Hop til indhold

Min hund dræber og spiser katte...


Gæst Sandie25
 Share

Recommended Posts

Gæst Malene Nielsen
Men hvis nu det virkelig er en kats "natur" at rende ud og lege med(og ligge på) bilerne, kravle ind ad mit kældervindue og tisse på mine ting, skide i sandkasser osv. er det så dyrplageri at have indekat?

 

Ved ikke om det er en kats natur, at gøre de ting, som du beskriver. Mange katte er jo glade for, at få varmet poterne og derfor søger de af og til op på kølerhjelme om vinteren. Det er en kats natur, at markere (tisse på ting), men ikke at kravle ind af vinduer for, at gøre det... evt kan du jo sætte deres yndlingsting udenfor, så de slipper for, at skulle kravle ind :blink:

Sandkasser giver jo den samme fornemmelse som jord og da der i byerne ikke er mange steder med blotlagt jord, så er det vel ret forståeligt, så kattene så finder alternativer... hunde tisser jo også op af lygtepæle og hække, hvor de i naturen ville vælge træer og andre ting.

 

Hvis det er dyrplageri at have indekatte, så er det jo også dyrplageri, at have indehunde, som kun bliver luftet i snor.:vedikke:

Alle tæmmede dyr, som mennesket har taget til sig, har jo gennem en årrække måttet tilpasse sig menneskene og hvad menneskene har at tilbyde, det være sig anderledes kost, begrænsninger af friheden/kønsdriften osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 251
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst The dogfather
Ved ikke om det er en kats natur, at gøre de ting, som du beskriver. Mange katte er jo glade for, at få varmet poterne og derfor søger de af og til op på kølerhjelme om vinteren. Det er en kats natur, at markere (tisse på ting), men ikke at kravle ind af vinduer for, at gøre det... evt kan du jo sætte deres yndlingsting udenfor, så de slipper for, at skulle kravle ind :blink:

Sandkasser giver jo den samme fornemmelse som jord og da der i byerne ikke er mange steder med blotlagt jord, så er det vel ret forståeligt, så kattene så finder alternativer... hunde tisser jo også op af lygtepæle og hække, hvor de i naturen ville vælge træer og andre ting.

 

Hvis det er dyrplageri at have indekatte, så er det jo også dyrplageri, at have indehunde, som kun bliver luftet i snor.:vedikke:

Alle tæmmede dyr, som mennesket har taget til sig, har jo gennem en årrække måttet tilpasse sig menneskene og hvad menneskene har at tilbyde, det være sig anderledes kost, begrænsninger af friheden/kønsdriften osv.

 

Sætter ikke noget udenfor fordi mine naboer ikke har styr på deres kræ...det drejer sig om fælge, cykler osv...har måttet lukke vinduet af for at undgå det...:mrgreen:

 

Men jeg siger heller ikke det er dyrplageri, spørger bare ind til det, fordi "det er deres natur" er et evigt tilbagevendende argument for hvorfor det er ok at ens kæledyr er alle vejne...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Synes personligt det er mere dyreplageri hvis ens kat bliver kørt ned/bidt af løse hunde/indsæt selv flere grimme ting end det er at være indekat :genert:

 

Nu kan man jo ikke spørge kattene - man kan kun stille sig selv det samme spørgsmål og så vurdere udfra hvad kattenes natur er og gør man det, så tror jeg de fleste katte til hver en tid ville vælge udelivet.

 

Jeg har også prøvet at have indekat og selvom jeg lavede alle mulige ting til/med ham, så kan det ikke hamle op med det frie udeliv på trods af løbegård osv.

 

Vi har i dag udekatte, som af og til kommer ind og de virker pænt tilfredse. De kommer 7/9/13 aldrig hjem med skader og de er i forskellige aldre (4, 6, 7 og +15 år gamle... den ældste kender vi ikke den eksakte alder på, men hun er gammel, meget gammel) - de er dog alle neutraliserede, hvilket gør en kæmpe forskel.

 

Vi har mistet en kat til trafikken og det var et stort tab, som vi begge var utrolig kede af - det har dog ikke fået os til, at ændre mening omkring vores måde, at have dem på. Jeg vil ikke bytte deres aktive udetilværelse ud med en indetilværelse, hvor de bliver så ekstremt begrænsede fysisk.

 

Skulle vores katte genere andre, så ville jeg dog tage det alvorligt, dog tvivler jeg på, at det kommer til at ske, da kattene oftest bliver på matriklen, hvilket ganske givet hænger sammen med, at de er neutraliserede og at de har plads nok.

Jeg mener dog, at man bør tage evt klager til efterretning og så forsøge at løse dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. katte, så tror jeg det afhænger rigtig meget af hvor man bor... Jeg fik katte for at de skulle fange mus. Med marker rundt om hele huset (hele byen) har vi kolonorme mængder. De naboer der ikke selv har katte, sætter gerne mad ud til byens katte - for at trække dem til, så de også ta'r mus hos dem. For at orke musejagten skal kattene fodres en hel del, ellers blir de bare hjemme og spiser...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah, det var lågen til kældertrappen og vi bor her jo også. :-D

 

Af nysgerrighed måske. Jeg havde ihvertfald ofte selskab af en kat, der fulgte efter Ascha da hun var hvalp. Om den var vant til hunde kan jeg jo ikke vide, men det var ihvertfald ikke særligt spændende.

 

Nej det kan jeg godt forstå. Mine katte er mistroiske overfor fremmede hunde og mennesker. Naboen har kastet sten efter dem, så de løber ikke hen til hvemsomhelst.

 

OK, det var kældertrappen. Dum oplevelse :(

Link til indlæg
Del på andre sites

At en hund reagerer som en hund er naturligt ja. Men ligefrem at dræbe og spise katte??

Ligefrem at spise katte må være lidt usædvanligt, men dræbe dem er for en hund ganske naturligt. I hvert fald for en terrier og med garanti også for mange andre racer. Så det skal man ikke undre sig over, blot søge at forhindre så godt man nu kan.

 

Jeg tænker lidt, at dengang hundene selv skulle finde deres mad og reelt set fungerede som vagthunde, der var det måske en mere accepteret tanke. Men nutildags, synes jeg faktisk ikke det er acceptabelt!

Det, du beskriver, er menneskets opfattelse og ikke hundens. For hunden har det altid været - og vil altid være uanset årstal - en helt naturlig ting at jage og dræbe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan man jo ikke spørge kattene - man kan kun stille sig selv det samme spørgsmål og så vurdere udfra hvad kattenes natur er og gør man det, så tror jeg de fleste katte til hver en tid ville vælge udelivet.

 

Jeg har også prøvet at have indekat og selvom jeg lavede alle mulige ting til/med ham, så kan det ikke hamle op med det frie udeliv på trods af løbegård osv.

 

Vi har i dag udekatte, som af og til kommer ind og de virker pænt tilfredse. De kommer 7/9/13 aldrig hjem med skader og de er i forskellige aldre (4, 6, 7 og +15 år gamle... den ældste kender vi ikke den eksakte alder på, men hun er gammel, meget gammel) - de er dog alle neutraliserede, hvilket gør en kæmpe forskel.

 

Vi har mistet en kat til trafikken og det var et stort tab, som vi begge var utrolig kede af - det har dog ikke fået os til, at ændre mening omkring vores måde, at have dem på. Jeg vil ikke bytte deres aktive udetilværelse ud med en indetilværelse, hvor de bliver så ekstremt begrænsede fysisk.

 

Skulle vores katte genere andre, så ville jeg dog tage det alvorligt, dog tvivler jeg på, at det kommer til at ske, da kattene oftest bliver på matriklen, hvilket ganske givet hænger sammen med, at de er neutraliserede og at de har plads nok.

Jeg mener dog, at man bør tage evt klager til efterretning og så forsøge at løse dem.

 

Det første ½ år jeg havde Batman var han indekat.

 

Jeg aktiverede ham blandt andet med fodersøg, klikkertræning, foder og legetøj hængt op i lange tynde fjedre, han så meget Animal Planet og blandede sig stort set i alt.

Når jeg arbejdede på computeren lå han ovenpå skærmen og fangede bogstaverne.

Jeg havde ham ofte med i bilen, f.eks. med hen i min forretning/konsultation hvor han klatrede rundt på loftsbjælkerne.

Kort sagt syntes jeg selv, jeg aktiverede og stimulerede ham.

Han havde "jagt" på mins søns store sumpskildpadder idet han lå ved akvariet og kikkede.

 

Men han "klatrede på væggene" og havde det tydeligt ikke fint med sin tiliværelse og til sidst lukkede jeg ham ud i korte øjeblikke.

Jeg lavede en "aftale" med ham om at komme tilbage på bestemte tidspunkter og sætte sig ind i transportkassen, så jeg vidste han var OK. Han gjorde det!

Lidt efter lidt fik han mere og mere frihed og der faldt ro på ham.

 

Jeg vil aldrig kunne have en indekat og kunne holde ud at se den længes ud i det fri. En stor voliere eller lukket have, kunne jeg godt have, men det er ikke en mulighed pt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jeg altså stadig uenig. Ja, det er en risiko at katte bliver kørt over, uheldigvis. Men det burde virkelig ikke være en risiko at den skal flænses ihjel af en hund!! Hunde og katte, om man vil det eller ej, er begge at betragte som kæledyr. Det er gråspurve og markmus ikke! Kaniner, den balancerer lidt på en knivsæg synes jeg. Det er kæledyr, men de findes også vilde. Dog har jeg sjældent set en kat dræbe en hare. Katte dræber mange mus og fugle, det er da langt mere i deres natur end det er at hunde skal dræbe katte.

Jeg tror faktisk, at risikoen for som kat at dø i trafikken er langt større - naturligvis afhængig af, hvor man bor - end at blive dræbt af en hund. Selvfølgelig betragter vi mennesker både hund og kat som kæledyr, men den opfattelse deles nu hverken af hunden eller af katten. Og det er ikke korrekt, at det for en kat er mere naturligt at dræbe en mus end det er for en hund at dræbe en kat. Både hunde og katte er jo jægere.

 

At jage katte, det kan jeg forstå. Det er naturligt for hunde at løbe efter andre dyr. Men den måde, flænse, dræbe og æde det?? Så er der noget galt med den hund! Jeg siger ikke den skal aflives. Men den skal have hjælp, og bør absolut ikke være uden opsyn når den er udenfor!

Jamen, hvad formodes hunden så at gøre, når den har fanget katten? Den afslutter helt naturligt jagten ved at dræbe byttet. Det er der intet galt i - set fra hundens synspunkt. Det er præcis derfor, at hunde skal holdes i snor i almindelige skove.

 

Men møder en hund katten ude på en brakmark uden træer - ja, så er der desværre en kat, der får sin sidste erfaring. Hunden kan intet bebrejdes lige så lidt, som man kan bebrejde katten for ikke at tænke sig bedre om i valget af udflugtsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligefrem at spise katte må være lidt usædvanligt, men dræbe dem er for en hund ganske naturligt. I hvert fald for en terrier og med garanti også for mange andre racer. Så det skal man ikke undre sig over, blot søge at forhindre så godt man nu kan.

 

 

Det, du beskriver, er menneskets opfattelse og ikke hundens. For hunden har det altid været - og vil altid være uanset årstal - en helt naturlig ting at jage og dræbe.

 

Og så er der lige de racer hvor afslutningen - det at slå ihjel - faktisk er avlet væk... Som f.eks. BC. Selvfølgelig ikke hos alle, men jeg har ikke personligt kendskab til nogen der har slået noget som helst ihjel. Omvendt har jeg flere historier der viser den manglende killer instinct, som f.eks. BC der hyrder rotte ind i et hjørne og bli'r hakket i tuden fordi den ikke ved hvad den nu skal, flere BC'ere der har jagtet katte og ender med at bare lægge sig på den, fordi de simpelthen ikke har det at slå ihjel i generne. De løber efter alt der bevæger sig, og vil gerne styre ethvert dyr der løber - den del af jagten er ikke bare intakt, men fremavlet til perfektion. Men dræberdelen er væk, den del kan jo slet ikke bruges ved hyrdning, hvor de helst ikke skal bide i dyrene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke hunden forstår at det er i orden i haven, men ikke på gåturen... Har den først fået et kick ud af at fange (eller bare løbe efter) katte er det svært at aflære. Derfor synes jeg heller ikke man skal opmuntre til det..

For hunde, der fra hvalpetiden hader synet af katte, behøves ingen opmuntring. Sådan har det været for vores airedales. Men jeg kunne da alligevel ikke drømme om aldrig at lade Sofus løbe løs, hvor det er tilladt, blot for det tilfældes skyld at der skulle dukke en kat op. I en hundeskov sker der intet, for der kan en kat spæne op i et træ, men på stranden er der ikke disse tilflugtssteder. Til gengæld har jeg aldrig mødt en kat på stranden. Heldigvis.

 

Men jeg tror, at det, der får følelserne lidt i kog her, er, at TS's kat ligefrem fortærer katte. Det virker lidt voldsommere end blot en hund, der jagter en kat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kan jeg føjes til listen over dyreplagere..

 

Me too...

 

 

 

Jeg er også enig med Ninjamor i en anden ting - nemlig at jeg vil fandeme ikke ha' at min hund jagter katte. Og man kan sådan set erstatte "katte" i den sætning med biler/cykler/løbende børn/fasaner/rådyr - og en hel masse andre ting der bevæger sig. Det hun har gang i når hun jagter katte er nemlig en form for hyrdning, og det er ikke noget man dyrker på egen hånd, men kun på får og under kommando af en fører. Og jeg ville ha' det på samme måde med en anden type hund, en jagthund skal ikke jage på egen hånd, men sammen med sin fører. Så vidt jeg ved, er det vel heller ikke ret mange racer der skal udføre drabet selv?? Jer der synes det er ok at hunden jager katte - synes I også det er ok hvis hunden jager f.eks. rådyr? Og hvis ikke - hvori ligger forskellen?

 

For mig handler det ikke (udelukkende) om hvorvidt det er synd for katten - men at det er dybt forkasteligt at lade en hvilken som helst hunderace udføre sit arbejde på egen hånd, uden kontrol fra en fører...

 

Derudover ville jeg miste tilliden til en BC der dræbte et dyr - men det er nok en raceting, de skal ikke dræbe noget som helst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Det første ½ år jeg havde Batman var han indekat.

 

Jeg aktiverede ham blandt andet med fodersøg, klikkertræning, foder og legetøj hængt op i lange tynde fjedre, han så meget Animal Planet og blandede sig stort set i alt.

Når jeg arbejdede på computeren lå han ovenpå skærmen og fangede bogstaverne.

Jeg havde ham ofte med i bilen, f.eks. med hen i min forretning/konsultation hvor han klatrede rundt på loftsbjælkerne.

Kort sagt syntes jeg selv, jeg aktiverede og stimulerede ham.

Han havde "jagt" på mins søns store sumpskildpadder idet han lå ved akvariet og kikkede.

 

Men han "klatrede på væggene" og havde det tydeligt ikke fint med sin tiliværelse og til sidst lukkede jeg ham ud i korte øjeblikke.

Jeg lavede en "aftale" med ham om at komme tilbage på bestemte tidspunkter og sætte sig ind i transportkassen, så jeg vidste han var OK. Han gjorde det!

Lidt efter lidt fik han mere og mere frihed og der faldt ro på ham.

 

Jeg vil aldrig kunne have en indekat og kunne holde ud at se den længes ud i det fri. En stor voliere eller lukket have, kunne jeg godt have, men det er ikke en mulighed pt.

 

Jeg tror man skal huske, at der som ved hunderacer også er katteracer og at kattene også er meget forskellige alt efter race.

 

Jeg har haft persere, Mainecoonblandinger og alm. 'gårdkatte'. Perserne trivedes til UG med, at være indekatte - de viste på intet tidspunkt nysgerrighed overfor det udenfor og jeg kunne uden problemer lade hoveddøren stå åben, når jeg fx bar mine indkøbsvarer ind eller stod i døren og snakkede med andre.

 

Jeg har også forsøgt mig med, at have gårdkatte indenfor... det gik ikke helt optimalt - der var simpelthen for meget energi i dem og de kedede sig og hang ofte i vinduet og kiggede ud, på trods af, at de aldrig havde prøvet udelivet.

 

Blandinger med en del Mainecoon 'racepræg', har jeg kun haft som ude/indekatte og min oplevelse af dem er, at de trives godt på den måde og de holder sig tæt på ejendommen. Uanset hvornår på døgnet vi kalder på dem, så dukker de alle op indenfor 1 minut.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er alle kattefolk jo ikke ens og min kat får ihvertfald masser af skæld ud og har lært at opføre sig pænt overfor hunde - det er lidt som med de stygge listehunde, enkelte var idioter, nu er de alle idioter, synes ikke jeg blev mere idiot, da jeg fik kat :engel:

 

Lonny - er med på at spise en hare, rådyr etc, men en kat? Måske uvidenhed, men forestiller mig ikke noget der smager særligt godt :hmm:

Helt enig. Et rovdyr må smage ramt, og en kat må smage af - gammel makrel i tomat. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg virkelig ikke se.

Det er groft at kalde listemedlemmer for skadedyr. Du kan være uenig med dem, men herinde er vi alle hundeejere, der skal have udbytte af at tale med hinanden. Vi laver kloge ting og også dumme ting, men vi kan ikke lære noget af hinanden, hvis vi kaldes skadedyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Det er groft at kalde listemedlemmer for skadedyr. Du kan være uenig med dem, men herinde er vi alle hundeejere, der skal have udbytte af at tale med hinanden. Vi laver kloge ting og også dumme ting, men vi kan ikke lære noget af hinanden, hvis vi kaldes skadedyr.

 

Men det er så i orden at kalde ikke-listemedlemmer skadedyr :confused:

 

Var det bedre jeg brugte ordet ekstrem-egoist?

For det er jo det man er, når man er ligeglad med andre, vildtet i skoven og andres kæledyr...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg opfattede dit indlæg, som at du lod hunden rende løs i alm. skove.... hundeskove er jo beregnet på, at man gerne må have sin hund løs, modsat alm. skove.

Helt iorden. Jeg er så priviligeret at have 10 hundeskove indenfor en radius af 10-15 km (og jeg bor 30 meter fra den ene) så jeg har intet behov for at risikere skideballer på den konto. Dem kan man sgu så hurtigt redde sig i andre situationer, hvor man ikke er ikke har gjort noget forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Var det bedre jeg brugte ordet ekstrem-egoist?

For det er jo det man er, når man er ligeglad med andre, vildtet i skoven og andres kæledyr...

 

Nu har jægerne jo så travlt med at udrydde mårhunden og det er helt okay, eftersom den ikke hører til i den danske natur. Det gør tamkatten heller ikke og at forhindre et skadedyr i at gøre skade, anser jeg ikke for at være ekstremt egoistisk. Som sagt gør min hund ikke katte noget,... han aktiverer dem bare så de, i det øjeblik ihvertfald, ikke laver ulykker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er så i orden at kalde ikke-listemedlemmer skadedyr :confused:

Nej, faktisk ikke, Malene. For kalder du mennesker for skadedyr, så fratager du dem noget af deres menneskelighed, og resultatet af dette har verden allerede set for over 70 år siden. Ikke-helt-mennesker har man lov at jage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Tjah, det var lågen til kældertrappen og vi bor her jo også. :-D

 

Af nysgerrighed måske. Jeg havde ihvertfald ofte selskab af en kat, der fulgte efter Ascha da hun var hvalp. Om den var vant til hunde kan jeg jo ikke vide, men det var ihvertfald ikke særligt spændende.

 

Saadan en hundepersonlighed af en kat havde vi i ganske faa aar, da jeg var barn. Vi havde ingen hund imens vi havde hende, men hun var bare MEGET tillidsfuld ( imodekommende til alle mennesker, meget social og fuldte os born med i skole og ventede sommetider ved busstoppestedet igen om eftermiddagen naar tiden var til at vi skulle hjem:hjerte:). Gud, hvor var vi knyttet til hende og paa mange punkter var hendes gemyt meget lig en hunds. vi er sikker paa at dette blev den ultimative aarsag for hendes alt for tidlige dod. Vi boern var knuste. Hun blev kun 1-2 aar gammel.

 

Vores naeste kat var fodt af en vildkat, og trods vi fik hende som 8 ugers, var hun utrolig mistroisk, usocial, haardfor og egenraadig hele sit liv. Det var disse ikke saerlige attraktive kaeledyr kvaliteter der i sidste ende gjorde at hun var istand til at overleve de ods der var imod hende.

 

Det er haarde betingelser der er for udekatte generelt. De skal baade undgaa at blive jaget vildt for div. hunde, men ogsaa kattehadere og den konstant voksende trafik.

Kom lige til at taenke paa hende ud fra din oplevelse:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...