Hop til indhold

Movia forbyder "større hunde" i busser.


Birgitta
 Share

Recommended Posts

Synes måske ikke helt man kan forvente at "folk" vil have hunde i busserne, hvis man selv sidder og brokker sig over børn?? Det er for mig helt det samme.

 

Jeg bliver ved gud ikke irriteret over en børnehave i bussen, de hverken bider eller stiller dumme spørgsmål, de passer jo sig selv. Bliver heller ikke irriteret over dem på cafeer eller i biografen, jeg larmer vel ligeså meget når jeg står på gaden med min skrigende hund. Det er det samme med dem som flytter i lejlighed i Kbh K og derefter klager over larm fra et spillested eller en bar, og bum, så blev det sted lukket :???: Æv! Andre var faktisk glade for det sted og stedet havde lagt der ÅREVIS før de klagende flyttede ind. Lad være med at bo i midtbyen hvis man ikke gider larm, imo.

 

Hvis nu alle var lidt mere overbærende med de ting de måske ikke selv gad have i deres liv, ville verden måske være lidt rarere. Synes oprigtigt ikke at det hjælper at skyde sin frustration på mennesker med børn bare fordi man ikke selv ønsker sig dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 87
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

jeg kan ikke anbefale Københavns dyretaxa - jeg havde sidste år bestilt dem til at hente Tot & Racer kl 7.30 en hverdag hvor de skulle til trim fordi jeg så kunne nå at møde på job kl 8 .30 , havde lavet en aftale med trimmeren om at hun ville være i forretningen kl 8 og tage imod dem - åbner normalt først 8.30 , da kl var 8.15 var dyretaxaen stadig ikke kommet og jeg måtte ringe efter en alm. taxa , jeg havde rykket dyretaxa adskillige gange uden at komme igennem , og endte med at komme forsent både til trimmeren OG på mit arbejde !

 

 

PS : jeg havde bestilt dyretaxaen ca. 1 uge før, hvis de ikke havde ønsket at komme kl 7.30 kunne de have sagt det ved bestillingen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Som jeg skrev tidligere, så hæfter jeg mig jo meget ved ordet offentlig...og så er problematikken ang. andre mennesker der færdes i bussen da interessant...gamle fru Jensen synes måske ikke det er fedt at sidde i en bus med fire 2.generations-indvandrere, og jeg kunne jo reelt være bange for hvor meget skade en barnevogn eller en stor julegave kunne gøre på mig, skulle bussen forulykke...

 

HVIS det med hundene drejer sig om, at folk er utrygge, så er det formentlig en meget lille gruppe mennesker man tager hensyn til, og hundeejere er bare nemme ofre, for vi er ikke mange(der har brug for busser)...og hundeejere kan man tilsyneladende(især efter den nye hundelov) altid diskriminere, mens det ville give et ramaskrig om man forbød 2.g'ere(eller unge danskere for den sags skyld), folk med julegaver og mødre med barnevogne...

 

Jeg hiver ikke de andre frem for at de skal miste deres rettigheder eller for at diskriminere dem...det handler for mig om at ALLE kan have noget de ikke er trygge ved, men når man befinder sig et offentligt sted, er risikoen for at møde en hund, et andet menneske eller en skrigende baby, bare noget man må forvente at kunne møde og så arbejde ud fra det...

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis man er bange for hunde - kan man jo anbrige sig i den modsatte ende af bussen - eller stå af ved næste stoppested og vente på næste bus, man kunne jo også forestille sig at hunde var tilladt på nogle afgange , så kunne vi med hunde indrette os efter det , og de der er bange for hunde kunne så undgå de afgange, det er ialtfald dybt godnat helt at forbyde store hunde !

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Joey-Salome : jeg er vist på linje med dig mht. børn i det offentlige rum.......og ja, jeg elsker dem - ikke noget børne-fjendsk over mig, har både arbejde proffecionelt for penge og gratis bare fordi jeg elsker dejlige-møg-unger :hjerte:

 

Men lad os lade være med at bringe dem ind, for mig handler det nu ikke om for og i mod, men om årsager til at vi skal/bør acceptere ting i det off. rum fordi det er en del af den verden vi lever i. Dvc. fulde larmende mennesker, mennesker der stinker af gammel tis eller det som er værre, larmende børn/unge, provo-unge på hærværks rundtur, andre folks høje musik, andre folks intime telefon snak osv osv.

 

Men ikke længere hunde af en vis størrelse og det er det jeg ikke forstår, for jeg har ikke fået en grund jeg forstår eller som giver rimelig mening, andet end den at Movia vil have ens regler i alle deres busser landet over!? :shock:

 

Jeg kan ikke lade være med at tænke WTF over den begrundelse, jeg ville sagtens kunne forstå det hvis det var pga. hændelser der havde skabt frygt og angst, men det har jeg intet hørt til nogen steder (?) så hvorfor er det pludseligt så vigtigt at større hunde på en betalt børnebillet ikke længere er velkommene ? - når vi skal leve med og bare acceptere alt det andet som virkelig kan være utrygs skabende for nogle mennesker (har i prøvet en bus ind mod kbh. fredag og lørdag aften ? og ditto tilbage ud til forstaderne en sen nattetime i weekenden ?

 

Eller bare være møg træls i bøtten over, pludseligt at sidde klemt inde blandt en hel skoleklasse eller børnhavestue på tur i bus og man ikke kan vælge til eller fra, med mindre man har mulighed/tid/overskud/lejlighed til at stå af bussen og tage den næste der måske først kommer ½ time efter ! :vedikke:

 

Det er derfor jeg evt. nævner børn i sådan en forbindelse som denne, men jeg kunne ligeså gerne nævne alle de andre, som jeg så nu har nævnt :blink: for det handler ikke så meget om barn-voksen-hund-kat-papegøje-unge-møgunger mv. for mig, som det handler om hvorfor det ene, men pludseligt ikke det andet når det andet (hunde i en ikke overfyldt bus hvor chaufføren har godkendt at der er plads til en) ikke giver anledning til gener ?

 

Lige præcis. Hele præmissen ved offentlig transport er, at rejser man med det, så accepterer man at dele transportmiddel med andre, store og små, unge og gamle, mørke og lyse, støjende og stille, skøre og normale, fulde og ædru - og så kan man ikke forvente totalt ro og ingen gener overhovedet. Selvom almindelige hensyn til andre da ville være rart - omend det ikke altid findes. Men nu skal hunde formenes adgang, selvom de er de mindst generende i forhold til så mange andre. Det er SÅ latterligt og grundløst. Og jeg synes ærligt talt, at Movia skulle åbne for noget debat om det her, så de måske selv kan fatte, at der ingen grund er til det. Tsk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Som jeg skrev tidligere, så hæfter jeg mig jo meget ved ordet offentlig...og så er problematikken ang. andre mennesker der færdes i bussen da interessant...gamle fru Jensen synes måske ikke det er fedt at sidde i en bus med fire 2.generations-indvandrere, og jeg kunne jo reelt være bange for hvor meget skade en barnevogn eller en stor julegave kunne gøre på mig, skulle bussen forulykke...

 

HVIS det med hundene drejer sig om, at folk er utrygge, så er det formentlig en meget lille gruppe mennesker man tager hensyn til, og hundeejere er bare nemme ofre, for vi er ikke mange(der har brug for busser)...og hundeejere kan man tilsyneladende(især efter den nye hundelov) altid diskriminere, mens det ville give et ramaskrig om man forbød 2.g'ere(eller unge danskere for den sags skyld), folk med julegaver og mødre med barnevogne...

 

Jeg hiver ikke de andre frem for at de skal miste deres rettigheder eller for at diskriminere dem...det handler for mig om at ALLE kan have noget de ikke er trygge ved, men når man befinder sig et offentligt sted, er risikoen for at møde en hund, et andet menneske eller en skrigende baby, bare noget man må forvente at kunne møde og så arbejde ud fra det...

 

Lige præcis. Det er ikke fordi børn skal forbydes at tage bussen (eller indvandrere, folk med larmende iPods eller hvad ved jeg) - pointen er bare, at hvis hunde skal forbydes, så skulle det være fordi de var mere til gene end andre, som tager bussen. Og det er de ikke. Men de er nemme at diskriminere, fordi det ikke er mennesker.

Og argumentet med at det kan være fordi nogen er bange for hunde holder heller ikke - for der er også folk, som er bange for indvandrere, for mennesker med hue på, for mænd med skæg og hvad ved jeg. Dem tager man ikke hensyn til, så må de køre i egen bil eller cykle eller whatever. Så skal man da heller ikke gøre det med hundefobi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Synes måske ikke helt man kan forvente at "folk" vil have hunde i busserne, hvis man selv sidder og brokker sig over børn?? Det er for mig helt det samme.

 

Jeg bliver ved gud ikke irriteret over en børnehave i bussen, de hverken bider eller stiller dumme spørgsmål, de passer jo sig selv. Bliver heller ikke irriteret over dem på cafeer eller i biografen, jeg larmer vel ligeså meget når jeg står på gaden med min skrigende hund. Det er det samme med dem som flytter i lejlighed i Kbh K og derefter klager over larm fra et spillested eller en bar, og bum, så blev det sted lukket :???: Æv! Andre var faktisk glade for det sted og stedet havde lagt der ÅREVIS før de klagende flyttede ind. Lad være med at bo i midtbyen hvis man ikke gider larm, imo.

 

Hvis nu alle var lidt mere overbærende med de ting de måske ikke selv gad have i deres liv, ville verden måske være lidt rarere. Synes oprigtigt ikke at det hjælper at skyde sin frustration på mennesker med børn bare fordi man ikke selv ønsker sig dem.

 

Du misforstår pointen ved at bringe børn op. Jeg synes gerne, børn må være i bussen. Og jeg finder mig i, at de er der, fordi jeg jo har taget et offentligt transportmiddel, hvor det kan ske. Jeg begynder ikke at skælde ud eller noget.

Og der er da ingen her, der har sagt noget om, at de ikke ønsker sig børn? Det er ikke for at skyde frustrationen over på dem, og beklager, at f.eks. mit indlæg åbenbart var lidt uklart, hvis det kunne opfattes sådan. Min pointe var ene og alene, at busser ER et offentligt transportmiddel, hvor der skal være plads til alle, og så er det op til den enkelte at tage hensyn til de andre passagerer. Er nogen helt overdrevent støjende eller generende, så må det være chaufførens job at bede dem stå af.

Og pointen var at hunde langt fra er til gene i forhold til mange andre, som aldrig kommer til at blive forment adgang - så hvorfor skal de så forbydes? En grund til at forbyde dem må jo være, at de generer eller er i vejen??!? Og det giver ingen mening, for det gør de ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du misforstår pointen ved at bringe børn op. Jeg synes gerne, børn må være i bussen. Og jeg finder mig i, at de er der, fordi jeg jo har taget et offentligt transportmiddel, hvor det kan ske. Jeg begynder ikke at skælde ud eller noget.

Og der er da ingen her, der har sagt noget om, at de ikke ønsker sig børn? Det er ikke for at skyde frustrationen over på dem, og beklager, at f.eks. mit indlæg åbenbart var lidt uklart, hvis det kunne opfattes sådan. Min pointe var ene og alene, at busser ER et offentligt transportmiddel, hvor der skal være plads til alle, og så er det op til den enkelte at tage hensyn til de andre passagerer. Er nogen helt overdrevent støjende eller generende, så må det være chaufførens job at bede dem stå af.

Og pointen var at hunde langt fra er til gene i forhold til mange andre, som aldrig kommer til at blive forment adgang - så hvorfor skal de så forbydes? En grund til at forbyde dem må jo være, at de generer eller er i vejen??!? Og det giver ingen mening, for det gør de ikke.

 

Ok :) Jo det lød lidt henad hvis hunde ikke må være der, hvorfor må børn så. Men er helt enig med dig, der burde være plads til alle, osse i busserne. Synes det er en super dårlig plan movia har gang i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Ok :) Jo det lød lidt henad hvis hunde ikke må være der, hvorfor må børn så. Men er helt enig med dig, der burde være plads til alle, osse i busserne. Synes det er en super dårlig plan movia har gang i.

 

Regnede også med, at vi faktisk slet ikke var uenige - skulle bare lige forstå hinandens pointer ordentligt. :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Hvis jeg vinder de der 111 millioner i Lotto på onsdag, så lover jeg hermed at stifte en fond der hedder "transportmidler til hunde, som ikke må komme med bus og tog". Så kan man få hjælp til at købe en bil, vapserne kan være i eller få gratis privat stortaxakørsel til sine hunde, hvis man ikke selv kan køre.

Fanme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bedre end ingenting, vær blot opmærksom på, at i fx snestorm, bliver ALLE falckbiler brugt til autohjælp, dyretransporterne bliver sendt ud for at give strøm til døde batterier etc, så ventetiden kan blive virkeligt lang, hvis man står med en syg dyr

 

Er ret sikker på du får en Taxa hvis alle biler er optaget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ret sikker på du får en Taxa hvis alle biler er optaget.

 

Joda, det er sket for mig at de har sendt en taxa som ikke ville have hunden med, eller til nød kun i et lufttæt bagagerum. Det fravalgte jeg, og så blev det med bus i stedet.

 

Eller det kan gå sådan her:

http://www.hunde-forum.dk/debat/18332-hen-og-hjem-er-ikke-lige-langt.html

Også her var bussen min redning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der bør være plads til os alle... Og ligesom at man selvfølgelig ikke kan forbyde børn eller mænd som lugter af tis at komme med bussen, så bør man bare ikke forbyde at folk kan tage deres hund med...

 

Selvfølgelig skal der være grænser, og jeg synes det ville være HELT fair hvis de sagde at hunden ikke må komme med bussen i myldretiden f.eks... det er helt forståeligt og jeg synes det vil være et godt kompromis... Det vil stadig ramme i visse tidsrum, men det giver alternativer og muligheder for folk uden bil!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Det gjorde Karina ikke,da hun havde brug for det, så det tror jeg desværre ikke, man skal regne med:cry:

 

Det ER sørme også vigtigere at Hans-Jørgen kan starte sin bil i snevejret og komme en tur i Harald Nyborg end det er at en syg hund skal til dyrlægen.

:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg skrev tidligere, så hæfter jeg mig jo meget ved ordet offentlig...og så er problematikken ang. andre mennesker der færdes i bussen da interessant...gamle fru Jensen synes måske ikke det er fedt at sidde i en bus med fire 2.generations-indvandrere, og jeg kunne jo reelt være bange for hvor meget skade en barnevogn eller en stor julegave kunne gøre på mig, skulle bussen forulykke...

 

HVIS det med hundene drejer sig om, at folk er utrygge, så er det formentlig en meget lille gruppe mennesker man tager hensyn til, og hundeejere er bare nemme ofre, for vi er ikke mange(der har brug for busser)...og hundeejere kan man tilsyneladende(især efter den nye hundelov) altid diskriminere, mens det ville give et ramaskrig om man forbød 2.g'ere(eller unge danskere for den sags skyld), folk med julegaver og mødre med barnevogne...

 

Jeg hiver ikke de andre frem for at de skal miste deres rettigheder eller for at diskriminere dem...det handler for mig om at ALLE kan have noget de ikke er trygge ved, men når man befinder sig et offentligt sted, er risikoen for at møde en hund, et andet menneske eller en skrigende baby, bare noget man må forvente at kunne møde og så arbejde ud fra det...

Jeg ved ikke lige om de efterfølgene om børn var til mig :-)

 

Det jeg prøvede at sige og som er blevt sagt i det fremhævede, er, at det offentligt netop ER offentlig - og tolerance er tolerance uanset hvad eller hvem vi taler om - eller hur ? :-)

 

Derfor bringer jeg alle de andre elementere ind, der for nogle - ikke nødvendigvis mig selv - er årsag til irtation (staves?), usikkerhed, angst, mv. - Okay? :-)

 

Jeg er nok noget af det mest tolerante og langmodige i en bus og de nævnte personer/grupper fra mit forrige indlæg, er ikke nødvendigvis et udtryk for mine egne følelser....blot betragtninger om tolerance og forskellige elementer i det offentlige rum, sat over for hinanden.

 

Jeg sammenligner IKKE børn og hunde og det gider jeg hverken at gentage eller, at have siddene på mig....det må stå for andres egne regninger :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo-jow, Flack sender en taxa som Falck betaler....hvis eller taxaen dukker op....og når den dukker op også vil have hund med, selvom de får besked om at der skal hund med i transporten.

 

Det nytter at klage til Falck når deres samarbejde med taxa selskabet ikke fungere, men det hjælper jo ikke noget i selve situationen hvor taxen enten ikke dukker op, eller køre igen fordi chaufføren ikke vil have hund i bilen (ER prøvet og er ikke sjovt!)....eller bare ender ud i at være 3-4 timer forsinket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo-jow, Flack sender en taxa som Falck betaler....hvis eller taxaen dukker op....og når den dukker op også vil have hund med, selvom de får besked om at der skal hund med i transporten.

 

Det nytter at klage til Falck når deres samarbejde med taxa selskabet ikke fungere, men det hjælper jo ikke noget i selve situationen hvor taxen enten ikke dukker op, eller køre igen fordi chaufføren ikke vil have hund i bilen (ER prøvet og er ikke sjovt!)....eller bare ender ud i at være 3-4 timer forsinket.

 

Ja, min tidligere hund havde fået bortopereret en meget stor fedtknude på maven. Vi ventede på Falck i 1½ time... De sendte en beskidt taxa, hvor Ronja (berner sennen med blodig syning i maven på det lillebitte stykke gulv) måtte sidde med det bare operationsar nede i skidtet på gulvet ved passagersædet ved siden af chaufføren.. Hvis jeg havde vidst det, havde jeg i det mindste fået sat et plaster på...

Heldigvis fejlede Ronjas immunforsvar ikke noget..

 

Man har ikke noget valg, når man står med en stor hund, der bare vil hjem efter en ubehagelig behandling hos dyrlægen... Og man er selv til rotterne og tænker ikke klart, fordi hunden er syg..

 

DENGANG fik jeg en naturlig skepsis overfor Falck. Jeg fortrød, at jeg havde taget imod den taxa. Og jeg vil aldrig kunne finde mig i noget fra dem igen. Alligevel har jeg tegnet abonnement igen... Og opsagt det igen.. :stupid:

 

Der mangler konkurrence.. Kunne man ikke lave en eller anden "hundekørselsordning"? Så de mennesker, der har hunde og biler kunne lege taxa for os andre? Det ville jo løse problemet med indretningen. Og det ville kunne give bil/hundeejere incitament og økonomi til at indrette bilen med et bur eller en afspærring bagi.

Jeg betaler gerne taxapriser. Hvis bilen er indrettet til kørsel med hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, min tidligere hund havde fået bortopereret en meget stor fedtknude på maven. Vi ventede på Falck i 1½ time... De sendte en beskidt taxa, hvor Ronja (berner sennen med blodig syning i maven på det lillebitte stykke gulv) måtte sidde med det bare operationsar nede i skidtet på gulvet ved passagersædet ved siden af chaufføren.. Hvis jeg havde vidst det, havde jeg i det mindste fået sat et plaster på...

Heldigvis fejlede Ronjas immunforsvar ikke noget..

 

Man har ikke noget valg, når man står med en stor hund, der bare vil hjem efter en ubehagelig behandling hos dyrlægen... Og man er selv til rotterne og tænker ikke klart, fordi hunden er syg..

 

DENGANG fik jeg en naturlig skepsis overfor Falck. Jeg fortrød, at jeg havde taget imod den taxa. Og jeg vil aldrig kunne finde mig i noget fra dem igen. Alligevel har jeg tegnet abonnement igen... Og opsagt det igen.. :stupid:

 

Der mangler konkurrence.. Kunne man ikke lave en eller anden "hundekørselsordning"? Så de mennesker, der har hunde og biler kunne lege taxa for os andre? Det ville jo løse problemet med indretningen. Og det ville kunne give bil/hundeejere incitament og økonomi til at indrette bilen med et bur eller en afspærring bagi.

Jeg betaler gerne taxapriser. Hvis bilen er indrettet til kørsel med hund.

Jeg forstår dig godt og sådan en taxa har jeg dog aldrig fået....det har altid været stationcar biler der er kommet de relativt få gange der er sendt en taxa i stedet for.

 

Mht. at lave en slags taxa-hjælp så lå jeg i går aftes og holdt mig selv vågen for at finde en brugbar løsning, men jeg kom ikke op med en der ikke ville koste spidsen af en jetjawer :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så må vi jo håbe, at de finder en bedre løsning:

 

Hunden ind i bus-varmen igen - dr.dk/P4/Sjælland/Nyheder/Region Sjælland

 

Det kunne være tiltrængt. Og måske få klarlagt hvad det oprindelige problem var. Hvis problemet med hunde i busser begrænser sig til visse skumle ruter i det indre København var det måske dér man skulle tage fat på at løse problemet?

 

Argumentet med at "harmonisere" reglerne er noget pjat, for tog og metro der kører i Movia regi er ikke omfattet, hvori består harmoniseringen da?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...