Hop til indhold

Små hunderacer & spring?


Gæst Zivah
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

 

Jeg kom til at tænke og overveje noget efter at have siddet og kigget på en film over en DSG der blev tvungen til a springe over et spring på 150 cm.

 

- Hvis man nu har en lille hund, som f.eks. en DSG eller sheltie, hvor højt må den så springe?

Jeg kan ikke forstille mig at det er sundt for hundens ben at skulle hoppe SÅ højt?

 

Jeg ved at man først må begynde at springe med dem efter de er fyldt 1 år, men der må da være en hovedregel for hvor højt den må hoppe også?

- Eller er det mig der er pylret omkring det?

Link til indlæg
Del på andre sites

spring??

 

Slet ikke. Medmindre hunden er i fysisk god form, og bliver trænet ordentligt, og forholdene er lavet for at minimere skader der kan opstå.

 

 

Eller hvis det drejer sig om dét hunden ad egen drift kommer til at hoppe over, f.eks. på skovtur med væltede træer osv.

 

 

Men spring, for springs skyld... der er bedre ting at få sin hund til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke, hvor højt de må springe. Til agility springer små hunde jo 25-30-35 cm. (men det ved du jo godt). :blink:Smilla kan lige springe op på en stol, men mange d/s gårdhunde, kromfohrlænder og andre lette hunde springer jo uden problemer op i armene på deres ejer (eller helt op i hovedet og kysser dem). Eller over plankeværket..

 

Jeg tror ikke der sker noget ved at lære dem at hoppe op i armene, men ligefrem træne ''en mur'' på 150 cm. Synes jeg ikke lyder sundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså taler vi påtvungen spring, f.eks. i forbindelse med agility, så er der jo opsat regler for hvor meget de forskellige størrelser skal springe...

 

Men spring generelt er jo usundt for en hund, og man bør i PRINCIPPET ikke tvinge en hund til spring "bare fordi den kan"... At en hund en gang springer over noget højt er ikke jordens undergang, men det er jo skadeligt at springe, og det er en belastning for hundens krop, uanset størrelse (logisk nok er tunge hunde mere belastet end lette hunde)...

 

Men igen hvis hunden "frivilligt" kan hoppe over springet, så ser jeg som sådan ingen grund til hvorfor det skulle være forfærdeligt at springet er højt... Selvfølgelig er det farligere og potentielt mere skadeligt, men hvis hunden springer sundt over det, så tror jeg ikke det er meget mere skadeligt om det er 150 cm eller 100 cm :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja et spring , som i sådan et slags spring heste normalt hopper over..

- Jeg er helt overbevist om at den aldrig ville springe over dette hvis den fik valget, men på videoen ser man en pige skubbe den hen mod så den ikke har et valg..

 

Jeg må tilstå jeg synes det synd for hunden, for oppe i mit hoved kan den risikere at brække benene o.O ...

 

Shii - Agility er ikke PÅTVUNGEN spring, for hvis hunden ikke har lyst eller kan, så kan den både løbe nedunder springet eller udenom, du har jo ikke snor på hunden så det er ikke påtvunget overhovedet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal vi lige få styr på et par ting:

 

Hvad er frivilligt, og hvad er påtvunget?

 

For mig at se er der intet, om det er agility-spring, eller hestespring, eller hegn, som hunden hopper over "frivilligt". I dét øjeblik vi roser kræet for at hoppe over, og måske endda tilskynder den til at gøre det, så er det tillært eller i dén her sammenhæng påtvungen.

 

 

Forskellen på hvor man gør hvad med hunden ligger dermed i under hvilke forhold hunden springer forhindringer, og under hvilke forudsætninger: Altså om nedslagsområdet er lavet så det minimerer risikoen for skader, om bommene kan rives ned af en hund, og om hunden overhovedet rent fysisk er trænet op til den slags.

 

Der er vel heller ingen nogenlunde normaltfungerende springryttere der tager en hest der har stået på fold i et par måneder, og begynder at springer andet end cavalettier og lignende med den, FØR den er trænet op til det rent fysisk, er der!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Der er vel heller ingen nogenlunde normaltfungerende springryttere der tager en hest der har stået på fold i et par måneder, og begynder at springer andet end cavalettier og lignende med den, FØR den er trænet op til det rent fysisk, er der!?

 

Næh... Ikke normaltfungerende.... Men der er dælme mange tumper rundt omkring. :damn:

 

Og når det så er sagt, så har du ganske ret i, at meget afhænger af hundens form og hvad den er trænet til - Og hvordan man har taget højde for ikke at smadre hundens led.

Og hvor tit man lader hunden fræse over de høje spring...

 

Så er der et helt klart svar på spørgsmålet? Nope... Det er en vurderingssag og kommer an på hunden, forholdende og hvor tit det forekommer :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved at det er lidt af en sport, at mange unge piger "springer" i haven med deres hunde, og det handler kun om hvor højt hunden kan springe. Oftest bli'r det også filmet, og lagt op på youtube. Det er noget værre noget, ikke mindst fordi det opfordrer andre til at gøre det samme. De her piger har som regel ikke en anelse om sikkerhed eller noget som helst, og ved helt sikkert ikke hvor farligt det faktisk er, dét de har gang i. Én ting er at hundene bli'r slidte af alt det springeri, men derudover er selve springene tit så farlige at man ta'r sig til hovedet når man ser dem...

 

Jeg har kun én ting at sige om det "spring i haven" - lad være!!! Hvis man absolut vil springe med sin hund, så gå til agility!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...