Hop til indhold

To hunde, hvad giver det af problemer mht. køn?


Nollike
 Share

Recommended Posts

Gæst Chocolate Labrador
Du skulle vel ikke bo i Nordsjælland? For så er der måske basis for en legedag? :-D

 

Men bare følg med og skriv hvis du kommer i tanke om noget jeg ikke har fået spurgt om!! :5up:

 

ØV, bor i nordJYLLAND :cry: Ville ellers super gerne!! men går med helt de samme tanker som dig. Så din tråd er bare så skøn!!!!:klap::klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 105
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Sorry. Nej bare dem der nu engang HAR hanner der ikke kan med andre, de går jo i snor. Kan jo også være de sagtens kan med hanner under andre forhold, altså fri eller hjemme eller andet, jeg vil bare ikke stå med Motor og en knald-i-låget hundehvalp og teste det midt på gaden :blink:

 

Ha ha, nej det kan jeg godt forstå :lol:

 

 

Altså jo.. jeg har valgt bare at sige, sådan er Motor. Han mener det jo sikkert godt :mrgreen:

 

Det tror jeg også at han gør :hjerte:

 

Arhh det skal du nu ikke være sikker på. Det behøves ikke foregå med fråden hængene ud mellem de blottede tænder - Motor kan finde på at gå roligt imellem og dæmpe med lange mundvige o.l. Det er jo RIGTIG fint.

 

Nårh ja, den mulighed er der selvfølgelig også :oops: Noomi vil nok nærmere gø, hoppe rundt og forsøge at få den anden til at løbe efter sig :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved to hunde af samme køn må der nødvendigvis opstå noget der kan ligne et hierarki (forventet fortrinsret) da der er en naturlig konkurrence mellem kønsfæller (hedder det det?)

 

 

Jeg har hørt det før, men det er altså ikke min oplevelse. Ved mine hunde er der ikke noget der ligner hieraki. Virkelig intet! Jeg spurgte Kerstin Malm om det på kursus for et par uger siden og hun var meget tvivlende ift. om der altid vil opstå hieraki imellem to kønsfæller (bruger lige samme ord - aner ikke om det hedder det i virkeligheden...).

 

Jeg ved ikke hvad der er rigtigt og forkert, men kan bare sige at min oplevelse ikke stemmer overens med det du siger - og desuden det jeg har hørt fra mange andre. Man kan så diskutere om en kontrollerende og konsekvent fører kan ophæve behovet for hieraki.. eller måske snarer gøre det mindre synligt.. jeg ved det ikke, men jeg har tænkt over det mange gange.

 

 

Jamen det var måske også en lidt for kategorisk udtalelse. I virkeligheden skal vi nok have en definition på "noget der kan ligne et hierarki/fortrinsret" hvis vi skal diskutere det?

 

Kerstin er rigtigt dygtig og meget sympatisk, off topic hvad var kurset?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador
Vi har altid haft to tæver sammen og det har ikke givet de store problemer. Vi har mod på det igen en gang.

De har kun været småting og her har jeg så skåret igennem og vist dem til rette.

 

Hej, har du lyst til at uddybe, hvilke "småting" der har været, og hvad du har gjort for at løse situationen? Er lidt småopfattende uden praktiske eksempler,idag :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador
Ja gerne, vender tilbage senere, skal nemlig i gang med maden.

 

ups - og jeg er igang med at forberede undervisning til i morgen tidligt, så det kunne være jeg skulle blive færdig og komme hjemad - og glæde mig til at hunde-forum-hygge i aften :-)

 

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan selvfølgelig godt være. :hmm:Men det er din afdeling at vurdere, ikke min ved du nok :cool:

Hvis jeg mente at hun var en kylling, ville jeg da ikke anbefale dig at få hende testet. Jeg har jo sagt det før, men det er der jo ikke sket noget ved, hvorfor en test måske kunne være løsningen. :blink:

 

:shock: Så må vi jo håbe at jeg er hjemme hvis det sker... :shock: Gys og gru :scared:

Det var fremmede hunde jeg mente.

 

Du er selv ude om det når du skriver sådan noget, du ved at det betyder at du kommer til at gå RIGTIG mange ture sammen med os... :drille:

Selvom det ikke er så udtalt mere, så skal det ihvertfald være uden Thailo, for ellers lærer din nye hanhund jo lige nøjagtig hvordan man gør.

 

Men ihh, jeg håber godt nok ikke at det går sådan :cry: Noomi er jo steriliseret, har det ikke en betydning? :genert:

Det var Ascha også, så det tror jeg ikke.

 

 

Nix, den går ikke!! Du skal komme med et klart svar, du er adfærdsbehandleren, du skal komme med facit :cool: :kys:
Det tror jeg ikke du får Ninjamor til at svare på, hvis jeg kender hende ret,......men jeg er ikke spor ked af at gøre det. Jeg tror du skal købe din hanhund og så må vi sgu se hvis der kommer småproblemer. Personligt tror jeg ikke at du vil komme til at opleve at stå med en egetkønsaggressiv amerikanercollie, men vi kan da godt vædde. Jeg betaler konsultationen hos Ninjamor hvis jeg tager fejl og du får seriøse problemer. Så må vi lige finde ud af hvad du skylder mig, hvis jeg stadig har ret når hunden fylder 3 år.

 

 

Hej Siri og alle jer andre. Nu går jeg lidt i samme tanker som Nomi og kunne kender ingen i "det virkelige liv", der har mere end én hund. Og heller ingen, der er så erfarne, som jeg har indtryk mange af jer er :5up:

Det er også en tæve du har ikke?. Og hvilket køn tænker du på at få?.

 

Derfor vil jeg gerne høre, hvad gør du/I for at undgå dominans/rangorden uro? Kan og skal man gribe ind? Og kan i komme med nogle praktiske eksempler?

 

Jeg synes det er ekstremt vigtigt at man lader den voksne hund opdrage på hvalpen (forudsat at den ikke er unaturlig grænsesættende) selvom det kan lyde voldsomt.

 

Jeg synes også det er vigtigt ikke at forhindre situationer i at opstå hvor en irettesættelse kan komme på tale. Normalt undres folk over hvor langt en hvalp kan gå uden at den voksne siger noget til den, nogle ejere irriteres oven i købet over det og forsøger at stoppe hvalpen, men er man vidne til sådan et forhold er det meget vigtigt, ikke at blande sig (hvis ikke den voksne hund er syg eller gammel). De skal nok selv finde ud af det.

 

Mange har det også med at fodre hund og hvalp i bure eller lukket væk fra hinanden. Det mener jeg er noget skidt, for så lærer hundene jo for det første ikke hvordan man håndterer at der er ressourcer i spil, og den voksne får ikke mulighed for at fortælle at der altså er visse spilleregler i hundeverdenen. De bliver så at sige ikke trænede i at konflikthåndtere på en naturlig måde, i en periode hvor der er så tydelig forskel på deres "myndighed" at ingen kommer til skade hvis de ikke helt kan finde ud af det.

 

En voksen hund, der har en sund måde at opdrage på, kan finde på at tage en pind som den lille ikke må få, men hvor det bare er et blik der signalerer at det er et no-go. Så man skal altså ikke panikke hvis man ikke fornemmer at ens hund virker opdragende.

 

Nogle mener at man bør forfordele den voksne hund for at understrege dens position,... jeg tror i bedste fald at det er lige meget. Tror ikke vi mennesker kan diktere en "rangorden" blandt vores hunde, men selvfølgelig kan vi forsøge gøre noget, så tilliden mellem hundene øges hvis der opstår problemer.

 

Var det noget i den retning du efterlyste?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg mente at hun var en kylling, ville jeg da ikke anbefale dig at få hende testet. Jeg har jo sagt det før, men det er der jo ikke sket noget ved, hvorfor en test måske kunne være løsningen. :blink:

 

Næh, det har du selvfølgelig ret i :hmm: Egentlig kunne det være sjovt med en test :-D

 

 

Det var fremmede hunde jeg mente.

 

 

Pyh, så er jeg sgu mere rolig d015.gif Jeg troede lige at du mente at hun ville blive gal på collien :genert:

 

Selvom det ikke er så udtalt mere, så skal det ihvertfald være uden Thailo, for ellers lærer din nye hanhund jo lige nøjagtig hvordan man gør.

 

Nej det skal da ej :evil: Thailo lærer ham nogle andre ting :lun: Thailo skal med!! :hjerte:

 

Det var Ascha også, så det tror jeg ikke.

 

Hmm. Pokkers! :genert:

 

Det tror jeg ikke du får Ninjamor til at svare på, hvis jeg kender hende ret,......men jeg er ikke spor ked af at gøre det. Jeg tror du skal købe din hanhund og så må vi sgu se hvis der kommer småproblemer. Personligt tror jeg ikke at du vil komme til at opleve at stå med en egetkønsaggressiv amerikanercollie, men vi kan da godt vædde. Jeg betaler konsultationen hos Ninjamor hvis jeg tager fejl og du får seriøse problemer. Så må vi lige finde ud af hvad du skylder mig, hvis jeg stadig har ret når hunden fylder 3 år.

 

Det tror jeg heller ikke at jeg gør :mrgreen: Men det er ok, vi har en aftale :5up: :klap: Jeg har ellers adviseret Ninjamor om at hun må et smut til Nordsjælland hvis det går op i hat og briller, men det gør ikke spor hvis det er for din regning :slem: Til gengæld giver jeg gerne næsten hvad som helst for at stå med en 3-årig hanhund som ikke har problemer med andre hanner, så det er totalt win-win :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

I han/tæve-kombination hvordan opfører hanhunden sig så over for fremmede hanhunde på gåture hvis tæven er med?

 

 

Jeg ved det ikke men...... tror du ikke du kan præge din han-hund meget, hvis du bare laver til et forebud at puste sig op?

 

Men altså, jeg ved det jo ikke, jeg har en han-hudn som mener han er guds gave til denne jord, og inden anden han-hund skal sige andet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Det er også en tæve du har ikke?. Og hvilket køn tænker du på at få?.?.

 

Ja, det er en tæve på godt 2 år. Vi skal dog ikke have ny hund, før vi ved mere sikkert, om hun er "velbehandlet" for hendes dårlige albue. Jeg vil være sikker på, at hun kan "holde" til en hvalp i huset. Hun er virkelig min et og alt den hund - du ved udover mand osv :oops::oops: MEN ideelt set - og hvis jeg skulle vælge med hjertet - ville jeg have en tævehvalp. En labrador - som den jeg har bare med bedre ben ;-) og så af brugslinjer. :hjerte::hjerte: selvom der nu er masser af go og initiativ i den model jeg har, så drømmer jeg om en, som jeg på sigt kan træne koncenteret til jagt (og træne mere med).

 

Jeg synes det er ekstremt vigtigt at man lader den voksne hund opdrage på hvalpen (forudsat at den ikke er unaturlig grænsesættende) selvom det kan lyde voldsomt.

 

Jeg synes også det er vigtigt ikke at forhindre situationer i at opstå hvor en irettesættelse kan komme på tale. Normalt undres folk over hvor langt en hvalp kan gå uden at den voksne siger noget til den, nogle ejere irriteres oven i købet over det og forsøger at stoppe hvalpen, men er man vidne til sådan et forhold er det meget vigtigt, ikke at blande sig (hvis ikke den voksne hund er syg eller gammel). De skal nok selv finde ud af det.

 

Mange har det også med at fodre hund og hvalp i bure eller lukket væk fra hinanden. Det mener jeg er noget skidt, for så lærer hundene jo for det første ikke hvordan man håndterer at der er ressourcer i spil, og den voksne får ikke mulighed for at fortælle at der altså er visse spilleregler i hundeverdenen. De bliver så at sige ikke trænede i at konflikthåndtere på en naturlig måde, i en periode hvor der er så tydelig forskel på deres "myndighed" at ingen kommer til skade hvis de ikke helt kan finde ud af det.

 

En voksen hund, der har en sund måde at opdrage på, kan finde på at tage en pind som den lille ikke må få, men hvor det bare er et blik der signalerer at det er et no-go. Så man skal altså ikke panikke hvis man ikke fornemmer at ens hund virker opdragende.

 

Nogle mener at man bør forfordele den voksne hund for at understrege dens position,... jeg tror i bedste fald at det er lige meget. Tror ikke vi mennesker kan diktere en "rangorden" blandt vores hunde, men selvfølgelig kan vi forsøge gøre noget, så tilliden mellem hundene øges hvis der opstår problemer.

 

Var det noget i den retning du efterlyste?.

 

JA, helt præcist sådan noget :5up::5up: mange tak for dit indlæg :-D Det sætter jeg stor pris på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det var måske også en lidt for kategorisk udtalelse. I virkeligheden skal vi nok have en definition på "noget der kan ligne et hierarki/fortrinsret" hvis vi skal diskutere det?

 

Kerstin er rigtigt dygtig og meget sympatisk, off topic hvad var kurset?

 

Ja, men altså vi skal helt klart have den diskussion en gang - det er vildt spændende og interessant!

 

Kurset var om agression hos hunde og var meget spændende! Hun er klart blevet meget inspireret af freddy worm, men der kom mange gode og nye ting frem. Hun er så dygtig og inspirere de. Og dejligt videnskabelig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved det ikke men...... tror du ikke du kan præge din han-hund meget, hvis du bare laver til et forebud at puste sig op?

 

Men altså, jeg ved det jo ikke, jeg har en han-hudn som mener han er guds gave til denne jord, og inden anden han-hund skal sige andet :mrgreen:

 

Sådan en har jeg også, men nu hvor vi har fået en lille dame i huset mærker vi ikke noget til at han føler, at han skal passe på hende eller at han er blevet mere udfarende mod andre hanner. Det er den samme smøre: Ingen problemer så længe den anden han ikke blæser sig op. Om det ændre sig, når bette-pigen går i løb og bliver en rigtig dame er jo ikke til at vide...endnu...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved det ikke men...... tror du ikke du kan præge din han-hund meget, hvis du bare laver til et forebud at puste sig op?

 

Men altså, jeg ved det jo ikke, jeg har en han-hudn som mener han er guds gave til denne jord, og inden anden han-hund skal sige andet :mrgreen:

 

Jeg vil egentlig helst bare have en hund som ikke mener at det er nødvendigt at puste sig op :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil egentlig helst bare have en hund som ikke mener at det er nødvendigt at puste sig op :genert:

 

Og så tror jeg ikke du kunne vælge bedre race:5up:

 

Selv var jeg meget tæt på at få en collie engang, netop af amerikanske linjer, da det var det jeg også gik efter. Er det hos Kennel Lassie du er skrevet op?

 

Mit indtryk er også at hos collierne er det virkelig sjældent der er ballade mellem nogen af hundene, hverken hanner eller tæver. Måske en lille knurren hvis nogen er mega provokerende.

 

Så hvis du helst vil have en han, så tag en han. Sikker på en tæve ville fungere fint også:-D

 

 

Og til start spørgsmålet. Har kun selv haft tæver sammen og ret problem frit. Mysla er lidt mere udfarende end blide gamle hunden Sheila, så har måtte sætte nogle begrænsninger for hende, såsom at man ikke stjæler sheilas mad, eller knurrer hende væk fra sine ben, men derfor har sheila stadig gude status og mysla kan ikke undvære hende.

 

De har kun haft få skænderier og hvergang fordi jeg blandede mig og blev til noget der skulle forsvares i mysla s overbeskyttende øjne. Fred lynhurtgt genoprettet.

Så er det nogengange at jeg tænker at det sikkert havde været lettere for Sheila hvis mysla var en hanhund, men egentlig tror jeg det ikke for de ting hun bliver trynet af er fordi mysla har regnet hendes egen fordel ud og udnytter det. Og det har jeg netop lige set en af vores bedste hundevenner, hanhund, gøre ved mysla. Med slåskamp til følge! Så tæver og hanner kan godt slås, i hvertfald om en ressource og når ingen af dem vil give sig;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så tror jeg ikke du kunne vælge bedre race:5up:

 

Selv var jeg meget tæt på at få en collie engang, netop af amerikanske linjer, da det var det jeg også gik efter. Er det hos Kennel Lassie du er skrevet op?

 

Mit indtryk er også at hos collierne er det virkelig sjældent der er ballade mellem nogen af hundene, hverken hanner eller tæver. Måske en lille knurren hvis nogen er mega provokerende.

 

Så hvis du helst vil have en han, så tag en han. Sikker på en tæve ville fungere fint også:-D

 

 

Og til start spørgsmålet. Har kun selv haft tæver sammen og ret problem frit. Mysla er lidt mere udfarende end blide gamle hunden Sheila, så har måtte sætte nogle begrænsninger for hende, såsom at man ikke stjæler sheilas mad, eller knurrer hende væk fra sine ben, men derfor har sheila stadig gude status og mysla kan ikke undvære hende.

 

De har kun haft få skænderier og hvergang fordi jeg blandede mig og blev til noget der skulle forsvares i mysla s overbeskyttende øjne. Fred lynhurtgt genoprettet.

Så er det nogengange at jeg tænker at det sikkert havde været lettere for Sheila hvis mysla var en hanhund, men egentlig tror jeg det ikke for de ting hun bliver trynet af er fordi mysla har regnet hendes egen fordel ud og udnytter det. Og det har jeg netop lige set en af vores bedste hundevenner, hanhund, gøre ved mysla. Med slåskamp til følge! Så tæver og hanner kan godt slås, i hvertfald om en ressource og når ingen af dem vil give sig;-)

 

Åhh jeg håber så meget at du har ret :kys: Jeg er faktisk ret sikker på at opdrætter havde sagt hvis der var problemer i den retning, hendes egen har absolut ingen, heller ikke hvis der kommer hanhunde på besøg, så længe de kender deres "besøgstid" og opfører sig ordentligt og ikke puster sig op, hvilket vel sådan set må siges at være fair nok :-D

 

Vi snupper en hanhund :lun: Sonja fik lige sagt de magiske ord og det føles bare ikke rigtigt i maven når jeg tænker "tæve", men til gengæld dejligt når jeg tænker "han" så nu har jeg valgt hund med hjernen en gang, nu må det være med hjertet og så må vi tage den derfra. Denne gang har jeg jo også nogle helt fantastiske muligheder for at få hjælp, så det går nok :5up:

 

Tak fordi du skrev :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke på nogen måde for at lukke tråden eller noget, input er stadig yderst velkomne :5up: jeg vil bare lige sige tak til jer som har svaret indtil videre!!! :kys: Det har hjulpet mig rigtig meget så vi snupper den hanhund og så skal det nok gå altsammen :hjerte: Og får jeg problemer, så ved jeg hvor jeg kan få hjælp :bighug: Tusind tusind tak!!! :kys: (Også fra Jan for han vil helst have en han :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke på nogen måde for at lukke tråden eller noget, input er stadig yderst velkomne :5up: jeg vil bare lige sige tak til jer som har svaret indtil videre!!! :kys: Det har hjulpet mig rigtig meget så vi snupper den hanhund og så skal det nok gå altsammen :hjerte: Og får jeg problemer, så ved jeg hvor jeg kan få hjælp :bighug: Tusind tusind tak!!! :kys: (Også fra Jan for han vil helst have en han :mrgreen:)

 

 

Hvornår skal i så have hunden hva? hva? hva?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hanhunde er osse dejlige :lun: Og trænbare, man kan sagtens træne dem til ikke at rende og puste sig op/ignorere de fleste irriterende hanner, men tror nu heller ikke det bliver et problem for dig, at hvalpen kommer fra en rolig far er jo super godt :-) Jeg spurgte selv ind til Voodoos far som du har gjort.

 

Der er også noget med, at nummer 2 han gerne bliver mere forevigt lalleglad for den har storebror/søster til at regne tingene ud for sig, skal ikke på samme måde lære alt selv men kan bare gøre som den store. Kunne godt se Voodoo som forevigt jubel lykkelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver omkring maj alt efter hvordan naturen arter sig :banan:

 

 

Og har de fået deres egent isolerede hus? Eller bliver det i løbet af foråret?

 

Han har nemlig lovet det og jeg glæder mig til at se "ombygningen " :mrgreen::mrgreen:

 

 

Arh Noomi bliver den bedste legetante tror jeg :lun::lun::lun:

 

 

Skal hvalpen så råfodres?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og har de fået deres egent isolerede hus? Eller bliver det i løbet af foråret?

 

Han har nemlig lovet det og jeg glæder mig til at se "ombygningen " :mrgreen::mrgreen:

 

 

Arh Noomi bliver den bedste legetante tror jeg :lun::lun::lun:

 

 

Skal hvalpen så råfodres?

 

De får hundegård ja :-D Men kun til når vi ikke er hjemme ;-) Først starter vi med at spare sammen til hunden, så laver vi hundegård når de penge er hjemme. Det var hans egen ide at inddrage noget af garagen til den, så den løber han ikke fra, tværtimod bliver den revurderet og opgraderet med jævne mellemrum :mrgreen: Sidste skud på stammen er et webcam så vi kan se hvad de laver mens vi er på arbejde :mrgreen:

 

Jeg kunne ikke drømme om at råfodre en hvalp, det tør jeg simpelthen ikke. Men sidste nye er i øvrigt at Noomi ikke rigtig gad at spise BARF så vi er tilbage på tørfoder og det nyder hun :madtid:

 

Jeg tror at du har ret i at hun bliver en fantastisk storesøster :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Jeg tror baade det kan vaere et race, alder, kon og individuel personligheds sporgsmaal.

 

Vi har to hanner, men den ene er neutraliseret. Alligevel er den neutraliserede han bossen i hierkiet og han er den aeldste,men mindst af str.

 

Tio's opdraetter fraraadede mig absolut fra at have 2 intakte afghanske hanner sammen. Da hannerne ellers kan have en tildens til konstante magtkampe.

 

Alligevel kender jeg til mange afghanske mynder ejere der har to hanner(eller flere!) sammen som fungerer super sammen:vedikke:.

 

Men vi valgte en pige af slagsen: flokken fungerer perfekt i harmoni sammen (dvs. de har det ikke saa sjovt, naar de ikke maa se hende i lobetiden). Men jeg tror det er deres individuelle personligheder der fungerer godt indbrydes: Tio er velfungerende og ret velafbalanceret temperament uden tildens til at ville vaere nr. 1, nemo er en gammel gnavpot som kraever de andre makker ret og iovrigt lader ham vaere i fred!, og Chloe er en forsigtig og underdanig personlighed. :5up:.

 

Samtidig kan to toser osse ryge i totterne paa hinanden - det er set og hort tit.

 

Nu kommer rodstromperne nok efter mig, men jeg synes generelt hanner er nemmere end piger:genert:. Ikke paa grund af hunnernes irriterende lobetid, men jeg synes bare generelt at hun hunde, kan have tildens til at vaere lidt mere kraevende, i forhold til hanner.

Det er bare en personlig uvidenskabelig erfaring jeg har gjort mig, og der findes mange andre holdninger omkring det punkt selvfolgelig:blink:.

 

Men jeg tror dog de individuelle indbyrdes personligheder har mest at sige, hvorledes 'flokken' fungerer. Det er jo bare pokkers svaert at vurderer med hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...