Hop til indhold

Agilitytræning - fælles: Efterår 2011


Amocca
 Share

Recommended Posts

Gæst Anne / Holly.
Jeg endte så med at stå med kun én kursist her til aften, Anne med Holly. :lol: Og hun havde oven i købet taget kage med til hele holdet. :ae: Men hun fik da en intensiv enetime. :blink:

 

Jep... det var virkelig intensiv træning. Holly er helt færdig.

Sonja, tak for en lærerig time.

 

Fremadsendelsen, kan bare komme an. Vil stå i Fælledparken i morgen og dirigerer min vaps fremad, morgen, middag og aften :-)

Kun afbrudt af en arbejdsdag :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 734
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det jeg har erfaret, blandt vores kursister, er at hunde der mangler lidt fremaddrift tit tænder på blind crosses. Og derigennem får en hel del mere "go". Ikke at det er vejen frem for at få fart på hunden, generelt...

 

Min erfaring er dog at det hjælper kort varigt. De langsomme hunde bliver lidt hurtigere, da føreren kan komme hurtigt afsted, men desværre gør det dem passive, da hundeføreren tit kommer til at løbe en meter foran og springe ind foran hunden, så ser hunden ingen grund til at overhale føreren og vi kan så tage tid på føreren i stedet for hunden. Vi prøver at træne de lidt langsommere hunde på korte bane herude, hvor hunden altid er foran, så som oftest bruger vi bagkryds. Jeg har et helt fantastisk velfungerende fart og motivationshold herude, når I ser dem til konkurrencer vil ingen af jer ane at de faktisk gik banerne rundt engang

Link til indlæg
Del på andre sites

"Krogen" er Maj-Brit Crones opfindelse, og den er også skidegod for sådan nogle som mig, der halser 5-10 meter bag sin hund... :oops: Jeg har aldrig lærte den rigtigt (dvs. fra Maj-Brit selv), så ret mig endelig hvis jeg har fået den helt galt ind!

 

Sådan som jeg bruger den, så er det f.eks. før et skarpt sving, hvor jeg skal dreje hunden med mig. Det er ikke altid så nemt at gøre bagfra... Hvis jeg har hunden på min højre side, og vi skal dreje til venstre, så lægger jeg min venstre hånd ind foran kroppen - et godt stykke tid før vi skal dreje. Så er hunden forberedt på det, og ved at vi skal dreje, allerede før den sætter af.

 

Fordelen med krogen er at man kan gøre det medens man løber stærkt, laaangt i forvejen, uden at man behøver at dreje fødder og sådan noget bøvl... Godt hvis der ligger en fælde lige ud, eller hvis man (som jeg) har en hund der springer meget langt, så kan den forudse at den skal springe lidt kortere... Forhåbentlig... Med tiden... :oops::roll:

 

:5up:

 

Hvis vi tager Korvis' eksempel med hunden på højre side og den skal springe skarpt til venstre, så bøjer man venstre arm og lægger den lige under brysterne ( som vores, eneste, mandlige medkursist sagde: " Så er det jo forskelligt hvor langt nede armen sidder :lol:)

Man drejer let i overkroppen, så hunden kan se armen, retter ryggen ( man har en tendens til at bukke sig fremover i selve springet og det er forbudt) og lader højre arm hænge ned langs siden.

Idet hunden springer, følger man med rundt, så hunden går mellem føreren og springet - så har man fået en meget snæver vending og hunden er nu på venstre side og kan dirigeres videre med den "rigtige" arm.

Det er i hvert fald sådan vi træner det med Maj-Brit - vi er så også på ultra begynder stadiet af "Krogen" øvelsen :-D

 

Vi skal så ligeså snart vi lægger armen ind under bysterne, give hunden en guf med "krogarmen" og også lige så snart hunden står mellem springet og dig selv.

Det skal vi gøre i lang tid, sagde Maj-Brit, for at få hunden til at forstå konceptet.

Link til indlæg
Del på andre sites

J

 

Men jeg er jo også "hjernevasket" fra dag1 i et handlersystem, der ikke tillader blindcrosses ;-):mrgreen: Kan sagtens se, at det gør nogle ting nemmere for handleren, men i min optik må det gøre det sværere for hunden at forudse hvad den skal hvornår :vedikke:

 

Jeg er også "opdraget" med at blindcrosses er et fy, fy ord/handling og jeg har altid fået skæld ud over at jeg kommer til at bruge dem. Ved egentlig ikke hvorfor jeg bruger dem - det føles bare bedre nogle gange :oops:

I går måtte Maj-Brit så give mig ret i, at Nana meget bedre holder farten, når jeg bruger dem - så jeg har fået lov nu :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring er dog at det hjælper kort varigt. De langsomme hunde bliver lidt hurtigere, da føreren kan komme hurtigt afsted, men desværre gør det dem passive, da hundeføreren tit kommer til at løbe en meter foran og springe ind foran hunden, så ser hunden ingen grund til at overhale føreren og vi kan så tage tid på føreren i stedet for hunden. Vi prøver at træne de lidt langsommere hunde på korte bane herude, hvor hunden altid er foran, så som oftest bruger vi bagkryds. Jeg har et helt fantastisk velfungerende fart og motivationshold herude, når I ser dem til konkurrencer vil ingen af jer ane at de faktisk gik banerne rundt engang

Jamen jeg er bare dårligere til at skrive det end du er - er egentlig helt enig med dig! Blind crosses er ikke noget der i det lange løb hjælper på farten - men det KAN være sådan et "ekstra trix". Men har man et generelt fartproblem, så er der selvfølgelig helt andre steder der skal sættes ind...

 

:5up:

 

Hvis vi tager Korvis' eksempel med hunden på højre side og den skal springe skarpt til venstre, så bøjer man venstre arm og lægger den lige under brysterne ( som vores, eneste, mandlige medkursist sagde: " Så er det jo forskelligt hvor langt nede armen sidder :lol:)

Man drejer let i overkroppen, så hunden kan se armen, retter ryggen ( man har en tendens til at bukke sig fremover i selve springet og det er forbudt) og lader højre arm hænge ned langs siden.

Idet hunden springer, følger man med rundt, så hunden går mellem føreren og springet - så har man fået en meget snæver vending og hunden er nu på venstre side og kan dirigeres videre med den "rigtige" arm.

Det er i hvert fald sådan vi træner det med Maj-Brit - vi er så også på ultra begynder stadiet af "Krogen" øvelsen :-D

 

Vi skal så ligeså snart vi lægger armen ind under bysterne, give hunden en guf med "krogarmen" og også lige så snart hunden står mellem springet og dig selv.

Det skal vi gøre i lang tid, sagde Maj-Brit, for at få hunden til at forstå konceptet.

 

Til det markerede - NÆGTER at fortælle hvor langt ned MIN arm så er... :oops:

 

Men ok, det ser ud til at jeg har fattet krogen rimelig rigtigt - juhuuu, så er jeg ikke helt dum!! :banan: ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg er bare dårligere til at skrive det end du er - er egentlig helt enig med dig! Blind crosses er ikke noget der i det lange løb hjælper på farten - men det KAN være sådan et "ekstra trix". Men har man et generelt fartproblem, så er der selvfølgelig helt andre steder der skal sættes ind...

 

 

 

Til det markerede - NÆGTER at fortælle hvor langt ned MIN arm så er... :oops:

 

Men ok, det ser ud til at jeg har fattet krogen rimelig rigtigt - juhuuu, så er jeg ikke helt dum!! :banan: ;-)

 

Arh, det gik nu meget godt - jeg forstod det da :mrgreen:

Og du har forstået det helt rigtigt og dum - det er du tivertifald ikke :-D

 

 

Min arm sidder nu heller ikke helt oppe under hagen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også "opdraget" med at blindcrosses er et fy, fy ord/handling og jeg har altid fået skæld ud over at jeg kommer til at bruge dem. Ved egentlig ikke hvorfor jeg bruger dem - det føles bare bedre nogle gange :oops:

I går måtte Maj-Brit så give mig ret i, at Nana meget bedre holder farten, når jeg bruger dem - så jeg har fået lov nu :mrgreen:

 

Jamen jeg har det sådan med blind crosses, at det simpelthen går hurtigere og nemmere at få flyttet min efter hånd ret tunge og langsomme krop... Så bare af den grund, føles det bedre for mig!

 

Se lige denne situation, med en tunnel. Ingen tvivl om at det går nemmere og hurtigere med et blind cross (hvis min tegning ellers er forståelig...). Jeg har utallige gange set (desværre... :cry:) hvor lang tid det ta'r for mig, at lave et frontcross, at dreje og at komme af sted igen. Og at jeg vinder oceaner af tid og meter på at lave et blind cross. Især på tunnellen ser hunden jo ikke forskellen! Den ser det samme, når den går ind og når den kommer ud, som hvis du lavede et frontcross. Og det kan selvfølgelig direkte oversættes til en situation med et spring, som med en tunnel...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg har det sådan med blind crosses, at det simpelthen går hurtigere og nemmere at få flyttet min efter hånd ret tunge og langsomme krop... Så bare af den grund, føles det bedre for mig!

 

Se lige denne situation, med en tunnel. Ingen tvivl om at det går nemmere og hurtigere med et blind cross (hvis min tegning ellers er forståelig...). Jeg har utallige gange set (desværre... :cry:) hvor lang tid det ta'r for mig, at lave et frontcross, at dreje og at komme af sted igen. Og at jeg vinder oceaner af tid og meter på at lave et blind cross. Især på tunnellen ser hunden jo ikke forskellen! Den ser det samme, når den går ind og når den kommer ud, som hvis du lavede et frontcross. Og det kan selvfølgelig direkte oversættes til en situation med et spring, som med en tunnel...

 

 

God tegning :5up:

Der kan man nemlig se at der er en klar fordel i, at lave blindcross'et.

 

Maj-Brit er jo imod at vi laver dem, men lige præcis i tunellen, må vi godt, da hunden jo ikke kan se os, men spring, næ, næ....:mrgreen:

 

Din grund er formegentlig den samme som min - jeg er også gammel og tung i det = 46 år og overvægtig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

God tegning :5up:

Der kan man nemlig se at der er en klar fordel i, at lave blindcross'et.

 

Maj-Brit er jo imod at vi laver dem, men lige præcis i tunellen, må vi godt, da hunden jo ikke kan se os, men spring, næ, næ....:mrgreen:

 

Din grund er formegentlig den samme som min - jeg er også gammel og tung i det = 46 år og overvægtig :mrgreen:

 

Mig = snart 48 år, og omend ikke overvægtig, så i elendig form... Og med helt tomme jerndepoter... Ved LIGE PRÆCIS hvad du snakker om!!! :roll::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

God tegning :5up:

Der kan man nemlig se at der er en klar fordel i, at lave blindcross'et.

 

Maj-Brit er jo imod at vi laver dem, men lige præcis i tunellen, må vi godt, da hunden jo ikke kan se os, men spring, næ, næ....:mrgreen:

 

Din grund er formegentlig den samme som min - jeg er også gammel og tung i det = 46 år og overvægtig :mrgreen:

 

det er også det eneste sted jeg kunne finde på det: mens hunden er i tunnel... for så får hun jo ikke chancen for at opdage, at hun løber bagom mig...

 

Vil dog så sige, at når det kommer til det, så er det sjældent jeg laver et blind cross alligevel :vedikke: forkrydsene er tydeligvis blevet banket ind med syvtommersøm nok gange :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

det er også det eneste sted jeg kunne finde på det: mens hunden er i tunnel... for så får hun jo ikke chancen for at opdage, at hun løber bagom mig...

 

Vil dog så sige, at når det kommer til det, så er det sjældent jeg laver et blind cross alligevel :vedikke: forkrydsene er tydeligvis blevet banket ind med syvtommersøm nok gange :mrgreen:

 

Jamen du har jo også unge ben, der kan løbe stærkt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen du har jo også unge ben, der kan løbe stærkt...

 

:lol::lol::lol: Tilgengæld har jeg røget 20 cigaretter om dagen i de sidste 20 år :mrgreen:

 

Ha ha vil tilslutte mig. Jeg er i svær kageform, diskoprolaps i nakken og betændelse i mine achillessener. Hvor er vi " mande ynkelige"

 

Men Anna du kan da løbe stærkt nok, så der går læææææænge inden du kan trække rygerkortet til træning, men prøv bare

Link til indlæg
Del på andre sites

Et enkelt spørgsmål:

Er der en bestemt regel om, hvor nummerskiltene skal stå - altså på hvilken side? :hmm:

 

Regler ved jeg ikke, men uskrevne er der nok. Numret skal selvf så på den side hunden skal tage springe fra, men udover det skal den stå så den ikke gener hvis springet skal tages flere gange, og så skal den stå hvor den nemmest er til at se fra forgående spring. Den må ikke stå hvor førene løber. Så så meget til hjælp som muligt, dog med forbehold for at det ikke må være til gene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring er dog at det hjælper kort varigt. De langsomme hunde bliver lidt hurtigere, da føreren kan komme hurtigt afsted, men desværre gør det dem passive, da hundeføreren tit kommer til at løbe en meter foran og springe ind foran hunden, så ser hunden ingen grund til at overhale føreren og vi kan så tage tid på føreren i stedet for hunden. Vi prøver at træne de lidt langsommere hunde på korte bane herude, hvor hunden altid er foran, så som oftest bruger vi bagkryds. Jeg har et helt fantastisk velfungerende fart og motivationshold herude, når I ser dem til konkurrencer vil ingen af jer ane at de faktisk gik banerne rundt engang

 

Hvad gør du så for at få fart i de langsomme hunde? Hvis nu hunden aldrig løber hurtigere end føreren og helst holder sig til førerens side (eller bagved)? Man kan jo træne fremsendelse, men hvad så når det ikke er en "fremad", men hund og fører derimod skal skifte retning forskellige steder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg endte så med at stå med kun én kursist her til aften, Anne med Holly. :lol: Og hun havde oven i købet taget kage med til hele holdet. :ae: Men hun fik da en intensiv enetime. :blink:

 

Ej!! Hvor ærgeligt at hun var den eneste der kom..

Men fair nok, så fik hun bare eneundervisning, hvilket da må være top nice:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg endte så med at stå med kun én kursist her til aften, Anne med Holly. :lol: Og hun havde oven i købet taget kage med til hele holdet. :ae: Men hun fik da en intensiv enetime. :blink:

 

Ej, for fanden! Hvad sker der lige for det? Uuuundskyld :???:

 

Nå, men jeg kan i hvert fald love dig for, at det var den første og eneste gang (i hvert fald indtil vintertrænings-helvede), at jeg melder afbud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, for fanden! Hvad sker der lige for det? Uuuundskyld :???:

 

Nå, men jeg kan i hvert fald love dig for, at det var den første og eneste gang (i hvert fald indtil vintertrænings-helvede), at jeg melder afbud.

 

Du skal da ikke undskylde, det var jo bare et uheldigt sammenfald af aflysninger. Det er jo også et lille hold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...