Hop til indhold

DJR eller DKK


Gæst m(Kirstinelund)
 Share

Recommended Posts

Gæst m(Kirstinelund)

Jeg har en labrador retriever, der har stamtavle i DJR. Vi er igang med at undersøge forskelligt om hvordan med et kuld hvalpe.

 

Typemæssigt er hun af den gamle type, en stor og flot hund:rolleyes:.

 

De hanhunde jeg har fundet i DJR er dog formel 1 typen.

 

Hvis jeg nu vælger en hanhund med DKK tavle, vil hvalpene så ikke kunne få stamtavle eller hvordan?

Hvem skal jeg evt. kontakte for at opklare mine spørgsmål?

 

Hilsen Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom DJR jo er Dansk Jagthunde Registrering, så er det ikke kun jagtlinier som stambogsføres der. Der findes flere udstillingslinier i DJR, som opdrættes der fordi hundene ikke kan (eller opdrætter ikke gider) overholde DKK's avlsrestriktioner. DJR har jo INGEN avlsrestriktioner (hverken brugsmæssigt, hvilket jo ellers ville være logisk når det nu er en jagthunderegistrering, eller sundhedsmæssigt, altså ingen krav om HD- og AD-fotografering, øjenlysning eller gentest).

 

Derfor behøver din hund ikke være af jagtlinier, selvom den er registreret i DJR.

 

DJR anerkender DKK-stamtavler, dvs. at hvis du bruger en hanhund med DKK-stamtavle til din hund vil den kunne få stambog i DJR. Det er dog sådan at en DKK-opdrætter eller hanhundeejer som anvender sin hund til avl i DJR udelukkes fra fremtidig avl i DKK (og evt. smides ud af DKK), så de hanhundeejere som avler indenfor DKK skal du ikke forvente vil lade deres hund parre en hund med stamtavle i DJR. Man gør jo netop et stykke arbejde med avlsrestriktionerne i DKK, som DJR synes er ligegyldige.

 

Du kan dog som DKW skriver få overført din hunds stamtavle til DKK og hvis du så får den avlsgodkendt i DKK, så vil hvalpene kunne få DKK-stamtavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst m(Kirstinelund)

Tak for dit fyldige svar. Det åbner jo mulighederne lidt, for valgt af hanhund.

Jeg har været hos en avler, der avlede jagthunde, og han mente at vores hunds afstamning ikke var brugshunde?? Vores er efter en hanhund fra Apernille på Fyn, og de skriver at de avler hunde til bl.a. jagt, så der er vist lidt fordomme mellem de to foreninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Apernilles hunde er IKKE jagtlinier. Derfor kan hundene jo godt bruges til jagt, men jagt- og markprøvelinier er det ikke.

 

Apernille er en kennel under DKK som avler stort set udelukkende på udstillingslinier, så man kan godt undre sig lidt over hvorfor en hanhund derfra er brugt i Dansk Jagthunderegistrering. Jeg kunne godt have lidt en mistanke om at det har været for at undgå DKK's avlsrestriktioner, men det er selvfølgelig kun et gæt.

 

Et godt råd er i hvert fald uanset hvad I vælger at gøre at få hunden røntgenfotograferet på både hofter og albuer, øjenlyst, samt gentestet for PRA. Det er det mindste man bør gøre hvis man vil være seriøs omkring et hvalpekuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom DJR jo er Dansk Jagthunde Registrering, så er det ikke kun jagtlinier som stambogsføres der. Der findes flere udstillingslinier i DJR, som opdrættes der fordi hundene ikke kan (eller opdrætter ikke gider) overholde DKK's avlsrestriktioner. DJR har jo INGEN avlsrestriktioner (hverken brugsmæssigt, hvilket jo ellers ville være logisk når det nu er en jagthunderegistrering, eller sundhedsmæssigt, altså ingen krav om HD- og AD-fotografering, øjenlysning eller gentest).

 

Derfor behøver din hund ikke være af jagtlinier, selvom den er registreret i DJR.

 

DJR anerkender DKK-stamtavler, dvs. at hvis du bruger en hanhund med DKK-stamtavle til din hund vil den kunne få stambog i DJR. Det er dog sådan at en DKK-opdrætter eller hanhundeejer som anvender sin hund til avl i DJR udelukkes fra fremtidig avl i DKK (og evt. smides ud af DKK), så de hanhundeejere som avler indenfor DKK skal du ikke forvente vil lade deres hund parre en hund med stamtavle i DJR. Man gør jo netop et stykke arbejde med avlsrestriktionerne i DKK, som DJR synes er ligegyldige.

 

Du kan dog som DKW skriver få overført din hunds stamtavle til DKK og hvis du så får den avlsgodkendt i DKK, så vil hvalpene kunne få DKK-stamtavle.

 

Der er pt ikke noget problem i at have stambog i både DJR og DKK, i hvert fald set fra dJR's side; men jeg tror denne praksis i DJR er ved at være slut, hvis de vil overleve, hvilket jeg så ikke tror de gør :mrgreen:

Så følg DKW's råd og omregistrer din hund til DKK, udstillingskravet for stanbogsføring eksisterer jo ikke længere.

 

:vinken:Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Apernilles hunde er IKKE jagtlinier. Derfor kan hundene jo godt bruges til jagt, men jagt- og markprøvelinier er det ikke.

 

Apernille er en kennel under DKK som avler stort set udelukkende på udstillingslinier, så man kan godt undre sig lidt over hvorfor en hanhund derfra er brugt i Dansk Jagthunderegistrering. Jeg kunne godt have lidt en mistanke om at det har været for at undgå DKK's avlsrestriktioner, men det er selvfølgelig kun et gæt.

 

Et godt råd er i hvert fald uanset hvad I vælger at gøre at få hunden røntgenfotograferet på både hofter og albuer, øjenlyst, samt gentestet for PRA. Det er det mindste man bør gøre hvis man vil være seriøs omkring et hvalpekuld.

 

men de (fra Apernille) går nu også på markprøver med hundene og ikke minst praktisk jagt, så det er vist både og.

Link til indlæg
Del på andre sites

men de (fra Apernille) går nu også på markprøver med hundene og ikke minst praktisk jagt, så det er vist både og.

 

1. præmier i begynderklasse... woohooo.

 

Og den der med "ikke mindst jagt".... jagt er taknemmelig, og at en hund bruges som jagthund er ikke en kvalifikation i sig selv. Så langt fra, endda. For at dén slags overhovedet har en reel brugbar betydning, kræver det at man selv, eller en betroet ven, tager ud og ser hundene arbejde på jagt af den slags man selv ønsker at bruge hunden på.

Link til indlæg
Del på andre sites

1. præmier i begynderklasse... woohooo.

 

Og den der med "ikke mindst jagt".... jagt er taknemmelig, og at en hund bruges som jagthund er ikke en kvalifikation i sig selv. Så langt fra, endda. For at dén slags overhovedet har en reel brugbar betydning, kræver det at man selv, eller en betroet ven, tager ud og ser hundene arbejde på jagt af den slags man selv ønsker at bruge hunden på.

 

nå..ok ja jeg kan godt se at han kun bevæger sig i begynderklassen med hans hunde :-D. Men jeg har set et par af hans handhunde på jagt og de klare det nu fint, uden at jeg er ekspert :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

nå..ok ja jeg kan godt se at han kun bevæger sig i begynderklassen med hans hunde :-D. Men jeg har set et par af hans handhunde på jagt og de klare det nu fint, uden at jeg er ekspert :genert:

 

Igen: jagt er taknemmelig hvad den slags angår. Og jægere og jagthundefolk ligeledes er de sidste til undlade at rose deres hunde i andres nærvær.

 

og "klarer det fint" er liiiiidt subjektiv, ikke ;) For i forhold til hvad? I forhold til hvilke forventninger? Og hvilken type jagt?

Link til indlæg
Del på andre sites

1. præmier i begynderklasse... woohooo.

 

Og den der med "ikke mindst jagt".... jagt er taknemmelig, og at en hund bruges som jagthund er ikke en kvalifikation i sig selv. Så langt fra, endda. For at dén slags overhovedet har en reel brugbar betydning, kræver det at man selv, eller en betroet ven, tager ud og ser hundene arbejde på jagt af den slags man selv ønsker at bruge hunden på.

 

nå..ok ja jeg kan godt se at han kun bevæger sig i begynderklassen med hans hunde :-D. Men jeg har set et par af hans handhunde på jagt og de klare det nu fint, uden at jeg er ekspert :genert:

 

Ja, og man skal jo starte et sted, det har alle vel gjort, så det .....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, og man skal jo starte et sted, det har alle vel gjort, så det .....

 

Jordens ringeste undskyldning for at lade være med at stå ved hvad man rent faktisk avler.

 

Desuden holder den undskyldning vel ikke til evig tid? Det er altså ikke ligefrem den første hund de har. Og selv hvis det var, burde man kunne forvente noget mere end begynderklassen ved "jagt-opdræt".

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hund er "bare" en familiehund, og jeg tænker ikke at avle andet end hvalpe til familiebrug, hvis vi kaster os ud i det, så hvad det angår ....

Dét der er et skråplan.

 

Hvis man endelig avler, bør man gøre det ordentligt og sikre sig at dét man producerer også ér, og indeholder dét som de bør. Det er altødelæggende for en race, hér labrador, hvis man ikke avler efter at få labradorhvalpe ud af det der rent faktisk indeholder de egenskaber og det sind der nu engang kendetegner labradoren som race.

 

Om det er til "familiebrug" eller ej er underordnet.

 

Og det er i særlig høj grad underordnet når vi netop snakker labrador. FOr det er labbens egenskaber og sind ifm. dens egentlig formål her i livet: Som apporterende jagthund, der gør den så velegnet til alt andet. Herunder også "bare" at rende rundt som familiehund.

 

 

Vil man ikke gøre det ordentligt, bør man afholde sig fra at avle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hund er "bare" en familiehund, og jeg tænker ikke at avle andet end hvalpe til familiebrug, hvis vi kaster os ud i det, så hvad det angår ....

 

Hvis man vil producere hvalpe med et konkret formål som hedder familiehund/selskabshund så bør man som minimum vælge en af de racer der hører til i gruppe 9 som er selskabshundene.

Ikke at disse hunde har krav på mindre, men de kommer trods alt af målrettet avl der gør at de egner sig til formålet "familiehund".

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hund er "bare" en familiehund, og jeg tænker ikke at avle andet end hvalpe til familiebrug, hvis vi kaster os ud i det, så hvad det angår ....

 

 

Jeg tror det er en god idé at tænke grundigt over hvad formålet med avl er. Danmark mangler ikke labradors, særligt ikke af "den gamle" type (ærligt talt vil jeg nu nok mene at jagtmodellen er den originale og derfor 'gamle' type, men lad nu det ligge ;-) ) Hvad er det din hund kan bidrage til racens udvikling som vil forbedre den? Selvfølgelig er din hund verdens sødeste, det er alle vores hunde ;-) Men er det alene grund nok til at få et kuld hvalpe på den?

Der er ikke mangel på hunde i Danmark, som sagt særligt ikke labber, så jeg synes man skal tænke en ekstra gang over hvad man vil med avl og hvad man mener at kunne bidrage med. 'Hyggekuld' er, ja, hyggelige, men er det virkelig grund nok?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...