo også "hjernevasket" fra dag1 i et handlersystem, der ikke tillader blindcrosses ;-):mrgreen: Kan sagtens se, at det gør nogle ting nemmere for handleren, men i min optik må det gøre det sværere for hunden at forudse hvad den skal hvornår :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja en ketschker er et avanceret blind cross.... Om man blind-krydser eller ej afhænger af hvilket handlingssystem man løber efter og vel også lidt religion ;-)

 

Afhænger det ikke af hvilken hund man løber med? Petrine tåler ikke at miste øjen-kontakt-muligheden, mens Zamzam tror jeg kan tåle blind-kryds i massevis

 

Det afhænger klart af hvilket handlingssystem man bruger, som Amocca skriver. Og helt klart også religion.

 

Nogle hunde synes helt klart det er underligt, i hvert fald i starten. Det er jo egentlig imod alle kropssprogsregler, at springe imod føreren - men netop derfor eliminerer det evt. fælder bagved én/i hundens løbebane. Og den er ikke i tvivl om hvad vej man skal bagefter.

 

Det jeg har erfaret, blandt vores kursister, er at hunde der mangler lidt fremaddrift tit tænder på blind crosses. Og derigennem får en hel del mere "go". Ikke at det er vejen frem for at få fart på hunden, generelt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...