Franziska Skrevet Oktober 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2011 Jeg er bare en lille bitte smule MEGET forvirret-.. Har altid været så meget imod kvaler/kædehalsbånde.. Men nu fik træneren mig overtalt til at prøve et igår,:stupid: efter han havde forklaret meget grundigt hvordan det virker.. Og jeg synes det på en måde var rigtig godt, også der jo stadig en del af mig der skriger NEJ.. Min mening! : God: virker mere behageligt for maya for det hænger jo bare løst om hendes hals og varmer ikke så meget som det andet hun har, hun kan ikke bare lige trække hovedet ud af det, som hun desværre gøre med det andet, da det er svært at lukke stramt nok. Dårligt: Bryder mig ikke om tanken at det kvaler hende, hvis hun skulle trække (meget sjældent det sker) Fik at vide at det skal sættes så hun enten går på venste eller højre side - men når vi går tur så må hun gerne gå på begge sider. Så hvad er jeres holdning? hvad er godt/dårligt ved brug af sådan et halsbånd?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 køb en halvkvæler i stedet, den løser problemet med at hunden trækker sig ud af halsbåndet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Tror ikke lige et halsbånd varmer om halsen, slet ikke på denne årstid - er indædt modstander af kvælerhalsbånd (og halti og andre hjælpemidler i den kategori). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Jeg bruger det selv - enten kvæler eller halvkvæler, og jeg kan virkelig ikke se det negative i det Man kan bruge det på en dårlig måde, men man kan jo også lade være, og det lader til at din træner har en fornuftig holdning til det, og ikke har opfordret dig til at bruge det som straf :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Valhrona Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Hvis vovsen ikke trækker er der vel ingen grund til at bruge kvælerhalsbånd? Vi bruger sele til begge vores hunde, det er efter min mening mere blidt og "anatomisk korrekt". Vores store han trækker dog en del, så vi har en halti til ham også, som dog sidder meget løst i forbindelse med selen, så den først generer ham, hvis han trækker meget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Jeg bruger det en del på de af mine hunde, som går pænt. Jeg bruger retrieverliner uden stop - hvilket er det samme som kvæl. Det er praktisk og nemt at sætte på/tage af. Og så fylder linen ingenting, når hunden går løs. På mine græske plejehunde går jeg med kædekvæl de første dage/uger. Det gør jeg simpelthen fordi jeg kender dem dårligt og ikke ved hvordan deres reaktionsmønster er. Og jeg er rædselsslagen for at de skal trække sig løs bagud. Så snart jeg kender dem skifter jeg til alm. halsbånd eller sele. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Jeg har noomehalsbånd til Motor, det er halvkvæl. Du kan jo se det i morgen, vi er super glade for det. Nomehalsbånd - www.123hjemmeside.dk/hundenshus Har ikke noget imod kvæl/halvkvæl, men bryder mig ikke om en med jernkæde som går og rykker hunden på plads når den trækker.. Fik selv halsbåndet da Motor var ovre det værste hvalpe-rykken rundt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 De er altså lækre, de Nomehalsbånd! Som træningsredskab vil jeg aldrig bruge kvæl. Og vi vil desuden slet ikke se kvælerhalsbånd på træningspladsen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret Oktober 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Tak for jeres svar... Blev ikke mindre forvirret, for hold op der er mange forskellige meninger.. Og nej, det bliver IKKE brugt som straf...!!! Selv hvis de gik ind for det, ville jeg aldrig gøre det.. Tror vi skal prøve halsbåndet i en uge, for det hun ellers går med er ikke rigtig løsningen i det lange løb, især nu hvor hun har fundet ud af hvordan hun slipper ud af det.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 De er altså lækre, de Nomehalsbånd! De er super fede :5up: Skulle være rigtig godt for nakkehvirvlerne at de er så brede, vi bruger det jo også til træk hvor hunden selvfølgelig kan komme til at rykke i ren iver og glæde. Vi vil også have en agillity line (line og halsbånd i ét) til de små ture og så glæder jeg mig til Voodoo snart kan få et også. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Ved korrekt brug, kan jeg heller ikke se det slemme :vedikke: Vi er dog gået over til at når vi går tur (herhjemme), så har Aslan halvlkvælet på, skal vi noget: mødes med nogle, dyrelæge, barf butik osv osv, får han kvælen på. Vi gik over til halvkvæl fordi der er formodning om nellike allergi, ellers var vi nok blevet ved det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Tak for jeres svar... Blev ikke mindre forvirret, for hold op der er mange forskellige meninger.. Og nej, det bliver IKKE brugt som straf...!!! Selv hvis de gik ind for det, ville jeg aldrig gøre det.. Tror vi skal prøve halsbåndet i en uge, for det hun ellers går med er ikke rigtig løsningen i det lange løb, især nu hvor hun har fundet ud af hvordan hun slipper ud af det.. Hvis ikke det bliver brugt som straf, så går jeg ud fra at hun ikke trækker? Er det udelukkende fordi hun trækker sig fri bagud at du bruger det? De er super fede :5up: Skulle være rigtig godt for nakkehvirvlerne at de er så brede, vi bruger det jo også til træk hvor hunden selvfølgelig kan komme til at rykke i ren iver og glæde. Vi vil også have en agillity line (line og halsbånd i ét) til de små ture og så glæder jeg mig til Voodoo snart kan få et også. Jeg skal helt sikkert have et en gang (med navn, naturligvis). Kan bare ikke lige gennemskue hvor bredt det skal være, for at man kan se halsbåndet (fordi de har pelskrave). Og så er der jo det helt store problem: at vælge stof, mønster og farve!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret Oktober 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 De er super fede :5up: Skulle være rigtig godt for nakkehvirvlerne at de er så brede, vi bruger det jo også til træk hvor hunden selvfølgelig kan komme til at rykke i ren iver og glæde. Vi vil også have en agillity line (line og halsbånd i ét) til de små ture og så glæder jeg mig til Voodoo snart kan få et også. Angående brede halsbånd - så virker Maya bare som om hun er ved at dø af varme under dem (altså kan kun tale ud fra det vi har nu) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret Oktober 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Hvis ikke det bliver brugt som straf, så går jeg ud fra at hun ikke trækker? Er det udelukkende fordi hun trækker sig fri bagud at du bruger det? Ja det er det ene, også virker det altså virkelig som om hun har det ekstremt varm i det hun har nu (og faktisk er hun også meget flotter med en tyndt halsbånd - men det skal SLET IKKE være afgørende!!!!) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Jeg skal helt sikkert have et en gang (med navn, naturligvis). Kan bare ikke lige gennemskue hvor bredt det skal være, for at man kan se halsbåndet (fordi de har pelskrave). Og så er der jo det helt store problem: at vælge stof, mønster og farve!! De er smaddersøde til at hjælpe! så du skal bare skrive at du ikke er sikker på hvad bredde det skal være. Jeg fik 30mm til Motor efter hendes anbefaling (det skal dække 2 halshvirvler), sendte bl.a. et billede, hun kunne ikke helt forstå at han var så stor Angående brede halsbånd - så virker Maya bare som om hun er ved at dø af varme under dem (altså kan kun tale ud fra det vi har nu) Halvkvæl sidder jo kun stramt når linen er stram, Motors plejer i hvert fald at løsne sig af sig selv, går ud fra at det er det samme med hel-kvæl? Man kan få med fleece eller bævernylon, sikkert også flere. Men du tænker måske kæde? Jeg er nok påvirket af at have været til kiropraktor så mange gange, jeg ville være bange for at man fik trykket en halshvirvel, der KAN jo komme et egern/en hare/en hjort springene og 1-2-3 hoppehund der hænger i enden af linen. Motor har én gang trukket sig fri ved at trække bagud, det var i mandags da han skulle ud og trække, og det var mig der ikke lige var obs - men hans halsbånd er bestilt om vinteren og der er hans manke endnu større end den er nu, optimalt burde vi nok have et vinter og et sommer halsbånd. - Men han kan trække sig bagud fordi vi fik lavet nylondelen (den som gør at halsbåndet kan hænge løst) 2 cm længere end normalt, for ellers kunne jeg næsten ikke få det af ham med vinter-manken. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chocolate Labrador Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Hej Jeg vil da godt lige give mine tanker med (uden at hi-jacke tråden). Da jeg fik min omplaceringstæve for godt et år siden trak hun som bare F*****. Hun kom ret hurtigt i en kropssele, og hun begyndte at give mere og mere kontakt på turen (efterhånden som hundeføreren tog sig sammen til at træne gå-pænt). Efter tre klasser hos en privat instruktør er jeg begyndt på jagttræning. Der er det imidlertid hammer upraktisk at have sele og "kraftig" læderline på hunden. Af og på og af og på i et væk. Samtidigt er vi begyndt på svømmetræning i søer og fjord. Der tør jeg simpelthen ikke sende hunden ud med hverken halsbånd eller (selvfølgelig ikke) sele. Derfor er jeg også begyndt at træne med en retrieverline (med stop). Indtil videre kun i vante omgivelser (daglige ture m.v.) hvor hun ikke trækker. Men når vi skal op til jagttræning er vi stadigt mellem alm. halsbånd (Hurrta) og kropsselen. For når vi skal gå samlet i flok (15-16) jagthunde, trækker hunden altså stadigt. Men det er så bare ekstra motivation for at få det trænet væk. Satser på, at jeg i løbet af vinteren når derhen, hvor jeg også til jagttræning kan bruge retrieverlinen. Beklager det lange indlæg, det jeg ville sige var egentligt, at jeg er 100 % for ideen med kropsseler, men det har også være et "lille" sovepude for mig i forhold til gå pænt træning, for lidt træk "gjorde jo ikke så meget". Nu skal min nuværende hund helt i mål i forhold til gå pænt - også i højenergi situationer. Når jeg får min næste hund (hvalp eller ny omplacering) - vil jeg helt sikkert have meget mere fokus på gåpænt (kontakten mellem hund og fører) og selvkontrol/ro på post. Håber det er ok, jeg postede dette indlæg i din tråd, da det jo lidt handler om kvæl eller ej Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Angående brede halsbånd - så virker Maya bare som om hun er ved at dø af varme under dem (altså kan kun tale ud fra det vi har nu) Det skulle gerne blive bedre for hende nu hvor det snart bliver koldt, men til næste sommer skulle du måske overveje sådan et her (det er ikke et halsbånd men det kan sidde under/samme sted som det rigtige halsbånd): Body Cooler - Køle halsbånd, blå Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret Oktober 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 De er smaddersøde til at hjælpe! så du skal bare skrive at du ikke er sikker på hvad bredde det skal være. Jeg fik 30mm til Motor efter hendes anbefaling (det skal dække 2 halshvirvler), sendte bl.a. et billede, hun kunne ikke helt forstå at han var så stor Halvkvæl sidder jo kun stramt når linen er stram, Motors plejer i hvert fald at løsne sig af sig selv, går ud fra at det er det samme med hel-kvæl? Man kan få med fleece eller bævernylon, sikkert også flere. Men du tænker måske kæde? Jeg er nok påvirket af at have været til kiropraktor så mange gange, jeg ville være bange for at man fik trykket en halshvirvel, der KAN jo komme et egern/en hare/en hjort springene og 1-2-3 hoppehund der hænger i enden af linen. Motor har én gang trukket sig fri ved at trække bagud, det var i mandags da han skulle ud og trække, og det var mig der ikke lige var obs - men hans halsbånd er bestilt om vinteren og der er hans manke endnu større end den er nu, optimalt burde vi nok have et vinter og et sommer halsbånd. - Men han kan trække sig bagud fordi vi fik lavet nylondelen (den som gør at halsbåndet kan hænge løst) 2 cm længere end normalt, for ellers kunne jeg næsten ikke få det af ham med vinter-manken. Altså lige nu har vi fået en kæde med hjem til afprøvning.. Og jeg spurgt træneren flere gange om det kunne skade hende med nakken og det sagde han altså nej til - for skulle hun trække så bliver hun forskrækket og stopper fordi halsbåndet strammer og ikke skubber til hvirlerne (men jeg ved kun hvad han sagde) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret Oktober 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Det skulle gerne blive bedre for hende nu hvor det snart bliver koldt, men til næste sommer skulle du måske overveje sådan et her (det er ikke et halsbånd men det kan sidde under/samme sted som det rigtige halsbånd): Body Cooler - Køle halsbånd, blå Jaa det ville være en mulighed.. men vil meget gerne se på det i har... Eller kunne man måske købe et halv/hel kval i rundsyede læder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret Oktober 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Ved korrekt brug, kan jeg heller ikke se det slemme :vedikke: Vi er dog gået over til at når vi går tur (herhjemme), så har Aslan halvlkvælet på, skal vi noget: mødes med nogle, dyrelæge, barf butik osv osv, får han kvælen på. Vi gik over til halvkvæl fordi der er formodning om nellike allergi, ellers var vi nok blevet ved det. Hvilken "slags" bruger i?? 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Altså lige nu har vi fået en kæde med hjem til afprøvning.. Og jeg spurgt træneren flere gange om det kunne skade hende med nakken og det sagde han altså nej til - for skulle hun trække så bliver hun forskrækket og stopper fordi halsbåndet strammer og ikke skubber til hvirlerne (men jeg ved kun hvad han sagde) Dét ville mine hunde aldrig i livet gøre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tinka Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Puha, jeg er altså meget modstander af kvæl. Jeg kan sagtens se det rare i at det hænger helt løst når det ikke kvæler, men tør slet ikke tænke tanken til ende hvis hunden pludselig ser en kat eller andet den vil løbe efter. ! Man har jo ingen mulighed for at få ro på hunden?! Jeg vier mit liv til seler. Min gamle labrador har aldrig lært at gå pænt i snor :stupid: Vi bor klods op af en skov, og af samme grund har hun altid gået løst her. Men når man så kun går i snor med hende hver 7. måned når hun er i løbetid så kan man måske selv forestille sig hvor meget hun trækker. Jeg har forsøgt alt! (Undtagen kvæl) intet hjælper rigtigt. Dog trækker hun væsentlig mindre med sele på, og det har jeg så bare lært at leve med. Samme fejl begår jeg så aldrig igen, og Santa er dygtig til at gå i snor, men går alligevel altid i sele, da jeg Halvkvæl er i mine øjne kun til at halsbåndet sidder løst når hunden ikke trækker, og så "passer" det når hunden trækker så den ikke kan trække sig ud af halsbåndet. Ikke for at kvæle på hunden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Ved korrekt brug, kan jeg heller ikke se det slemme :vedikke: Vi gik over til halvkvæl fordi der er formodning om nellike allergi, ellers var vi nok blevet ved det. Nu har jeg set billeder af Aslan i kvælerkæde og flexisnor, er det korrekt brug i dine øjne? Og mener du ikke nikkel :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret Oktober 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Puha, jeg er altså meget modstander af kvæl. Jeg kan sagtens se det rare i at det hænger helt løst når det ikke kvæler, men tør slet ikke tænke tanken til ende hvis hunden pludselig ser en kat eller andet den vil løbe efter. ! Man har jo ingen mulighed for at få ro på hunden?! Jeg vier mit liv til seler. Min gamle labrador har aldrig lært at gå pænt i snor :stupid: Vi bor klods op af en skov, og af samme grund har hun altid gået løst her. Men når man så kun går i snor med hende hver 7. måned når hun er i løbetid så kan man måske selv forestille sig hvor meget hun trækker. Jeg har forsøgt alt! (Undtagen kvæl) intet hjælper rigtigt. Dog trækker hun væsentlig mindre med sele på, og det har jeg så bare lært at leve med. Samme fejl begår jeg så aldrig igen, og Santa er dygtig til at gå i snor, men går alligevel altid i sele, da jeg Halvkvæl er i mine øjne kun til at halsbåndet sidder løst når hunden ikke trækker, og så "passer" det når hunden trækker så den ikke kan trække sig ud af halsbåndet. Ikke for at kvæle på hunden Jeg frygter lidt, at hun bare kan trække mig med når hun får sele på - for hun er jo slædehund og skal snart lære at trække.. Og jeg vil slet ikke kvæle hende, kommer hun til at stramme linen er det nok at sige "du i snor" også går hun straks meget langsommer igen.. Eneste sted hun "trækker" lidt er når hun har fået færde af noget hun bare må efter og jeg ikke siger nej - men så det jo bare med at tage kvælet fra - ligesom når vi går spor til træning... Synes altså det er lidt dumt.. kan både se fordelene i det men helt klart også det negative.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tinka Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 I mine øjne opvejer det negative ikke det positive, og jeg kan slet ikke forstå man er villig til at lade sin hund kvæle på den måde. Hvis du er bange for at hun "slæber" afsted med dig, hvor meget skade kan det så ikke gøre på hende selv hvis hun bruger samme kræfter i et kvælerhalsbånd? Der er jo ikke alle hunde der stopper fordi de mærker modstand. Og hvis man er villig til at give sin hund nakkesmerter så tænker jeg altså mit. Sorry, men kvælerhalsbånd er altså et ømt punkt hos mig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts