Hop til indhold

"højavls schæferen"


skade
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige lidt nysgerrig så håber nogle kan hjælpe.

 

Hvis jeg engang skal ha en schæfer så bliver det højst sandsynligt en højavls (den almindelige gul/sorte) da jeg tror at brugs schæferen kræver mere end jeg vil kunne tilbyde, men jeg er jo ikke så begejstret for den der faldende ryg/ med de overdrevene vinkler, så tænkte om der findes opdrættere hvor de ikke avler dem så overdrevene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den overvejer jeg også, men er mest til den "rigtige schæfer" men det er nok mest udseende, det store kraftige hoved som jeg ikke synes den hvide har, men den hvide har jo så den "rigtige" ryg så...

 

Nu er det også mest fordi jeg er nysgerrig om man overhoved kan finde en schæfer som ikke har den faldende ryg og overdrevene vinklet bagben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes man nu og da ser pæne schæfere, så det er vel at tage afsted til schæferskuerne og se dem i "fri bevægelighed"? Synes ikke rigtig man ser nogle på DKK-udstillingerne...

 

Billederne synes jeg ikke man kan bruge til så meget, for selv de "rigtige" schæfere ser "forkerte" ud der, fordi man skal stille dem op på den lidt specielle måde.

 

Men skal ikke garantere det, kan være der kommer nogle schæferfolk forbi, der ved noget mere end jeg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes man nu og da ser pæne schæfere, så det er vel at tage afsted til schæferskuerne og se dem i "fri bevægelighed"? Synes ikke rigtig man ser nogle på DKK-udstillingerne...

 

Billederne synes jeg ikke man kan bruge til så meget, for selv de "rigtige" schæfere ser "forkerte" ud der, fordi man skal stille dem op på den lidt specielle måde.

 

Men skal ikke garantere det, kan være der kommer nogle schæferfolk forbi, der ved noget mere end jeg...

 

Jeg har også været inde på kennel hjemmesider men der er hunden tit opstillet så det er svært at vurdere hvordan de egentlig ser ud, men jeg må ud og finde nogle skuer eller træningspladser hvor man bedre kan vurdere hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke expert eller noget, men vi stillede vores langhårede på Fredericia skuet i søndags, og der kommenterede dommeren hver gang en hund havde lige ryg.

Om det er noget der ses som et plus på den langhårede, eller på alle schæfere, ved jeg ikke.

Jeg lagde bare mærke til at det blev bemærket, da jeg selv også synes de er blevet lige lovlig lavbennet bagtil.

Jeg håber da det er ved at ændre sig tilbage imod lige rygge, og ikke de korte bagben.

Der findes også Altdeutcher schæferhund, som skulle have mindre drifter, og lige ryg, men de er også langhårede og er ikke en DKK/FCI anerkendt race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke expert eller noget, men vi stillede vores langhårede på Fredericia skuet i søndags, og der kommenterede dommeren hver gang en hund havde lige ryg.

Om det er noget der ses som et plus på den langhårede, eller på alle schæfere, ved jeg ikke.

Jeg lagde bare mærke til at det blev bemærket, da jeg selv også synes de er blevet lige lovlig lavbennet bagtil.

Jeg håber da det er ved at ændre sig tilbage imod lige rygge, og ikke de korte bagben.

Der findes også Altdeutcher schæferhund, som skulle have mindre drifter, og lige ryg, men de er også langhårede og er ikke en DKK/FCI anerkendt race.

 

Det ville da være fantastisk hvis det ændre sig så de får lige ryg, jeg har kigget på altdeutcheren men vil gerne ha DKK stambog. Jeg må ud og kigge mig rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og husk at på nogle standbilleder kan det godt se ud som om, at ryggen er vildt skrå, men man kan altså snyde med det, og få hunden til at se sådan ud ved at trække det ene bagben lidt længere tilbage, og så lige skubbe lidt ned på modsatte hofte, så ser hunden lige pludselig mere skrå ud, end den egentligt er, for det er det dommerne vil se :stupid: sørgeligt, men sandt. De kenneler jeg har linket til ligger meget vægt på sundhed ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og husk at på nogle standbilleder kan det godt se ud som om, at ryggen er vildt skrå, men man kan altså snyde med det, og få hunden til at se sådan ud ved at trække det ene bagben lidt længere tilbage, og så lige skubbe lidt ned på modsatte hofte, så ser hunden lige pludselig mere skrå ud, end den egentligt er, for det er det dommerne vil se :stupid: sørgeligt, men sandt. De kenneler jeg har linket til ligger meget vægt på sundhed ;-)

 

ok, det er så ret svært at afgøre hvordan de reelt ser ud, men jeg må bare ud og se dem i virkeligheden så er det nok nemmere at se.

Et andet spørgsmål er kan man godt træne agility med en schæfer, mener kan de tåle det, det er jo en tung hund med tendens til HD mm. men hvis man har en hund med gode hofter kan den så tåle det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg ville klart overveje at købe i Sverige de har masser af gode hunde både udstilling pg brugs og de er oftere ikke så vinklet som i Danmark jeg kiggede meget der inden jeg valgte nu her og købe en i Frankrig det er dog brugs men sverige har ikke så tit de vilde vinkler bryder mig heller ikke om det selv

 

har selv kigget schæferlinjer i 13 år

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

du skal bare huske på at mange schæfere formentlig er meget aktive og ikke nøjes med agility som udfordring inkl højavl har tendenser til kedsomhed uden et arb, som kan udvises i aggresion imod mennesker eller hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

du skal bare huske på at mange schæfere formentlig er meget aktive og ikke nøjes med agility som udfordring inkl højavl har tendenser til kedsomhed uden et arb, som kan udvises i aggresion imod mennesker eller hunde

 

Jeg er godt klar over at en schæfer (selv af udstillings linier) er en aktiv hund der skal aktiveres og motioneres en hel del, det er også det jeg ønsker af en hund, tænker bare at brugs schæferen kræver noget mere og det ser jeg ingen grund til når jeg ikke har tænkt mig at dyrke IPO på højt plan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg er godt klar over at en schæfer (selv af udstillings linier) er en aktiv hund der skal aktiveres og motioneres en hel del, det er også det jeg ønsker af en hund, tænker bare at brugs schæferen kræver noget mere og det ser jeg ingen grund til når jeg ikke har tænkt mig at dyrke IPO på højt plan.

 

ja både og jeg vil sige at xaro som jeg havde krævede noget mere end jubi han gad aldrig ligge ned og slappe af andet end om natten jubi er desværre bedre til og koble fra hjemme end han var.

 

jeg har aldrig kunne spidse mine af med en to timers rendetur med fuld skrue så stod de der en halv time efter kender mange som har det samme den trættes ikke af lange hyggelige gåture eller leg eller lign

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er klart forskel på en brugs schæfer og en udstillingsschæfer i aktivitets niveau.

Self skal en udstillingshund både aktiveres, luftets mv for at trives - men de fleste der bare sætter sig en smule ind i denne hunderace heller ikke i tvivl om :)

 

 

Her er min schæfer dreng efter højavls forældre:

295917_2441437633534_1179600609_32973572_1565819626_n.jpg

 

Mor:

warini_has.jpg

 

Far:

Team%20Marlboro%20Quno.jpg

 

Det er ret almindeligt at folk tror at schæferens hyppige problemer med HD skyldes deres vinklede ryg - men dette er ikke tilfældet!

 

HD skyldes for dårlig avl i for mange linier og generationer.

 

Jeg undersøgte i sin tid med schæfere fra sverige - og efter jeg havde snakket med flere, var svaret klar, deres højsavlshunde havde samme vinkling som danske/tyske.

 

Der er Alt deutsche schæferen - men uden hundeweb eller anden form for registrering, så er det svært at finde ud af hvilke gode/dårlige gener der er her bag - så kan de være lige så pæne over ryk, men er alt andet galt så hjælper det ikke meget!

(jeg har ingen kendskab til dem - det er blot tanker herfra)

 

Så jeg valgte at se bort fra vinklingen og forhørte mig ved hundetrænere kenneler mf, inden vi valgte hund.

man kan aldrig garantere sig mod sygdom og fejl - (det ved min søster alt muligt om).

 

Jeg vil ikke være så bekymret for at vælge højsavls schæfer hvis man kigger sig lidt omkring først, og selv tænker over hvad den skal bruges til.

 

En hund der skal på 3 sal hver dag - skal løbe agility på DM niveau mf, så er det ikke en schæfer jeg vil vælge :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Der er klart forskel på en brugs schæfer og en udstillingsschæfer i aktivitets niveau.

Self skal en udstillingshund både aktiveres, luftets mv for at trives - men de fleste der bare sætter sig en smule ind i denne hunderace heller ikke i tvivl om :)

 

 

Her er min schæfer dreng efter højavls forældre:

295917_2441437633534_1179600609_32973572_1565819626_n.jpg

 

Mor:

warini_has.jpg

 

Far:

Team%20Marlboro%20Quno.jpg

 

Det er ret almindeligt at folk tror at schæferens hyppige problemer med HD skyldes deres vinklede ryg - men dette er ikke tilfældet!

 

HD skyldes for dårlig avl i for mange linier og generationer.

 

Jeg undersøgte i sin tid med schæfere fra sverige - og efter jeg havde snakket med flere, var svaret klar, deres højsavlshunde havde samme vinkling som danske/tyske.

 

Der er Alt deutsche schæferen - men uden hundeweb eller anden form for registrering, så er det svært at finde ud af hvilke gode/dårlige gener der er her bag - så kan de være lige så pæne over ryk, men er alt andet galt så hjælper det ikke meget!

(jeg har ingen kendskab til dem - det er blot tanker herfra)

 

Så jeg valgte at se bort fra vinklingen og forhørte mig ved hundetrænere kenneler mf, inden vi valgte hund.

man kan aldrig garantere sig mod sygdom og fejl - (det ved min søster alt muligt om).

 

Jeg vil ikke være så bekymret for at vælge højsavls schæfer hvis man kigger sig lidt omkring først, og selv tænker over hvad den skal bruges til.

 

En hund der skal på 3 sal hver dag - skal løbe agility på DM niveau mf, så er det ikke en schæfer jeg vil vælge :)

 

brugslinjen er ikke det samme flere af dem er ikke så vinklede

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er klart forskel på en brugs schæfer og en udstillingsschæfer i aktivitets niveau.

Self skal en udstillingshund både aktiveres, luftets mv for at trives - men de fleste der bare sætter sig en smule ind i denne hunderace heller ikke i tvivl om :)

 

 

Her er min schæfer dreng efter højavls forældre:

295917_2441437633534_1179600609_32973572_1565819626_n.jpg

 

Mor:

warini_has.jpg

 

Far:

Team%20Marlboro%20Quno.jpg

 

Det er ret almindeligt at folk tror at schæferens hyppige problemer med HD skyldes deres vinklede ryg - men dette er ikke tilfældet!

 

HD skyldes for dårlig avl i for mange linier og generationer.

 

Jeg undersøgte i sin tid med schæfere fra sverige - og efter jeg havde snakket med flere, var svaret klar, deres højsavlshunde havde samme vinkling som danske/tyske.

 

Der er Alt deutsche schæferen - men uden hundeweb eller anden form for registrering, så er det svært at finde ud af hvilke gode/dårlige gener der er her bag - så kan de være lige så pæne over ryk, men er alt andet galt så hjælper det ikke meget!

(jeg har ingen kendskab til dem - det er blot tanker herfra)

 

Så jeg valgte at se bort fra vinklingen og forhørte mig ved hundetrænere kenneler mf, inden vi valgte hund.

man kan aldrig garantere sig mod sygdom og fejl - (det ved min søster alt muligt om).

 

Jeg vil ikke være så bekymret for at vælge højsavls schæfer hvis man kigger sig lidt omkring først, og selv tænker over hvad den skal bruges til.

 

En hund der skal på 3 sal hver dag - skal løbe agility på DM niveau mf, så er det ikke en schæfer jeg vil vælge :)

 

Tak for svar, og nogle rigtig lækre schæfer billeder.

Jeg ved godt at en schæfer kræver en del, det er ikke det der er min bekymring, men har haft nogle hunde der har været meget syge og det har været rigtig hårdt, så det ville jeg gerne sikre mig, så meget jeg kan, imod.

Jeg vil rigtig gerne træning og er blevet bidt af agility, men har ikke andre ambitioner end at ha det sjovt med min hund og blive så gode som vi nu formår. Ud over træningen så skal hunden jo være "familiehund" og fungere godt sammen med mig i hverdagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

milder batmusen:

 

Det har jeg som heller ikke skrevet at de er - men nu spørges der jo til højavlshunde fordi der ikke ønskes en hund af brugslinier og dertil kommer svarene i min tråd.

 

Det er vigtig at huske på at brugshundene desværre også døjer rigtig rigtig meget med ledene - mange tror de er MEGET bedre fordi de ikke vinkler i ryggen. -Dette er en opfattelse der er ret skidt!

Det er ret vigtig at pointere at uasnet hvilken type og race hund man vælger skal man vælge sine linier med omhu!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
milder batmusen:

 

Det har jeg som heller ikke skrevet at de er - men nu spørges der jo til højavlshunde fordi der ikke ønskes en hund af brugslinier og dertil kommer svarene i min tråd.

 

Det er vigtig at huske på at brugshundene desværre også døjer rigtig rigtig meget med ledene - mange tror de er MEGET bedre fordi de ikke vinkler i ryggen. -Dette er en opfattelse der er ret skidt!

Det er ret vigtig at pointere at uasnet hvilken type og race hund man vælger skal man vælge sine linier med omhu!

 

jeg har ingensteder skrevet at brugslinjerne ikke døjer med genetiske sygdomme så ved jeg ikke hvor du har fra at jeg har udtalt nu vinkler brugslinjerne jo også i ryggen desværre

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
milder batmusen:

 

Det har jeg som heller ikke skrevet at de er - men nu spørges der jo til højavlshunde fordi der ikke ønskes en hund af brugslinier og dertil kommer svarene i min tråd.

 

Det er vigtig at huske på at brugshundene desværre også døjer rigtig rigtig meget med ledene - mange tror de er MEGET bedre fordi de ikke vinkler i ryggen. -Dette er en opfattelse der er ret skidt!

Det er ret vigtig at pointere at uasnet hvilken type og race hund man vælger skal man vælge sine linier med omhu!

 

 

undskyld mig men de fleste danskere har ikke den fjerneste kendskab til linjer heller ikke dem som har været ved schæfer racen i mange år nej de opdrætter efter hvad der klarer sig godt på udstilling eller IPO , de aner intet om forskellige linjer i racen og er heller ikke villig til at lære det ,mange købere idag køber efter om opdrætter er kendt de har hørt godt om (gode reviews) mange aner ikke ret meget om hvilket temp og egenskaber de forskellige linjer giver eller kender andre linjer udover dem de sædvanligvis bruger

 

men jeg er da enig med dig

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så en såkaldt "højavls" schæfer i parken her den anden dag.

 

Den har ikke været særlig gammel for det ene øre var endnu ikke helt oppe og stå.

 

Og hvor SÅ den ud :cry: Jeg tror faktisk jeg kom til at stå og glo på den på den der lidt uhøflige måde.

 

Den skrånede helt sindsygt på den sidste del af ryggen, det lignede at halen kronisk kun kunne hænge ned mellem bagbenene ..

 

Og bagbenene :cry: De så så deforme ud og vrikkede fra den ene side til den anden, fuldstændigt ude af kontrol.

 

Jeg så ikke den hund løbe eller trave rundt én gang. Den gik rundt - godt nok i hurtigt og langsomt tempo - men kun i skridt. :cry:

 

Havde jeg ikke vidst at det var sådan man gerne ville have udstillings-schæferen til at se ud, havde jeg troet det var en form for deformitet fra fødslen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lige lidt nysgerrig så håber nogle kan hjælpe.

 

Hvis jeg engang skal ha en schæfer så bliver det højst sandsynligt en højavls (den almindelige gul/sorte) da jeg tror at brugs schæferen kræver mere end jeg vil kunne tilbyde, men jeg er jo ikke så begejstret for den der faldende ryg/ med de overdrevene vinkler, så tænkte om der findes opdrættere hvor de ikke avler dem så overdrevene?

 

Lyder super spændende - håber at se masser af billeder, når den tid engang kommer :lol:

Jeg har tabt mit hjerte til Schæferen. Holder meget af både brugs- og højavlslinierne :lun: - og har igennem de sidste 17 år selv haft schæfere af højalvslinier.

 

Som flere allerede har svaret vil mit bedste råd også være at komme ud og se med egne øjne. Billederne er svære at tolke noget ud fra pga opstillingen og flere (især hvis man går på pedigreedatabase.com) er også ændret i et eller andet fotoprogram så toplinien (?) er jævnt hældende eller hvad der nu end måtte være ønskeligt. Men ja ud og tjek til skuer, træning osv og find det du søger. De fleste nyder at vise deres hunde frem :blink:

 

Brug de veje du kan - evt bekendtskaber der er velbevaret i racen, hundeweb osv osv. Pas på sundheden (især allergi og HD imo).

 

 

Jeg er ikke expert eller noget, men vi stillede vores langhårede på Fredericia skuet i søndags, og der kommenterede dommeren hver gang en hund havde lige ryg.

Om det er noget der ses som et plus på den langhårede, eller på alle schæfere, ved jeg ikke.

.

 

Det er samme standard der dømmes efter (bortset fra pelslængde/type) så der bør ikke være forskel i bedømmelse af vinkling osv. (det er også de samme dommere der dømmer).

 

Og husk at på nogle standbilleder kan det godt se ud som om, at ryggen er vildt skrå, men man kan altså snyde med det, og få hunden til at se sådan ud ved at trække det ene bagben lidt længere tilbage, og så lige skubbe lidt ned på modsatte hofte, så ser hunden lige pludselig mere skrå ud, end den egentligt er, for det er det dommerne vil se :stupid: sørgeligt, men sandt. De kenneler jeg har linket til ligger meget vægt på sundhed ;-)

 

Helt enig. Jeg var på en udstilling engang hvor en af tæverne åbenbart ikke havde den rigtige vinkling og handleren fik den til at stå helt igennem gyseligt så det lignede hunden var sygt skrå - om jeg fatter at dette på nogen måde kan være en ønskelig måde at vise sin schæferhund frem på. Dommeren kommenterede det dog med at han stadig godt kunne se op og ned, eller noget lignende. At nogen kan finde den opstilling/den type attraktiv at fremvise er mig en gåde.

 

Havde jeg ikke vidst at det var sådan man gerne ville have udstillings-schæferen til at se ud, havde jeg troet det var en form for deformitet fra fødslen.

 

Nu har jeg ikke set den hvalp du så og det kan meget vel være at det er udtryk for rigtig dårlig avl. Det kan også være at du så en lille (?) hvalp i en størrelse 45 pote, som de altså kan have ret svært ved at styre til de passer lidt bedre sammen rent forholdsmæssigt.

 

Men ingen tvivl om at der er ekstremt overvinklede hunde der ude, som jeg (også) får ondt i maven over at se på. Og ingen tvivl om at også jeg gerne så større fokus på overvinkling fra klubben, dommerne, opdrætterne, hvalpekøberne og hvem ellers der har indflydelse på morgendagens schæferhund.

 

HELDIGVIS kender og knuselsker jeg højavlsschæferen fortrinsvis som en skøn, aktiv, adræt og fysisk robust, intelligent følgesvend :lun::lun::lun::lun::lun: Og derfor vil der altid være mindst en her ved min side.

 

Beklager fotospam :oops:

 

73842_129611220429041_100001404911024_185633_7345853_n.jpg

 

 

hop.jpg

 

b4293c65.jpg

 

EnzoMols.jpg

 

 

(Tak til Trei for nedenstående billeder :5up:)

0817-1.jpg

 

0052-1.jpg

 

frivedfod3-1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...