Hop til indhold

Uopraget hund eller bare legesyg hvalp??


Gæst Cæsar2011
 Share

Recommended Posts

Gæst Cæsar2011

Har en hvalp , blandet golden retriever og samojed, som jeg selv synes er temmelig ustyrlig. Nogen siger, at han bare opfører sig som en almindlig hvalp i den alder, men jeg tvivler lidt.

 

Han kommer ikke hver gang jeg kalder, selv om vi har trænet det fra dag et.

Han er næsten ikke til at gå tur med, selv om vi også trænede det fra dag et, dvs, når vi går tur, og vi møder andre mennesker/hunde, så bliver han fuldstændig ustyrlig, hopper og trækker for at komme hen til dem. Han hopper også op på tilfældige mennesker på gaden, så jeg nu må holde ham i halsbåndet når vi går forbi.

Jeg kan ikke stoppe op og tale med folk på gaden, da de simpelthen bliver overfaldt af denne temmelig store hvalp...

Han hopper på ALLE som kommer herind, har prøvet det med, at man bare skal ignorere ham til han slapper af, men det virker ikke godt, det tager ham ca. 10 min at stoppe, og det er ikke ledt at ignorere, når han river hul på både tøj og mennesker. Min storebror kommer, på grund af hunden, ikke på besøg mere. :damn::damn:

har gjort alt hvad jeg har læst her på siden af råd, set udsendelser og læst bøger og blade om hund.

Andre, der har / har haft problemer med store hunde i denne alder, og er han en normal hvalp, eller skal jeg have en profesionel på? :confused::confused::confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

det er jo ret svært at sige, når man ikke har set ham. men hvor gammel er han? og hvad laver du ellers med ham til hverdag - altså hvordan aktiverer du ham? store hvalpe (5-8 mdr.) kan være rimeligt ... muntre! særligt hvis de har fysisk eller mental overskudsenergi, som de ikke får brugt på en fornuftig måde. så du får nok bedre bud, hvis du fortæller lidt mere om jeres hverdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes generelt hvalpeejere mister pusten, når hunden stadig ikke har lært hvordan den skal opføre sig i vores verden fra A til Z.

 

Måske det kan hjælpe at tænke på hvalpen som ethvert andet barn. Det er langt de færreste børn, der i en alder af 5 år kan blive siddende stille ved bordet, mens de voksne bliver færdige. Ligesom de færreste børn i samme alder, gider at stå stille og vente ved siden af deres forældre, mens de voksne får talt færdig.

 

Personligt plejer jeg at tænke, at de første to år med en hund, er benhårdt arbejde, hvor det går op og det går ned. Men man får lov at høste frugterne af ens arbejde de næste mange, mange år.

 

Som med børn, er jeg af den opfattelse, at også hunde skal have sat grænser. Det er altså okay at sige nej eller stop til sin hund, hvis den har gang i en adfærd, som man ikke bryder sig om. Så som at hoppe og ned af alle den møder. Man bliver dog nødt til, at belønne hunden for rigtig adfærd i situationen, så den forstår hvad der belønner sig, næste gang den står i en lignende situation.

 

Så du får intet ud af at forsøge at ignorere når hunden pelser besøgende, eller forsøger at klæde andre mennesker af midt på gaden. Sørg i stedet for, at situationen ikke opstår, ved op inden at belønne hunden for at være i ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Helt enig med mk101. Det er benhårdt arbejde, specielt den tid du er på vej ind i. Han begynder at nærme sig den første kønsmodningsperiode og så slår hjernen altså nogle gevaldige kolbøtter.

 

Min egen gemte i den periode fuldstændig hvordan man var alene hjemme og splittede det hele ad.. :damn: Men sådan er det jo når man overser alarmklokkerne der blinker.

 

Min er samojed og hvis din bare har en snert af samojeden sind, så hjælper ignorering ikke en dyt på sigt. Spidshunde er en selvstændig hund og stemmer du ikke i koret er den da bare ligeglad, for den klarer spilopperne fint selv. Så der skal klare regler til for at holde tingene på et tåleligt niveau.

 

Hvor meget tid bruger du på gå-ture og anden aktivering (og hvad består den i?)

 

Det er først nu hvor min har rundet de 2 år at jeg kan stoppe op og snakke med nogen, tidligere fór hormonerne helt rundt i kasketten på ham, så sikke en hyle koncert han ku diske op med.

 

Mht adfærden overfor dine gæster, så sæt ind med det samme. Fjern ham fra det han vil - hoppe og springe op af dine gæster. Eller brug afledning, fx kast en håndfuld godbidder på gulvet når gæsterne træder ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

6 måneder er jo tit en "besværlig alder"... Så hvis du oplever at han er mere besværlig nu, end han har været tidligere - så er det helt normalt! Men hvis han "altid har været sådan", så skulle du måske ha' noget hjælp.

 

Går du til træning med ham? For det er jo ikke altid sådan lige til at læse sig til det hele - der skal måske lidt "erfarne øjne" til?

 

Indtil du finder ud af hvordan du kommer videre - bli' ikke sur på din hvalp!!! Han er åbenbart meget glad for andre mennesker og hunde, og det er jo egentlig en god ting. Tænk hvis det var omvendt - så havde du først et seriøst problem! Han er bare en lille glad s**d, som bare lige skal lære hvordan man gebærder sig, og det skal nok komme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cæsar2011

tak for de gode råd! :) havde brug for at høre, at han bare opfører sig som en almindelig ustyrlig hvalp ;) vi begyndte til hvalpetræning, men træneren var en dum **** så vi starter på et andet hold nu først i september :)

 

synes det er sjovt, at mange er enige om, at han ikke skal ignoreres når der kommer gæster og han hopper, for det siger de altid i de der hunde-programmer, og så tænkte jeg, at det var det, der skulle til.. men de ser måske ud som om, at træning forgår lidt anderledes, når man har med en samojed at gøre?? Han er jo kun halv samojed, men han har klart en samojed's sind :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
tak for de gode råd! :) havde brug for at høre, at han bare opfører sig som en almindelig ustyrlig hvalp ;) vi begyndte til hvalpetræning, men træneren var en dum **** så vi starter på et andet hold nu først i september :)

 

synes det er sjovt, at mange er enige om, at han ikke skal ignoreres når der kommer gæster og han hopper, for det siger de altid i de der hunde-programmer, og så tænkte jeg, at det var det, der skulle til.. men de ser måske ud som om, at træning forgår lidt anderledes, når man har med en samojed at gøre?? Han er jo kun halv samojed, men han har klart en samojed's sind :)

 

Det er klart en smule anerledes. Spidshunde har en særlig evne til at kunne gå i selvsving, og skal lige ha installeret en stop-knap som man kan trykke på. Det samme gælder for gøen - ignorering hjælper ikke på en spidshund, de kører som oftest bare sig selv op og har en fantastisk fest helt for dem selv, for de er så selvstændige at de da er ligeglade med om du stemmer i koret.

 

Du får ikke en samojed til at arbejde for dig uden den kan se et formål med det. Så hvem der bliver trænet mest er nok et godt spørgsmål :rolleyes:

Men det er det der er så charmerende ved vores kære isbjørne :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

synes det er sjovt, at mange er enige om, at han ikke skal ignoreres når der kommer gæster og han hopper, for det siger de altid i de der hunde-programmer, og så tænkte jeg, at det var det, der skulle til..

 

Når ignorering ikke virker, er det som regel fordi folk ikke er tålmodige nok. Man kan godt komme til at stå med armene over kors og ansigtet ind i en væg i en halv time de første par gange inden hunden fatter det. Men det bliver nemmere derefter :lol:

 

I øvrigt, lyder som en normal hvalp, bare klø på med træningen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en grund til at jeg aldrig skal have en spidshund eller en meget selvstændig race, jeg ville ende med at blive spist af den.:slem: jeg er slet ikke konsekvent nok til at opdrage sådan en type hund.

 

Jeg ved ikke om du kan bruge mine råd til ret meget, men måske du kunne finde et ord du siger konsekvent hver gang hunden hopper op, feks NED eller SLUT. og så trække ham væk derfra, sådan at gæsterne kan komme ind ad døren uden at blive væltet.

 

Min egen cocker er meget følsom og skæld ud virker ikke, så bliver det bare endnu værre, for så hopper han endnu mere op, for at komme op til ens ansigt og slikke en, for at sige undskyld. Så jeg gør bare det at jeg tager ham væk, eller lukker døren ud til gangen, sådan at gæsterne kan komme ind. Når de så er kommet ind og jeg har parkeret dem i sofaen, lukker jeg Teitur ind og så må han hilse, og så kan det godt være han hopper op, for han må gerne sidde i sofaen, men det er min erfaring at gæsterne hellere ville have ham hopper op i sofaen til dem og hilser der uden at overfalde dem, end at de gider han står ude i gangen og hopper op så de hverken kan få sko eller tøjet af.

 

Det med at hoppe op ad fremmed, gjorde Teitur også rigtig meget som hvalp og unghund. Men det stoppede faktisk helt af sig selv da han blev ældre. I dag ænser han ikke andre mennesker når vi går tur. Kun hvis de henvender sig til ham, så ville han gerne hilse, men ikke noget vildt og han mister hurtig interessen.

 

At han virker voldsom, tror du ikke bare det har noget med alderen at gøre. Han er jo en meget stor pelset hvalp som er fuld af bøllestreger og godt humør. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cæsar2011

hverfald dejligt at alle er enige om, at han bare er ganske normal :)

 

Maian889: Hvordan var det lige, man fik installeret den stop knap? ;)

Ja, han gør i perioder meget, det må nok igen være samojeden i ham, da jeg hverfald ikke har hørt, at Golden gør meget .. hmmm.. hvad har i gjort for at få ham til at slakke lidt ned på gø-konserter??? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
hverfald dejligt at alle er enige om, at han bare er ganske normal :)

 

Maian889: Hvordan var det lige, man fik installeret den stop knap? ;)

Ja, han gør i perioder meget, det må nok igen være samojeden i ham, da jeg hverfald ikke har hørt, at Golden gør meget .. hmmm.. hvad har i gjort for at få ham til at slakke lidt ned på gø-konserter??? :)

 

Vi har ige fra han var lille stoppet ham når han har gøet - nu er min meget lidt gøende i forhold til mange andre samojeder. Men ikke noget råben og skrigen "hold op din møgkøter, hold nu kæft" - det virker ikke.

 

Ud og tag over for det der er så spændende og så vis at du har styr på det og han kan godt gå ind... :rolleyes:

 

Men når vi så fx skal ud og trække, så giver han den fuld hals inden vi kører afsted, og det får han lov til, for det er ren iver og glæde. Det vil jeg ikke stoppe ham i.. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Cæsar2011

synes nu også hans gøen er mest af glæde, så som når han kan høre "bedstemor" gå op ad trappen, han kan høre(eller lugte) hende meget før hun kommer ind til os, og da begynder konserten, men hvordan kan man få sig til at stoppe ham, når han er så glad? :) (ved iøvrigt ikke hvorfor han er så glad for hende) :P

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for de gode råd! :) havde brug for at høre, at han bare opfører sig som en almindelig ustyrlig hvalp ;) vi begyndte til hvalpetræning, men træneren var en dum **** så vi starter på et andet hold nu først i september :)

 

synes det er sjovt, at mange er enige om, at han ikke skal ignoreres når der kommer gæster og han hopper, for det siger de altid i de der hunde-programmer, og så tænkte jeg, at det var det, der skulle til.. men de ser måske ud som om, at træning forgår lidt anderledes, når man har med en samojed at gøre?? Han er jo kun halv samojed, men han har klart en samojed's sind :)

Det er dejligt at mange er begyndt at ignorere uønsket adfærd, i stedet for at straffe hunden, men man bliver nødt til at "fortælle" hunden hvad den så skal gøre. Hvis man bestemmer sig for den korrekte adfærd og belønner små tilnærmelser til det, så er hunden fri for at famle i blinde. Vi stiller nogle gange meget høje krav til hundens evner som tankelæser:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

synes nu også hans gøen er mest af glæde, så som når han kan høre "bedstemor" gå op ad trappen, han kan høre(eller lugte) hende meget før hun kommer ind til os, og da begynder konserten, men hvordan kan man få sig til at stoppe ham, når han er så glad? :) (ved iøvrigt ikke hvorfor han er så glad for hende) :P

 

Fjern ham fra døren hvis det er der han står og galper.. Få ham til at tænke på noget andet. Skær et par skiver ost og del i små dele og smid i en tom æggebakke, så har han ikke tid til at vente på hende :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...