Hop til indhold

E-vitamin, omega 3-6 og fodervalg ved autoimmun lidelse?


Inkognito
 Share

Recommended Posts

Jessie er under mistanke for at have en autoimmun lidelse, der giver problemer med skrøbelige negle og smerter/ømhed i neglene.

 

Min dyrlæge nævnte, at hun syntes vi skulle starte hende op på E-vitamin og Omega 3-fedtsyre, da de har god erfaring med at dette kan afhjælpe og ikke skader, hvis hun bliver testet negativ for lidelsen.

 

Nu har jeg jo tidligere haft en allergihund og der var det jo ikke helt ligegyldigt med Omega 3- og Omega 6-forholdet. Nogen der kan fortælle om dette altid er gældende?

 

Og nu har jeg læst, at det er nødvendigt for optagelsen af E-vitamin, at der er godt fedt i kosten og hvordan tjekker man lige det?

 

Hun bliver pt. fodret med Nutra Nuggets Gold Adult.

 

Hun har altid ligget til den slanke side og vejer pt. 21,9 kg., hvilket egentligt er passende, men hun er på ingen måde tung eller har for meget på sidebenene.

 

Er jeg ude i at skulle skifte foder for at få nok fedtindhold til optagelse af ekstra E-vitamin? Og i såfald til hvilket mærke (hun har det ikke godt med helt kornfrie produkter som Acana)?

Kan ekstra E-vitamin skade, hvis hun nu ikke mangler det?

Hvor køber man E-vitamin til hunde og hvordan er dosen?

Hvilken olie skal jeg vælge (hun nægter at røre fiskeolier), når forholdet mellem Omega 3 og 6 skal være i orden og GLA også skal være i orden?

 

Og ja, jeg har tænkt mig at snakke nærmere med min dyrlæge, men jeg er ikke sikker på hendes viden om fodring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jessie er under mistanke for at have en autoimmun lidelse, der giver problemer med skrøbelige negle og smerter/ømhed i neglene.

 

Min dyrlæge nævnte, at hun syntes vi skulle starte hende op på E-vitamin og Omega 3-fedtsyre, da de har god erfaring med at dette kan afhjælpe og ikke skader, hvis hun bliver testet negativ for lidelsen.

 

Det var et trist budskab, håber hun tester negativ. Mht. E. vitamin og Omega-3, ja, det er en god ide at tilsætte ekstra E-vit ifm. ekstra Omega-3. E-vit. er helt ufarligt under normale omstændigheder, man kan ikke tage for meget, den skal bare være fra en naturlig kilde der indeholder alle tokoferoler (alpha, beta, osv.) og ikke kunstigt fremstillet d-alphatokoferol. Den jeg selv bruger er fra Berthelsen - E-vitamin Ekstra.

 

 

Nu har jeg jo tidligere haft en allergihund og der var det jo ikke helt ligegyldigt med Omega 3- og Omega 6-forholdet. Nogen der kan fortælle om dette altid er gældende?
Jeps, gælder altid - optimal forhold mellem omega-6 og 3 (6:3) er mellem 5:1 - 10:1 afhængig af hundens personlig behov. Jeg stræber efter så lavt omega-6 som muligt og stadig opfylder hundens essentielle behov.

 

Og nu har jeg læst, at det er nødvendigt for optagelsen af E-vitamin, at der er godt fedt i kosten og hvordan tjekker man lige det?

E-vitamin er en fedtopløselig vitamin så der skal selvfølgelig være fedt til at sørge for at den kan optages i kroppen. Hvis hundens behov for fedt er opfyldt er der rigelig til at optage E-vitamin. E-vitamin en naturlig antioxidant som forhindre fedt i at blive harsk derfor tager man ekstra når man tilsætter ekstra fedt til kroppen.

 

Hun bliver pt. fodret med Nutra Nuggets Gold Adult.

Er jeg ude i at skulle skifte foder for at få nok fedtindhold til optagelse af ekstra E-vitamin?

Ikke nødvendigvis, hvis hun trives på Nutra vil jeg ikke synes det var nødvendigt ligefrem at skifte foder. Du tilsætter jo ekstra fedtstof sammen med ekstra E.

 

Og i såfald til hvilket mærke (hun har det ikke godt med helt kornfrie produkter som Acana)?

Bare en sidebemærkning - Acana laver faktisk flere typer almindeligt foder med ris og havre.

 

Kan ekstra E-vitamin skade, hvis hun nu ikke mangler det?
Nej

 

Hvor køber man E-vitamin til hunde og hvordan er dosen?

Jeg bruger altid tilskud til mennesker til min hund, så ved jeg at de er så optimale og rene som mulige. Bruger som sagt selv Berthelsens E Ekstra fra helsekosten.

 

Hvilken olie skal jeg vælge (hun nægter at røre fiskeolier)

Er det al fiskeolie eller kun dem som smager stærk af fisk hun afviser? Der findes en god fiskeolie der hedder Tobis i flydende form, den er neutral i smagen.

Tobis Omega-3 fiskeolie 300 ml.

Nordic Naturals laver også en flydende men jeg tror den smager lidt af citrus. Ellers kan du overveje en kapsul, som du kan prikke hul i og tømme på foderet hvis hun ikke vil sluge den. Der er Omega -3 kapsler fra Nordic Naturals (dem anbefaler jeg), Eskimo 3 kapsler og BioSym fiskeoliekapsler m. laks. Når hun ikke vil spise fiskeolie vil hun nok heller ikke spise rigtig fisk men det kunne jo være du kunne lokke hende til at spise lidt sardiner i olie eller tomat en gang i mellem som lidt ekstra guf? Ikke i stedet for tilskuddet, bare som ekstra.

 

når forholdet mellem Omega 3 og 6 skal være i orden og GLA også skal være i orden?

GLA er bare en hurtigere virkende form af omega-6 ikke en anden omega som sådan. Alm. omega-6 omdannes i kroppen til GLA inden den er virksom. Med mindre hunden har en hudlidelse, skal du ikke tænke GLA, den sørger kroppen for. Hvis hundens kost ikke har nok Omega-6, kan man øge den ved at tilsætte en GLA rig olie, som Kæmpenatlys eller Livets Olie men som sagt kun hvis kosten ikke indeholder nok i forvejen.

 

Og ja, jeg har tænkt mig at snakke nærmere med min dyrlæge, men jeg er ikke sikker på hendes viden om fodring.

Kik på min hjemmeside iøvrigt. Jeg har planer om et indlæg om fedt og olier så snart som muligt. Men der finder du en vejledning til hvordan du kan udregne din hunds behov for næringsstoffer, deriblandt Omega-6. Håber dette hjælper dig lidt. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var et trist budskab, håber hun tester negativ. Mht. E. vitamin og Omega-3, ja, det er en god ide at tilsætte ekstra E-vit ifm. ekstra Omega-3. E-vit. er helt ufarligt under normale omstændigheder, man kan ikke tage for meget, den skal bare være fra en naturlig kilde der indeholder alle tokoferoler (alpha, beta, osv.) og ikke kunstigt fremstillet d-alphatokoferol. Den jeg selv bruger er fra Berthelsen - E-vitamin Ekstra.

 

 

Jeps, gælder altid - optimal forhold mellem omega-6 og 3 (6:3) er mellem 5:1 - 10:1 afhængig af hundens personlig behov. Jeg stræber efter så lavt omega-6 som muligt og stadig opfylder hundens essentielle behov.

 

 

E-vitamin er en fedtopløselig vitamin så der skal selvfølgelig være fedt til at sørge for at den kan optages i kroppen. Hvis hundens behov for fedt er opfyldt er der rigelig til at optage E-vitamin. E-vitamin en naturlig antioxidant som forhindre fedt i at blive harsk derfor tager man ekstra når man tilsætter ekstra fedt til kroppen.

 

 

Ikke nødvendigvis, hvis hun trives på Nutra vil jeg ikke synes det var nødvendigt ligefrem at skifte foder. Du tilsætter jo ekstra fedtstof sammen med ekstra E.

 

 

Bare en sidebemærkning - Acana laver faktisk flere typer almindeligt foder med ris og havre.

 

Nej

 

 

Jeg bruger altid tilskud til mennesker til min hund, så ved jeg at de er så optimale og rene som mulige. Bruger som sagt selv Berthelsens E Ekstra fra helsekosten.

 

 

Er det al fiskeolie eller kun dem som smager stærk af fisk hun afviser? Der findes en god fiskeolie der hedder Tobis i flydende form, den er neutral i smagen.

Tobis Omega-3 fiskeolie 300 ml.

Nordic Naturals laver også en flydende men jeg tror den smager lidt af citrus. Ellers kan du overveje en kapsul, som du kan prikke hul i og tømme på foderet hvis hun ikke vil sluge den. Der er Omega -3 kapsler fra Nordic Naturals (dem anbefaler jeg), Eskimo 3 kapsler og BioSym fiskeoliekapsler m. laks. Når hun ikke vil spise fiskeolie vil hun nok heller ikke spise rigtig fisk men det kunne jo være du kunne lokke hende til at spise lidt sardiner i olie eller tomat en gang i mellem som lidt ekstra guf? Ikke i stedet for tilskuddet, bare som ekstra.

 

 

GLA er bare en hurtigere virkende form af omega-6 ikke en anden omega som sådan. Alm. omega-6 omdannes i kroppen til GLA inden den er virksom. Med mindre hunden har en hudlidelse, skal du ikke tænke GLA, den sørger kroppen for. Hvis hundens kost ikke har nok Omega-6, kan man øge den ved at tilsætte en GLA rig olie, som Kæmpenatlys eller Livets Olie men som sagt kun hvis kosten ikke indeholder nok i forvejen.

 

 

Kik på min hjemmeside iøvrigt. Jeg har planer om et indlæg om fedt og olier så snart som muligt. Men der finder du en vejledning til hvordan du kan udregne din hunds behov for næringsstoffer, deriblandt Omega-6. Håber dette hjælper dig lidt. :-D

 

Uh! Hvad er din hjemmeside?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var et trist budskab, håber hun tester negativ. Mht. E. vitamin og Omega-3, ja, det er en god ide at tilsætte ekstra E-vit ifm. ekstra Omega-3. E-vit. er helt ufarligt under normale omstændigheder, man kan ikke tage for meget, den skal bare være fra en naturlig kilde der indeholder alle tokoferoler (alpha, beta, osv.) og ikke kunstigt fremstillet d-alphatokoferol. Den jeg selv bruger er fra Berthelsen - E-vitamin Ekstra.

 

 

Jeps, gælder altid - optimal forhold mellem omega-6 og 3 (6:3) er mellem 5:1 - 10:1 afhængig af hundens personlig behov. Jeg stræber efter så lavt omega-6 som muligt og stadig opfylder hundens essentielle behov.

 

 

E-vitamin er en fedtopløselig vitamin så der skal selvfølgelig være fedt til at sørge for at den kan optages i kroppen. Hvis hundens behov for fedt er opfyldt er der rigelig til at optage E-vitamin. E-vitamin en naturlig antioxidant som forhindre fedt i at blive harsk derfor tager man ekstra når man tilsætter ekstra fedt til kroppen.

 

 

Ikke nødvendigvis, hvis hun trives på Nutra vil jeg ikke synes det var nødvendigt ligefrem at skifte foder. Du tilsætter jo ekstra fedtstof sammen med ekstra E.

 

 

Bare en sidebemærkning - Acana laver faktisk flere typer almindeligt foder med ris og havre.

 

Nej

 

 

Jeg bruger altid tilskud til mennesker til min hund, så ved jeg at de er så optimale og rene som mulige. Bruger som sagt selv Berthelsens E Ekstra fra helsekosten.

 

 

Er det al fiskeolie eller kun dem som smager stærk af fisk hun afviser? Der findes en god fiskeolie der hedder Tobis i flydende form, den er neutral i smagen.

Tobis Omega-3 fiskeolie 300 ml.

Nordic Naturals laver også en flydende men jeg tror den smager lidt af citrus. Ellers kan du overveje en kapsul, som du kan prikke hul i og tømme på foderet hvis hun ikke vil sluge den. Der er Omega -3 kapsler fra Nordic Naturals (dem anbefaler jeg), Eskimo 3 kapsler og BioSym fiskeoliekapsler m. laks. Når hun ikke vil spise fiskeolie vil hun nok heller ikke spise rigtig fisk men det kunne jo være du kunne lokke hende til at spise lidt sardiner i olie eller tomat en gang i mellem som lidt ekstra guf? Ikke i stedet for tilskuddet, bare som ekstra.

 

 

GLA er bare en hurtigere virkende form af omega-6 ikke en anden omega som sådan. Alm. omega-6 omdannes i kroppen til GLA inden den er virksom. Med mindre hunden har en hudlidelse, skal du ikke tænke GLA, den sørger kroppen for. Hvis hundens kost ikke har nok Omega-6, kan man øge den ved at tilsætte en GLA rig olie, som Kæmpenatlys eller Livets Olie men som sagt kun hvis kosten ikke indeholder nok i forvejen.

 

 

Kik på min hjemmeside iøvrigt. Jeg har planer om et indlæg om fedt og olier så snart som muligt. Men der finder du en vejledning til hvordan du kan udregne din hunds behov for næringsstoffer, deriblandt Omega-6. Håber dette hjælper dig lidt. :-D

 

Mange tak for et fyldestgørende svar :-) Jeg vil læse din hjemmeside igennem for der er godt nok meget viden samlet der :-)

 

Det er kun fiskeolie hun ikke vil røre - fisk i almindelighed incl. tun i olie og makrel i tomat spiser hun med velbehag.

 

Jeg tror jeg vil prøve med kapsler. Jeg har hende mistænkt for, at det er oliekonsistensen, der får "prinsessen" til at sige nej tak.

 

Skal hun bare have menneskeration af både E-vitamin og oliekapsler?

 

Og jeg krydser fingre for, at hun tester negativ, da eneste behandling er Prednisolon og min erfaring med Prednisolon kontra hunde er meget negativ :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er kun fiskeolie hun ikke vil røre - fisk i almindelighed incl. tun i olie og makrel i tomat spiser hun med velbehag.

 

Jamen super - giv hende bare fisken så. En dåse sardiner i olie, drænet, om ugen er helt fint og sikkert nok mht. omega-3 behovet når hun ikke vejer mere. Men lidt ekstra i form af en 1-2 kapsler vil heller ikke skade.

 

Jeg tror jeg vil prøve med kapsler. Jeg har hende mistænkt for, at det er oliekonsistensen, der får "prinsessen" til at sige nej tak.

 

God ide. Biosyms er ret store, Eskimo 3 er mindre tror jeg.

 

Skal hun bare have menneskeration af både E-vitamin og oliekapsler?

 

1 kapsul af Berthelsens E-vit Stærk hver dag men 2 kan ikke skade hende. Hvis hun spiser fisk, så ½-dosis fiskeolie kapsler. De er da dyre så ingen grund til frås :slem:

 

Og jeg krydser fingre for, at hun tester negativ, da eneste behandling er Prednisolon og min erfaring med Prednisolon kontra hunde er meget negativ :-(

 

Prednisolon er kun skadelige ved store mængder over længere tids brug. En kortere behandling for at stoppe en inflammationstilstand skulle ikke betyde andet end at appetitten øges. Håber hun tester negativ også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nettos økologiske rapsolie har en udmærket balance og indeholder hvad den skal. Den får mine hunde og har gjort det i flere år. De er super sunde. Håber din hund testes negativ - jeg har haft to hunde med hypothyreoidisme som også giver den slags problemer og som også er en autoimun sygdom. De kunne ikke klare sig uden at få thyroxin - men så blev de nu også ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er nu det for noget hø?!?

 

Hvornår får du svar og bliver klogere på hvad du står overfor?

 

Jeg kan få hende testet, når hun mister en tå og den kan testes for. Der er åbenbart ingen andre måder at teste for det iflg. Dyrlæge Boysen.

 

Og som min dyrlæge siger: så slemt er det langt fra med Jessie. Hun er ikke umiddelbart i farezonen for at miste en tå ( lige nu slikker hun voldsomt på resterne af neglen og det kan rent faktisk koste hende tåen i ekstreme tilfælde - jeg er blevet rigtig god til "stop, Jessie").

 

Jeg skal holde hendes negle ekstremt korte, give hende tilskud og holde øje med dem. Jeg kan prøve at give hende Prednisolon og se om hun ændre hendes ståstilling (de der flade fødder du har set); har det en effekt, så hjælper det og har det ikke en effekt, så virker det ikke.

 

Jeg skal have fat i min rigtige dyrlæge ig dobbelttjekke at mine oplysninger er korrekte.... Jeg kan ikke forstå man ikke kan blodprøveteste for en autoimmun sygdom.

 

Jeg overvejer også at besøge dyrlæge Boysen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prednisolon er kun skadelige ved store mængder over længere tids brug. En kortere behandling for at stoppe en inflammationstilstand skulle ikke betyde andet end at appetitten øges. Håber hun tester negativ også.

 

Nja, det er en sandhed med modifikationer i min verden.

 

Rosie fik dagligt 1,25 mg. Prednisolon og efter 1½ år begyndte leveren at vise tegn på, at hun skulle ud af Prednisolonen og hendes sind havde taget mærkbart skade.

 

Efterfølgende fik hun korte kure (3-5 dage i lavdosis) med Prednisolon og vi kunne mærke en øjeblikkelig ændring i sindet på hende, når hun kom på det (hun blev kort for hovedet og aggressiv) - dette vil jeg ikke risikere med en ny hund og Prednisolon bliver kun brugt herhjemme, hvis hunden er i farezonen for at falde død om af en akut allergisk reaktion.

 

Jeg ved godt mange hunde kan leve flere år på Prednisolon også i høje doser uden de bliver påvirket, men hos os endte det i slåskampe ml. to hunde og til sidst måtte vi vælge aflivning for enten den ene eller den anden hund. Derfor er jeg ekstra hysterisk med Prednisolon.

 

Jessie ville skulle have ca. 2,25 mg. hveranden dag resten af hendes liv og det er mere eller mindre præcis samme dosis, som Rosie fik.... Hvis hun nu lider af den autoimmune udgave.

 

Bare en strøtanke, kunne Biotin hjælpe??? Det gives jo til heste med dårlig hovkvalitet, men ved ikke om hunde må få det/om det virker på samme måde???

 

Øv at I lige skulle døje med sådan noget :???:

 

Jeg har besluttet, efter at have støvet nettet igennem for sygdommen, at hun vil få et tilskud af EFA Prescription olie, E-vitamin og biotin.

 

På nettet findes denne "sygdom" i to versioner; en idiopatisk og en autoimmun. Jeg synes slet ikke Jessie's tilstand minder om den autoimmune udgave (den kommer i perioder, hvor ALLE hundens negle falder af af sig selv over 3 uger), men jeg kan godt se, at hun måske kunne lide af den idiopatiske (misdannede negle dybest set).

 

Den idiopatiske kan afhjælpes med olier, e-vitamin og biotin og har øjensynligt ikke samme smertebillede, som den autoimmune.

 

Den hedder forresten onychodystrofi.

 

Så jeg har besluttet, at indtil hun evt. begynder at miste sine negle uden årsag, så er hun rask. Basta :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 6 months later...

Jeg var til dyrlægen igår på grund af noget andet og det var egentligt første gang hos "min" dyrlæge siden slutningen af januar, så nu hvor jeg har hendes ord på det også, så vil jeg komme med en opdatering.

 

Jessie er stadig ikke blevet testet, da jeg nægter at klippe en tå af hende uden grund andet end en test og hun har ikke været på Prednisolon.

 

Hun har derimod dagligt fået:

1 pille Apovit E-vitamin

10-15 gr. GAC Biotin Forte og

3-5 ml. Velcote.

 

Derudover er tøserne blevet skiftet over på N&D Vildgris til morgenmad og N&D Lam til aftensmad.

 

Jeg syntes, at jeg så en forbedring i neglekvaliteten allerede efter 2 måneder og efter 6 måneder kunne jeg rent faktisk klippe neglene med en klosaks uden at de smuldrede.

 

Igår fik jeg så dyrlægens ord på det: Hendes negle er så mærkbart blevet bedre, at hun slet ikke troede det var samme negle og den negl, der blev klippet helt af i januar, kan man slet ikke se forskel på mere :banan:

 

Så jeg fortsætte med foderet, biotinen, e-vitaminen og olien - det er trods alt bedre og billigere for os alle sammen end flækkede negle, narkose og fjernelse af negle eller tæer.

 

Min dyrlæge var så imponeret, at hun ville videregive min løsning til nogle andre patienter på klinikken, der lider af samme problem med skrøbelige negle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var til dyrlægen igår på grund af noget andet og det var egentligt første gang hos "min" dyrlæge siden slutningen af januar, så nu hvor jeg har hendes ord på det også, så vil jeg komme med en opdatering.

 

Jessie er stadig ikke blevet testet, da jeg nægter at klippe en tå af hende uden grund andet end en test og hun har ikke været på Prednisolon.

 

Hun har derimod dagligt fået:

1 pille Apovit E-vitamin

10-15 gr. GAC Biotin Forte og

3-5 ml. Velcote.

 

Derudover er tøserne blevet skiftet over på N&D Vildgris til morgenmad og N&D Lam til aftensmad.

 

Jeg syntes, at jeg så en forbedring i neglekvaliteten allerede efter 2 måneder og efter 6 måneder kunne jeg rent faktisk klippe neglene med en klosaks uden at de smuldrede.

 

Igår fik jeg så dyrlægens ord på det: Hendes negle er så mærkbart blevet bedre, at hun slet ikke troede det var samme negle og den negl, der blev klippet helt af i januar, kan man slet ikke se forskel på mere :banan:

 

Så jeg fortsætte med foderet, biotinen, e-vitaminen og olien - det er trods alt bedre og billigere for os alle sammen end flækkede negle, narkose og fjernelse af negle eller tæer.

 

Min dyrlæge var så imponeret, at hun ville videregive min løsning til nogle andre patienter på klinikken, der lider af samme problem med skrøbelige negle.

 

Hvor er det bare vidunderligt med sådan en solstrålehistorie! :yeah:

Håber den gode udvikling varer ved! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...