Hop til indhold

Regler med hund i bilen.


Gæst Puddi
 Share

Recommended Posts

Jeg kan ikke rigtig finde noget om hvilke regler der er om at have hunden i bilen. Når det er i bagagerummet i en St car, skal den så være i et bur, tranportkasse eller lign? Eller det lovligt hvis man har et net mellem sæderne og bagagerummet?

 

Marie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde er i lovmæssig forstand at betragte som bagage, så de må være både i bagagerum med og uden bur, på bagsæde, forsæde eller hvor du nu synes. Sikkerhedsmæssigt er det dog en god idé at "tænke det værste" og transportere vovse så sikkerhedsmæssigt forsvarligt som muligt. (Vi selv kører med en Bullmastiff og en Labrador i en stationcar, hvor vi har fået monteret et hundegitter i netform, da vi ikke kan have vores grand danois bur i bagagerummet, og de bure vi kan have er for små til vores store vovsemand)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke pr. lovgivning ulovligt at køre med en løs hund i bilen, men det kan alligevel udløse en bøde, hvis politiet mener at det er uforsvarlig kørsel, jf. Færdselslovens kapitel 13 omhandlende ”Belæsning af biler”, hvor der bl.a. står: ”Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren ikke har fuldt udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet”. En hund er i lovgivnings øjne gods, altså at siddestille med bagage, og derfor gælder denne lov her. Læs mere her: HUNDEN.dk/Hunde-nyheder/SeNyhed/Bøder for løse hunde i biler

Ifølge disse regler, vil en politimand, sandsynligvis give en bøde til en person der har sin hund på skødet, eller som kejler rundt på bagsædet og forstyrrer føren. En føre med en hund på passagersædet gulv vil derimod højst sandsynligt ikke få en bøde. En person med et bur i bilen, er der ikke er spændt fast, vil dog kunne få en bøde, hvis den anses som farligt, på samme måde som du vil kunne få en både, hvis det vurderes at det er til fare for dig, at have dem i bagagerummet eller hvis det vurderes at nettet ikke er sikkerhed nok.

 

Jeg vil derfor anbefale at få et solidt "jern" net mellem bagagerum og føre eller afskærme et rum af bagagerummet der er hundens - evt. med et bur, men ellers med gitre (man kan købe sådan nogle der inddeler bagagerummet i forskellige "rum").

 

Selvom det ikke er ulovligt (hvilket jeg i den grad synes det skulle være), er det uden tvivl det allerbedste for alle parter at hunden er i sele, i bur eller i et så lille "rum" i bagagerummet at den ikke vil kunne flytte sig ret meget ved et uheld. Tænkt at miste sin hund i et trafikuheld bare fordi man ikke har tænkt på dens sikkerhed! Ja, jeg forstår ikke at man tør!

 

.. heldigvis ser det endelig ud til politikkerne er begyndt at overveje en lovgivning på området:

HUNDEN.dk/Hunde-nyheder/SeNyhed/Slut med løse hunde i biler?

(Typisk nogle kendte personer skal få en hund i baghoved før realiteterne går op for dem!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må jeg ud efter et bur til min nye St car:-) Hvilket skal jeg gå efter? Gerne et der klappes nemt sammen, da vi også vil bruge det når vi skal på ferie som 'helle' sted. Er dem man kan få i stof ok? De ser nemlig mest behagelige ud. Der står godt nok at alle hunde kan bide sig igennem dem, men synes det virker lidt usansynligt. Så længe skal hun jo ikke sidde i det. Synes bare tremmer virker så voldsomt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Dem i stof er ikke særligt sikre, da de nemt kan gå i stykker hvis I skulle være uheldige at køre galt. Det er jo trods alt bare syet med sytråd.

De kan sagtens bide sig igennem dem og kradse sig igennem hvis de vil :engel:

Jeg ville klart vælge et med tremmer. Udluftningen er bedre deri og de holder til mere. Det er en god ide at få det spændt godt fast i bilen så det bliver hvor det skal.

Men kan også få nogen i plast, men dem ved jeg ikke noget om.

Tremmeburene kan også tit klappes helt sammen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bernerfan

I forlængelse af denne tråd, håber jeg, det er ok at stille et tillægsspørgsmål indenfor emnet?

 

Er der nogen, som har erfaringer med at bruge sikkerhedssele til deres hunde? Altså sådan nogen, der er beregnet til formålet, selvfølgelig?

Link til indlæg
Del på andre sites

At hunden skal være i bur eller fastspændt er et rygte, der er ingen lov omkring det.

 

Hunden må ikke være til gene for føreren. Der er INGEN krav.

 

Du har ret, der er ingen krav, men det er stadig en god idé at tænke over INDEN man kører galt. Vi kender en vovse, som har 3 ben idag, fordi han fløj ud gennem forruden i en trafikulykke. Han skulle have været aflivet, men heldigvis var der en dyrlæge som forbarmede sig over ham og fik gjort ham frisk og han fik et nyt hjem og har det godt på sine 3 ben idag, men han kunne lige så godt være død!

Link til indlæg
Del på andre sites

I forlængelse af denne tråd, håber jeg, det er ok at stille et tillægsspørgsmål indenfor emnet?

 

Er der nogen, som har erfaringer med at bruge sikkerhedssele til deres hunde? Altså sådan nogen, der er beregnet til formålet, selvfølgelig?

 

Vi har flere hunde, vi har et meget solidt jernbur, lavet til bilen, bagerst hvor vi har 2 siddende, og andre 2 af dem har sikkerhedssele på, og sidder på bagsædet, det fungerer rigtig fint, de kan sidde og kigge ud af vinduet, og de kan lægge sig til at sove, hvis de har lyst, så helt sikkert en god løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

I forlængelse af denne tråd, håber jeg, det er ok at stille et tillægsspørgsmål indenfor emnet?

 

Er der nogen, som har erfaringer med at bruge sikkerhedssele til deres hunde? Altså sådan nogen, der er beregnet til formålet, selvfølgelig?

 

De er ikke lavet til at redde din hunds liv desværre... kun til at holde dem i position under kørsel. De holder ikke i en kollision.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må jeg ud efter et bur til min nye St car:-) Hvilket skal jeg gå efter? Gerne et der klappes nemt sammen, da vi også vil bruge det når vi skal på ferie som 'helle' sted. Er dem man kan få i stof ok? De ser nemlig mest behagelige ud. Der står godt nok at alle hunde kan bide sig igennem dem, men synes det virker lidt usansynligt. Så længe skal hun jo ikke sidde i det. Synes bare tremmer virker så voldsomt!

 

Jeg synes heller ikke at stof-burene er sikre nok. Min hund er glad for sit trådbur - så kan hun kigge ud samtidig :-)

Du kan se et stort udvalgt af bure her: Solide Hundebure Til Billige Priser - Kæmpe Udvalg i Bure

 

Reglen er at størrelsen er sådan at din hund kan stå oprejst uden at skulle bukke sig, kan vende sig og kan ligge ned udstrakt.

Min Cairn terrier (ca. 10 kg hund) har et bur med disse mål: L61 x B44 x H50 cm

 

Det kan oftes bedst betale sig at købe et med skå side, når det skal være i bagagerummet, jo mindre det er meget stort.

 

Hvis jeg havde pengene vil jeg nok købe sådan et her: Køb Hundebur i Aluminium - Bur i Alu til Bil

... men det kan jo ikke slås sammen!

 

Hvis buret ikke står "fastspændt" af sig selv, skal i finde en måde hvor det kan blive fastmonteret i bagagerummet, så det ikke skøjter rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

I forlængelse af denne tråd, håber jeg, det er ok at stille et tillægsspørgsmål indenfor emnet?

 

Er der nogen, som har erfaringer med at bruge sikkerhedssele til deres hunde? Altså sådan nogen, der er beregnet til formålet, selvfølgelig?

 

Så vidt jeg ved har FDM godkendt nogle seler der så skulle være kollisionssikre!

Link til indlæg
Del på andre sites

At hunden skal være i bur eller fastspændt er et rygte, der er ingen lov omkring det.

 

Hunden må ikke være til gene for føreren. Der er INGEN krav.

Enig, der er ikke nogle direkte krav til fastspændelse af hund, men da hunden bliver anset for bagage gælder der samme regler for fastspændelse af hunden som med gods i bilen. Man kan derfor godt få en bøde for at have hunden løs i bilen!

Læs mit indlæg #4 for lovgivning, eksempler og en artikel af hunden.dk om emnet!

Link til indlæg
Del på andre sites

I forlængelse af denne tråd, håber jeg, det er ok at stille et tillægsspørgsmål indenfor emnet?

 

Er der nogen, som har erfaringer med at bruge sikkerhedssele til deres hunde? Altså sådan nogen, der er beregnet til formålet, selvfølgelig?

 

Så vidt jeg ved har FDM godkendt nogle seler der så skulle være kollisionssikre!

Nu fik jeg lige et link fra et andet forum, hvor en ligende tråd kører.

 

Denne: https://www.zooplus.dk/shop/hund/hundetransport/sikkerhedssele/181723#more er godkendt til kollision, som en af de eneste på marked.

 

Der står følgende:Det teknisk-sofistikerede design er testet i simulerede biluheld med en fart på ca. 50 km/t samt TÜV-afprøvet. Resultater: Trækstyrke på op til et ton.

Den er lidt dyr, men det er ca. samme pris for et bur, og jeg vil synes min Nala var alle pengene værd, hvis jeg vidste den sikrede hende :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu fik jeg lige et link fra et andet forum, hvor en ligende tråd kører.

 

Denne: https://www.zooplus.dk/shop/hund/hundetransport/sikkerhedssele/181723#more er godkendt til kollision, som en af de eneste på marked.

 

Der står følgende:Det teknisk-sofistikerede design er testet i simulerede biluheld med en fart på ca. 50 km/t samt TÜV-afprøvet. Resultater: Trækstyrke på op til et ton.

Den er lidt dyr, men det er ca. samme pris for et bur, og jeg vil synes min Nala var alle pengene værd, hvis jeg vidste den sikrede hende :-)

 

Vores bur kostede 1200,-, så det er da noget billigere end et bur. Man skal nok bare vænne vovsedyret til at have sele på. Men de skal jo også vænnes til et bur, så det er nok lidt af det samme..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, ja det afhænger selvfølgelig af størrelsen og kvaliteten af buret. Mit er et sammeklapligt trådbur fra Maxizoo og i den størrelse der passert til min hund gav jeg 299 på tilbud ;-) (sat 100 kr ned)

 

Hold da op! Jeg har godt lagt mærke til, at alt til store hunde er vanvittig dyrt. Der er også et meget begrænset udvalg (for eksempel af seler/halsbånd/senge) at få i Danmark, så der er nok ikke så meget pris konkurrence på det felt! Måske man skulle slå sig ned som pusher af tilbehør til store vovser.. :hmm: Og dog - jeg kan ikke slå et søm i en kage uden at ødelægge begge dele, så det går nok ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bernerfan

Tusind tak for jeres inputs vedrørende sikkerhedssele til hunden i bilen. :-)

 

Jeg tror, jeg vil have fat på en af de der kollisionsgodkendte sikkerhedsseler - vi har nemlig heller ikke plads til et hundebur i Berner-størrelse bagi i vores nuværende bil. Basil bliver taget med i betragtning næste gang, vi skal købe bil, men indtil videre må han "nøjes"... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres inputs vedrørende sikkerhedssele til hunden i bilen. :-)

 

Jeg tror, jeg vil have fat på en af de der kollisionsgodkendte sikkerhedsseler - vi har nemlig heller ikke plads til et hundebur i Berner-størrelse bagi i vores nuværende bil. Basil bliver taget med i betragtning næste gang, vi skal købe bil, men indtil videre må han "nøjes"... ;-)

 

Vi havde også en Mazda 2, da vi kun havde en labrador (hun kunne være i bagagerummet uden problemer), men da vi fik Bullmastiff fandt vi hurtigt ud af, at det ikke var smart at køre med bagsæderne lagt ned og 2 løse vovser væltende rundt i bilen, så vi måtte også købe en ny bil, selvom den vi havde kun var 1 år gammel. Store vovser er et dyrt bekendtskab! (Men skønt og alle pengene værd!!!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...