Hop til indhold

Agilitytræning fælles - Vinter 2012


Amocca
 Share

Recommended Posts

Så har vi været til træning, og nu kommer der endelig et stræk med regelmæssig træning! Jeg er kun væk én gang, men det er til gengæld fordi jeg skal på agilitykursus, så det er jo ok.

 

Dagens træning gik ok, Iso lavede nogle ret imponerende slalom'er, det er rigtig dejligt at den begynder at fungere rigtigt godt. Af felter havde vi kun vippen ude, og den sad også hver gang. Den skal vi dog knokle lidt med, hun sætter farten ned og går ikke målrettet mod 2o2o-positionen, ikke så godt. Handlingen gik ok, jeg prøvede noget lidt alternativt med afstandshandling, noget af det funkede rigtig godt, andet knap så godt.

 

Men vi havde et, stort, gennemgående problem - Iso river pinde... Og det er godt nok irriterende! Vi har trænet lidt springteknik (ikke ret meget, det skal inddrømmes), og det ser ikke ud til at være noget grundlæggende galt med hendes springteknik. Jeg tror at hun simpelthen har for travlt, det skal bare gå fremad - og hurtigt!!! Og så er hun komplet ligeglad med om hun river, både overliggere og hele spring... Lidt spøjst, da hun virkelig kan ha' prinsessesarte fødder i hverdagen, men det glemmer hun alt om til agility. :stupid:

 

Nå, men hvorom alt er, så er det bare fedt at være i gang igen! Glæder mig til at få trænet hver uge, det er et superhyggeligt hold og vi har en god træner - så det kunne jo ikke være bedre! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Lige et spørgsmål... Nogen der har et godt råd til hvordan man får en hund til at tabe sig hurtigt? Joy har over vinteren fået lidt for meget på sidebenene(det er meget pænt sagt).

 

Jeg overvejer at begynde at løbetræne med ham, da jeg også gerne selv vil lidt i form, men hvad kan man ellers gøre? Min far har fået STRENGE ordre på at han skal sættes ned i foder(i en periode har han fået en halv gang mere mad end han burde, suk, og det er ikke smart med en kastrat på 8 år).

 

Lige nu har den arme hund ingen talje...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et spørgsmål... Nogen der har et godt råd til hvordan man får en hund til at tabe sig hurtigt? Joy har over vinteren fået lidt for meget på sidebenene(det er meget pænt sagt).

 

Jeg overvejer at begynde at løbetræne med ham, da jeg også gerne selv vil lidt i form, men hvad kan man ellers gøre? Min far har fået STRENGE ordre på at han skal sættes ned i foder(i en periode har han fået en halv gang mere mad end han burde, suk, og det er ikke smart med en kastrat på 8 år).

 

Lige nu har den arme hund ingen talje...

 

Tror ikke det er ret sundt for dem at tabe sig hurtigt, det må nok bare ta' den tid det skal... Og der er vel ikke andre måder end at sætte foderet ned og den fysiske aktivitet op. Og den fysiske aktivitet skal selvfølgelig være med udgangspunkt i hunden, hvis den er ældre og overvægtig må man starte i det små og bygge det op derfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er lidt at han har holdt ferie siden slutningen af november. Han har aldrig været en hund der er blevet brugt meget og samtidigt har han aldrig været tyk(faktisk har han altid været lige en smule for tynd). Det kombineret med at man ikke lige har været opmærksom på at når hundens aktivitetsniveau bliver sat væsentligt ned, så bør foderet også gøre det har resulteret i noget rod. Nu har jeg formentlig en periode uden arbejde, så jeg regner med at han flytter hjem til mig og Cassi, og så kommer vi ud og gå nogle lange ture alle tre og samtidigt starter vi lidt løb op(jeg er selv i ringe form, så ingen fare for at han bliver overanstrengt *gg*).

 

Men lige nu ligner han mest af alt en gammel labrador.

 

Lidt har han dog tabt sig for man kan nu mærke hans ribben igen, men man skal lige mærke efter :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Korvis. Hun har ikke dårlig springteknik, hun stresser. Der er stor forskel. Boss har også været rigtig slem til det. Jeg har trænet masser af springteknik med han, for at optimere han evner. Jeg trænede kun snævre ting med ham sidste år, så han sjældent fik liv at strække ud, og desuden dækker jeg ham af når han river. Uden at være sur eller noget, men han vil gerne løbe agility, og det fratager jeg ham når han køre sig selv for højt op. Alle disse ting har pyntet på det, men vi har lang vej igen. Første løb på en konkurrence dag starter vi altid med et par støvsuge tunnel eller et par pinde nede. De sidste tre løb er som oftest når jeg er for tæt på ham, eller skubber på ham mens han springer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Korvis. Hun har ikke dårlig springteknik, hun stresser. Der er stor forskel. Boss har også været rigtig slem til det. Jeg har trænet masser af springteknik med han, for at optimere han evner. Jeg trænede kun snævre ting med ham sidste år, så han sjældent fik liv at strække ud, og desuden dækker jeg ham af når han river. Uden at være sur eller noget, men han vil gerne løbe agility, og det fratager jeg ham når han køre sig selv for højt op. Alle disse ting har pyntet på det, men vi har lang vej igen. Første løb på en konkurrence dag starter vi altid med et par støvsuge tunnel eller et par pinde nede. De sidste tre løb er som oftest når jeg er for tæt på ham, eller skubber på ham mens han springer.

 

Ja, jeg ved sgutte... Jeg har jo haft en virkelig stresspotte i Frostie, men Iso føles ikke stresset på banen. Udenfor banen - ja, absolut!!! Men så snart hun er inde på banen, synes jeg hun føles meget fokuseret. Én tanke jeg også har er at hvis det var decideret stress, så ville hun nok også ha' andre problemer, slalom og felter f.eks.? Og det har hun sådan set ikke, hun laver ikke flere fejl på den front, end hvad der er normalt for en ny og urutineret hund synes jeg.

 

Mange gange når hun river, er det fordi hun bli'r forstyrret af mig/mine flagrende arme, eller i snævre vendinger som om hun havde tænkt sig en helt anden bane og meget pludseligt må tænke om. Hun river også mest i springklasserne, og især i de åbne klasser, AG1 er generelt den klasse der går bedst for os - det tyder jo lidt på at højden og farten har noget at sige.

 

Det føles også som om det gør en stor forskel, hvorvidt jeg "ha'r styringen" eller ej. Er jeg træt og ikke har overskud, eller hvis der er noget på banen der går galt, så er det svært for mig at få kontrol igen - og mærker Iso at jeg ikke har helt styr på det, så begynder hun at løbe sine egne baner, og river igen. Det er dog det problem der er nemmest at løse, det er jo helt og holdent mig.

 

Rivninger er svært, synes jeg. Det er svært at regne ud hvorfor det sker, og derfor også hvordan man skal løse det. Jeg har prøvet at dække hende af, når vi tidligere havde en periode med problemer. Det hjalp vel so-so, men føltes ikke som en 100% løsning. Det glæder mig dog at du skriver at hun ikke har dårlig springteknik, for det er også min fornemmelse, uden at vide voldsomt meget om det.

 

De snævre ting er virkelig ikke vores stærke side, så det skal jeg ta' fat i, og håber at det kan hjælpe på det. Afstandshandlingen ligger meget mere naturligt for Iso, og vi har arbejdet meget med det tætte/snævre, men har nok ikke været gode til at vedligeholde det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at sæt dig og se den sammenklippede video fra sidste stævne (stykket med nedrivninger). Jeg bed faktisk mærke i, at det ofte var når hun kom fra den samme, meget spidse vinkel, og så skulle dreje lige efter springet, at hun ligesom får placeret sit afsæt forkert, for tæt på springet tror jeg, og får revet ned.

 

Jo, jeg har studeret videoer til hudløshed... Men kan ikke se nogen linie i det, mere end de ting jeg skrev tidligere. På den sammenklippede river hun f.eks. både på snævre og ligeudstræk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Suk... Ved ikke helt om jeg skal grine eller græde over den gamle efter gårsdagens træning.

 

Først var han med i klubben hvor alle forhindringer skulle hentes. Men nøj hvor havde basse ondt af sig selv. Han fik nemlig sne mellem tæerne og så blev han sær. Han gik to skridt, smed sig i sneen og ville ordne sin poter. Og gå kan man jo slet ikke når der pludselig er fire ben man slet ikke vil gå på. Det var altså lidt komisk, især fordi han løber rundt for fuld fart hvis han ikke har snor på.

 

Til træning var han super god og bare på hele vejen igennem. På onsdag tager vi til Ringsted for at træne på gulvtæpper. Nu skal v i jo til Fakse om tre uger til årets første konkurrence.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige meldt afbud til dagens træning, øv... Men har bare for store problemer med huset lige pt. - har ikke vand, og nu er varmen også begyndt at bøvle. Lidt noget lort at måtte aflyse, for jeg kan heller ikke komme næste gang, da jeg skal på kursus. Og gange efter er der ikke rigtig træning, der skal vi vistnok være kaniner til noget aspirant-kursus. Men altid noget at det er "udenfor sæson", så gør det ikke så meget igen. Vi kommer jo trods alt på kursus næste weekend, det glæder jeg mig til! :5up: Selv om det nu havde været rart at få trænet bare lidt før kurset... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige meldt afbud til dagens træning, øv... Men har bare for store problemer med huset lige pt. - har ikke vand, og nu er varmen også begyndt at bøvle. Lidt noget lort at måtte aflyse, for jeg kan heller ikke komme næste gang, da jeg skal på kursus. Og gange efter er der ikke rigtig træning, der skal vi vistnok være kaniner til noget aspirant-kursus. Men altid noget at det er "udenfor sæson", så gør det ikke så meget igen. Vi kommer jo trods alt på kursus næste weekend, det glæder jeg mig til! :5up: Selv om det nu havde været rart at få trænet bare lidt før kurset... :lol:

 

Hvorfor tager du ikke til agility?

 

Varmen og vandet kommer jo ikke af at du sidder derhjemme (og fryser) og glor :-D

 

Til ag. får du varmen, godt selskab og tænker på noget andet - tag dog af sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor tager du ikke til agility?

 

Varmen og vandet kommer jo ikke af at du sidder derhjemme (og fryser) og glor :-D

 

Til ag. får du varmen, godt selskab og tænker på noget andet - tag dog af sted.

 

Hæh, sidder ikke ret meget og glor! Render rundt og lægger isolering, smelter sne til toilet-skylle-vand, og nu skal jeg ud at finde underlige batterier til petroleumsovnen... Har ikke en gang nået at spise endnu!

Link til indlæg
Del på andre sites

Af ren og skær nysgerrighed, hvor meget og hvornår går i ind og retter jeres hund?

 

Jeg ved fx at en hund som Joy tit har bedst af at få lov til at forsætte hvis han fx får smuttet uden om et spring. Ikke sagt på den måde at han aldrig bliver rettet, men hvis jeg ikke med sikkerhed ved at jeg har været helt præcis i min handling, så kan jeg jo godt have fortalt ham noget jeg ikke var klar over. Så får han lov til at fortsætte og så kan vi rette bagefter. Et brud i arbejdet med ham vil nemlig betyde at jeg har en stresset hund for han kan ikke selv forstå hvad han har gjort galt.

Hvis det tilgengæld er meget tydeligt at han ikke er opmærksom på min handling så kan jeg jo vælge enten at rette ham eller i de slemme tilfælde helt stoppe løbet og hold en pause.

 

Men hvad gør I? Jeg ved godt at det har rigtig meget at skulle sige hvilken hund man har og hvilke problemstillinger man ellers har i sin træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Af ren og skær nysgerrighed, hvor meget og hvornår går i ind og retter jeres hund?

 

Jeg ved fx at en hund som Joy tit har bedst af at få lov til at forsætte hvis han fx får smuttet uden om et spring. Ikke sagt på den måde at han aldrig bliver rettet, men hvis jeg ikke med sikkerhed ved at jeg har været helt præcis i min handling, så kan jeg jo godt have fortalt ham noget jeg ikke var klar over. Så får han lov til at fortsætte og så kan vi rette bagefter. Et brud i arbejdet med ham vil nemlig betyde at jeg har en stresset hund for han kan ikke selv forstå hvad han har gjort galt.

Hvis det tilgengæld er meget tydeligt at han ikke er opmærksom på min handling så kan jeg jo vælge enten at rette ham eller i de slemme tilfælde helt stoppe løbet og hold en pause.

 

Men hvad gør I? Jeg ved godt at det har rigtig meget at skulle sige hvilken hund man har og hvilke problemstillinger man ellers har i sin træning.

 

Hvis det ikke er en decideret misforståelse, eller hvor jeg selv kvajer mig, så retter jeg Iso. Dvs. at det oftest er slalom/felt-ting, eller når hun river pinde, men også når hun bare løber mod den nærmeste tunnel... :lol: Også når hun ikke kigger på mig, men finder på sin egen vej. Tit er det jo min egen timing og tydelighed der svigter, og så retter jeg hende selvfølgelig ikke.

 

Iso har det lidt omvendt Joy - hvis hun bare får lov at løbe, så kører hun op i stress, og løber sit eget løb. Vi arbejder meget med at kun løbe "kontrollerede", mindre sekvenser. Men det er ingenting sammenlignet med min gamle Frostie, så jeg synes egentlig hun er nem nok at arbejde med. Det er bare ikke altid nemt for mig at følge med i hendes tempo... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg retter slalomfejl, som i afbryder hende og starter igen. Andre fejl er som regel helt og holdent mine, og jeg tager det selvfølgelig om, men mere som en fortsættelse af løbet end en korrigering.

Sally kan sagtens tåle at blive korrigeret/afbrudt, hvorimod jeg med Indy og Charles virkelig skulle passe på deres motivation og moral, hvis vi lavede fejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver nødt til at rose min gamle pålidelige agilityhund. Vi var afsted til lidt selvtræning i ringsted i går, og spurgte så en af de andre om vi ikke skulle bytte hund. Hunden jeg stod med var MEGET fokuseret på sin mor, og det var tydeligt at den ikke ville arbejde med andre, så efter et par forsøg, så valgte jeg at sige stop.

 

Men Basse viste endnu engang hvor meget han elsker agility. For han er nemlig fløjtende ligeglad med hvem der løber med ham(og så kendte han jo godt banen).

 

Nå, han tog alle sine slalomindgange, felterne på balancen og vippen er sikre nu(og vi forlader ikke længere vippen før den er slået helt ned). Felterne på A'et, har han vist endnu ikke hørt om. Og så vil jeg bare sig HALLELUJA en fin back den hund har. Jeg tror jeg skal til at bruge den mere når jeg løber med ham. Problemet er bare at jeg ikke bryder mig om på den måde at lade hunden passere en og fortsætte forbi og så dreje den bagfra.

Og så havde han en solid "Ketsjer" :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver nødt til at rose min gamle pålidelige agilityhund. Vi var afsted til lidt selvtræning i ringsted i går, og spurgte så en af de andre om vi ikke skulle bytte hund. Hunden jeg stod med var MEGET fokuseret på sin mor, og det var tydeligt at den ikke ville arbejde med andre, så efter et par forsøg, så valgte jeg at sige stop.

 

Men Basse viste endnu engang hvor meget han elsker agility. For han er nemlig fløjtende ligeglad med hvem der løber med ham(og så kendte han jo godt banen).

 

Nå, han tog alle sine slalomindgange, felterne på balancen og vippen er sikre nu(og vi forlader ikke længere vippen før den er slået helt ned). Felterne på A'et, har han vist endnu ikke hørt om. Og så vil jeg bare sig HALLELUJA en fin back den hund har. Jeg tror jeg skal til at bruge den mere når jeg løber med ham. Problemet er bare at jeg ikke bryder mig om på den måde at lade hunden passere en og fortsætte forbi og så dreje den bagfra.

Og så havde han en solid "Ketsjer" :)

 

hvorfor ikke? Altså det kan sagtens "bare" være en "religiøs overbevisning" ;-) men hvad er din begrundelse? Jeg kunne fx aldrig finde på at udføre en Ketscker (stavemåde?) fordi jeg ikke vil have at min hund nogensinde oplever at den må gå bag om ryggen på mig... Så alle typer af blinde kryds er bandlyst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Amocca:

Jeg tror egentlig bare at det stadig er så nyt for mig, og det er egentlig noget han bare har kunne gøre, som vi ikke decideret har trænet. Men jeg skal jo bare stole noget mere på ham, for det er jo en af de måder jeg kan udnytte hans selvstændige arbejde på, og det gør at han kommer til at arbejde super tæt på forhindringerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var forresten også meget imod at lade min krydse bagom, men han fungerer udmærket og det bliver mere og mere sjældent at han laver afstikkere og selv finder på. Og så er han inden for det sidste år blevet en tand langsommere, så jeg bedre kan få det udført. Den unge som lynende hurtig tror jeg ikke skal lære det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pispispispispis!!!! :evil: Så var man kørt heeeelt til Kbh, fordi man skulle til det der agilitykursus man har glædet sig til i månedsvis. Kommer til ridehuset, begynder at pakke ud fra bilen, træningstaske, poser med agilitysko og varmt tøj etc. Ta'r den letvægts campingstol man har lånt af søs - og når jeg skal ha' den ind på plads, så får jeg drejet lidt dumt i ryggen og får et hekseskud..!! :megaked:

 

Prøvede at strække og bøje lidt, men det gjorde bare naller. Jeg var bare NØDT til at prøve at løbe, og fik det første pas med. Kunne ikke løbe ret meget, og to gange faldt ryggen bare sammen... Bagefter kunne jeg mærke at det bare ikke ville gå, det satte sig mere og mere fast. Så det var bare at køre hjem igen. Kunne ikke en gang sidde eller stå, så jeg kunne se noget af de andre...

 

Hjemme hos søster hoppede jeg i spabadet, og lå og boblede et godt stykke tid, og efter det sad jeg med massagepude. Det hjalp en hel del. Nu har jeg også fået helt vildt godt liniment på, er helt brandvarm i ryggen.

 

Nu håber jeg at jeg er fit for fight imorgen, så jeg i det mindste kan få én dag med. Ellers må søs løbe med Iso...

Link til indlæg
Del på andre sites

korvis: Øv da...

 

*****

 

Det tegner rigtig godt for Joy hvad angår konkurrencen i februar. Han var super sej og bare på. Vi fik arbejdet lidt på en start, og tog han bare de fedeste slalomindgang og jeg kunne endda løbe fra ham i slalommen og han blev i. Han fik også alle sine felter(men, hey, vi havde også kun balancen på banen).

 

En ting jeg har lært i dag er at det ikke fungerer at lave skifte bag når han skal lave skarpe vendinger.

 

Jeg er også kommet lidt i tvivl. For jeg er begyndt kunne løbe fra den gamle hund. Det kan jo skyldes 3 ting. Den første og usandsynlige er at jeg virkelig kan løbe hurtigere end ham. Den anden ting er at han på sine gamle dage er begyndt at blive langsommere(det virker nu heller ikke til at det er problemet). Den sidste årsag er at jeg må være blevet bedre til at finde de rette steder hvor jeg kan stikke af og komme lidt foran.

 

Ja, jeg ved det ikke..

Link til indlæg
Del på andre sites

Neeej hvor er det surt Korvis :-( hvem er du på kursus hos (du har sikkert nævnt det, men jeg kan ikke huske det :oops: )

 

A pro pos kursus, så skal jeg på trænerkursus i næste weekend, hos en Tina Tøndering... Nogen der kender hende? Kan se i papirerne at hun har bæret dk mester et par gange, så hun må jo være dygtig... Men kan ikke rigtigt finde så meget om hende... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...