Hop til indhold

Rester fra middagsbordet

Gæst Tinka
 Share

Recommended Posts

Måske er jeg bare meget pylret, men mine hunde får sjældent rester fra middagsbordet da jeg er bange for at de bliver syge :oops:

Hundene får kun rester af kød (hvis det ikke er krydret med al mulig) og så får de indimellem gulerødder, æbler og ris.

Hvad får jeres hunde af rester fra middagsbordet?

(ikke at det nødvendigvis behøver komme fra middagsbordet, men jeg mener sådan af "menneske mad")

Har flere gange hørt om hunde der får fx is, men jeg kan slet ikke se hvordan de har godt af det? :confused: Og pasta og salater osv, men hvor meget må man i virkeligheden give de små firbenede? Hvad skal man være forsigtig med?

Sorry hvis jeg fremstår som pyllermor, det er jo ikke fordi jeg ikke vil forkæle mine hunde :lol:

Håber på gode svar og ideer :D

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 60
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

min får alt, undtagen løg og chokolade :blink: dog får vi oftest ikke særligt hundevenlig mad, f.eks. spiser vi tit ret krydret og også tit vegetarisk. men han får altid lov til at slikke en tallerken eller et fad efter maden, han er dog sjældent særligt interesseret, når det kommer til stykket - kun (meget!) interesseret, så længe det står på bordet, og vi spiser af det :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine har vel altid fået lov at smage alt det de vil, der ikke er giftigt for dem... Jeg har sådan en helt personlig teori om at hvis de får lov til at prøve lidt af hvert, så "hærder" det deres maver. Hvilket selvfølgelig er helt og aldeles uvidenskabeligt, kun min helt egen teori! Men jeg har aldrig haft en hund med sart mave.

Kød, selvfølgelig. Pasta, ris, fisk, brød. Rejer - og rejeskal, især når jeg har grillet hvidløgsmarinerede kæmperejer, det elsker Iso! Og sovs selvfølgelig... :mums: Frugt og grønt, Frostie elskede tomater, begge hunde gik selv på hindbærrov i haven. Pandekager er også en hit, men det skal være med syltetøj!!! :fyfy::lol:

Kød, fisk, sovs, pasta og ris har jeg tit givet blandet op i deres tørfoder - HVIS der er rester fra middagsbordet! :pift: :oops: Ellers får de lov at prøve div. ting som små smagsprøver/snacks, hvis de har lyst. Og ja - mine hunde har alle været meget forkælede, hvad mad angår... :lun:

Redigeret af korvis
kan ikke stave til mine hundes navn, og glemmer at den ene er datid...
Link til indlæg
Del på andre sites

Duffy får næsten altid lidt af vores aftensmad blandet i sit tørfoder, ikke særlig meget, men bare lige lidt til at give smag :-) Favoritten er klart oksesteg og en smule sauce... Når jeg bruner oksekød, kylling osv, tager jeg altid lidt fra til hende, grøntsager kan hun ikke lide... Nåhr ja og chips, kage og lign får hun også lov til at smage lidt af, men aldrig chokolade som jo kan forgiftet hende... Is er hendes absolut yndlingssnack...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville være bange for at hundene fik fiskeben galt i halsen :genert:

Da min lillebror er vegetar får vi meget ofte vegetar mad, men kan de også spise alt det? Det er jo ofte bønner, svampe og sådan ?

Jamen jeg renser da fisken for mine hunde, før de får den... :oops::lol:

De fleste "almindelige" grøntsager kan hunde vist tåle, ved dog ikke lige med bønner og svampe..? Ved at der er noget om at spinat ikke er så godt, og kål... Men mon ikke nogen har et link til en side med hvilke ting der kan være giftige for hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Vores faar rester fra middagsbordet fordi de eeelsker variation og ligner de har vundet et halvt himmerige naar de ser noget nyt og velduftende i madskaalen.

MEN de faar kun det jeg af erfaring og viden, ved de kan taale nogenlunde. Nogle af dem har lidt sarte maver. Tio f.eks. Og der skal ikke meget til for den staar paa diarre hele naste dag og nat.

Derfor ingen krydrede ting med undtagelse en lille smule salt og urter. Ikke for meget lever eller indmad. Ingen log, bonner eller floedeagtigeprodukter iovrigt. Derfor lagger jeg gerne rester af middagsmaden tilside til dem forud (f.eks kod og fond), saa de ikke behandles paa samme maade som vi mennesker vaelger at spise dem.

Igaar fik de en smule andefond og lever og hjerter fra vores andesteg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine får også lov til at smage næsten alt, så længe det ikke er direkte giftigt for dem.

Herhjemme er det f.eks. vane at hundene får min pizzakant når vi spiser pizza... For den gider jeg ikke rigtigt spise :genert: men det nyder hundene så godt af ;-)

Er vi hjemme ved enten mine forældre eller svigerforældre, ja så bliver hundene også drønforkælet... Min svigerfar sidder sågar og skærer stykke af hans kød på tallerkenen og gemmer det til hundene :lol:

Og de elsker når vi pisker flødeskum ;-)

Og Ling han forlanger også is eller syltetøj hvis han bliver tilbudt noget pandekage, samt smør på brødet ;-) Gizmo er altædende, og når ikke altid at smage på hvad han får :lol:;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine får også lov til at smage næsten alt, så længe det ikke er direkte giftigt for dem.

Herhjemme er det f.eks. vane at hundene får min pizzakant når vi spiser pizza... For den gider jeg ikke rigtigt spise :genert: men det nyder hundene så godt af ;-)

Er vi hjemme ved enten mine forældre eller svigerforældre, ja så bliver hundene også drønforkælet... Min svigerfar sidder sågar og skærer stykke af hans kød på tallerkenen og gemmer det til hundene :lol:

Og de elsker når vi pisker flødeskum ;-)

Og Ling han forlanger også is eller syltetøj hvis han bliver tilbudt noget pandekage, samt smør på brødet ;-) Gizmo er altædende, og når ikke altid at smage på hvad han får :lol:;-)

Hi hi, det lyder lige som herhjemme! :lol: Havde glemt det med flødeskum... :mrgreen: For ikke at tale om chips og ostepops, det er store hits! Og pizzakanter, dem får hundene altid. Slik er også mums, lige nu sidder Iso og jeg og "deler" en pose Ahlgrens Bilar - nammenam siger Iso! "Deler" betyder så at når jeg får 10 får hun 1... :pift: :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gracie får også lov at smage alt muligt, og jeg blander gerne resteer fra middagsbordet i hendes tørfoder.

I går fik hun fiskefilet og persillesovs, og i dag et par mildt krydrede græske frikadeller.

Hun var faktisk lidt kræsen og ikke særlig madglad, da jeg fik hende, men det har virkelig ændret sig. Jeg er ikke vant til at have en hund der æder gulerødder og æbler. Hun spiste endda en mintpastel i går, da jeg tabte den på gulvet.

Samme mintpastil havde jeg tilbudt min mors evigt sultne retriever den anden dag, og den ville han ikke have.

Jeg giver hende madrester fordi jeg er vokset op med at vores hunde har fået det, og jeg synes det er synd at smide mad ud, hvis hunden kan blive lykkeligere af at få lidt af det.

Som flere andre har jeg også den ide at det hærder maven, hvis hunden får lidt variation i kosten, og Gracies har som regel ingen problemer med fordejelsen (Hun kan ikke forstå hun brækker sig af kattelort)

PS: IS kan hun også vildt godt lide, men jeg er for nærrig til at ville dele så lækre søde sager med hende. Til gengæld får hun yoghurt og ylette, hvis det har stået åbent i køleskabet for længe til at jeg gider spise det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hi hi, det lyder lige som herhjemme! :lol: Havde glemt det med flødeskum... :mrgreen: For ikke at tale om chips og ostepops, det er store hits! Og pizzakanter, dem får hundene altid. Slik er også mums, lige nu sidder Iso og jeg og "deler" en pose Ahlgrens Bilar - nammenam siger Iso! "Deler" betyder så at når jeg får 10 får hun 1... :pift: :engel:

Se der er jeg altså for nærig.:genert:

Har lige ædt en pose chips. Katten fik 2, fordi han tigger værre end nogn hund - Gracie fik ikke nogen.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Indtil mistanke om allergi fik Smilla også smagsprøver på alt muligt - og altid noget i tørfoderet så det gav lidt anderledes smagsoplevelse end bare altid det samme tørre foder. Jeg synes det var hendes gode ret. :mrgreen:

Vi har så holdt rimelig stram diæt siden mistanke om foderallergi. I lørdags syndede vi dog.:oops: Var til middag hos mine forældre og vi fik flæskesteg, brun sovs og kartofler. Havde glemt Smillas tørfoder og hun var jo ved at gå til at lækkersult og duft af steg og alt det der... Så hun fik sovs, kartofler og kød. Jeg kunne ikke nænne andet. (Og der kom heldigvis ikke nogle ubehaglige reaktioner ud af det. Pyh).

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan man bare se, måske er jeg bare totalt ond hundeejer der ikke giver mine hunde rester :lol:

Jeg tror egentlig mest det er fordi jeg har to labrador der bare æder ! Santa tygger ikke engang på et stykke kød, og så kan jeg ikke se den store ide i "smagsoplevelsen". Kødstykker får de som regel spredt på græsplænen til søg, eller som godbidder til træning.

Kan være vi skal begynde at give hundene lidt rester?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan man bare se, måske er jeg bare totalt ond hundeejer der ikke giver mine hunde rester :lol:

Jeg tror egentlig mest det er fordi jeg har to labrador der bare æder ! Santa tygger ikke engang på et stykke kød, og så kan jeg ikke se den store ide i "smagsoplevelsen". Kødstykker får de som regel spredt på græsplænen til søg, eller som godbidder til træning.

Kan være vi skal begynde at give hundene lidt rester?

Ja, det kan jo godt føles lidt fjollet når de ikke en gang smager på det!! :mrgreen: Men jeg har gode erfaringer med at blande det i tørfoderet, det gi'r jo nok lidt ekstra smag! Og kødstykker som godbidder til træning er jo super, det gør jeg også. HVIS der altså er nogle rester... :pift:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine har vel altid fået lov at smage alt det de vil, der ikke er giftigt for dem... Jeg har sådan en helt personlig teori om at hvis de får lov til at prøve lidt af hvert, så "hærder" det deres maver. Hvilket selvfølgelig er helt og aldeles uvidenskabeligt, kun min helt egen teori! Men jeg har aldrig haft en hund med sart mave.

Jeg er meget enig i ovenstående, og sådan har det også altid været her, de får lov at smage på alt muligt og jeg har endnu ikke haft en hund med sart mave, eller tendens til maveproblemer, af nogen art :-D

Jeg går efter devisen, at med måde, er alting godt :cool: Og jo flere ting de bliver vænnet til, jo mere kan de tåle, og på den måde behøver jeg aldrig at bekymre mig om at de risikere at blive dårlige, fordi andre, uden omtanke, kommer til at give dem et eller andet underligt ;-)

Middagsmad, er der dog som regel ikke noget tilbage af til hundene, undtagen når vi får købe-pizza, så er det fast kotyme at hundene skal have et stykke pizza hver, når vi er færdige :engel:

Men de får så lov at smage på alt muligt andet på andre tidspunkter, når jeg laver mad fx., kan der snildt falde noget gulerod eller pølseender eller en skive bacon eller noget af, og jeg bruger som regel også altid alt muligt forskelliget såsom ost, pølse, frikadelle, kylling osv. som træningsgodbidder ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig i ovenstående, og sådan har det også altid været her, de får lov at smage på alt muligt og jeg har endnu ikke haft en hund med sart mave, eller tendens til maveproblemer, af nogen art :-D

Jeg går efter devisen, at med måde, er alting godt :cool: Og jo flere ting de bliver vænnet til, jo mere kan de tåle, og på den måde behøver jeg aldrig at bekymre mig om at de risikere at blive dårlige, fordi andre, uden omtanke, kommer til at give dem et eller andet underligt ;-)

Middagsmad, er der dog som regel ikke noget tilbage af til hundene, undtagen når vi får købe-pizza, så er det fast kotyme at hundene skal have et stykke pizza hver, når vi er færdige :engel:

Men de får så lov at smage på alt muligt andet på andre tidspunkter, når jeg laver mad fx., kan der snildt falde noget gulerod eller pølseender eller en skive bacon eller noget af, og jeg bruger som regel også altid alt muligt forskelliget såsom ost, pølse, frikadelle, kylling osv. som træningsgodbidder ;-)

Nu kan der jo være mange grunde til man ikke giver sin hund rester.;-)

Speedy og Mega fik rester, dog kastede Mega op hvis hun fik pasta.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan der jo være mange grunde til man ikke giver sin hund rester.;-)

Speedy og Mega fik rester, dog kastede Mega op hvis hun fik pasta.

Øhh :confused:

Jeg syntes ikke at jeg ser mig selv sige noget om at man SKAL give rester, jeg fortæller bare hvad jeg selv gør, og mine tanker om emnet, men andre skal da gøre fuldstændigt som de selv føler for.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af mine hunde har f.ø. spist kartofler. Frostie kastede dem endda op...

Min søsters gamle hund fik en dag resterne af en bouillabaisse i sin mad. Den havde ikke fået for lidt, så der var al mulig slags fisk og skaldyr i - bl.a. blæksprutte. Vi kunne ikke forstå hvorfor hunden gik sådan rundt da han spiste sin mad, men da han var færdig kunne vi se at han havde været ude i gangen og lægge alle stykker blæksprutte, dem ville han sgutte ha'! Der lå de så, pænt på en række, alle stykker blæksprutte...! :klap: Frostie har en gang lavet det samme nummer med ærter, dog ikke lige så gennemført. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites