Hop til indhold

nervøs hund ved gåturer


Charlotte1970
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Vi har "overtaget" en 7 år gammel bearded collie dame. Ufattelig skøn og dejlig hund. Hun er social sammen med os, og elsker at blive klappet, gerne flere timer af gangen. Hun er alene hjemme og absolut ingen problemer her, hun har fundet sin hofplads og hun sover!

 

Problemet er når vi går tur. Fra dag et har hun pludselig nægtet at gå en bestemt vej. Det er ikke det samme sted hver gang, men som regl inden for en radius af 100 til 500 meter fra vores hus. Er vi i skoven har vi ikke oplevet problemer. Hun nægter at gå og prøver at krænge sig ud af selen el. halsbånd.

Vi har prøvet med godbidder og yderst positiv tale, vi har prøvet at tage fat i halsbåndet og stille hjælpe hende på vej, men her snapper hun ud efter os. Hun er skræmt, og på trods af hun efterhånden kender området er det faktisk blevet værre.

 

Samtidigt er det nogle gange et punkt hun lige skal over, så er alt godt og hun løber rundt og tror hun er en hvalp!

 

Kan det være løbetid? Jeg har godt nok ikke set blod men lidt hævet har hun været. Dog varer det vel ikke 4-5 uger?!

 

Vi vil selvfølgelig gøre alt for Luca, og håber nogle har et råd.

 

Kærlig hilsen

Charlotte

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor kommer hun fra, mener hvordan har hendes tidligerer liv formet sig.???

Det du beskriver, har jeg kendt fra en afdanket, undskyld udtrykket avltæve, der kom til en privat i samme alder. Denne tæve var tydeligvis slet ikke vant til at komme ud og var nervøs for alting,.Hendes krop var også, så det kunne ses, uden muskler og med hængeryg efter sine kuld.

Så hvis din hund kommer fra en kennel, hvor de nogle steder går inde på matriklen i årevis, vil det tage tid at lære at leve livet.Så er verden jo farlig og hun kan lugte at hun er på fremmede hundes areal, hvis i går , hvor der kommer mange hunde.Så du må væbne dig med tålmodighed. For det lyder som stress, der skal stille og rolig ud af kroppen, før hun kan slappe af og nyde turene. Så tingene skal nok foregå i hendes tempo.

Link til indlæg
Del på andre sites

min 1 . tæve havde det lidt ligesådan , selvom jeg havde hende fra hvalp , kunne der pludselig ske det at hun ikke var til at få til at gå en bestemt vej - en cykel eller trillebør der stod parkeret et nyt sted kunne være nok, såjeg gjorde det , at hvis jeg kunne nå det hun var blevet bange for , rørte ved det og lokkede hende hen til " tingen " så hun kunne snuse til det , så kunne vi - somregel - gå videre , indtil den næste " farlige " ting hvor vi så startede forfra. Når det er en 7 årig omplaceringshund som din vil jeg tro at selvtilliden nok skal komme , der kan gå flere måneder før den viser sit sande jeg i et nyt hjem, det tager tid for en hund at vænne sig til nye omgivelser

jeg bor i København hvor her er masser af fyrværkeri, min gamle hund fik noget beroligende hos dyrlægen , jeg kan ikke huske hvad det hed , men da han blev for gammel og lidt svag til at dyrlægen turde give ham det ( han fik max dosis ) gik vi over til Baldrian piller , det er et naturprodukt der kan købes på Apoteket eller hos Matas , og min erfaring er at det virker ganske godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luca kommer fra privat hjem, og har aldrig fået hvalpe. Hun har haft 2 tidligere ejere. En de først 6 år af sit liv fra KBH og en et års tid langt ude på landet. Kan se at hun fra første ejer er passet med dyrlæge og alt er det taget hånd om.

Da jeg hentede hende, (jeg tænkte ikke lige videre over det) kan jeg godt huske hun ikke var vild med at komme ud. Men ordet bil gjorde hun strøg ud hun elsker at køre i bil.

Så det med at komme ud er ikke kun hos os.

Der er mange hundeluftere i vores område, som er fyldt med grønne pladser som er perfekt for hunde. Bare ikke altid vores...

 

Det er som om hun hører/ser noget som vi ikke gør (hvilket også er naturligt) men også selvom der vitterlig ikke er andre i området. Hun er heller ikke speciel social med andre hunde, går mere efter de andres hundes ejere for at blive kløet bag ved ørene..

 

Vi forsætter med den positive træning, og er der andre med ideer så kom endelig med dem. Hun er ellers verdens bedste hund, og skal bare ha' et skønt seniorliv!!

 

Kh

Charlotte

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke hvordan det er i den race, men Petrine har en øjensygdom, som er arvelig, PRA, hun er begyndt at se ting, der ikke er der, som regel ser hun katte (som hun elsker), men når hun så kommer hen til katten, er det en lygtepæl, plastikpose etc. Eller hun ser stygge personer (igen lygtepæle) og skal ikke for tæt på. Kan det være sådan noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hun viser med sit kropsprog at hun er bange eller utryg så accepter det og lad være at gå længere end hun har lyst til. Måske gå den helt samme mini tur hver gang, hvor hun ikke stopper op, så hun vender sig til at denne tur er tryg.

 

Og hvis hun gerne vil køre i skoven eller andre steder, så gør det med hende i stedet.

I foråret havde min hund fået et chok og kunne /turde ikke gå ret langt fra hjemmet i flere måneder.. Faktisk var der et stykke tid hun ikke engang turde være i haven..

Jeg kender en lille hund også der pga et chok over fyrværkeri engang på tur, stadig nu halvandet år efter, kun vil på tur med en anden hund. Hun går som jeres ikke ud hjemmefra.

Så måske der kan være sket sådan noget hos tidligere ejer.

 

Du kan prøve med et DAP halsbånd (købes hos dyrlægen) eller feks Zylkene. Vil under alle omstændigheder være godt nu her hvor nytår og fyrværkeri nærmer sig og hun er bange for det:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Kik desensitizing og counter-conditioning metoderne op paa nettet. Det hele drejer sig om at hunden udvikler positiv relation til det den frygter og inden den udviser frygt. Jeg ville starte med at bringe en masse guf med mig paa tur, og starte smaat ved at gaa steder hvor der ikke sker for meget eller faerdes mange hunde, hvis det er noget der forstaerker frygten for din hund.

 

Kan ogsaa varmt anbefale Thunder wrap, som byggesten for den videre traening. Held og lykke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tag hurtigt kontakt til en adfærdsbehandler, for i kan i jeres bedste mening komme til at forstærke dens frygt for den bestemte ting, som kan være mere end en ting, og så kan den frygt tage mere med sig... Bare et godt råd, inden det løber løbsk:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...