Hop til indhold

Fjernelse af analkirtler - for/imod?


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Hvis en hund ofte har problemer med ikke selv at tømme sine analkirtler, kan det så være en ide at få dem fjernet via operation?

 

Jeg overvejer, om det er vejen frem herhjemme, da Martha af en eller anden årsag ikke tømmer sine, så vi de sidste 2 mdr har været afsted 2 gange for at få dem tømt. Og nu kan jeg se, at vi muligvis er på vej mod 3. gang. Vi har en dejlig dyrlæge, som glædeligt tømmer dem. Og vi giver ikke en bondegård for det, så det er ikke så meget det. Men det generer vel også Martha, og hvis bliver ved, så er det måske bedre, de ikke er der?

 

Men jeg er meget i tvivl, så vil høre, om nogen herinde har fået foretaget lignende på deres hunde?

 

Hvor meget har de egentligt brug for analkirtlerne? Ved godt det er deres visitkort. Men er det problem ifht andre hunde, hvis de ikke har dem?

 

Til jer som har haft hunde med analkirtel-problemer: er de vokset sig fra det? Eller har I fået dem fjernet? Eller lever I med at få dem tømt/tømmer dem selv, når problemet optår?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to hunde der har fået fjernet kirtlerne.

De har ingen som helst brug for dem, den form for kommunikation er efter min overbevisning overflødig hos den domesticerede hund.

Det er en velkendt skrækhistorie at hunde der har gennemgået operationen pr. definition får ødelagt lukkemusklen, men det er nok mest dét - en skrækhistorie. Selvfølgelig foreligger der en risiko, men den er altså efterhånden minimal. Dyrlægerne blir jo osse dygtigere :-)

 

At have fyldte eller betændte analkirtler er rigtig ubehageligt for hunden, det kommer f.eks. til udtryk ved halthed og karperyg. Hvis det er et tilbagevendende problem der ikke lader sig løse på andre måder, så mener jeg så afgjort man skal hjælpe sin hund ved at få dem fjernet. I den sammenhæng vil jeg faktisk anbefale ikke at vente for længe, jo flere gange kirtlerne har været overfyldt eller betændte, jo mere blir der rodet deromme for at få dem ud.

 

Jeg har ikke oplevet at der er nogle der vokser sig fra problemet i øvrigt, det er kun blevet værre med tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge vores har fået fjernet deres. Sille har også haft betændelse i analkirtlerne hvor hun måtte på penicilin :( Så valgte vi at få dem fjernet. Der er ingen forskel om de har dem eller ej, hvis man tænker dufte. Der er ingen hunde der har reageret anderledes og vi går jo til træning med dem, så de møder nogle forskellige. De sætter jo også duft spor med deres poter... Til gengæld, skal man ikke gå og holde øje med hvornår de skal have dem tømt og om det gør ondt eller generer.

Vi har ikke fortrudt at de er blevet fjernet. Det gør jo også ondt når dyrlægen tømmer dem, det gjorde det i hvert fald på vores piger.

Link til indlæg
Del på andre sites

De har ingen som helst brug for dem, den form for kommunikation er efter min overbevisning overflødig hos den domesticerede hund.

 

Hvad mener du, at de ikke snuser der? For det synes jeg da altid de gør. Om det vil gøre en forskel om kirtlerne er der eller ej, ved jeg ikke noget om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad mener du, at de ikke snuser der? For det synes jeg da altid de gør. Om det vil gøre en forskel om kirtlerne er der eller ej, ved jeg ikke noget om.

 

Jojo hunde snuser i hinandens rumper om der er kirtler eller ej, det var ikke det jeg mente :-)

Men den signalværdi der er i at efterlade en markering på sin egen afføring mener jeg ikke ligefrem er livsvigtig for vores hunde.

Jeg oplever heller ikke at mine hunde opfører sig eller bliver behandlet forskelligt, alt efter om de har deres kirtler eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jojo hunde snuser i hinandens rumper om der er kirtler eller ej, det var ikke det jeg mente :-)

Men den signalværdi der er i at efterlade en markering på sin egen afføring mener jeg ikke ligefrem er livsvigtig for vores hunde.

Jeg oplever heller ikke at mine hunde opfører sig eller bliver behandlet forskelligt, alt efter om de har deres kirtler eller ej.

 

Ok så er jeg med igen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

De vokser ikke fra det :-( karla har stadig problemer med dem - hun er nu 3,5 år gammel... Jeg har dog gode erfaringer med at få hende rettet hos Anneline... Første gang hun blev rettet gik der 8 mdr inden vi behøvede at få dem tømt igen! Normalt skal vi have dem tømt hver 2-3 måned...

 

Hvad mener du med det markerede?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, så er jeg med :-D. Det er da godt, hvis det kan hjælpe. Synes umiddelbart en operation lyder meget drastisk, men hvis hunden er voldsomt generet og dyrlægen ikke er afvisende, kan det muligvis være den bedste løsning...

 

Drastisk?

To små snit, et par syninger og en uges tid hvor afføringen skal holdes blød så det er nemt for hunden at besørge.

 

Alternativt - kontinuerlige penicillin-kure, manuel tømning, smerter der påvirker bevægeapparatet.

 

Jeg er faktisk ikke i tvivl om hvilken af de to løsninger jeg anser for mest rimelig overfor for hunden ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Drastisk?

To små snit, et par syninger og en uges tid hvor afføringen skal holdes blød så det er nemt for hunden at besørge.

 

Alternativt - kontinuerlige penicillin-kure, manuel tømning, smerter der påvirker bevægeapparatet.

 

Jeg er faktisk ikke i tvivl om hvilken af de to løsninger jeg anser for mest rimelig overfor for hunden ;-)

 

Beklager at jeg først svarer nu - har lidt meget at se til for tiden.

 

Når jeg mener drastisk, så tænker jeg ikke på selve indgrebet (selv alle indgreb jo kan give komplikationer), men på at vi fjerner noget som hunden er udstyret med fra naturens side - altså at det har et formål for hunden at have. Men som jeg også skriver kan det jo være den bedste løsning, og det er klart at med jævnlige penicilinkure og smerter, ja så ville jeg sandsynligvis også vælge at få dem fjernet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Beklager at jeg først svarer nu - har lidt meget at se til for tiden.

 

Når jeg mener drastisk, så tænker jeg ikke på selve indgrebet (selv alle indgreb jo kan give komplikationer), men på at vi fjerner noget som hunden er udstyret med fra naturens side - altså at det har et formål for hunden at have. Men som jeg også skriver kan det jo være den bedste løsning, og det er klart at med jævnlige penicilinkure og smerter, ja så ville jeg sandsynligvis også vælge at få dem fjernet.

 

Vi mennesker er jo også udstyrret med noget fra naturen, som vi fjerner, hvis det bliver til en gene. F.eks en blindtarm, ikke just noget vi har brug for, og vi kan sagtens leve uden den. Analkirtlerne har selvfølgelig en egenskab, men de kan jo sagtens leve uden. Og jeg er nok personligt nået dertil, hvor jeg vurderer om den gene hun har af dem ikke er større end det hun får ud af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi mennesker er jo også udstyrret med noget fra naturen, som vi fjerner, hvis det bliver til en gene. F.eks en blindtarm, ikke just noget vi har brug for, og vi kan sagtens leve uden den. Analkirtlerne har selvfølgelig en egenskab, men de kan jo sagtens leve uden. Og jeg er nok personligt nået dertil, hvor jeg vurderer om den gene hun har af dem ikke er større end det hun får ud af dem.

 

Det kan du være sikker på, for som sagt har disse kirtler ikke en funktion hunden har brug for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også råde dig til at få det gjort. Min forrige hund fik fjernet sine, og der var efterfølgende ingen problemer m.h.t.

lukkemuskel eller andet, og jeg fik en gladere hund. Ikke specielt behageligt at skulle ha' dem trykket ud med jævne mellemrum.

 

Dog opstod der komplikationer, da hun ikke var ordentlig smertedækket. Hun sku' kun ha' til at ta toppen, ifølge dyrlægen.

Dette var skyld i en 4-dages indlæggelse, da hun nægtede at tisse. Det har åbenbart gjort avs at sidde i den stilling, og

stædig som hun var, holdt hun da bare op med at tisse:stupid:, og det gik jo ikke i længden.

 

Derfor må du endelig insistere på FULD smertedækning (hvis de har tænkt sig andet).

 

Held og lykke med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sitto fik fjernet sine analkirtler da hun var omkring 3½ - pludselig kunne hun slet ikke tømme dem selv længere, det blev så slemt at de blev betændte - vi rendte konstant til dyrlæge for at få dem tømt, for der gik lynhurtigt betændelse i det og hun havde noget så ondt. Så i samme ombæring som hun alligevel skulle steriliseres fik hun også fjernet sine analkirtler - og det har vi aldrig haft problemer med sidenhen. Oplevede ingen forskel i forhold til omgang med andre hunde, slet ikke. Så det var absolut kun en positiv ting, hun slap for smerten ved at der gik infektion i det, operationen var hurtigt overstået og der var slet ingen problemer efterfølgende. Så skulle Ayo fx få problemer med sine analkirtler, vil jeg ingen betænkeligheder have med at få dem fjernet :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...