Hop til indhold

Min hund dræber og spiser katte...


Gæst Sandie25
 Share

Recommended Posts

Nå, også dig? :lol: Jeg blev heglet ned derinde, da jeg spurgte om hjælp til at sammenføre Lui og Miss Kitty i sin tid... Der er rigtig mange der ikke har forståelse for hvordan det er ude på landet, hvor vi virkelig har brug for kattene som "arbejdsdyr". Jeg tror ikke de forstår hvilke mængder af mus der i perioder er, når byen er omkranset af marker. Jeg ved ikke hvad jeg ville gøre hvis jeg pludselig ikke måtte ha' kattene løse. Så ville den eneste løsning vel være gift, hvilket man gerne vil undgå på landet, af hensyn til alle de andre vilde dyr der går her...

 

 

 

Det er vel de færreste gårde der ligger helt alene, uden naboer? Vores by består f.eks. af 4 gårde og 4 mere almindelige huse, og det er vist ret normalt heromkring. Men sjovt nok lægger de mad ud til kattene, dem der ikke selv har kat - de vil nemlig heller ikke ha' mus i deres huse. Katte på landet er nærmest uundværlige. Det eneste der kan være lige så effektivt er gift, og som tidligere skrevet ville jeg ikke synes det var et godt alternativ, med tanke på alle de andre vilde dyr. Plus at man så heller ikke ville kunne ha' sin hund i haven...

 

Ikke haglet ned, for jeg har slet ikke forsøgt. Det er bare ved at læse med, at jeg blev den erfaring rigere :lol:

 

Ang territorier ved katte - så er der lavet noget fint forskning på det område så det ved vi der arbejder med dem med ret stor sikkerhed:

 

Know Your Cat - The territory of outdoor cats.

 

MVH

 

Jeg tror, det kan være sådan en sætning som ovenstående, der kan give det lidt nedladende indtryk, som PP nævner. Det bliver nemt opfattet nedladende, når man fremhæver sig selv (i stedet for at skrive, så det vides med ret stor sikkerhed)

 

Jeg synes man glemmer bagsiden af medaljen, nemlig at katte også tager harekillinger, småfugle osv. og det er faktisk ikke helt små mængder. Har man problemer med mus og rotter kan man jo købe et par fælder eller kontakte kommunen.

 

Hvis det nu drejede sig om en hund der strejfede, ville du så have samme forståelse for at folk ikke havde midler til at hegne deres grund ind?.

 

Nu mener jeg så, at der er en verden til forskel på hunde og katte og det dermed ikke kan sammenlignes. Ligesom jeg stadig ikke mener, at børn og hunde kan sammenlignes. Nu kræver de færreste hunde 1,80+ hegn med indfald og stød i toppen. Det kræver MANGE katte.

 

Jeg har absolut intet problem med fritgående katte. Jeg vil hellere fokusere på, at de er neutraliserede, så de ikke formerer sig uønsket.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 251
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes man glemmer bagsiden af medaljen, nemlig at katte også tager harekillinger, småfugle osv. og det er faktisk ikke helt små mængder.

Det der forstår jeg så ikke... Mine to katte løber frit ude, de ta'r mængder af mus, og er gode jægere. Lillemissen spiser ikke sit bytte, men slæber det hjem og lægger udenfor huset. Lui spiser dem nogle gange, han har et bestemt sted i haven han bærer sit bytte til, og spiser det der. Derfor mener jeg at jeg har et ret godt indtryk af hvad mine katte ta'r, selv om de helt sikkert også ta'r en hel del som jeg aldrig ser. Vi har rigtig mange kaniner i området - men jeg har aldrig set dem ta' en unge, eller set dem vise interesse for kaninerne i det hele taget. Og jeg har været ude at gå sammen med dem, hvor der kommer kaniner løbende. Fugle har de taget, men ikke ret mange gange. Tror jeg kan tælle det på én hånd... Så i mit tilfælde passer det slet ikke - masser af mus, meget sjældent fugle, aldrig kaniner eller andet.

 

Har man problemer med mus og rotter kan man jo købe et par fælder eller kontakte kommunen.

 

Den går måske nogle steder, men ikke her. Et par fælder? Selv om man købte sig fattig i fælder, ville det ikke forslå. Kommunen? De ville grine én lige op i ansigtet og foreslå at man fik sig en kat eller to. Kommunen gør ikke noget ved mus, hvis de gjorde så ville de ikke ha' tid til at lave andet! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes man glemmer bagsiden af medaljen, nemlig at katte også tager harekillinger, småfugle osv. og det er faktisk ikke helt små mængder. Har man problemer med mus og rotter kan man jo købe et par fælder eller kontakte kommunen.

 

Hvis det nu drejede sig om en hund der strejfede, ville du så have samme forståelse for at folk ikke havde midler til at hegne deres grund ind?.

 

jeg bor på landet, vi har katte de løber frit, ellers kan de ikke passe deres job som altså er at holde os fri for rotter og mus, og det virker, vi har stort set ikke mus kun de døde som kattene ynder at servere på trappen.

Jeg har aldrig set andet bytte end mus, rotter og nogle ganske få fugle, aldrig harer, kaniner eller andre dyr.

Jeg tror simpelthen ikke på at problemet er særlig stort, men jeg tror at nogle især jægere ynder at blæse det op.

Hvis vi ikke havde kattene her hos os så ville løsningen være gift, det er ikke morsomt at dele hus og hjem med mus og rotter og med landbrug er det stort set umuligt at undgå disse skadedyr.

Jeg er varm fortaler for at man neutraliserer sine katte og der er da også flere og flere som gør det, det giver katte som holder sig mere hjemme og det sparer mange slagsmål med dyrlægeomkostninger til følge.

Men den der med at katte ikke må gå frit den er kun for byboere

og snakken om fælder er da helt til grin:(

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg bor på landet, vi har katte de løber frit, ellers kan de ikke passe deres job som altså er at holde os fri for rotter og mus, og det virker, vi har stort set ikke mus kun de døde som kattene ynder at servere på trappen.

Jeg har aldrig set andet bytte end mus, rotter og nogle ganske få fugle, aldrig harer, kaniner eller andre dyr.

Jeg tror simpelthen ikke på at problemet er særlig stort, men jeg tror at nogle især jægere ynder at blæse det op.

Hvis vi ikke havde kattene her hos os så ville løsningen være gift, det er ikke morsomt at dele hus og hjem med mus og rotter og med landbrug er det stort set umuligt at undgå disse skadedyr.

Jeg er varm fortaler for at man neutraliserer sine katte og der er da også flere og flere som gør det, det giver katte som holder sig mere hjemme og det sparer mange slagsmål med dyrlægeomkostninger til følge.

Men den der med at katte ikke må gå frit den er kun for byboere

og snakken om fælder er da helt til grin:(

 

Til det markerede: jeg mener at vi har haft det oppe før, og nogen kunne henvise til en undersøgelse der viste at det heller ikke var tilfældet..? Men kan ikke huske hvem det var...

 

Og så er jeg f.ø enig i hvert eneste ord du skriver her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi mener, at der skal laves en decideret kattelov som erstatning. Selvom kat er nævnt det ene sted, hersker der stor tvivl og der findes ikke en ensrettet praksis. Det kan du spørge juristerne selv om - eller tjekke gamle sager - der hersker for meget tvivl og uenighed, og det er noget skidt. Der er brug for en præcisering så ingen er i tvivl, og katteejere tvinges til ansvar som hundeejere. ...................................

 

Lenschow... jeg har indtrykket af at du blander ting sammen der ikke har noget med hinanden at gøre.

 

Der hersker IKKE tvivl om hvordan lov om mark- og vejfred skal tolkes. Der FINDES en ensrettet praksis. Der kan slet ikke andet, for lov om mark- og vejfred er så utvetydig som noget overhovedet kan være.

 

 

Hvordan det forholder sig på andre punkter, som eksempelvis ifm. dyreværnsloven, skal jeg på ingen måde kloge mig på. Men lige hvad angår lov om mark- og vejfred, som er dén lov. Den eneste lov, der drejer sig om hvad man må og hvordan man må det, og hvad man kan stille krav om, når fremmede dyr færdes på ens ejendom, og måske endda gør skade på ens ejendom, så er jeg altså 100% sikker i min sag.

 

Det behøver jeg ikke konferere med jurister om, eller søge i gamle sagsakter for at finde ud af. Jeg VED det er sådan, fordi jeg selv står på den udøvende side af dén lov, og sågar har modtaget undervisning i netop dén lov.

Jeg HAR derimod alligevel søgt i gamle sager, (igenigen, for det er ikke første gang) og gæt hvad jeg fandt: Ikke én eneste sag der har grundlag i lov om mark- og vejfred, har været tolket/behandlet anderledes end hvad jeg prøver at fortælle dig.

 

Jeg har været med i efterhånden rigtig mange sager, hvor vi har anmeldt, og loven gradbøjes, forkastes eller anvendes slet ikke. Så det dur ikke som det er nu med den lovløshed. Grunden til, at vi ønsker det er, at vi gerne vil beskytte katten mere end der er mulighed for nu.
Dét her er én af årsagerne til at jeg er sikker på du blander ting sammen der ikke har noget med hinanden at gøre. Når lov om mark- og vejfred benyttes ifm. den udtalelse du kom med:
Det er ikke tilladt at aflive andres kæledyr med mindre man er jæger og selv da skal man forsøge at finde ejeren først og varsko denne via tre advarsler.

 

Så er der ikke noget du kan "være med til", medmindre det er din kat, eller det er din jord en fremmed kat færdes på, eller du er jæger der er blevet tilkaldt for at skyde katten.

Der er heller ikke noget "I" kan anmelde, ifm. benyttelsen af de paragraffer i lov om mark- og vejfred som kommer til at gøre sig gældende.

Der ér ikke noget at gradbøje, eller forkaste... Og benyttes lovens paragraffer ikke, så har i da ikke noget at være kede af, for dét betyder at katten ikke er blevet skudt!

 

Og lov om mark- og vejfred, som er dén lov der har med din egen udtalelse omkring aflivning og advarsler at gøre, er IKKE til for at beskytte katte, hunde eller andre husdyr. Den er udelukkende til for bl.a. at fortælle hvad man må og ikke må gøre, og hvem der må gøre hvad, hvis fremmede dyr kommer ind på ens ejendom.

 

 

Lige nu har vi en halv vejlov og en elendig dyreværnslov - der jo også burde være nok - men som mange ved langt fra er det, når sager kører i retten... Så jura er ikke så sort/hvidt, som man kunne ønske. Derfor ønsket om en præcisering/egen lov, som andre dyr har.

Som jeg skrev før: DU blander tingene sammen. Lov om mark- og vejfred, er så absolut ikke en halv lov. Det er én af de bedst formulerede og absolut utvetydige, mindst tolkningsmulige og mest ligetil lovgivninger der findes. Og i netop dén lov, står katte endda nævnt selvstændigt, i modsætning til mange andre love.

 

Dyreværnsloven har INTET med lov om mark- og vejfred at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror simpelthen ikke på at problemet er særlig stort, men jeg tror at nogle især jægere ynder at blæse det op.

 

Problemet ér stort. Det er ikke uden grund katte står på eu-listen over invasive dyrearter. Endda i top 10.

 

Problemet er ikke med harer, fasankyllinger og dén slags, som nogen har fortalt hér i tråden. Dén tror jeg ganske enkelt ikke på, selvom jeg jo er jæger, og derfor gerne vil blæse tingene op :blink:

 

 

Problemet er snarere 2 delt, hvad forskning i hele verdenen (for det er altså et problem af international skala, hvis man er i tvivl så forhør jer engang ved en australier, eller en af deres naboer fra new zealand engang)

Dels er der dét at katten tager mus. Det er jo fint nok hvis man mener man har for mange af den slags. Problemet er så at det jo ikke kun drejer sig om husmusen, men også om alle de andre musearter, som i sagens natur er fødekilde for rigtig mange af vore rovdyrarter, som ræve og ugler o.l. Det er ikke sjældent at man kan læse om diverse uglearter der ryger i tilbagegang i bestemte områder af landet pga. manglende eller mangelfuldt fødegrundlag. Sjovt nok hænger det ret ofte sammen med en stigning i antallet af strejfende katte i samme områder.

Dels er der problemstilling nr. 2, og det er vore jordrugende fuglearter. Ikke fordi de tager fuglene, for det tror jeg ganske enkelt ikke på lykkedes ret ofte. Men fordi de, når de forsøger på at tage en sådan fugl, får fuglen til at stikek af fra reden. Og det gør de fuglearter altså: Stikker af, og det var så slut på dén generation der skulle have kommet ud af æggene. De lægger, forhåbentlig, en ny generation igen, hvis de kan nå det, men det ændrer jo ikke på at der altså er en mangel.

 

 

Der er foretaget forskning på området, som man nok skulle kunne finde via. bl.a. google, hvis man har tiden og lysten til det, men den burde altså ikke være så pokkers svær at sluge uden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Speedy nakkede fugle, kaniner, høns, mus, rotter, vuldvarpe o.m.a. dog ikke katte.

Groa jagter heldigvis ikke katte, til gengæld har vi oplevet katte snige sig ind på hende. Hun er god ved katte, hun har fra hvalp af leget med venners kattekillinger.

Har aldrig forstået hvorfor det er OK tamme katte tager mus, fugle m.m., men hvis en hund gør er det pludeselg noget frygtelig noget.

Jeg har trænet Groa fra at jage fugle, men ind i mellem prøver hun.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til det markerede: jeg mener at vi har haft det oppe før, og nogen kunne henvise til en undersøgelse der viste at det heller ikke var tilfældet..? Men kan ikke huske hvem det var...

 

 

Det var mig, sagde hun lige så stille for ikke at blive udråbt som arrogant kattetåbe :-)

 

Her

 

http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/sites/default/files/pjecer/katte/Katten_som_rovdyr.pdf

 

 

Noget af det der er værd at bemærke i den undersøgelse, når snakken nu falder på hvorvidt katten laver ravage i den danske natur eller ej, er jo bl.a. en fejlkilde forfatteren faktisk giver:

Rapporten er baseret på et af de største datasæt, der er indsamlet på verdensplan (i alt ca. 900 katte) og

kan trods visse forbehold give et fornuftigt billede af, hvad den danske kat indtager. Det er dog her

væsentligt at fastslå, at rapporten ikke kan dokumentere, hvad katten reelt dræber - idet ikke alt, hvad

der bliver dræbt, bliver ædt – og at det derfor ikke kan fastslås med sikkerhed, hvor stor en påvirkning

katten øver på de forskellige byttedyrspopulationer. Men rapporten kan give et solidt indblik i den

danske kats fødesammensætning

 

Rapporten fortæller altså reelt noget om hvad katten æder. Ikke noget om hvilken indflydelse katten har på naturen udover dét.

 

En del undersøgelser om kattens prædation er baseret på registreringer af det hjembragte bytte, hvilket

giver et udmærket billede af hvilke byttedyr, katten slår ihjel, hvorimod det ikke endeligt kan

konkluderes, hvordan dens føde er sammensat. Det er derfor ikke muligt direkte at sammenligne

undersøgelser baseret på hjembragt bytte med undersøgelser baseret på maveindhold eller ekskrementer.

Det, begge typer undersøgelser siger noget om, er til gengæld forholdet mellem byttedyrsgrupperne -

pattedyrene, fuglene, krybdyrene, padderne og til dels invertebraterne - hvilket igen siger noget om

kattens rolle som prædator. Det er derfor særdeles relevant at sammenligne den danske fødeundersøgelse

- 58 -

med de mange undersøgelser om hjembragt bytte fra hele verden. Af den grund er det nødvendigt at

gøre de danske data om byttedyrsforhold sammenlignelige med disse undersøgelsers resultater. Dette

gøres igen ved at ”rense” tallene - denne gang for den føde, der ikke er baseret på byttedyr, såsom

kattemad, plantemateriale, frugt, ådsler, affald og ”andet”.

 

Og igen: Denne gang bringes dog frem at det sådan set ikke er mængden, antallet, o.l. men mere forholdet mellem de forskellige ting en kat nu engang æder, det drejer sig om.

 

Ingen er vel i tvivl om at kattemad er det store hit. Efterfulgt af "pattedyr" som samlebetegnelse.

 

et eksperiment udført af Adamec (1976), der

ønskede at undersøge sammenhængen mellem sult og jagtaktivitet hos huskatte. Som en del af

eksperimentet blev det testet, hvilken fødekilde katte foretrækker, hvis de har frit valg. Kattene kunne i

løbet af eksperimentet vælge imellem fire slags kattemad (med henholdsvis kød, lever, kylling og fisk),

frisk laks og døde rotter (enten stadigt varme efter aflivningen eller kølige efter ophold i køleskab).

Konklusionen på eksperimentet var entydig: alle katte foretrak den friske laks, dernæst kom kattemad og

til slut de døde rotter. Interessant nok foretrak samtlige katte den afkølede frem for den varme rotte.

Kattene fik undervejs i eksperimentet mulighed for at jage levende rotter samtidigt med, at de havde fri

adgang til de øvrige fødeemner. Samtlige katte valgte med det samme at dræbe rotten og bære den hen

- 59 -

ved siden af madskålen, hvor den blev liggende, mens de spiste den menneskebragte føde.

Undersøgelsen indikerer, at katte generelt har en præference for kattemad (uanset smag), samt at jagt

ikke nødvendigvis er direkte associeret med sult.

Et eksperiment forfatteren bruger en del tid på at snakke om, i sammenhæng med flere andre undersøgelser.

Det belyser imidlertid netop ét af problemerne, både hvad angår katte i den danske natur, såvel som rapporten som helhed: Katte foretrækker kattemad fremfor byttedyr. SÅ vidt så godt. Men de stimulerer stadig deres jagtlyst. Fertile hankatte mere end kastrater o.l. (Markant mere, ifølge rapporten)

 

Anderledes ser det naturligvis ud, når kattene ikke har adgang til kattemad, hvilket hyppigt er tilfældet

hos forvildede katte eller direkte vildkatte. Det er interessant at se på fødevalget hos sådanne katte for at

undersøge, hvorvidt forholdet mellem byttedyrene er anderledes, når jagten ikke er rekreationel, men

livsnødvendig.

Og de forvildede katte er i virkeligheden den største del af problemet. Deri kan man vel ikke være uenig?

jeg hilser iøvrigt en egentlig reguleringsindsats velkommen på dét punkt.

 

 

Det kan altså på baggrund af de ovenstående fødeundersøgelser konkluderes, at klart den væsentligste

del af kattens føde overalt i verden, inklusiv Danmark, udgøres af pattedyr. Men som tidligere nævnt er

undersøgelser af maver eller ekskrementer kun velegnede til at sige noget om, hvad kattene har indtaget

og ikke, hvad de reelt har dræbt. Hvis kattens indflydelse på naturen skal kunne diskuteres på et reelt

grundlag, er det derfor nødvendigt også at kigge nærmere på, hvilke byttedyr, katte hyppigst dræber.

Hvis katte eksempelvis er meget ivrige og effektive fuglejægere, men af uvisse grunde helst undgår at

spise de nedlagte fugle, er deres indflydelse på fuglebestandene langt større, end fødeundersøgelserne

giver udtryk for.

Det er vi vel ikke uenige i?

 

Hvis der

skal gives et mere præcist billede på, hvilke arter af byttedyr, katte dræber, bør fødeundersøgelser derfor

suppleres af undersøgelser om hjembragt bytte. Det ville derudover være hensigtsmæssigt med en

undersøgelse om forholdet mellem hvilke byttedyr kattene dræber, og hvilke de senere bringer med

hjem. En sådan undersøgelse er endnu ikke foretaget og vil kunne give et meget præcist billede af

kattens reelle prædation.

Er vi ikke ved at nå erkendelsen af at rapporten reelt ikek siger ret meget om kattes indflydelse på naturen dels ved prædation, og dels alene ved kattes forsøg på jagt?

 

Hvorvidt katten herhjemme har en negativ eller positiv

påvirkning af naturen, kræver ligeledes yderligere undersøgelser, idet data for, hvad katte reelt set slår

ihjel og data for historiske ændringer i byttedyrspopulationerne, er nødvendige for at kunne konkludere

endeligt.

....Det tror jeg nok vi ér.

 

 

Udviklingen i indtaget af pattedyr over året støtter definitionen af katten som opportunistisk prædator.

Sommer- og efterårsperioden er klart den tid på året, hvor bestandene af kattens byttedyr er størst.

Specielt er efteråret en rig periode for smågnavere, idet musenes unger er blevet store og måske selv har

sat et kuld i verden. Der er derfor rig lejlighed for katten til at fange naturligt bytte og forlade sig mindre

på den menneskeskabte føde. Dette afspejles i resultaterne, idet det ses, at efteråret er den eneste årstid,

hvor pattedyr indtages lige så hyppigt som kattemad

Samme periode på året hvor bl.a. de danske uglers unger skal til selv at stå for føden.... You do the math.

 

Det er derfor interessant at kigge nærmere på de arter af byttedyr, de danske katte indtager, for på

den måde at bidrage til denne del af diskussionen om kattens fødeøkologi. Det er vigtigt i denne

forbindelse igen at skelne imellem ”føde” og ”bytte”, idet de fleste undersøgelser dokumenterer, at katte

slår flere byttedyr ihjel, end de spiser.

Dén har vi vist naglet godt og grundigt fast efterhånden, ikke?

 

Katten som konkurrent til andre prædatorer

Det er blevet fremhævet, at kattes største indflydelse på naturen ikke nødvendigvis ses hos

byttedyrspopulationerne, men hos de øvrige prædatorer (Pearre & Maass, 1998; Lepczyk et al., 2003).

Som den subsidierede prædator katten er, kan den være en effektiv konkurrent til de rovdyr, der baserer

deres fødegrundlag på de samme byttedyr, som katten gør. Liberg undersøgte eksempelvis prædationen

på gnavere i Sverige og fandt ud af, at den samlede prædatormasse (inklusiv katte) konsumerede næsten

hele årsproduktionen af gnavere i det undersøgte område (Liberg, 1984). Dette indikerer en vis grad af

konkurrence om smågnaverne. Hvis der reelt set er tale om en begrænset ressource, vil en positiv

forskydning i antallet af katte kunne give nogle af de øvrige prædatorer problemer med at opretholde et

fødegrundlag. George (1974) undersøgte kattenes fødevalg i Illinois, USA, og fandt at kattene var meget

 

effektive jægere på smågnavere. Denne prædation menes at kunne medføre reduktion af smågnaverbestandene

i en sådan grad, at overvintrende rovfugle ikke kan finde tilstrækkeligt med føde.

 

Og netop hér har vi jo dét der i mine øjne er selve problemet med katte i naturen, uanset hvor i verden vi ér.

 

Det er selvsamme problem vi ser hver gang en flok båtnaker åbner en minkfarm, og for den sags skyld med indmarchen af mårhunden og vaskebjørne fra Tyskland.

 

Undersøgelsen viste, at katte er væsentlige prædatorer på de hjemlige musebestande. Specielt

markmusene er hyppige byttedyr, mens de øvrige smågnavere kun tages en gang imellem

Maveundersøgelser siger imidlertid ikke noget om kattes reelle prædation, og det er derfor ikke muligt

ud fra denne rapport, at fastslå hvor mange fugle, der årligt dræbes som følge af kattens adgang til haver,

skove og enge.

Fugle og pattedyr bør nok have været tilføjet til den sidste, men meningen er den samme.

 

Det er hovedsageligt kattens rolle som subsidieret prædator, der gør ornitologer, naturforvaltere og

haveejere bekymrede for bæredygtigheden af dens prædation. Hvis der i et område er et for kraftigt

prædationstryk på en art af byttedyr, vil populationen af dens prædatorer jo normalt falde som et respons

på det formindskede fødegrundlag. Dette reducerer prædationstrykket effektivt og giver byttedyrspopulationerne

mulighed for at rekonstituere sig. Huskatten er ikke på samme måde direkte afhængig af

byttedyrene og har normalt et sikkert fødemæssigt grundlag uanset byttedyrenes mængde. Dermed er der

risiko for, at byttedyrspopulationerne bliver presset mere, end de i længden kan holde til.

ér vi nået hele cirklen rundt nu?

 

 

 

Det sjove er så at en del af konklusionen:

I takt med at der er kommet flere og flere

mennesker, er også antallet af katte steget, men dette er sket så langsomt, at naturen har kunnet

tilpasse sig. Det er derfor sandsynligt, at byttedyrspopulationerne også herhjemme er godt tilpasset

kattens prædation, og at de kun bliver alvorligt belastede, hvis der kommer øget pres på dem fra anden

side, eller hvis kattenes samlede prædationstryk skulle stige væsentligt.

Er baseret på at der jo ikke er naturlige prædatorer i parcelhus- og villa områder, så derfor vil kattes prædation i de områder jo ikke skade væsentligt....

 

Og dét er jo sandt nok.... men det var jo ikke dét han undersøgte. Han undersøgte katte med adgang til det åbne land, og skrev i indledningen at han netop ville undgå "parcelhus- og villa katte" fordi det var i det åbne land at der måske var problemer med kattes prædation....

 

 

 

Rapporten beskæftiger sig, som før nævnt, og som nævnt af forfatteren i rapporten, mest med kattes fødegrundlag. Ikke med kattes byttedyr som helhed, da undersøgelserne udelukkende er baseret på maveindholdet fra døde katte. Der ér forskel på "føde" og på "bytte". Hvad forfatteren også nævner flere gange.

Den beskæftiger sig ligeledes mest med den direkte påvirkning. Altså de byttedyr som katte rent faktisk slår ihjel og bringer med hjem eller æder. Den beskæftiger sig kun i meget ringe grad med den indirekte påvirkning, som det er når katte konkurrerer med de hjemmehørende rovvildtarter. En konkurrence som det danske rovvildt ikke kan vinde, for de har i sagens natur ikke en madskål at gå hjem til hvis jagten ikke er en succes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Det er vel de færreste gårde der ligger helt alene, uden naboer? Vores by består f.eks. af 4 gårde og 4 mere almindelige huse, og det er vist ret normalt heromkring. Men sjovt nok lægger de mad ud til kattene, dem der ikke selv har kat - de vil nemlig heller ikke ha' mus i deres huse. Katte på landet er nærmest uundværlige. Det eneste der kan være lige så effektivt er gift, og som tidligere skrevet ville jeg ikke synes det var et godt alternativ, med tanke på alle de andre vilde dyr. Plus at man så heller ikke ville kunne ha' sin hund i haven...

 

Nu kan jeg self ikke tale for alle, men her hvor jeg bor (en lille landsby i det vestjyske), ligger de fleste gårde med et godt stykke til naboer. Mine forældre har f.eks. ca 3 km til nabo på den ene side, og måske 300m på den anden (hvorfra der så er yderligere 5-700m til næste gård, og derfra nogen km til den næste).

Mit indtryk er dog at gårdejerne har det ok med at "dele" katte med hinanden. Det betyder ikke helt så meget at en kat fanger mus hos naboen når man bor på en gård hvor en musefanger er en god hjælp.

Inde i byen kan kattene tilgengæld skabe problemer -ikke bare pga hunde de evt måtte møde, men osse fordi de f.eks. skider i sandkasser og blomsterbede, går rundt på biler (og kan hilse at sige at kattepoter ikke altid er helt nemme at få af en bil, særligt hvis lakken ikke ligefrem er spritny), og her hvor jeg bor, sker det osse at de roder i skraldespandene hvis de kan komme til dem.

Nogen oplever jo sågar at kattene går ind i deres huse/lejligheder.

Så bor man i byen, må man altså holde sine kræ hjemme, hvadend der er tale om hunde, katte eller andre dyr.

 

Lenschow -Reiki er ikke fjernsynskigger. Kun fjernsynslytter (med megen forundring over hvor lydene mon kommer fra:mrgreen:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg self ikke tale for alle, men her hvor jeg bor (en lille landsby i det vestjyske), ligger de fleste gårde med et godt stykke til naboer. Mine forældre har f.eks. ca 3 km til nabo på den ene side, og måske 300m på den anden (hvorfra der så er yderligere 5-700m til næste gård, og derfra nogen km til den næste).

Mit indtryk er dog at gårdejerne har det ok med at "dele" katte med hinanden. Det betyder ikke helt så meget at en kat fanger mus hos naboen når man bor på en gård hvor en musefanger er en god hjælp.

Inde i byen kan kattene tilgengæld skabe problemer -ikke bare pga hunde de evt måtte møde, men osse fordi de f.eks. skider i sandkasser og blomsterbede, går rundt på biler (og kan hilse at sige at kattepoter ikke altid er helt nemme at få af en bil, særligt hvis lakken ikke ligefrem er spritny), og her hvor jeg bor, sker det osse at de roder i skraldespandene hvis de kan komme til dem.

Nogen oplever jo sågar at kattene går ind i deres huse/lejligheder.

Så bor man i byen, må man altså holde sine kræ hjemme, hvadend der er tale om hunde, katte eller andre dyr.

 

Jamen vi er vel egentlig grundlæggende enige. Her ligger huse/gårde rimelig tæt dog, og som tidligere skrevet bli'r der lagt mad ud til kattene, for at trække dem til, de er mere end velkomne. Men jeg har som sagt katte pga. mus, i byen ville jeg slet ikke ha' kat...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sjove er så at en del af konklusionen:

 

Er baseret på at der jo ikke er naturlige prædatorer i parcelhus- og villa områder, så derfor vil kattes prædation i de områder jo ikke skade væsentligt....

 

Så ud fra dette, er et ikke i villakvartererne, at katten er til gene for de vilde dyr. De er så "kun" til gene for naboerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den går måske nogle steder, men ikke her. Et par fælder? Selv om man købte sig fattig i fælder, ville det ikke forslå. Kommunen? De ville grine én lige op i ansigtet og foreslå at man fik sig en kat eller to. Kommunen gør ikke noget ved mus, hvis de gjorde så ville de ikke ha' tid til at lave andet! :lol:

 

Kommunen nævnte jeg for rotternes vedkommende, men undres over at folk tror katte kun fanger mus. Musefælder fanger kun mus og ellers er musekorn rimelig effektive. Kan ikke indse at en kat er den mest fornuftige måde at få ram på musene på, selvom det på landet måske er mere end i byerne.

 

jeg bor på landet, vi har katte de løber frit, ellers kan de ikke passe deres job som altså er at holde os fri for rotter og mus, og det virker, vi har stort set ikke mus kun de døde som kattene ynder at servere på trappen.

Jeg har aldrig set andet bytte end mus, rotter og nogle ganske få fugle, aldrig harer, kaniner eller andre dyr.

Jeg tror simpelthen ikke på at problemet er særlig stort, men jeg tror at nogle især jægere ynder at blæse det op.

Hvis vi ikke havde kattene her hos os så ville løsningen være gift, det er ikke morsomt at dele hus og hjem med mus og rotter og med landbrug er det stort set umuligt at undgå disse skadedyr.

Jeg er varm fortaler for at man neutraliserer sine katte og der er da også flere og flere som gør det, det giver katte som holder sig mere hjemme og det sparer mange slagsmål med dyrlægeomkostninger til følge.

Men den der med at katte ikke må gå frit den er kun for byboere

og snakken om fælder er da helt til grin:(

 

Jeg så engang en engelsk udsendelse hvor katteejere blev bedt om at holde regnskab med hvilke dyr deres kat kom hjem med, og det var ikke så få småfugle de fangede. Dem er jeg meget begejstrede for, da de er nogle af de eneste dyr der spiser flåter. Lidt firkantet kan man vist sige at folk holder katte for at holde mus væk, men egentlig medvirker til at flåtproblemet bliver større.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommunen nævnte jeg for rotternes vedkommende, men undres over at folk tror katte kun fanger mus. Musefælder fanger kun mus og ellers er musekorn rimelig effektive. Kan ikke indse at en kat er den mest fornuftige måde at få ram på musene på, selvom det på landet måske er mere end i byerne.

 

 

 

Jeg så engang en engelsk udsendelse hvor katteejere blev bedt om at holde regnskab med hvilke dyr deres kat kom hjem med, og det var ikke så få småfugle de fangede. Dem er jeg meget begejstrede for, da de er nogle af de eneste dyr der spiser flåter. Lidt firkantet kan man vist sige at folk holder katte for at holde mus væk, men egentlig medvirker til at flåtproblemet bliver større.

 

jeg må indrømme at jeg på ingen måde forstår din indstilling, mener du virkelig at gift er et bedre alternativ end katte til at løse mus og rotte problemet?

Kommunen kommer altså med gift når de kommer, de sætter ikke fælder, fælder til mus er ikke holdbart når man fx har kornsilo, der er altså rigtig mange mus og mus går ikke i fælder hvis der er føde nok og det er der når der er korn i silo.

Katte er en rigtig god løsning og vi kan da også fratrække både foder og dyrlægeregning på kattene i regnskabet.

Katte som er neutraliserede bliver på området hvis der er foder nok og det er der for landmænd som holder katte til løsning af mus og rotte problemet de fodrer godt for de ved at det holder kattene sunde og raske så de kan fange mange mus og rotter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er måske et lille problem, der overses i snakken om kattens værdi som musefanger på landet: Naboerne.

Jeg har en svinefarm indenfor 100 meter fra mit hus - de har løsgående katte. Min nærmeste nabo har også løsgående katte. Der er i alt vel en 10 - 12 katte, der har deres jagtmarker i umiddelbar nærhed af mit hus. Det driver musene derhen, hvor der ingen katte er: Hjem til mig. Jeg har absurd mange mus, både sommer og vinter. Faktisk har jeg så mange, at jeg ikke har købt mus til min kornsnog i 6 mdr.

 

Jeg så bestemt hellere at indfødte rovdyr som ugler, snoge, hugorme, musvåger osv. erstattede de 10 - 12 katte. Dels lægger de ikke ildelugtende afføring i mine bede, hvor hundene finder og æder det, dels går jeg stærkt ind for biodiversitet, og katten er biodiversitetens fjende nr. 2 i Danmark (mennesket er nr. 1, hvis nogen skulle være i tvivl).

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja katten er en MEGET succesfuld invasiv art... I kan google Kiwi øerne. De burde hedde navnet på den kat, en forsker tog med ind og som faktisk stort set udryddede alt fugleliv der i sin tid. Jeg husker ikke lige dens navn på stående (siddende:-))

 

DKWiechert: Det er MEGET spændende, det du skriver om Mark og vejloven. Jeg har som sagt fulgt en del sager og anmeldt nogle.. Og her er den ikke anvendt på katte. Det undrer mig meget, hvis den er så firkantet som du fremlægger den. Jeg kan finde de pågældende sager, hvis du vil se dem ved lejlighed. HVIS det du skriver er korrekt, så har det danske retssystem jo ikke behandlet disse sager korrekt iflg dansk lov. Er du helt sikker på, at alle er enige? Den besked vi fik var, at loven var tolkbar, at katten ikke nødvendigvis kunne regnes for husdyr, og at loven derfor ikke altid omfattede katte. Hvis det ikke er tilfældet, så vil jeg blive meget glad, for så har vi et rigtig godt redskab - desværre er det bare ikke min oplevelse at det bruges som du fremlægger det her...

 

Endelig ændrer det ikke ved, at katten skal have sin egen lov. Hunde og heste må heller ikke løbe frit rundt, men de har deres egen. Det skal DKs mest udbredte kæledyr i antal og mest succesfulde invasive art, naturligvis også have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Chichi -hov hov jeg har aldrig nogensinde skrevet at det er helt ok at hunde render rundt og gør hvad der passer dem! Jeg har heller ikke forsvaret hunden. Jeg synes blot det er lidt sjovt at du har så travlt med at hunden ikke er under kontrol, når din kat heller ikke er det.

Jeg synes løse hunde der ikke er under kontrol er mindst lige så belastende som løse katte... Men ikke desto mindre skal en kat jo heller ikke rende løs rundt uden at være under kontrol.

 

Lenschow -jeg er så ikke enig i at det kan trænes uden kat (måske for nogen, ikke for min). Hunden er ikke kontaktbar når han ser en kat, hvorimod lugten af en kat ikke lader til at genere. I hvert fald har jeg haft fuld kontakt i en hel træningstime, uden at han overhovedet opdagede katten der slentrede frem og tilbage gennem lokalet, og det på trods af at flere af de andre hunde gik i selvsving over den.

Det generer ham heller ikke at tøffe rundt på steder hvor jeg ved der færdes en del katte -han går ikke i "jagtmode" over lugten af kat.

Han går bare fuldstændigt bananas ved SYNET af en kat, og husker osse tydeligt steder hvor han tidligere har set katte (det kan faktisk tage en uges tid igen at kunne passere et "kattested" uden at han "pruster" og gør sig klar til jagt, omend fuld kontaktbar).

 

Og selvom vi ikke ser katte dagligt, så ser vi dem trods alt jævnligt, for som tidl nævnt, bor jeg tæt på sommerhusområder = alt for mange der dumper deres sommerhuskatte når de tager hjem.

Så selvom jeg ikke ser et stort problem i at en kat jages ud af haven, så finder jeg det alligevel belastende at de render alle steder.

 

Jeg ved skam godt hvordan man kan træne "ignorer x" -men det kræver jo at man kan møde x (hvadend hunden nu reagerer på) under nogenlunde kontrollerede former.

-og f.eks. ikke ved at den kommer sprintende ud foran hunden og væk, eller for den sags skyld, kommer hvæsende imod hunden så jeg selv er nødt til at jage den væk... Sådan nogen har vi nemlig osse i nabolaget:blink:

 

Så det korte af det lange må være at selvom jeg er enig i at man kan træne meget, og at hunde og katte kan føres sammen, hvis man har begge dele, osse selvom hunden er kattehader, så er jeg ikke enig i at man uden videre kan træne det, uden at have adgang til katte (og ikke bare kattelugt)

 

Og hvordan vil du have en løs kat under kontrol, når den ikke kan lære kommandoer eller gå i snor? Det svarer lidt til at jeg beder min 1-årige om at tage opvasken. Jeg kan da godt prøve, meeeen tvivler på at jeg får noget ud af det. Og som jeg skrev havde jeg ikke set at katten var med før det var for sent - mener du i så fald, at katte ikke må færdes ude alene? Det synes jeg godt nok ville være dyrplageri, eftersom katten grundlæggende er et meget anderledes dyr end hunden og går sine egne veje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja katten er en MEGET succesfuld invasiv art... I kan google Kiwi øerne. De burde hedde navnet på den kat, en forsker tog med ind og som faktisk stort set udryddede alt fugleliv der i sin tid. Jeg husker ikke lige dens navn på stående (siddende:-))

 

DKWiechert: Det er MEGET spændende, det du skriver om Mark og vejloven. Jeg har som sagt fulgt en del sager og anmeldt nogle.. Og her er den ikke anvendt på katte. Det undrer mig meget, hvis den er så firkantet som du fremlægger den. Jeg kan finde de pågældende sager, hvis du vil se dem ved lejlighed. HVIS det du skriver er korrekt, så har det danske retssystem jo ikke behandlet disse sager korrekt iflg dansk lov. Er du helt sikker på, at alle er enige? Den besked vi fik var, at loven var tolkbar, at katten ikke nødvendigvis kunne regnes for husdyr, og at loven derfor ikke altid omfattede katte. Hvis det ikke er tilfældet, så vil jeg blive meget glad, for så har vi et rigtig godt redskab - desværre er det bare ikke min oplevelse at det bruges som du fremlægger det her...

 

Endelig ændrer det ikke ved, at katten skal have sin egen lov. Hunde og heste må heller ikke løbe frit rundt, men de har deres egen. Det skal DKs mest udbredte kæledyr i antal og mest succesfulde invasive art, naturligvis også have.

 

Ih den har slettet noget af min tekst - sorry bøvler en del med forummet siden skiftet - der skulle stå, at "Jeg har som sagt fulgt en del sager blandt de folk, jeg kender, som også arbejder for at fremme status på katten, og de har anmeldt nogle... Og her er den ikke... bla bla bla".

 

Det står som om jeg har anmeldt, og det er ikke mig, men nogle af mine kattevenner. Jeg har tidligere set udskrift fra afgørelserne, og de overraskede mig. Jeg vil gerne forsøge at finde dem. Måske jeg kan sende dem på PB, hvis jeg kan få dem til sendt? Dette interesserer mig, for hvis den ikke er tolkbar, så er de afgørelser jo ikke rigtige...

Så jeg synes som sagt, at det du skriver er rigtig interessant for vores arbejde med katten og forsøget på at få mere ansvar ind over de, der ejer dette dyr også...

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvordan vil du have en løs kat under kontrol, når den ikke kan lære kommandoer eller gå i snor? Det svarer lidt til at jeg beder min 1-årige om at tage opvasken. Jeg kan da godt prøve, meeeen tvivler på at jeg får noget ud af det. Og som jeg skrev havde jeg ikke set at katten var med før det var for sent - mener du i så fald, at katte ikke må færdes ude alene? Det synes jeg godt nok ville være dyrplageri, eftersom katten grundlæggende er et meget anderledes dyr end hunden og går sine egne veje.

 

En af de myter, som vi møder oftest er, at en kat SKAL strejfe. Det skal den altså ikke. Ganske som alle andre domesticerede dyr, kan en kat tilvænnes et liv blandt mennesker under kontrol. Faktisk er der flere gode grunde til at gøre det. Katten er som mårhunden ikke et dyr, der naturligt findes i DK, og hvis det herover kan bekræftes, som DK W skriver, og det kan det sikkert, så siger loven det også.. Endelig kender jeg rigtig mange katte, der ikke går frit, og de mistrives bestemt ikke af den grund. Udelivet er fyldt med farer - det er et valg eller et fravalg - jeg er hverken for eller imod. Mine egne dyr går inde og Hugo i snor af hensyn til mine naboer og pga loven. På samme måde kan en kat sagtens leve under kontrol også.

 

Naturligvis skal man opfylde en indekats behov - men det er ikke anderledes end at en hunds behov skal opfylde, en kos, en hests osv. Så det er altså en myte - men en sejlivet en:-) Lidt som en kat er sin egen eller en kat kan ikke trænes...

Link til indlæg
Del på andre sites

DKWiechert: Det er MEGET spændende, det du skriver om Mark og vejloven. Jeg har som sagt fulgt en del sager og anmeldt nogle.. Og her er den ikke anvendt på katte. Det undrer mig meget, hvis den er så firkantet som du fremlægger den. Jeg kan finde de pågældende sager, hvis du vil se dem ved lejlighed. HVIS det du skriver er korrekt, så har det danske retssystem jo ikke behandlet disse sager korrekt iflg dansk lov. Er du helt sikker på, at alle er enige? Den besked vi fik var, at loven var tolkbar, at katten ikke nødvendigvis kunne regnes for husdyr, og at loven derfor ikke altid omfattede katte. Hvis det ikke er tilfældet, så vil jeg blive meget glad, for så har vi et rigtig godt redskab - desværre er det bare ikke min oplevelse at det bruges som du fremlægger det her...

 

Jeg vil meget gerne se de sager du lægger til grund for din mistro.

 

Men jeg tror stadig du blander ting sammen, der ikke hører sammen. For hvis lov om mark- og vejfred er dén lov der beyttes/handles ud fra, så har du slet ingen mulighed for at anmelde nogen, medmindre du 1. er ejendommens besidder hvorpå fremmede husdyr, herunder hunde og katte færdes, eller 2. du er det uvane husdyrs, herunder hunds eller kats ejer.

 

Og hvis det er sidstnævnte så er det ikke med grundlag i lov om mark- og vejfred du anmelder. Lov om mark- og vejfred er til for jordbesidderen, ikke for husdyrs og kæledyrsejerne.

 

Og ja. Jeg er helt sikker i min sag Lenschow. Loven er ikke tolkbar, og slet ikke med grundlag i at katten juridisk måske/måske ikke er et husdyr. For katte står skrevet for sig selv i dén lov, når det kommer til benyttelsen af paragraffen omkring nedskydning af indtrængende fremmede husdyr, hunde eller katte. Noget jeg forklarede allerede i mit første indlæg. :blink:

 

Og hvorvidt katte juridisk er i en gråzone, og måske/måske ikke henregnes under betegnelsen "husdyr", så er det da en noget vil-dum person der er kommet på dén idé. Se blot efter en lejebolig hvor husdyr er tilladt..... hvad mon der er husdyr når man skal leje en bolig? Hvis husdyr ikke er tilladt, er katte så? Nej vel. Hvis de er, så står der altid "undtaget katte", eller "katte tilladt" e.l. ikke :blink:

 

ALternativt kan man jo på ministeriet for fødevarer landbrug og fiskeri finde lov-forklaringen omkring lovens bestemmelser om husdyr

Hvoraf fremgår følgende:

Begrebet ”husdyr” er ikke nærmere defineret i lovens kapitel I. I lovens § 1, stk. 2, fastslås det dog, at under begrebet ”husdyr” henregnes tillige pelsdyr, der er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Begrebet ”husdyr” antages herudover almindeligvis foruden nyttedyr i landbruget, såsom heste, kvæg, svin, får, geder, fjerkræ, også at omfatte visse kæledyr, herunder ejerhunde og ejerkatte, jf. således også lovens § 14.

 

Søger man videre, herunder også i lov om mark- og vejfreds paragraf 14 om nedskydning af uvane husdyr, står katte nævnt for sig selv, i retspraksis er de under lov om mark- og vejfred dermed at regne som tilhørende "husdyr".

 

Det er ligeledes lov om mark- og vejfred der dikterer at man har pligt til at holde ens husdyr på ens eget

Lovens kapitel I indeholder lovens almindelige bestemmelser, herunder lovens § 1, stk. 1, hvoraf fremgår, at enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget. Dette krav om, at man skal holde sine husdyr på sit eget, danner grundlaget for lovens øvrige bestemmelser.

Herunder, jf. førgivne citat, også katte og hunde.

 

 

Der er, mig bekendt, ikke én eneste sag, der er ført med grundlag i lov om mark- og vejfred, hvor der har været sået tvivl om hvorvidt en kat eller en hund er at henregne under dén lovs paragraffer, og dermed også som husdyr, på trods af at katte står nævnt for sig selv i paragraf 14.

 

 

 

 

Edit:

Det står som om jeg har anmeldt, og det er ikke mig, men nogle af mine kattevenner..

Ok. Så læs mit svar om anmeldelsen, med dém som fortegn, istedet for dig ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...