Hop til indhold

Mand, jeg er træt af løse hunde


Gæst Iben B
 Share

Recommended Posts

Har du læst et eneste indlæg i tråden, hvor folk synes at det er da helt iorden?.

 

Hensyn er bare mange ting og findes i mange udformninger.

Ja, er det ikke netop det vi diskuterer :vedikke: Om det er okay at lade sin hund opsøge andre hunde uden at spørge om det er ok først? I må da være nogen, der synes at det er okay eftersom der er kommet en debat ud af det :vedikke:

 

Men måske har jeg misforstået noget og indrømmer gerne, at det måske ikke er alle indlæg jeg har fået læst eller helt forstået - men du synes altså ikke at det er i orden, at din hund bare opsøger andre hunde eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 230
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Der er i mine øjne intet forfærdeligt ved lige at spørge hinanden, før man lader sine hunde hilse. Det synes mig blot overflødigt, eftersom jeg i så fald ville være den eneste på hele turen. :-)

 

Prøv det! Tænk hvis det smittede - og du således havde sat en bevægelse i gang der forvandlede stranden til et 'paradis', også for usikre hunde. Se DET ville da være en bedrift at prale af :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv det! Tænk hvis det smittede - og du således havde sat en bevægelse i gang der forvandlede stranden til et 'paradis', også for usikre hunde. Se DET ville da være en bedrift at prale af :slem:

Det ville såmænd blot afstedkomme en del venlig undren hos de øvrige strandgæster, tror jeg. Så jeg vil indskrænke mig til at fortsætte min sædvanlige måde at gå strandtur på, eftersom det ikke ser ud til at genere de mennesker, jeg møder irl dér.

 

Og så tror jeg faktisk ikke, at jeg kan bidrage med nyt til dette emne, så jeg daffer ud af tråden.

 

Tak for nu. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, er det ikke netop det vi diskuterer :vedikke: Om det er okay at lade sin hund opsøge andre hunde uden at spørge om det er ok først?

Tror egentlig kun vi diskuterer fordi folk ikke forholder sig til det der bliver skrevet men lægger oveni, præcis som her:

 

Så hvori består hensynet, hvis man bare lader sin hund flyve hen til fremmede hunde uden at vide, om det er okay? I min verden er det bare ikke særlig hensynsfuldt..

 

Hvorfor skal de hunde udsættes for sådan nogle oplevelser, fordi man ikke lige gider spørge først? Hvor meget kan det helt ærligt kræve? Det tager da ikke særlig lang tid.

 

Det er ikke et spørgsmål om at man ikke gider spørge, men folk heromkring ville da tro at der var noget galt med dig, hvis du rendte og råbte alle an for at spørge om hundene måtte hilse.

 

Personligt tager jeg min hund i snor hvis der kommer en anden hund i snor. Hvis jeg kan se at en hund bliver usikker tager jeg lige fat i min hunds halsbånd så den anden kan komme forbi. Sådan tror jeg generelt det virker for de fleste herinde, der færdes hvor jeg også gør.

 

 

I må da være nogen, der synes at det er okay eftersom der er kommet en debat ud af det :vedikke:

Vi er nogle der mener at det er snoren der er signalet. Så er alle fri for at skulle være clairvoyante.

 

Men måske har jeg misforstået noget og indrømmer gerne, at det måske ikke er alle indlæg jeg har fået læst eller helt forstået - men du synes altså ikke at det er i orden, at din hund bare opsøger andre hunde eller?

 

Du skal lige regne med at jeg på en gåtur kan møde 50 hunde, så jeg ville jo ikke kunne lave andet end at gå og råbe til folk,.... der alligevel ville svare ja på spørgsmålet om hvorvidt hundene må hilse. Det gider man ikke vel?.

 

Hvis den ikke er i snor, så ja (min hund går ikke væk fra stien for at hilse, men hvis han gjorde ville jeg synes det var iorden). Men det er jo udfra min verden og hvor jeg færdes, hvor man ikke gør et stort nummer ud af at to hunde lige stikker næserne sammen når de mødes på en sti i hundeskoven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, den er svær... :???: På den ene side kan jeg jo godt forstå, at det kan være træls at skulle kalde sin hund til sig tre gange i minuttet.. På den anden side kan jeg godt forstå, at det er træls, hvis man ikke kan lufte hund uden at skulle opsøges af fremmede hunde..

 

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene mere :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, den er svær... :???: På den ene side kan jeg jo godt forstå, at det kan være træls at skulle kalde sin hund til sig tre gange i minuttet.. På den anden side kan jeg godt forstå, at det er træls, hvis man ikke kan lufte hund uden at skulle opsøges af fremmede hunde..

 

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene mere :lol:

 

Jeg kan også godt se det fra den anden vinkel, men man kan jo ikke ændre verden alene og må så bare følge den kultur der er og gøre det så godt man kan for sig selv, sin hund og for andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan også godt se det fra den anden vinkel, men man kan jo ikke ændre verden alene og må så bare følge den kultur der er og gøre det så godt man kan for sig selv, sin hund og for andre.
Selvfølgelig - men man kan jo starte en forandring med sig selv.. Men forstår nu godt, at du ikke gider, hvis der ikke er et problem og du møder så mange hunde på hver gåtur :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt er jeg fløjtende ligeglad med, om de hunde, jeg møder, er i snor eller ej.

Samtidig har jeg det fint nok med, at en hund ikke går klinet op af sin ejer, når vi passerer, blot der er plads til, at man kan passere hinanden med lidt afstand. På en strand burde det være muligt.

 

Det, der er vigtigt for mig, er, at de hunde, jeg møder på min vej, ikke tager kontakt til min, med mindre det er noget, der er aftalt mig og den anden hundeejer imellem. Ikke fordi min hund aldrig må hilse på andre, men blot fordi jeg godt selv vil bestemme, hvem hun skal hilse på. Samtidig gider jeg ikke have en hund, der tror den skal hilse, på alle hunde den møder.

 

Og husker jeg ret, er der vist heller ingen af de andre ”anti-hilsere” , der direkte beder ”hilserne” om at tage hundene i snor, men blot at jeres hunde ikke tager kontakt, med mindre det er aftalt.

 

Derfor kan jeg heller ikke se, hvorfor en gåtur med hunden under de betingelser skulle blive så besværlig for jer, som nogle af jer giver udtryk for.

Har hunden lært at ignorere andre hunde og kun at tage kontakt på et bestemt signal fra jer, så er der jo ingen grund til at tage hunden i snor eller lave indkald i tide og utide. På den måde kunne vi alle have en afslappet tur, hvor snorene ikke skulle af og på hele tiden.

 

Her i det parcelhuskvarter hvor jeg bor, bor der en gammel schæfer, som, lige så lang tid jeg kan huske tilbage, har gået løs. Den værdiger ikke andre hunde et blik - den passer ganske enkelt sig selv.

Af og til ser man ejeren stoppe op og snakke med andre hundeluftere. Uanset hvor meget den anden hund hiver og slider i linen for at komme hen og hilse, så forholder schæferen sig passivt. Først når ejeren giver den lov, hilser den på den anden hund.

Lige så vel som jeg synes det er forkert at hunde tager kontakt, uden at det er aftalt de to hundeejere imellem, så synes jeg det ville være forkert, at en hund som denne skulle sættes i snor, hver gang der kommer en hund i snor.

 

Det jeg vil frem til med ovenstående historie fra det virkelige liv, det er, at hvis vi alle lærte vores hunde kun at tage kontakt på et signal fra os, så ville der være plads til os alle - uanset om vores hunde gider andre hunde eller ej. Selvfølgelig forudsat at signalet først kommer, når begge hundeejere er enige om, at hundene må hilse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Personligt er jeg fløjtende ligeglad med, om de hunde, jeg møder, er i snor eller ej.

Samtidig har jeg det fint nok med, at en hund ikke går klinet op af sin ejer, når vi passerer, blot der er plads til, at man kan passere hinanden med lidt afstand. På en strand burde det være muligt.

 

Det, der er vigtigt for mig, er, at de hunde, jeg møder på min vej, ikke tager kontakt til min, med mindre det er noget, der er aftalt mig og den anden hundeejer imellem. Ikke fordi min hund aldrig må hilse på andre, men blot fordi jeg godt selv vil bestemme, hvem hun skal hilse på. Samtidig gider jeg ikke have en hund, der tror den skal hilse, på alle hunde den møder.

 

Og husker jeg ret, er der vist heller ingen af de andre ”anti-hilsere” , der direkte beder ”hilserne” om at tage hundene i snor, men blot at jeres hunde ikke tager kontakt, med mindre det er aftalt.

 

Derfor kan jeg heller ikke se, hvorfor en gåtur med hunden under de betingelser skulle blive så besværlig for jer, som nogle af jer giver udtryk for.

Har hunden lært at ignorere andre hunde og kun at tage kontakt på et bestemt signal fra jer, så er der jo ingen grund til at tage hunden i snor eller lave indkald i tide og utide. På den måde kunne vi alle have en afslappet tur, hvor snorene ikke skulle af og på hele tiden.

 

Her i det parcelhuskvarter hvor jeg bor, bor der en gammel schæfer, som, lige så lang tid jeg kan huske tilbage, har gået løs. Den værdiger ikke andre hunde et blik - den passer ganske enkelt sig selv.

Af og til ser man ejeren stoppe op og snakke med andre hundeluftere. Uanset hvor meget den anden hund hiver og slider i linen for at komme hen og hilse, så forholder schæferen sig passivt. Først når ejeren giver den lov, hilser den på den anden hund.

Lige så vel som jeg synes det er forkert at hunde tager kontakt, uden at det er aftalt de to hundeejere imellem, så synes jeg det ville være forkert, at en hund som denne skulle sættes i snor, hver gang der kommer en hund i snor.

 

Det jeg vil frem til med ovenstående historie fra det virkelige liv, det er, at hvis vi alle lærte vores hunde kun at tage kontakt på et signal fra os, så ville der være plads til os alle - uanset om vores hunde gider andre hunde eller ej. Selvfølgelig forudsat at signalet først kommer, når begge hundeejere er enige om, at hundene må hilse.

 

Helt og holdent enig!!

 

Det er fløjtende lige gyldigt om hunde jeg møder er i snor eller ej, så længe de ikke opsøger mine hunde og ikke hilser før vi som ejere er blevet enige.

Der opstår selvfølgelig problemer, hvis man ikke kan kalde sin hund til sig når der kommer andre - Men så burde der jo ikke være så svært at holde sin hund i line.

Der er jo trods alt ingen der har nogen som helst ret til, at lade sin hund fise hen i hovedet på alle den møder, fordi man ikke kan kalde den til sig.

 

Så i princippet burde det ikke være de store problemer i at lufte hund, hvis alle bare opførte sig ordentligt og alm- hensynsfuldt? :vedikke:

Har jo desværre oplevet at der findes mennesker der ikke har samme holdning og mener de har ret til at lade deres balstyriske kræ rende løs som det passer dem.

Og de er da helt vildt ærgerligt at det skal ødelægge det for rigtig mange andre, som viser almindeligt hensyn.

 

Men det kommer nok meget an på hvor man bor, hvilke problemer man støder på.

I byen hvor jeg boede før var det et stort problem for mange, at der var rigtig mange løse hunde som ikke var under kontrol på stisystemerne.

 

Men her hvor jeg bor nu, så er der overhovedet ingen problemer.

Har man en hund der fiser hen til andre, så tager man den i snor - Og har man styr på den og den ikke opsøger andre, jamen så er der jo ikke nogen problemer uanset om den har line på eller ej.

Det er simpelthen så dejligt og så nemt at lufte hund her og jeg er dybt taknemmelig over vi havde muligheden for at flytte sådan et sted hen. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og husker jeg ret, er der vist heller ingen af de andre ”anti-hilsere” , der direkte beder ”hilserne” om at tage hundene i snor, men blot at jeres hunde ikke tager kontakt, med mindre det er aftalt.

 

Derfor kan jeg heller ikke se, hvorfor en gåtur med hunden under de betingelser skulle blive så besværlig for jer, som nogle af jer giver udtryk for.

 

På en strand ville jeg heller ikke have nogen problemer med sådan en omgangsform, for der er der jo plads til at man kan holde lidt afstand.

 

Har hunden lært at ignorere andre hunde og kun at tage kontakt på et bestemt signal fra jer, så er der jo ingen grund til at tage hunden i snor eller lave indkald i tide og utide. På den måde kunne vi alle have en afslappet tur, hvor snorene ikke skulle af og på hele tiden.

Jeg kunne simpelthen ikke finde på at lære min hund sådan noget. For det første ville det være umuligt i mit område, fordi man ikke kan styre andre mennesker (nu går jeg aldrig på en strand, men møder andre på smalle stier) og dels er min ideologi, at alt er tilladt indtil jeg siger det ikke er længere er. Den måde giver mig en hund der passer til mit temperament, den måde jeg holder hund og den kultur der findes hvor jeg bor. Hvis jeg indførte den slags restriktioner for min hund, ville jeg ikke kunne gå i hundeskovene ret længe, før folk blev irriterede over min opførsel.

 

 

Lige så vel som jeg synes det er forkert at hunde tager kontakt, uden at det er aftalt de to hundeejere imellem, så synes jeg det ville være forkert, at en hund som denne skulle sættes i snor, hver gang der kommer en hund i snor.

På villaveje synes jeg ikke helt der gælder de samme regler, der ville jeg også stoppe op og lige se hvordan den anden ejer så ud i hovedet. Men hvis vi mødtes på det samme fortov og ejeren ikke gjorde noget for at signalere noget, så ville jeg ikke tage min hund til mig. Det er trods alt de færreste hunde der kan passere andre hunde med 30 cm, uden at blinke med øjnene.

 

Det jeg vil frem til med ovenstående historie fra det virkelige liv, det er, at hvis vi alle lærte vores hunde kun at tage kontakt på et signal fra os, så ville der være plads til os alle - uanset om vores hunde gider andre hunde eller ej. Selvfølgelig forudsat at signalet først kommer, når begge hundeejere er enige om, at hundene må hilse.

Der ligger bare mange timers træning i det du gerne så andre mennesker træne deres hunde op til, hvilket jeg ikke mener er rimeligt, bare fordi der er nogle der synes det er belastende at sætte sin hund i snor hvis de ikke ønsker kontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men her hvor jeg bor nu, så er der overhovedet ingen problemer.

Har man en hund der fiser hen til andre, så tager man den i snor - Og har man styr på den og den ikke opsøger andre, jamen så er der jo ikke nogen problemer uanset om den har line på eller ej.

Det er simpelthen så dejligt og så nemt at lufte hund her og jeg er dybt taknemmelig over vi havde muligheden for at flytte sådan et sted hen. :5up:

 

Her hvor jeg bor er der heller ikke nogen problemer. Jeg har to veninder der begge har/ har haft hanhunde der ikke bryder sig om andre hanner og de går bare på andre grønne områder end i hundeskovene. Når man kommer disse steder, ved man (og ellers lærer man det hurtigt) at der gælder lidt andre regler end i skovene. Stadigvæk er det dog snoren, eller den retning folk går i, der signalerer om der ikke ønskes kontakt, men folk forventer ikke at hundene bare kan sige hej, på samme måde som i skovene. Generelt er der også et højere krav til indkaldet, end der er i hundeskovene, hvis man bevæger sig hen disse steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig - men man kan jo starte en forandring med sig selv.. Men forstår nu godt, at du ikke gider, hvis der ikke er et problem og du møder så mange hunde på hver gåtur :-)

 

Det er ikke så meget om jeg selv kunne/ gad få Thailo til at lade andre hunde være i fred,.... men folk ville tro man havde fået en hjerneblødning, hvis man rendte rundt og spurgte om det var okay.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har hunden lært at ignorere andre hunde og kun at tage kontakt på et bestemt signal fra jer, så er der jo ingen grund til at tage hunden i snor eller lave indkald i tide og utide. På den måde kunne vi alle have en afslappet tur, hvor snorene ikke skulle af og på hele tiden.
Jeg kunne simpelthen ikke finde på at lære min hund sådan noget. For det første ville det være umuligt i mit område, fordi man ikke kan styre andre mennesker (nu går jeg aldrig på en strand, men møder andre på smalle stier) og dels er min ideologi, at alt er tilladt indtil jeg siger det ikke er længere er. Den måde giver mig en hund der passer til mit temperament, den måde jeg holder hund og den kultur der findes hvor jeg bor. Hvis jeg indførte den slags restriktioner for min hund, ville jeg ikke kunne gå i hundeskovene ret længe, før folk blev irriterede over min opførsel.

Så er det at jeg undrer mig enormt. På et tidspunkt skrev du:

"Men du går bare ud fra at jeg ikke tager hensyn til andre. Det gør jeg ligeså snart jeg kan se at en hundeejer tager snor på sin hund. Noget jeg egentlig slet ikke behøvede, for min hund går aldrig hen til andre hunde."

Hvis din hund i forvejen ikke går hen til andre, hvori består problemet så? Der er vel ikke forskel på at færdes i hundeskoven, hvis man har en hund, der af sig selv ikke opsøger andre, end hvis man har en hund, der af ejeren er lært til ikke at opsøge andre?

 

Lige så vel som jeg synes det er forkert at hunde tager kontakt, uden at det er aftalt de to hundeejere imellem, så synes jeg det ville være forkert, at en hund som denne skulle sættes i snor, hver gang der kommer en hund i snor.
På villaveje synes jeg ikke helt der gælder de samme regler, der ville jeg også stoppe op oglige se hvordan den anden ejer så ud i hovedet. Men hvis vi mødtes på det samme fortov og ejeren ikke gjorde noget for at signalere noget, så ville jeg ikke tage min hund til mig. Det er trods alt de færreste hunde der kan passere andre hunde med 30 cm, uden at blinke med øjnene.

Det kunne jo tænkes, at ejeren ikke signalerede noget, fordi han/hun ikke ønskede kontakt.

Hvis man mødes på et fortov, så er man da trods alt så tæt på hinanden at en verbal konversation ville være mulig, så slap man også for misforståelser.

 

Personligt ville jeg aldrig lade min hund hilse på en hund, der af sig selv får lov at opsøge min. Kommer der sådan en hund imod min, ville jeg i første omgang forsøge at råbe den væk. Forstår den ikke det hint, så ser jeg ingen anden mulighed end at give den et los, når den når frem.

 

Iben skrev på et tidspunkt:

"Folk der er for dovne til lige at spørge før der hilses skal jeg bare ikke nyde noget af at sænke paraderne overfor :mrgreen:

- Det er nemlig, om noget, en ting der signalerer ligegyldighed for mig."

 

Det kan bare ikke siges meget bedre!:5up:

 

Hvis en hundeejer udviser så lidt respekt og så meget ligegyldighed, så ville jeg aldrig turde stole på, at deres hunde havde lært at omgås andre hunde med respekt. Og ærligtalt har jeg min hund og dens ve og vel for kært til, at jeg ville turde tage nogen chancer!

 

Det jeg vil frem til med ovenstående historie fra det virkelige liv, det er, at hvis vi alle lærte vores hunde kun at tage kontakt på et signal fra os, så ville der være plads til os alle - uanset om vores hunde gider andre hunde eller ej. Selvfølgelig forudsat at signalet først kommer, når begge hundeejere er enige om, at hundene må hilse.
Der ligger bare mange timers træning i det du gerne så andre mennesker træne deres hunde op til, hvilket jeg ikke mener er rimeligt, bare fordi der er nogle der synes det er belastende at sætte sin hund i snor hvis de ikke ønsker kontakt.
Men det er altså i dine øjne rimeligt, at de hunde, der roligt går og passer sig selv uden at tage kontakt til andre hunde, de skal snydes for at kunne gå løs, fordi de folk, der ikke magter at lære deres hunde ikke at tage kontakt, de finder det belastende at sætte snor på hunden?

 

Det er i mine øjne dobbeltmoral, egoisme og respektløshed på allerhøjeste plan! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt ville jeg aldrig lade min hund hilse på en hund, der af sig selv får lov at opsøge min. Kommer der sådan en hund imod min, ville jeg i første omgang forsøge at råbe den væk. Forstår den ikke det hint, så ser jeg ingen anden mulighed end at give den et los, når den når frem.

 

Det synes jeg til gengæld ikke er i orden. Medmindre du ved at din hund vil flænse den løse hund eller du ser angreb i øjnene på den fremmede hund, så er det i mine øjne dels vildt overdrevet dels utrolig dårlig stil at øve vold på et sagesløst dyr. Som du beskriver det her vil den kontaktsøgende hund indkassere et los uanset den er yderst fredelig og egentlig bare vil sige hej.

Det er ikke hundens skyld, at den er løs.

Ved at forsøge at råbe den væk, øger du heller ikke ligefrem din egen hunds positive holdning til fremmede hunde, men det ved du måske godt

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt ville jeg aldrig lade min hund hilse på en hund, der af sig selv får lov at opsøge min. Kommer der sådan en hund imod min, ville jeg i første omgang forsøge at råbe den væk. Forstår den ikke det hint, så ser jeg ingen anden mulighed end at give den et los, når den når frem.

 

Det synes jeg til gengæld ikke er i orden. Medmindre du ved at din hund vil flænse den løse hund eller du ser angreb i øjnene på den fremmede hund, så er det i mine øjne dels vildt overdrevet dels utrolig dårlig stil at øve vold på et sagesløst dyr. Som du beskriver det her vil den kontaktsøgende hund indkassere et los uanset den er yderst fredelig og egentlig bare vil sige hej.

Det er ikke hundens skyld, at den er løs.

Ved at forsøge at råbe den væk, øger du heller ikke ligefrem din egen hunds positive holdning til fremmede hunde, men det ved du måske godt

 

jeg gør det samme, er enig i et det ikke er hundens skyld at den er løs, det forandre ikke på at jeg ikke ønsker kontakt med fremmede hunde, jeg er ikke indstillet på at se om "den bare vil lege" jeg vil ikke lade min hund bøde for at andres hunde bare skal løbe rundt, så jo hunde som nærmer os mine de blive bedt om at forsvinde straks, og det er mig som beder dem om det ikke mine hunde de skal nemlig ikke tage stilling til den slags det ordner jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg gør det samme, er enig i et det ikke er hundens skyld at den er løs, det forandre ikke på at jeg ikke ønsker kontakt med fremmede hunde, jeg er ikke indstillet på at se om "den bare vil lege" jeg vil ikke lade min hund bøde for at andres hunde bare skal løbe rundt, så jo hunde som nærmer os mine de blive bedt om at forsvinde straks, og det er mig som beder dem om det ikke mine hunde de skal nemlig ikke tage stilling til den slags det ordner jeg.

 

Lige præcis det dér gjorde en enorm forskel for min gamle hund, som var utryg ved alle hunde, hvilket betød hun gjorde udfald mod de hunde, der kom for tæt på.

 

Da jeg begyndte at bruge metoden at jage de fremmede hunde væk, blev hun langt mere tryg. Der gik ikke længe, før hun forstod, at jeg nok skulle klare sagerne for hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som du beskriver det her vil den kontaktsøgende hund indkassere et los uanset den er yderst fredelig og egentlig bare vil sige hej.

Ja, med mindre altså ejeren kalder den til sig, eller hunden selv forstår hintet om, at den er uønsket.

 

Hvis ejeren ejer bare en lille smule respekt og ansvarsfølelse, så vil han/hun vel kalde den til sig i det øjeblik, jeg forsøger at råbe hunden væk?

 

Gider eller magter ejeren ikke det, ja så får hunden et los.

 

Jeg bestemmer suverænt hvem min hund skal hilse på og en løs, uregerlig hund med repektløse ejere indgår ikke i den kategori af hunde, som jeg ønsker, min hund skal pleje omgang med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg til gengæld ikke er i orden. Medmindre du ved at din hund vil flænse den løse hund eller du ser angreb i øjnene på den fremmede hund, så er det i mine øjne dels vildt overdrevet dels utrolig dårlig stil at øve vold på et sagesløst dyr. Som du beskriver det her vil den kontaktsøgende hund indkassere et los uanset den er yderst fredelig og egentlig bare vil sige hej.

Det er ikke hundens skyld, at den er løs.

Ved at forsøge at råbe den væk, øger du heller ikke ligefrem din egen hunds positive holdning til fremmede hunde, men det ved du måske godt

 

Undskyld men fremmer det ens egen hund at få en fremmede hund i hoved? Hvad skal man gøre i stedet for?

Jeg havde på e tidspunk en lille 6 kg hund, igennem en længere periode havde han det rigtig skidt/stress mm. Jeg boede i lejlighed og skulle derfor ud i offentligheden for at lufte ham, og da han på et tidspunkt fik problemer med blæren så skulle vi ned ca. hver anden time. Problemet var så at vi dårligt kom ud af hoved døren før han blev forulempet af løse hunde, de fleste af de hunde der kom hen til os ville bare hilse/lege mm. men min hund kunne slet ikke overskue disse situationer og blev efterfølgende ofte så syg så vi måtte i kontakt med dyrlægen.

Selvom folk kunne se jeg havde ham i snor og trak væk så slog det dem slet ikke at kalde deres hund til sig, jeg har flere gange måtte råbe af folk for at få dem til at hente deres hund. Der kan være mange grunde til at folk ikke er interesseret i at deres hunde skal hilse på andre hunde, hvorfor er det så svært at acceptere?

Redigeret af skade
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ejeren ejer bare en lille smule respekt og ansvarsfølelse, så vil han/hun vel kalde den til sig i det øjeblik, jeg forsøger at råbe hunden væk?

 

Gider eller magter ejeren ikke det, ja så får hunden et los.

 

Jeg bestemmer suverænt hvem min hund skal hilse på og en løs, uregerlig hund med repektløse ejere indgår ikke i den kategori af hunde, som jeg ønsker, min hund skal pleje omgang med.

Nu ér der jo ingen, der siger, at en løs hund på en strand partout også er uregerlig, for jeg går ud fra, at vi stadig følger TS's oplæg og snakker om strandture? Men hvis du altså går tur på stranden og også råber op dér, hver gang du ser en løs hund, så kan du jo få nok at gøre?

 

Jeg må så sige, at hvis jeg på en strandtur mødte en råbende dame, så ville jeg med det samme gå ud fra, at der var fare på færde, også selvom jeg intet selv havde set, der kunne true nogen, og dermed ville jeg - og formentlig de fleste hundeejere - øjeblikkelig kalde hunden til mig, hvilket jo så også ville være yderst heldigt, idet han dermed ville undgå et "los" fra dig.

 

Vi andre går jo på stranden og nyder hundene og bølgerne, men det må da godt nok være meget anstrengende at nyde strandture på "din" måde. :ivrig:

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet var så at vi dårligt kom ud af hoved døren før han blev forulempet af løse hunde, de fleste af de hunde der kom hen til os ville bare hilse/lege mm. men min hund kunne slet ikke overskue disse situationer og blev efterfølgende ofte så syg så vi måtte i kontakt med dyrlægen.

Selvom folk kunne se jeg havde ham i snor og trak væk så slog det dem slet ikke at kalde deres hund til sig, jeg har flere gange måtte råbe af folk for at få dem til at hente deres hund. Der kan være mange grunde til at folk ikke er interesseret i at deres hunde skal hilse på andre hunde, hvorfor er det så svært at acceptere?

Du beskriver en totalt anderledes situation end den, vi diskuterer. Der er afgørende forskel på at gå med sin hund løs på stranden og så at lade den hærge andre mennesker og hunde i byen. Det er ikke spor svært at acceptere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld men fremmer det ens egen hund at få en fremmede hund i hoved? Hvad skal man gøre i stedet for?

 

Hvad undskylder du for?

 

 

Jeg havde på e tidspunk en lille 6 kg hund, igennem en længere periode havde han det rigtig skidt/stress mm. Jeg boede i lejlighed og skulle derfor ud i offentligheden for at lufte ham, og da han på et tidspunkt fik problemer med blæren så skulle vi ned ca. hver anden time. Problemet var så at vi dårligt kom ud af hoved døren før han blev forulempet af løse hunde, de fleste af de hunde der kom hen til os ville bare hilse/lege mm. men min hund kunne slet ikke overskue disse situationer og blev efterfølgende ofte så syg så vi måtte i kontakt med dyrlægen.

Selvom folk kunne se jeg havde ham i snor og trak væk så slog det dem slet ikke at kalde deres hund til sig, jeg har flere gange måtte råbe af folk for at få dem til at hente deres hund. Der kan være mange grunde til at folk ikke er interesseret i at deres hunde skal hilse på andre hunde, hvorfor er det så svært at acceptere?

 

Først: Hvor i alverden bor du henne, siden du dårligt nok kan nå ud af hoveddøren uden at blive forulempet af flere løse hunde?

 

Dernæst: Jeg vil ikke, og har aldrig selv villet have at mine hunde skulle i nærkontakt med alt hvad der kan krybe og gå. Dels fordi de ikke skal gå og forvente denne kontakt dels fordi jeg ikke kender alle hunde og deres hensigter. Dette indebærer dog ikke at jeg på noget tidspunkt har behøvet at sparke hunde væk fra mine.

 

Langt de fleste løse hunde er bare nysgerrige og venligtsindede og det irriterer mig med tilfældige møder med disse hunde, men mine store hunde har altid kunne kommunikere sig ud af situationerne.

 

Kommer der en hund som jeg synes ser utiltalende ud, beder jeg den også smutte hjem. Imens er min(e) hund(e) sat af bag mig og jeg går ud mod hunden og puster mig op = Gør min krop rank og stor og taler meget myndigt til den. De plejer at smutte, men det er kun 3 - 4 gange i over 30 år jeg har haft behov for denne taktik. Selv, for mig, uvelkomne møder er aldrig endt negativt.

 

Når jeg har små hunde, bliver disse taget på armen i god tid før hundene møder hinanden, således behøver de små hunde ikke skulle sige fra overfor store hunde.

 

For at undgå tilfældige møder færdes jeg mest på steder med god oversigt og, når det er muligt, på tidspunkter hvor området ikke er oversvømmet af andre hunde.

 

Min erfaring er, at disse utilsigtede møder har styrket mine hunde mere end det modsatte fordi de har lært at håndtere situationen gennem disse møder.

Jeg ved ikke, om det sidste du skriver er et spørgsmål til mig, hvis det er kan jeg ikke besvare det og som du nu har læst er jeg ikke selv tilhænger af ufrivillige hundemøder ligesom jeg heller ikke er tilhænger af vold mod hunde hverken mine egne eller andres. Til enhver tid vil jeg forsvare mine egne hunde med alle midler, hvis det skulle blive nødvendigt, men drejer det sig "bare" om en irriterende løs hund synes jeg som sagt det er overdrevet at sparke den.

 

Hvis man vil holde andre hunde væk kan man f.eks. have en opvaskemiddelflaske med koldt vand og et par dråber eddike i og give hunden et pift vand på næsen når den nærmer sig. Det skader ikke og vil få de fleste hunde til at holde afstand.

 

Man kan også kaste en flok godbidder "i hovedet" på den, hvis man hellere vil det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, med mindre altså ejeren kalder den til sig, eller hunden selv forstår hintet om, at den er uønsket.

 

Hvis ejeren ejer bare en lille smule respekt og ansvarsfølelse, så vil han/hun vel kalde den til sig i det øjeblik, jeg forsøger at råbe hunden væk?

 

Gider eller magter ejeren ikke det, ja så får hunden et los.

 

Jeg bestemmer suverænt hvem min hund skal hilse på og en løs, uregerlig hund med repektløse ejere indgår ikke i den kategori af hunde, som jeg ønsker, min hund skal pleje omgang med.

 

En hund som er uregerlig, svær at styre, kan sagtens have et ganske glimrende hundesprog og hilse og omgås andre hunde på bedste vis. At en hund har en ejer som ikke holder den i line - og muligvis ikke kan kalde den til sig - siger intet om hundens evne til at omgås andre hunde.

 

Man kan hævde, at en hund som er vant til at løbe løs og opsøge andre hunde højst sandsynligt har lært en masse om at begå sig i den aktuelle situation og at et negativt hundemøde derfor med stor sandsynlighed ikke vil blive resultatet af nærkontakt med fremmede hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt ville jeg aldrig lade min hund hilse på en hund, der af sig selv får lov at opsøge min. Kommer der sådan en hund imod min, ville jeg i første omgang forsøge at råbe den væk. Forstår den ikke det hint, så ser jeg ingen anden mulighed end at give den et los, når den når frem.

 

Det synes jeg til gengæld ikke er i orden. Medmindre du ved at din hund vil flænse den løse hund eller du ser angreb i øjnene på den fremmede hund, så er det i mine øjne dels vildt overdrevet dels utrolig dårlig stil at øve vold på et sagesløst dyr. Som du beskriver det her vil den kontaktsøgende hund indkassere et los uanset den er yderst fredelig og egentlig bare vil sige hej.

Det er ikke hundens skyld, at den er løs.

Ved at forsøge at råbe den væk, øger du heller ikke ligefrem din egen hunds positive holdning til fremmede hunde, men det ved du måske godt

Enig. Jeg ville heller aldrig sparke en hund, hvis eneste forbrydelse var at have en ejer, der ikke vil/kan kalde den til sig. Som dig forstår jeg godt, at man vælger at sparke eller slå, hvis hunden er vred eller hvis ens egen hund vil reagere voldsomt på et møde med en fremmed hund, men ellers ville jeg heller ikke kunne gøre det.
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg til gengæld ikke er i orden. Medmindre du ved at din hund vil flænse den løse hund eller du ser angreb i øjnene på den fremmede hund, så er det i mine øjne dels vildt overdrevet dels utrolig dårlig stil at øve vold på et sagesløst dyr. Som du beskriver det her vil den kontaktsøgende hund indkassere et los uanset den er yderst fredelig og egentlig bare vil sige hej.

Det er ikke hundens skyld, at den er løs.

Ved at forsøge at råbe den væk, øger du heller ikke ligefrem din egen hunds positive holdning til fremmede hunde, men det ved du måske godt

 

Undskyld men fremmer det ens egen hund at få en fremmede hund i hoved? Hvad skal man gøre i stedet for?

Jeg havde på e tidspunk en lille 6 kg hund, igennem en længere periode havde han det rigtig skidt/stress mm. Jeg boede i lejlighed og skulle derfor ud i offentligheden for at lufte ham, og da han på et tidspunkt fik problemer med blæren så skulle vi ned ca. hver anden time. Problemet var så at vi dårligt kom ud af hoved døren før han blev forulempet af løse hunde, de fleste af de hunde der kom hen til os ville bare hilse/lege mm. men min hund kunne slet ikke overskue disse situationer og blev efterfølgende ofte så syg så vi måtte i kontakt med dyrlægen.

Selvom folk kunne se jeg havde ham i snor og trak væk så slog det dem slet ikke at kalde deres hund til sig, jeg har flere gange måtte råbe af folk for at få dem til at hente deres hund. Der kan være mange grunde til at folk ikke er interesseret i at deres hunde skal hilse på andre hunde, hvorfor er det så svært at acceptere? Som Ninjamor skriver, kan der selvfølgelig være tilfælde, hvor det er nødvendigt at jage hunde væk for at beskytte sin egen hund - det her må vist være en af dem ;-)

Din hund fik det jo rigtig skidt af det og den skal selvfølgelig ikke lide, fordi andre ikke kalder deres hund til sig. I den situation ville jeg helt sikkert også gøre hvad jeg kunne for at få hundene sendt væk!

 

EDIT: Der går da helt kuk i de citater :lol: Har markeret mit svar med rødt og det jeg svarer på med blåt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...