Hop til indhold

Agilitykonkurrencer fælles - Vinter/forår 2012


Amocca
 Share

Recommended Posts

Altså, det er mig du skriver til, ikke? ;-) Så nej, med tanke på at Iso har to fejlfrie løb i sin karriere, så aner jeg ikke hvad du snakker om!!! :lol: Men kan da godt forstå hvad du mener - sådan i teorien... :lol:

 

Omvendt kan jeg også se det med "Daiwa-øjne"... Synes det i den grad må modarbejde "alternative racer", og gøre at i sidste ende løber alle med bordercollie, sheltie og nogle få andre racer.

 

:lol: ja ok... men i teorien så :drille: men altså, synes jo det her indlæg af Sannes viser meget godt, at det ikke KUN er sheltier og bordere der kan hive farten hjem... også under den "gamle" måde at at måle tid på hos DCH

Fart og motivation | Agilitytræning

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

:lol: ja ok... men i teorien så :drille: men altså, synes jo det her indlæg af Sannes viser meget godt, at det ikke KUN er sheltier og bordere der kan hive farten hjem... også under den "gamle" måde at at måle tid på hos DCH

Fart og motivation | Agilitytræning

 

Selvfølgelig kan man hive fart ud af flere racer! Men det er ikke lige nemt, og jeg tror frem for alt ikke at alle førere kan/vil gøre det arbejde... Der er jo i forvejen mange der mener at "man skal ha' border/sheltie for at kunne være med", og det synspunkt ville IMØ bare bli' forstærket med den gamle metode.

 

Hilsen hende der har bordercollie, og alligevel ikke er med... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gud ja, havde helt glemt dengang, jeg blev snydt for en pind! Mener det var et springløb. Ej, så ville jeg jo have været i Klasse 2 nu!

 

Jeg glemmer det aldrig, lige DER gik det op for mig, at jeg ikke når nogle vegne :mrgreen: Bastarden, med hendes 8 cm ben har overhovedet ikke en chance (men vi synes det er sjovt alligevel og jeg er nok for håbløs til klasse to alligevel)

 

Er lidt bekymret for konkurrencen på søndag, Petrine har været til første træning og er helt ude af form, sov på vej hjem i bussen (plejer ellers at holde vagt og beskytte mig mod alle pensionisterne), måske hun når at sove på søndag og blive kæk til et senere løb :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

FrkSmilla: Nope... Førhen har man i DcH beregnet primærbanetiden ud fra den hurtigste fejlfrie hund, såfremt der mindst ti startende hunde og mindst to fejlfrie hunde. Det er i og for sig ikke noget dommeren bestemte. Han kunne dog gå ind og ændre på den(bruge sekundærbanetiden, den der nu bare kaldes sbt), hvis nu den hurtigste fejlfrie hund har været absurd hurtig.

 

Det du henviser til, ser jeg mere som en mulighed for at ændre på den tid han oprindeligt har beregnet, hvis den beregnede tid er for stram.

Link til indlæg
Del på andre sites

FrkSmilla: Nope... Førhen har man i DcH beregnet primærbanetiden ud fra den hurtigste fejlfrie hund, såfremt der mindst ti startende hunde og mindst to fejlfrie hunde. Det er i og for sig ikke noget dommeren bestemte. Han kunne dog gå ind og ændre på den(bruge sekundærbanetiden, den der nu bare kaldes sbt), hvis nu den hurtigste fejlfrie hund har været absurd hurtig.

 

Det du henviser til, ser jeg mere som en mulighed for at ændre på den tid han oprindeligt har beregnet, hvis den beregnede tid er for stram.

 

Jeg kan godt huske den gamle regel. :) Det jeg mener er, at når der er 'løbende' mulighed for at ændre på banetiden, så er der vel også mulighed for at undgå faren for de aaaalt for lange banetider. Jeg synes I omtalte banetiden som værende helt fast.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hader banetiden! Bahhh...fatter ikke at man skal diskes hvis den overskrides for meget. Det er ok at man får tidsfejl, så man ikke vinder over en hurtig hund med en fejl eller 2, mens man har været 5 min om det (overdrivelse fremmer forståelse). Men synes heller ikke tidsfejlen skal være så aggressiv som nu - og man netop bliver disket hvis man er lidt for længe om det. Men synes at det er vigtigere ikke at have fejl fremfor at være lynende hurtig. Og hvis der er flere fejlfrie hunde, så er det jo selvfølgelig de hurtigste som vinder - så ens hunds hastighed betyder jo stadig noget.

 

Det nager mig stadig UTROLIGT meget at jeg ikke fik min 2. plads, da Lumi og jeg gennemførte en svær bane som en af de eneste 2 som gennemførte ud af måske 9 eller 11 hunde. DUMME REGLER!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang STB er har hvad der er sket til Agility udvalgsmødet

AGU har vurderet på banetiderne og har besluttet at følgende skal være gældende for DM og udtagelsehertil for 2012.Begrebet primærbanetid fjernes. Standardbanetiderne skal udregnes af dommeren i forhold til banenslængde og et bestemt antal meter pr. sekund i forhold til hvilken klasse der løbes.Inden klasserne afvikles skal følgende være offentliggjort: banens længde, SBT og max. banetid.SBT kan ikke ændres, når klassen er startet.

Antal meter pr. sekund fastlægges på dommerseminaret i feb.

 

DVS at STB ikke kan ændres.

 

Så derfor kan det som i weekenden lade sig gøre at hurtigste hund løber bane på 24,93 sek og banetiden er 38 sek. Trist synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang STB er har hvad der er sket til Agility udvalgsmødet

AGU har vurderet på banetiderne og har besluttet at følgende skal være gældende for DM og udtagelsehertil for 2012.Begrebet primærbanetid fjernes. Standardbanetiderne skal udregnes af dommeren i forhold til banenslængde og et bestemt antal meter pr. sekund i forhold til hvilken klasse der løbes.Inden klasserne afvikles skal følgende være offentliggjort: banens længde, SBT og max. banetid.SBT kan ikke ændres, når klassen er startet.

Antal meter pr. sekund fastlægges på dommerseminaret i feb.

 

DVS at STB ikke kan ændres.

 

Så derfor kan det som i weekenden lade sig gøre at hurtigste hund løber bane på 24,93 sek og banetiden er 38 sek. Trist synes jeg.

 

 

Men hvilken konsekvens har det siden du synes det er trist?

 

Kan godt være det bare er mig som fatter hat...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvilken konsekvens har det siden du synes det er trist?

 

Kan godt være det bare er mig som fatter hat...

 

Jeg synes en ordentligt sat STB er vigtigt fordi agility er en sport på tid. Tidsfaktoren i det er vigtig for mig, da vi ellers "bare" kan løbe agility med hunden på plads, føre den hele vejen rundt og så håbe på de andre fejler. Desuden bliver max bane tid også sat efter STB og vores konkurrence dage er jo lange nok i forvejen

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes en ordentligt sat STB er vigtigt fordi agility er en sport på tid. Tidsfaktoren i det er vigtig for mig, da vi ellers "bare" kan løbe agility med hunden på plads, føre den hele vejen rundt og så håbe på de andre fejler. Desuden bliver max bane tid også sat efter STB og vores konkurrence dage er jo lange nok i forvejen

 

Kan godt se at man skal passe på at konkurrencedagene ikke bliver alt for lange, men det er jo ikke fordi at man bliver stoppet på banen og smidt ud hvis man er for lang tid om det? Har jeg ihvertfald ikke prøvet, men så mange stævner har jeg så heller ikke været til.

Men hvis man ikke bliver det, så forstår jeg ikke, at man bliver disket for for lang tid og man ikke nøjes med at få tidsfejl. Selvfølgelig er agility en sport på tid, men kan det ikke være usundt for hundenes kroppe at løbe alt for stærkt og der så er større risiko for at lande forkert?

Ved at i soft agility er der en ideal tid og man får tidsstraf både for at være for langsom med også for hurtig. Tænker lidt at der må være en tanke bag denne regel og det er at passe på hundene :)

 

Hvis man får tidsfejl for at være længere tid om det end banetiden og det bliver balanceret mellem fejl og tid, så det er mest hensigtsmæssigt, så vil det jo stadig kunne betale sig at være hurtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, Aina, man bliver sgu'da smidt ud, hvis man bruger for lang tid (hvis man altså er blevet disket). Så man kan i princippet godt være tre minutter om at løbe en bane, hvis man ikke er blevet disket.

 

Men hvis du bliver disket har du i Klasse 1 halvanden gang banetiden til at færdiggøre. Derefter bliver du fløjtet ud... Har da en vildt god video af mig til et af mine første løb, hvor jeg råber af dommeren "Er det mig, du fløjter af?"

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, Aina, man bliver sgu'da smidt ud, hvis man bruger for lang tid (hvis man altså er blevet disket). Så man kan i princippet godt være tre minutter om at løbe en bane, hvis man ikke er blevet disket.

 

Men hvis du bliver disket har du i Klasse 1 halvanden gang banetiden til at færdiggøre. Derefter bliver du fløjtet ud... Har da en vildt god video af mig til et af mine første løb, hvor jeg råber af dommeren "Er det mig, du fløjter af?"

 

Hehe - jo men bliver man smidt ud hvis man ikke er disket, men har overskredet tiden så meget at man ville blive disket af tidsfejl kun?

Det er det jeg ikke har oplevet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe - jo men bliver man smidt ud hvis man ikke er disket, men har overskredet tiden så meget at man ville blive disket af tidsfejl kun?

Det er det jeg ikke har oplevet :)

 

Arh, det har jeg så ikke den store erfaring med, men .... det bør man jo blive, så mon ikke? Kan sagtens se problemet, hvis alle kunne blive 8 minutter på banen, stævnerne er uendelige nok i forvejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh, det har jeg så ikke den store erfaring med, men .... det bør man jo blive, så mon ikke? Kan sagtens se problemet, hvis alle kunne blive 8 minutter på banen, stævnerne er uendelige nok i forvejen.

 

Det burde man blive ja - ellers er det jo ingen grund til at diske for at bruge for lang tid. Men hvis man ikke bliver sendt ud for at bruge for meget tid - så er der i mine øjne ingen grund til at diske efterfølgende for det. Ellers skal det jo hedde: når det rammer xx:xx tid, så er det ud og videre med næste hund. Ellers så synes jeg man ligeså godt kan nøjes med tidsstraf. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal forlade banen hvis du går over max banetid, om du er fejlfri op til da eller ej... Tror det er noget i stil med halvanden gang sbt eller lign

 

Jeg har kun set det ske, hvis man er blevet disket. Hvis man f.eks. har to vægringer må man da godt fortsætte med at løbe banen færdig, selvom man bruger over halvanden gang banetid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun set det ske, hvis man er blevet disket. Hvis man f.eks. har to vægringer må man da godt fortsætte med at løbe banen færdig, selvom man bruger over halvanden gang banetid?

 

Jeg tror faktisk du og Aina har ret, ihvertfald i teorien ;-) For der står i reglerne at man efter en disk må løbe banen færdig indenfor halvanden x sbt. Men når man når max tiden, så bliver man jo disket... Og i så fald kan man jo ikke nå at løbe banen færdig indenfor banetiden og skal derfor forlade banen jo....

 

Eller har jeg misset et eller andet i min logik?

Link til indlæg
Del på andre sites

Går max tiden skal tidstagningen stoppes, og dermed kan man vel ikke betragte løbet som gennemført=diskvalifikation.

 

Tidtagningen begynder, når hunden passerer startlinien - også selv om fører ikke er klar.

Tidtagningen stoppes, når hunden passerer mållinien, MELLEM de to tidtagningspinde, eller når max. tiden er gået (max. tiden opgives af dommeren, MBT bør ikke være mindre end 1,5 gange den SBT eller mere en 2 gange SBT).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...