Hop til indhold

Agilitytræning fælles - Vinter 2012


Amocca
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jaaa, det er godt. Vi er jo glade nok for den lille klub, og de små hold passer mig fint! Og så glæder jeg mig sådan til at komme ud på græs igen! Den gamle klub med de tungnemme trænere, er jo i ridehal hele året.

Men nu er det næste jeg begynder at overveje, så om man skulle træne begge steder samtidig :slem:.. det er der faktisk flere af dem der gør. Men der sætter sponsoren (Martin) nok grænsen :lol:

men åhh tænk at kunne træne to gange om ugen.. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Super træning, Petrine fik kyllinge-deller dyppet i druesukker, er lidt i tvivl om det var pga druesukker, men der var godt nok krudt i kanonen og 100% fokus / kontakt, så meget, at hun først på vej ned fra balancen kom i tanke om at hun skulle hømme, så lige præcis på feltet sætter hun sig (nåede at løfte hende ned) :oops:

 

:sjov:

 

Nå, udsigt til tudbrølende PP, bøvl med at finde ny klub og stress over at jeg skulle stresse, fik Martin til at hive fingeren ud, og sige at han "nok kunne være hjemme kl 18" så jeg kan være der 18:15, eller et par mutter for sent :lol: THANK GOD FOR THAT!

 

Yay! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten... Så har Joy for anden uge i træk måtte undvære sin onsdagstræning. Hele weekenden står nemlig igen på agility. Træning om lørdagen, og så træneruddannelsens andet modul(del 1), hvor vi har fokus på bl.a. handling. Det glæder jeg mig til. Som tidligere nævnt så får jeg jo den lille Walther på besøg igen og han skal med på træneruddannelse, formentlig kommer Cassi også med.

 

Korvis:

Jeg har forresten set lidt mere af de der finske videoer, og jeg er ved at bløde en del op for dem. Der er faktisk en del man kan bruge... jeg håber bare at vi på et tidspunkt render ind i baner hvor jeg kan bruge det... Overvejer også lidt om jeg skulle spørge min far om vi ikke kunne låne et spring fra klubben. Så kunne jeg jo knokle på både med Basse, Walther og Cassi... Der er trods alt forskel på om man har vinger eller ej...

Det kunne jo være sjovt at prøve det med forskellige hunde og lave lidt video med det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt med på at man ikke bare kan sætte en alder på... Men så lad os da sige den race man typisk ser blandt de store... Den vi selv har :blink:

 

Nååå, du mener verdens bedste race, ja?? :mrgreen:

 

Jeg vil stadig sige forskellige aldre på forskellige forhindringer... Men vi ta'r dem jo ind fra 12 måneder, hvilket IMØ er for tidligt for at indlære mange af forhindringerne, som f.eks. slalom og A'et. Jeg ville heller ikke begynde at terpe hjulet med dem. De er slet ikke udvoksede i den alder, og da dem med fuldt knald på kan være decideret farlige for sig selv, må man jo også være obs på det.

 

Jeg har altså svært at sætte alder på det, men kan da fortælle hvordan jeg gjorde og tænkte med Iso. Med Iso har jeg været lidt forsigtig, da hun er så lille - kun 45 cm. Iso fik lov at springe 25-35 cm i starten, lidt senere højnede jeg til 35-45 cm. Første gang hun sprang 55 cm var hun lige godt 18 måneder, og det var til en træningssession med Jenny Damm. Pylremor her syntes det var for højt og for tidligt, men Jenny mente det så ok ud, og det var jo ikke noget hun skulle gøre tit. 3 uger senere var vi til 2-dages kursus, der sprang hun 45 cm den første dag, og 55 en anden. Og 3 måneder senere løb hun så sit første stævne, og siden da har alle forhindringer været på fuld højde. Hjulet lærte hun også først da hun sprang de alm. spring på fuld højde, og sådan gør jeg også med kursisthundene.

 

Slalom begyndte jeg på da hun var 13-14 måneder, og jeg husker at jeg havde kvaler omkring det, da jeg syntes det var lidt tidligt... Men jeg havde at vælge mellem det, eller at vente til foråret (dette var om efteråret). Og så gjorde jeg det. Der gik jo også noget tid før hun begyndte at lave slalombevægelserne - hun fik 4 lige pinde da hun var 14 måneder, på min fødselsdag! :lol: Med en kursisthund i samme situation havde jeg ventet med slalom til om foråret...

 

A'et fik Iso først da hun kunne balancen og vippen. Hun fik kun lov at rende over det en enkelt gang som yngre, bare for at tjekke at hun ikke var bange for det. Jeg ved at hun ikke havde prøvet A'et ret mange gange da hun var til sit første klubstævne, og der var hun vel lige knap 19 måneder.

 

Jeg synes at det meget sjældent gi'r nogle problemer, det her med forhindringer og lidt for unge hunde. For selv om vi ta'r dem tidligt, så foregår al indledende træning på lav højde, på dele af forhindringerne, ja endda helt uden forhindringer. Så der går alligevel et stykke tide før de indlæringsmæssigt er parate til fuld højde og hele forhindringer. Da vi jo ikke må køre pre-school går meget af vores begynderundervisning ud på de indledende øvelser, som man kunne/burde ha' gjort på et preschool-hold...

 

 

Videos! Hvilke videos er det du har, er det Jaakko/Janita? Jeg har de andres, der er en hel del moves at lære... Glæder mig ustyrligt meget til jeg kan fremvise "den menneskelige pil", eller "whisky-skift"... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh... Handling Technique 1 og Training Ideas for Agility... Jeps... Det er Jaakko og Janita :blink:

 

Den første er jeg vil med... Den anden knap så meget. men det skyldes at den er på finsk og så den måde den er bygget op på... først ser man en baneskitse, så løbes den igennem(hundene er forresten virkelig dygtige!) og så deles banen i mindre bider. der skrives om hvilken handling der skal bruges(på finsk:vedikke:) og så ser man det blive løbet. Så foretrækker jeg altså den måde Jenny Dam gør det...

 

Basse kan forøvrigt allerede nogle af de moves de viser... Han laver bl.a. en glimrende Backlap...

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh... Handling Technique 1 og Training Ideas for Agility... Jeps... Det er Jaakko og Janita :blink:

 

Den første er jeg vil med... Den anden knap så meget. men det skyldes at den er på finsk og så den måde den er bygget op på... først ser man en baneskitse, så løbes den igennem(hundene er forresten virkelig dygtige!) og så deles banen i mindre bider. der skrives om hvilken handling der skal bruges(på finsk:vedikke:) og så ser man det blive løbet. Så foretrækker jeg altså den måde Jenny Dam gør det...

 

Basse kan forøvrigt allerede nogle af de moves de viser... Han laver bl.a. en glimrende Backlap...

 

Hva??!! Backlap??!! Den er ikke med på mine DVD'er!!! :shock::lol:

 

Ejj, jeg har grint meget over mine DVD'ere, for de navne de har sat på moves'ene er hylemorsomme... :lol: Jeg har fået den DVD der er på svensk - dårlig svensk - og nogle gange bli'r det altså lige lovlig kunstige navne, og dermed komiske!

 

Sjovt at høre din beskrivelse, for mine DVD'er lader til at være bygget op over nogenlunde samme skabelon. En DVD med alle grundmoves, og hvordan de indlærer forhindringer (forhindirngsdelen har jeg dog kun skimmet). Den er nu rigtig god, med optagelser af de enkelte moves i både alm. fart og slowmotion. DVD 2 er også en hel bane (som man også får en tegning af), hvor de er en 3-4 løbere der løber den. Både hele banen, og delt op i bidder, og med forskellige handlingsløsninger. Lyder det ikke også lidt som dine? Og det er også fantastisk dygtige hunde, de finner kan åbenbart bare noget...

 

Jeg har også Jennys DVD'er, og dem kan jeg rigtig godt li'. Men det kunne nu være sjovt hvis hun lavede en ny, for jeg tror hun har opdateret sin løbestil lidt siden den gang!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må lige lave video med også så... For det er dælme svært at forklare... Man laver en ud, for at få hunden rundt om vingen, den springer og man "back'er"(eller hvad man nu skal kalde det) hunden rundt om den anden vinge, så den kommer om på den anden side at løbe...

 

Problemet med den anden er at man faktisk ikke aner hvad der tales om, det jo på finsk, og selvom min søster så det sammen med mig og at hun havde været et par måneder i Finland, var det ikke meget jeg fattede. jeg ved dog nu at Hyppa(aner ikke hvordan det staves) betyder dygtig:blink: Men hey, det er da flot at se på *gg*

 

Lige for at vende tilbage til det meget lange svar du gav mht. start på træningen. Jeg kan se at vi er enige hele vejen. Men hold da op... Kun 45 cm... Og jeg syntes min var lille med sine ca. 50 cm(hun syner så af mere, da hun mest af alt er ben). Og så er det jo spændende om man kan holde fast i principperne, når det nu er ens egen hund man står med. For vi mennesker er jo ikke altid lige gode til at sige stop, mens legen stadig er sjov og god for vores hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må lige lave video med også så... For det er dælme svært at forklare... Man laver en ud, for at få hunden rundt om vingen, den springer og man "back'er"(eller hvad man nu skal kalde det) hunden rundt om den anden vinge, så den kommer om på den anden side at løbe...

 

Problemet med den anden er at man faktisk ikke aner hvad der tales om, det jo på finsk, og selvom min søster så det sammen med mig og at hun havde været et par måneder i Finland, var det ikke meget jeg fattede. jeg ved dog nu at Hyppa(aner ikke hvordan det staves) betyder dygtig:blink: Men hey, det er da flot at se på *gg*

 

Lige for at vende tilbage til det meget lange svar du gav mht. start på træningen. Jeg kan se at vi er enige hele vejen. Men hold da op... Kun 45 cm... Og jeg syntes min var lille med sine ca. 50 cm(hun syner så af mere, da hun mest af alt er ben). Og så er det jo spændende om man kan holde fast i principperne, når det nu er ens egen hund man står med. For vi mennesker er jo ikke altid lige gode til at sige stop, mens legen stadig er sjov og god for vores hunde...

 

Den hedder helt sikkert noget helt vildt kompliceret på min DVD... :lol:

 

Finsk er et sprog for viderekomne! Er vokset op med rigtig mange finner omkring mig, men kan kun få ord... Hypä = spring, hyvä=dygtig/godt! ;-) Mine er heldigvis på svensk og engelsk!

 

Ja, Iso er meget lille, faktisk alt for lille... Havde hun lige været 2-3 cm højere havde jeg været tilfreds, men 45 cm er altså ikke ret meget. For mig føles hun ekstremt lille, da min gamle tæve var nærmest på hanhundehøjde, ca. 52 cm. Men indtil videre ser det fint ud, hun er let men alligevel robust/stærk, og springer fint. Når hun ikke går i racer-mode, flader ud og river alle spring, that is... :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Yay! Johna bliver faktisk måske en dag til en agilityhund :mrgreen: Hun var simpelthen så fin idag! Fuldt fokus i 45 minutter - det har vi aldrig prøvet før! Stak ikke af en eneste gang! Kunne ALT jeg bad hende om :vedikke::shock: Og blev stående på sit felt selvom en af de andre kom hen og hoppede oveni hende!

 

Supervuf! :bighug: Er sikker på, at det er fordi hun tilfreds med at have fået sin helt egen personlige agilityline :mrgreen:

525936_10150660798977054_581222053_9483551_758983137_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er kun den ene side, hun har problemer med. Og kun når pindene står så tæt sammen, som de gør nu.

 

Jeg er slet ikke i tvivl om, at det nok skal lykkes, vi sluttede som sagt med en succes i går. :-) Men ja, det kræver i nogle tilfælde nok noget mere, at genindlære slalommen med 2x2, end hvis hunden var helt blank på slalom, før man startede 2x2-træningen.

 

Det gode ved Lumi er, at hun bare klør på. Hun giver ikke op, selvom hun laver fejl flere gange i træk. Med Tyson ville jeg nok ikke turde træne med så høj fejlrate, som vi havde i et enkelt af træningspassene i går, men med Lumi tror jeg ikke, at det er noget problem, for hun mister ikke modet.

 

En anden udfordring med hende - og nok også en medvirkende faktor til de problemer, vi stødte på i går - er, at hun har tendens til lige pludselig at slå hjernen fra og så bare lave et eller andet, hvor hun helt tydeligt ikke tænke sig om eller er specielt bevidst om, hvad hun laver, og så bagefter bare stå og gø for at få sin godbid. Hun laver jævnligt den finte med Aina, særligt ved slalommen, møller og buede tunneller (selvfølgelig fordi hun har svært ved det, fordi Aina ikke kan følge hende tæt som på mange andre forhindringer). Ved slalommen har Aina så reageret med at hjælpe hende rigtig meget ved at guide hende igennem med meget tydelige håndtegn, port for port (ret mig, hvis du har en anden oplevelse, Aina :-)). I går var det ligesom om, at hun røg ind i den "rille", da hun begyndte at få problemer fra den ene side. Men jeg hjalp hende jo ikke, i 2x2 SKAL hun jo tænke selv, og til sidst slog hun hjernen til igen. Og som sagt vil hun heldigvis gerne blive ved med at forsøge.

 

Det var vist ikke særlig klart forklaret :lol: - men det er igen en forskel ved at træne med Lumi og Tyson. Tyson tænker sig altid meget om for at prøve at finde ud af, hvad det er, jeg vil have ham til. Til gengæld mister han modet, hvis hans fejlrate er for høj. Lumi er mere impulsiv og mindre "eftertænksom", så hun buldrer bare derudaf og glemmer nogle gange at tænke over, hvad det mon egentlig er, hun skal - men hun lader sig ikke slå ud fejl. Det svarer meget godt til deres personligheder, Tyson er meget følsom og "intellektuel", som Petrine ville sige, mens Lumi er mere "robust"/tykhudet og impulsiv og bare kaster sig ud i tingene uden at overveje konsekvenserne.

 

Du har 100% ret! Jeg har helt sikkert været for hurtig til at gå ind og støtte hende :oops:

Det kan godt være at Lumi måske ikke slår sig ud som så, men hun er tilgengæld utålmodig og går i gø-mode, hvis hun ikke forstår hvad hun skal....

men det er helt sikkert vejen frem med at lade hende tænke lidt og ikke bare føje hende og gå ind at hjælpe :-D

 

Og ja - det passer godt med deres personligheder generelt...hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Lumi gjorde klart fremskridt på slalommen i dag... hun har stadig sværere ved den ene side (den anden side kører bare super), men man kunne alligevel se, at der var faldet et par tiører på plads siden sidste træningssession. :5up: Lige nu har hun sværest ved, når jeg bevæger mig sammen med hende på den "svære" side - så kigger hun på mig (for at se om hun får godbidder? For at se om jeg guider hende?) i stedet for at koncentrere sig om at løbe gennem pindene. Det går meget bedre, når jeg står stille, der er hun faktisk ved at blive ret god på den svære side... men hun skal jo også kunne, når jeg bevæger mig. På den gode side er hun lige god, hvad enten jeg står stille eller gå eller løber sammen med hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt modulbaner fra træningen igår :-)

 

Flip over femmeren - overimod vippen.

flip og felt og indgang.jpg

 

Slalomindgang på afstand og forhindringsdiskriminering mellem tunnel og balance.

indgang og diskriminering og felt.jpg

 

Slalomindgange - begge baner kan selvfølgelig også løbes spejlvendt - så man får begge typer af indgange: lige i og omkring første pind. Der var laaaaangt ud! :mrgreen:

indgange.jpg

edit. den der 9'er der står og flagrer midt i ingenting - se bort fra den. Copy paste fejl.

 

Flip og stakitdirrigering - serpentiner, træk og skub - alt efter hvor man løber.

flip og stakitdirrigering.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold kæft, hvor var basse bare sej i dag :banan:

 

Vi løb lige en halv bane, og så stoppede jeg ham, og sagde til Anders(vores træner) at jeg startede forfra. Hunden var lidt hektisk og jeg fik ikke placeret mig som jeg skulle. Og så satte han bare ikke et ben forkert:blink:

 

Nu har jeg også kastet mig ud i banetegningens kunst, så i kan se det vi lavede i dag :mrgreen:

http://camilse.dk/31032012.png (den er for stor at få ind)

Vi løber på meget forskellige måder på vores hold... Og da vi gik bane, kom der lidt kommentarer til banen, og jeg fik vist sagt noget med at man jo bare kun lave et blondskifte efter nr. 3 og så sende den i slalommen. "Ja, det gad de godt se mig gøre."

Nu er det sådan at jeg bliver sær, når folk siger den slags. Så jeg lavede lige et gennemgange mere af banen, fast besluttet på at jeg da sagtens kunne få lavet et blindskifte.

 

Lidt om måden jeg løb banen. Han blev sat af og jeg stillet mig på den anden side af nr. 2 spring. kalder ham ind, løber nogle skridt baglæns mod nr. 3 og sender ham over. Løber så lige frem mod slalommen, der bliver højrehandlet, min superhund tog selvfølgelig en korrekt indgang :engel: til trods for det blindeskift, sender ham ud over nr. 5, blindskifter mellem 5 og 6, sender ud over 7, 8 og 9 var nemt klaret, laver samme manøvre på spring nr. 10 som på 3, denne gang bliver han dog kaldt til min venstre side. Han bliver sendt ud over 11, tager tunnellen og så er det ellers lige hjem...

Og hey, hey... Gæt lige hvem der havde en hund der tog sine felter:klap:

31032012.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fedt! Ja det er bare det bedste, når det hele bare funker.

 

Jeg havde snildt også kunnet blindskifte ved 3'eren - eller lavet "en snyder". Ujejuj, hvordan skal jeg kunne forklare det på skrift... :hmm: Altså højrehandle hunden over 3'eren, og så dreje mig selv med uret (altså modsat hunden) og fange hende op med højrehånden efter 3'eren. Som at lave et helt almindeligt U-sving, føreren drejer bare "den forkerte vej" men ender på samme måde som ved et alm. sving. Det har fungeret skidegodt på Iso, netop når det ligger som på tegningen, at hun kan vælge mellem to ting, hun bli'r super-obs på mig, plus at jeg ender "det rigtige sted".

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag har vi igen været på træneruddannelse...

 

jeg brugte ikke rigtig selv Walther. En af de andre aspiranter havde ikke selv hund med, så hun lånte ham(havde nær ikke fået ham med hjem igen, men tror også han fik charmet sig godt ind hos de fleste). Jeg løb dog to sektioner med ham, da Cassi kom i kassen, for det var lige svært nok at skulle klare 10-12 forhindringer, når man ikke er vant til mere end 2-3 stykker hjemme i haven eller i sin egen klub, hvor forstyrrelserne ikke lige var til stede...

 

Jeg har lært lidt om Cassi som agilityhund. Hun er MEGET på og kører derud af, MEN hun passer bestemt ikke på sig selv. Bl.a. tog hun den bag om mig i et frontcross og blev tacklet af mit ben, så hun røg lige på næsen:roll: Men jeg tror på at hun bliver en hund der elsker at løbe agility. I dag var bare for meget af det gode.

 

Men det har været lærerigt, og nu må jeg jo så lægge hovedet lidt i blød... Vi har nemlig lektier for til om to uger, hvor vi skal lave en sektion til kl. 1 hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...