Gæst Trinus Skrevet August 18, 2011 Rapporter Share Skrevet August 18, 2011 Udspringende af Dogue1 oplevelse med cavalier'erne kom jeg til at tænke på, hvor gamle mener I børn skal være, før de på forsvarligvis kan gå tur med familiens hund/hunde? Min datter er 15, og hun går jævnligt med vores 2 hunde alene. Det ser jeg ingen problem i - ellers havde hun ikke gjort det. Vores søn er snart 13, han er så småt begyndt at gå bitte små ture alene med dem - lige rundt i vænget. Ellers går han sammen med en af os, og holder den ene af hundene. Når vi inden længe henter vores kommende hvalp har vi forlængst besluttet, at ingen af børnene kan gå med dem alene, heller ikke de 2 børn sammen. Det tør jeg ikke - han bliver pænt stor (broholmer) og kræver efter vores mening en voksen på gåturerne. Men hvad mener I? Går jeres børn med jeres hunde? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mais og hunden Besvaret August 18, 2011 Rapporter Share Besvaret August 18, 2011 Altså herhjemme er det mig der lufter Bella hver dag, og jeg er kun 13. Men nu er Bella jo heller ikke ligefrem verdens største hund (Hun vejer 4,5 kg.), og hun er meget fredelig, så det tæller måske ikke helt Vi har i familien haft sådan en lidt 'dele' hund (Golden Retriever), men den boede fast hos min farmor og farfar. Og indtil den blev aflivet (For ca. 5 måneder siden), var det også altid mig der gik med den alene, når jeg var på besøg. Og vi havde aldrig nogen problemer med andre hunde eller mennesker Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
linda-hvid Besvaret August 18, 2011 Rapporter Share Besvaret August 18, 2011 Jeg synes 15 år er absolut minimums alder for et barn at lufte hund i. også selv om det er en lille hund.Uanset hvor lille og sød hunden er så kan man aldrig vide hvad man ellers støder på og jo yngre man er jo mindre er man i stand til at vurdere og reagere i forskellige situationer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret August 18, 2011 Rapporter Share Besvaret August 18, 2011 Jeg synes der er flere faktorer der spiller ind... Hjemme ved os kan man jo gå "marken rundt" uden at møde nogle - ligeledes møder man faktisk heller ikke nogle i skoven... Og så vil det komme meget an på modenhed om mit kommende barn må gå med hunden(e) som 13 årig... Ellers mener jeg 15 år er minimum - og kun en hund ad gangen... Og kun hvis barnet/teenageren er istand til at læse basalt hundesprog... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Kattiie Besvaret August 18, 2011 Rapporter Share Besvaret August 18, 2011 Jeg synes der er rigtig mange aspekter i det og selv hvis barnet går et sted hvor man ikke kan møde nogen så kan hunden jo vride sig ud af hals¨båndet og stikke af, eller lignende, og det synes jeg altså er et stort ansvar at ligge på et barn... I 7-8 kl tror jeg det var, var vi hjeme hos en lærer og male hendes hus (så vi kunne spare penge til vore lejerskole) og hund havde tre små hunde(cavalier tror jeg nok) og nogle af os elever sku så ud og gå med de her hunde, jeg gik med en og den slap us af sit halsbånd og stak af; jeg havde mega dårlig samvittighed og var rigtig ked af det Vi fandt den heldigvis igen og læreren var ikke sur eller noget, men det er en ubehagelig oplevelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret August 18, 2011 Rapporter Share Besvaret August 18, 2011 Jeg gik med vores cavalier king charles spaniel alene da jeg var omkring 10 år tror jeg. Set i bakspejlet er det jo en ret ung alder, der er gudskelov aldrig sket noget, som krævede at jeg skulle træffe en hurtig beslutning og vores hund var sådan en, som havde det hele i kæften. Han skulle nok fortælle de andre hunde at al jord han havde betrådt, eller tænkt sig at betræde i fremtiden, var giftig for alle andre hunde, medmindre de altså gik på samme side af vejen. Jeg havde ham også løs ved Hørsholm kirke, men har heller ikke haft problemer med det. Jeg vil så sige, at jeg ikke regner med, at mine egne børn kommer til at gå med hunden alene. Dels sætter jeg mig mere ind i tingene mht. at have hund end mine forældre, dels kommer jeg højst sandsynligt kun til at have store hunde, og det kræver trods alt lidt ekstra. Både mht. overblik og kræfter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Trinus Besvaret August 18, 2011 Rapporter Share Besvaret August 18, 2011 Jeg har ingen skrupler ved, at min datter på 15 går med hundene alene. Hun er meget moden og meget ansvarsfuld. Skal juniorhandle vores opdrætters ene Broholmer på lørdag, og har godt styr på hundene. Jeg er ikke nervøs for, at de kan komme ud af halsbåndet, de har begge sele på - det er mere som nogle skriver; man ved ikke på forhånd hvad turen bringer og hvem man møder. Jeg er ikke i tvivl om, at min datter kan håndtere hvad turen end måtte bringe - ind i mellem reagerer hun mere hensigtsmæssigt end mig fordi hun er god til at holde hovedet koldt, også under pres. Sønnike på 13 er en anden historie. Han har først for nylig fået lov til at trisse rundt i vænget med dem alene. Men jeg kan godt mærke, at jeg ikke er helt enig med mig selv i den retning....Her tænker jeg netop, hvis der skulle ske noget uforudset. Må lige genoverveje! Her hvor vi bor, i et ganske almindeligt villakvarter, er det mere reglen end undtagelsen, at børn går tur med familiens hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret August 18, 2011 Rapporter Share Besvaret August 18, 2011 jeg ville til enhver tid hellere lade min 14-årige lillebror end en af mine veninder gå med halfdan. han går med mine forældres hunde hver eftermiddag. selvfølgelig skal børnene have en vis alder, men ellers synes jeg nok, at det vigtigste er, at de kender hunden, er vant til at gå tur med hunden sammen med voksne og i det hele taget har nogenlunde styr på hundeadfærd. og nej, jeg tør ikke lade ikke-hunde-venner gå tur med halfdan alene Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Howlucky Besvaret August 18, 2011 Rapporter Share Besvaret August 18, 2011 Det kommer an på både barn og hund vil jeg mene, en stor hund kræver et barn af en hvis kaliber for at kunne holde den, mindre hund mindre barn. Min ældste søn på 17 kan og må sagtens gå med Rex alene, men den mindste på 11 får ikke lov. Han går så med ham, når vi er med på turen og går lige ved siden af, på steder, hvor vi ikke løber ind i andre. Ville heller aldrig lægge det ansvar over på et barn, hvis noget skulle ske, selvom det ikke er barnets skyld. Som én skrev tidligere blev hun rigtig ked af det selv i 8. klasse. Så igen både størrelse og alder på både hund og barn synes jeg spiller ind. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret August 18, 2011 Rapporter Share Besvaret August 18, 2011 Jeg synes mange ting spiller ind... F.eks. hvor man bor.. hundens størrelse og temperament.. (træning/opdragelse)... Jeg havde min egen hund som 11 årig, og sørgede for ALT til den selv.. Selv maden stod jeg selv for, der blev dog tjekket at han fik mad/vand, men min mor anede intet om hvor meget... Men nu havde jeg så også læst samtlige bøger der fandtes om hunde på daværende tidspunkt så jeg vidste langt mere om hunde end hun gjorde Jeg har det generelt super svært med at overlade Dexter til andre, og bare det at lade min svigerfar gå med ham får jeg sådan helt Det tør jeg ikke... Det har taget mig mange måneder at turde lade Olivier gå med ham alene... Boede vi i en lille by, hvor man kendte "alle hundene" ville jeg nok have nemmere ved det, for så ved man hvad man har med at gøre (Jeg voksede op i en by med 400 indbyggere, så jeg kendte jo alle hundene i byen.. jeg havde desuden været byens hundelufter siden jeg var 7 år)... Jeg ved det faktisk ikke.. synes ikke at jeg kan sige "når man er 15"... Men jeg synes når barnet er omkring 12-13 år så skal man virkelig vide at barnet ved hvad det har med at gøre... Specielt hvis man bor i en storby hvor der kan ske et overfald af hunden; Ved barnet hvordan det skal reagere, hvem skal det ringe til osv. Det er et stort ansvar, og ikke kun fordi de kan tabe snoren, men fordi en masse andre ting også kan ske.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret August 18, 2011 Rapporter Share Besvaret August 18, 2011 Kommer helt an paa den 13 - 15 aarige. Nogle i den alder kan ikke, andre kan sagtens. Det er en "Mor ved bedst" intuition og erfaring situation:mrgreen: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret August 19, 2011 Rapporter Share Besvaret August 19, 2011 jeg synes det kommer meget an på både barn - hund og omgivelser , hvis barnet er fks 11 - 12 år og det er en gammel fredelig hund og et sted uden særlig meget trafik og andre hunde synes jeg sådan set det er ok, men som sagt jeg synes det kommer helt an på barn, hund og omgivelser , men kun 1 hund af gangen.:banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret August 19, 2011 Rapporter Share Besvaret August 19, 2011 Jeg har haft forespørgsler her fra en pige på 11 år - hun fik nej. En pige på 12 år -også nej og en dreng på 13 år - som jeg vil overveje det omkring fordi han er generelt enorm moden og stor af sin alder. Hugo kan et barn ikke holde, hvis han kører op. Så hopper han jo højere end mig. Jeg går generelt helst selv med min hund.... Og generelt syns jeg ikke ørn skal rende rundt ude med hunde i det fri... Det kan gå meget galt... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret August 19, 2011 Rapporter Share Besvaret August 19, 2011 Jeg gik alene med vores golden fra jeg var ca 11-12 år, der har aldrig været problemer, men nu er jeg jo også et pragt eksemplar Sys helt klart det kommer an på hunden og alt muligt andet, men man skal stadig tænke over at børnene kan komme i uheldige situationer hvor det hverken er ens egen hund eller barnets skyld, men en anden hund/ejer og så sys jeg man skal overveje om man vil udsætte sit barn og hund for denne risiko Den anden dag mødte jeg 2 drenge i skoven med en labbe-lignende hund, vil skyde på de var omkring 10-11 år. De kunne slet ikke holde hunden og den røg lige i hovedet på Molly (altså ikke agressivt, men meget anmasende) så hun blev tosset. Så måtte jeg lige rive deres hund væk og sige til dem "I blir nødt til at sige til jeres forældre I ikke selv kan gå med hunden når I ikke kan holde den, min hund bider så jeres hund kunne være kommet slemt til skade!" Min hund bider ikke, men håber på de siger det videre så deres forældre tænker sig om før de sender dem alene afsted igen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret August 19, 2011 Rapporter Share Besvaret August 19, 2011 Min søn er 14, og har ikke haft lyst til at gå tur med hunden - men nu er det jo også Vinnie Hvis vi havde haft en "normal" hund, havde det været OK med mig fra han var 12 - 13 år, for han er meget moden og ansvarlig af sin alder. Men der ville stadig være nogle steder, han ikke måtte gå hen (hvor der er stor risiko for at møde løse hunde). Jeg ønsker ikke at han skulle få samme slags ubehagelige oplevelser, som jeg selv fik i den alder, med vores daværende hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Luke og Jack Besvaret August 19, 2011 Rapporter Share Besvaret August 19, 2011 Mine fjolle-gøjser drenge på 7½ og 9 får ikke lov til at gå med hundene alene. De udviser slet ikke forståelse for konceptet endnu, så det er no-go! I min verden kræver det at gå med en hund en vis forståelse for hunde, mennesker og omgivelser - og dermed en vis portion modenhed. Jeg kan ikke sætte alder på, da dette er meget individuelt. Ser dagligt flere børn i området der bliver trukket rundt af deres hunde, men det er jo også dejlig nemt for mor og far :damn: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret August 19, 2011 Rapporter Share Besvaret August 19, 2011 Gennem årene har jeg efterhåndet set en del børn i 10 - 11 års alderen gå med familiens hund og ofte sammen med en ven/veninde. Det har ikke fungeret særlig godt. Børnene bliver optagede af at snakke og hunden bliver bare hevet med eller endda bundet af ved gynger eller fodboldmål. Hvis vi går ture med hunden for dens skyld, er det rimeligt at forlange at fokus stort set er på hunden og dens behov og dette skal børn lære. De lærer det ved at følges med en voksen ligesom de lærer vejen til skolen ved at blive fulgt. Min søn var ca 13 før min hanhund overhovedet gad ham nok til at ville på tur med ham. Det var på det tidspunkt - og efter 100vis af ture sammen med mig - min søn så småt begyndte at gå korte ture med Rasmus. Min datter derimod som har haft egen hund siden hun var 10, og gik til træning og konkurrence i DcH også fra hun var 10 - 11 år, kunne i princippet have gået med hundene alene langt tidligere. Men man skal også tænke på hvilken situation man sætter barnet i hvis hunden bliver overfaldet eller "bare" kommer i klammeri med en anden hund. Det er ikke en situation et barn bør stå alene i. Her på vejen begyndte to ca 10 års børn i sommerferien at gå med to hunde fra samme familie og en tredje pige gik med en hund fra en anden familie. Ingen af børnene hørte til hundenes familier. De blev trætte af turene efter et par uger og det siger noget. Jeg var faktisk glad for det, for jeg frygtede at møde disse børn som hoppede og løb med to retrievere og en dalmatiner som alle kunne trække børnene med sig hvis de ville. På DcH's ungdomslejr har vi deltagere fra 12 år, vi har tidligere haft dem fra 10 år, men droppede det da dette alderstrin manglede nogen modenhed omkring omgangen med hundene - og i det hele taget omkring at være hjemmefra. Ofte følte hundene at de skulle beskytte børnene og det er noget møg i den sammenhæng. Samme kan ske med familiehunden som luftes af et barn som ikke er "moden" nok og så kan alt ske. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jeanette&simba Besvaret August 19, 2011 Rapporter Share Besvaret August 19, 2011 Jeg synes der er flere faktorer der spiller ind... Hjemme ved os kan man jo gå "marken rundt" uden at møde nogle - ligeledes møder man faktisk heller ikke nogle i skoven... Og så vil det komme meget an på modenhed om mit kommende barn må gå med hunden(e) som 13 årig... Ellers mener jeg 15 år er minimum - og kun en hund ad gangen... Og kun hvis barnet/teenageren er istand til at læse basalt hundesprog... er faktisk rat enig her Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
LiseLyholm&Ronja Besvaret August 19, 2011 Rapporter Share Besvaret August 19, 2011 Jeg var 13 da jeg fik Ronja, og jeg har altid gået alene med hende Jeg har det så omvendt. At det ikke er alle voksne der får lov at gå med hende Faktisk de færreste Min far må, han har en ok forståelse, men han kan nemt komme ud for ting, hvor han ikke ved hvordan han skal reagere Min bror må nogen gange, men han får strengt at vide, at Ronja ikke må slippes eller hilse på andre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Basset-baby Besvaret August 19, 2011 Rapporter Share Besvaret August 19, 2011 Hmm, når jeg tænker på hvor gammel jeg var da jeg RED ture sammen med mine veninder, så synes jeg godt nok at det er hysteri at et barn skal være 12-15 år før de må gå med en hund (Jeg var 11) Og jeg synes da at det var et meget større ansvar jeg fik på hesten end med en hund i snor? Altså- Barnet kan da også blive overfaldet uden barnet selv har hund med ? Jeg har haft en lignende diskussion med min kæreste om hvornår man som barn må cykle i trafikken (Jeg var 9 da jeg ofte selv cyklede fra lolland til falster), og han taler også om alle disse uforudsete situationer som et barn ikke bør tage stilling til, men i sidste ende kan der ligeså godt komme en løs hund og overfalde børnene på en legeplads ? Selvfølgelig er børn forskellige, og jeg var selv meget moden af min alder, men synes virkelig man skal passe på med at pakke dem ind i vat. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret August 19, 2011 Rapporter Share Besvaret August 19, 2011 Hmm, når jeg tænker på hvor gammel jeg var da jeg RED ture sammen med mine veninder, så synes jeg godt nok at det er hysteri at et barn skal være 12-15 år før de må gå med en hund (Jeg var 11) Og jeg synes da at det var et meget større ansvar jeg fik på hesten end med en hund i snor? Altså- Barnet kan da også blive overfaldet uden barnet selv har hund med ? Jeg har haft en lignende diskussion med min kæreste om hvornår man som barn må cykle i trafikken (Jeg var 9 da jeg ofte selv cyklede fra lolland til falster), og han taler også om alle disse uforudsete situationer som et barn ikke bør tage stilling til, men i sidste ende kan der ligeså godt komme en løs hund og overfalde børnene på en legeplads ? Selvfølgelig er børn forskellige, og jeg var selv meget moden af min alder, men synes virkelig man skal passe på med at pakke dem ind i vat. Det er ogsaa en anden tid man lever i nu og omgivelserne er anderledes end for bare 10 aar siden. Og det bor man tage hojde for og selve de risikoer. Ja, jeg blev sluppet los som 7 aarige paa en vild pony og saadan laerte jeg at ride - Det var vildt fedt men farligt af H. til og jeg fik en masse knubs, men der er ting og sager jeg ikke vil udsaette mine dyr og born for paa samme maade i den tid vi lever i nu. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst RikkeP Besvaret August 20, 2011 Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 Hjemme hos os, har vi ret store børn ( 14 år og op )men de får stadig ikke lov til at gå med hundene... Jeg er nu ganske sikker på at de kan holde dem, og mine hunde opfører sig pænt men skulle det ske at der opstod problemer med hundeslagsmål, vil jeg simpelhen ikke have at mine børn skal gå imellem. Så det er meget forbudt at gå tur her, når man er barn.... Onde mor ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret August 20, 2011 Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 Hmm, når jeg tænker på hvor gammel jeg var da jeg RED ture sammen med mine veninder, så synes jeg godt nok at det er hysteri at et barn skal være 12-15 år før de må gå med en hund (Jeg var 11) Og jeg synes da at det var et meget større ansvar jeg fik på hesten end med en hund i snor? Altså- Barnet kan da også blive overfaldet uden barnet selv har hund med ? Jeg har haft en lignende diskussion med min kæreste om hvornår man som barn må cykle i trafikken (Jeg var 9 da jeg ofte selv cyklede fra lolland til falster), og han taler også om alle disse uforudsete situationer som et barn ikke bør tage stilling til, men i sidste ende kan der ligeså godt komme en løs hund og overfalde børnene på en legeplads ? Selvfølgelig er børn forskellige, og jeg var selv meget moden af min alder, men synes virkelig man skal passe på med at pakke dem ind i vat. Der er da også forskel på at pakke et barn ind i vat og så at tage ansvar for hvad barnet kan komme ud for. Jeg mener ikke det er hysteri, men omsorg at sikre, så godt man kan, at ens barn kan håndtere de situationer det kan komme ud for. Der er forskel på at smide et barn i vandet og at lære det at svømme Selv bliver jeg lettere forarget, når jeg kører forbi "småpiger" uden ridehjelm på heste uden sadel, som galopperer i rabatten (hvor der ofe ligger glasskår) tæt opad hurtig trafik. Vel kan et barn blive overfaldet hvorsomhelst og nårsomhelst, men der er større sandsynlighed for at et barn kommer ud for noget det ikke kan håndtere fra en fremmed hund, når det selv går med en. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret August 20, 2011 Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 Hjemme hos os, har vi ret store børn ( 14 år og op )men de får stadig ikke lov til at gå med hundene... Jeg er nu ganske sikker på at de kan holde dem, og mine hunde opfører sig pænt men skulle det ske at der opstod problemer med hundeslagsmål, vil jeg simpelhen ikke have at mine børn skal gå imellem. Så det er meget forbudt at gå tur her, når man er barn.... Onde mor ! Jeg gik også ture med min mosters hund som 11 - 12 årig. Jeg så kun hunden få gange om året og kendte absolut intet til hundes opførsel. Der skete aldrig noget udover at hunden trak mig rundt som den ville (!). Dette var i indre by i Kbh hvor der ikke boede så mange hunde og jeg erindrer ikke at vi mødte løse hunde. Men ansvarsløst mener jeg nu det var alligevel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dogue1 Besvaret August 20, 2011 Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 Det kommer meget an på barnet! Jeg kan tydeligt huske for nogle år siden da jeg fandt ud af hvor ung Sitto var dengang, jeg var dybt imponeret over hvor seriøs og voksen hun var af hendes alder! Men normalt mener jeg ikke børn skal have ansvaret for hunde før de er minimum 15-16 år og så skal det være af egen fri vilje og ikke noget de gør fordi mor eller far siger de skal. Jeg vil ikke sige jeg bliver gal, men irriteret når jeg ser unge gå med hund og hunden prøver på at tisse eller skide og den bliver trukket af sted af et barn der slet ikke er opmærksom på hunden, eller barnet bare skal have lufteturen overstået i en fart fordi barnet ikke har interesse i hunden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts