Gæst djudji Skrevet Januar 29, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2012 Kære hundevenner Jeg håber meget, at I kan hjælpe mig. Vi har anskaffet en Cavalier King Charles Spaniel for 14 dage siden. Hun er nu 14 uger. Hun er skøn, kælen, lærenem, lydig, klog og og og... Men. Hun har i de 14 dage, hvor hun har været hos os, ikke tisset og besørget udenfor en eneste gang. Vi bor i lejlighed og desværre var vi i starten ikke konsekvente i forhold til renlighedstræningen. Det er vi blevet nu, hvor vi har registreret, at hun simpelthen er "kodet forkert" i forhold til tisseriet. Vores strategi er lige nu at hun enten er "på skødet" eller i hendes bur. Alle andre tidspunkter bliver hun taget ned på gaden. Men lige lidt hjælper det. Hun holder sig bare. I går valgte vi - efter seks timer, hvor hun ikke havde tisset eller besørget - at sætte hende ned på gulvet i lejligheden og vups tissede og besørgede hun. Hunden var jo 12 uger, da vi fik hende, så desværre har hun nok været opdraget forkert af ejeren til at begynde mig. Samtidig virker hun fuldstændig uinteresseret i at være udenfor. Vi gør et stort arbejde for at tage godbidder med ned og andre ting for at gøre gåturen til en tryg og rar oplevelse. Det lykkes også lige så stille og roligt, men resulterer altså ikke i, at hun tisser eller besørger. Vi er efterhånden desperate og jeg håber meget, at en af jer har et godt råd eller en ide, som vi kan bruge. På forhånd mange tak Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Valishia Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 Er der mange hunde i jeres område? For nogen hunde vil ikke besørge/tisse der, hvor andre hunde med stærkere lugt har været. Har i et sted, hvor der måske ikke rigtigt kommer nogen? så simpelthen gå rundt med hende indtil hun har tisset. Også selvom det er 4 timer... Evt. leg lidt med hende eller sådan, så hun bliver lidt mere tryg ved situationen. Det kan være hun ganske enkelt er for utryg til at gøre det ude... Så der er ikke andet for end op på hesten og igang Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 ja.... Istedet for godbidder og ting og sager for at gøre gå-turen hyggelig, så tag en avis, en kande kaffe, og et siddeunderlag med. Ned til det grønne område du vil have at kræet besørger i (som gerne skulle stemme overens med et området den er rimelig tryg i), og så sætter du dig ned læser din avis og drikker din kaffe. Og dér bliver du så siddende til kræet har gjort hvad den skulle. Når dét så sker, SÅ skal der roses. Pointen hér er at en besørge-tur egentlig ikke behøver være længere end en linelængde fra fordørens fodtrin, for en hvalp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 Er hun altid i snor når hun er ude? For det første blir jeg nødt til at sige at der givetvis er en opdrætter der har fejlet i processen, men det er osse min kæphest at man som opdrætter gør en stor indsats for at renlighedstræne hvalpene sådan at de stort set er renlige når de flytter og ved at der er forskel på ude og inde. Der næst, så kan det for nogle hunde være grænseoverskridende at besørge i snor ved siden af deres ejer, og for en hvalp der først er i gang med at lære at bevæge sig rundt med snor på, der kan det godt give lidt problemer. Så mit råd ville være at I finder et roligt område med græs og tager hvalpens ynglingslegetøj med jer, og så går ned og leger med den. Så oplever den ikke en forventning fra jeres side og kan osse komme på afstand af jer. Hvis ikke I har et indhegnet område så må I have fat i en lang line der giver hvalpen mulighed for at komme på afstand, men den løse model vil jeg tro er mest effektiv til at starte med. Husk at rose hvalpen når den besørger ude og ignorer det hvis den har et uheld inde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Valishia Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 og husk endelig ikke at skælde ud, for så vil den måske udvikle en adfærd med at gemme sig, når den så skal gøre det. Evt så kan en tynd spor line gøre underværker, det gjorde det hos os. Vi fik en hund som var renlig, men ikke ville besørge i snor eller i haven... Så jeg fandt sådan en lang tynd sporline, som ikke rigtigt vejer noget og som de ikke føler, at de har på... Og husk den store tålmodighed :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 Enig med de andre, og nu når det er så koldt udenfor, så kan det også være hun fryser og et dækken, alternativt lave et af et ærme af en sweater, vil nok være en god idé at give hende på... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 Glem alt om at få hende rigtig renlig før det bliver forår. Vinterhvalpe kan tit have den slags problemer. Hos opdrætter har det jo heller ikke været vejr til at lukke de små 8-12 uger gamle hvalpe ud i haven i længere tid af gangen. Så den tidlige indlæring er der ikke så meget at gøre ved. I skal hellere bekymre jer om alt det andet hun skal lære nu. Hun skal hilse på andre hunde, møde mennesker i alle størrelser, farver og udklædninger. Hun skal møde larm, lære at køre i bil, bus, tog og hvad I ellers har brug for resten af hendes liv. Og NÅR I så er ude på alle de mange "oplevelsesture" så sparer I jeres lejlighed for en del slid. For indimellem så KOMMER der nok en lille tår ude i den store verden. I kan godt rose hende, men ikke så meget så det forstyrrer hende. Bare lige så hun ved, at det er ok. Og selvfølgelig skal hun have tøj på hvis hun fryser. Hun skal bæres eller køres derhen hvor "oplevelserne" er. Og allerhelst skal hun have mulighed for at opleve uden snor på. I går valgte vi - efter seks timer, hvor hun ikke havde tisset eller besørget - at sætte hende ned på gulvet i lejligheden og vups tissede og besørgede hun. :hmm:Øøh... Hvorfor gjorde I det????? På den måde lærer I hende jo netop at tisse på gulvet? Hvis I havde båret hende ned på gaden og gået en tur med hende, så var det sandsynligt, at der var kommet noget der? Men det er svært nu, hvor der også er sjap og sne.. Det er ikke hendes skyld. Heller ikke opdrætters. Det er vejret. Og årstiden. Og klimaet i Danmark... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 Vejret??? Jeg har godt nok aldrig registreret forskel på vinter og sommerhvalpe hvad renlighed angår. -og hvis det var sådan det forholdt sig, så måtte alle hundehjem i Norge og Sverige stinke af pis. Jeg kan hverken like eller quote, men jeg vil sige som DKW. Tag noget tøj på, og istedet for at sætte hende ned på gulvet når hun har sovet, så gå straks udenfor. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 Vejret??? Jeg har godt nok aldrig registreret forskel på vinter og sommerhvalpe hvad renlighed angår. -og hvis det var sådan det forholdt sig, så måtte alle hundehjem i Norge og Sverige stinke af pis. Jeg kan hverken like eller quote, men jeg vil sige som DKW. Tag noget tøj på, og istedet for at sætte hende ned på gulvet når hun har sovet, så gå straks udenfor. :lol:Hvorfor det?? Selv i Norge bliver det da sommer engang.. Jeg siger bare, at det tager længere tid for en hvalp at blive renlig når den er født efterår eller vinter. Opdrætter kan jo f.eks. ikke lade SMÅ 6-8 ugers hvalpe rende udendørs i længere tid sammen med forældrene. Newf'ere kan sikkert godt klare det, men ikke de små selskabshunde. ---Og hvalpepis lugter nu ikke så meget.. Det er lortene, der er værst.. :blink: Men vi er enige: Det, der mangler, er at livet foregår andre steder end hjemme i lejligheden.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 For det første skal i helt "back to basic"... Hun SKAL luftes hver anden time! 6 timer uden lufte tur er MEGET lang tid for en hvalp.. Vores hund var 6 mdr. før vi stoppede med at lufte hver 3 time (op fra 2 timer)... I må ikke skælde hende ud når hun laver indenfor, i ignorere hende og fjerner det, når i kommer udenfor er det en god idé at altid gå samme sted hen... Det tog vores hund ca. en uge før han turde tisse udenfor, men når de først er begyndt at går det faktisk ret stærkt (hvis man lufter dem hver anden time)... Men altid gå det samme sted hen! Så er der mindre hunden skal forholde sig til hver gang! Og det er helt korrekt at der ER forskel på om man får en vinter hvalp eller en sommer hvalp... Min sidste hund var en sommer hvalp og han blev renlig ja... Jeg lagde nærmest ikke mærke til det, fordi døren jo stod åben ud til og han kunne 100% selv styrer hvis han skulle ud, han var aldrig "tvunget" til at tisse indenfor hvis jeg lige var igang med at lave mad f.eks... Dexter var en forårshvalp, men et forår der var RIGTIG trist med regn og dårligt vejr lige i starten, og det betød at han ikke gad gå så snart han kom ud... I rigtig lang tid... Så det er klart det spiller en rolle om hunden "gider at være udenfor", og så det at hvis hunden render rundt og fryser f.eks. så vil den jo afgjort være mere fokuseret på det end at skulle tisse... Det har altså intet at gøre med at en hund ikke kan blive renlig om vinteren; Men det kræver VIRKELIG meget mere arbejde at få den renlig! Held og lykke! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 Glem alt om at få hende rigtig renlig før det bliver forår. Vinterhvalpe kan tit have den slags problemer. Hos opdrætter har det jo heller ikke været vejr til at lukke de små 8-12 uger gamle hvalpe ud i haven i længere tid af gangen. Så den tidlige indlæring er der ikke så meget at gøre ved. Det er ikke hendes skyld. Heller ikke opdrætters. Det er vejret. Og årstiden. Og klimaet i Danmark... Det er simpelthen noget vrøvl det der..... Klimaet i Danmark, vi har jo nærmest ikke haft vinter før nu! Selvfølgelig skal de da ikke glemme alt om at få deres hvalp renlig og selvfølgelig har hvalpens opdrætter da svigtet sit ansvar. Et kuld hvalpe behøver ikke være ude ret længe for at besørge, men de skal ud ofte. Mine tre sidste kuld har været født om vinteren, det seneste midt i isvinteren sidste år. Ingen af de hvalpe har haft problemer med at blive renlige og flere af dem har aldrig haft et uheld i deres nye hjem. Men selvfølgelig kræver det at man har viljen til at yde noget ekstra og indimellem tænke kreativt, men det skal ved gud ikke gå ud over hvalpe og kommende hvalpekøbere at man vælger at producere hvalpe om vinteren, så må man vente til det blir sommer eller helt undlade. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 Det er simpelthen noget vrøvl det der..... Klimaet i Danmark, vi har jo nærmest ikke haft vinter før nu!Selvfølgelig skal de da ikke glemme alt om at få deres hvalp renlig og selvfølgelig har hvalpens opdrætter da svigtet sit ansvar. Et kuld hvalpe behøver ikke være ude ret længe for at besørge, men de skal ud ofte. Mine tre sidste kuld har været født om vinteren, det seneste midt i isvinteren sidste år. Ingen af de hvalpe har haft problemer med at blive renlige og flere af dem har aldrig haft et uheld i deres nye hjem. Men selvfølgelig kræver det at man har viljen til at yde noget ekstra og indimellem tænke kreativt, men det skal ved gud ikke gå ud over hvalpe og kommende hvalpekøbere at man vælger at producere hvalpe om vinteren, så må man vente til det blir sommer eller helt undlade. Helt helt enig.. Det er absolut muligt at få sin hvalp ren i vinter tiden... Men det kræver at man arbejder for det, mere end hvis det er om sommeren... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 Det er simpelthen noget vrøvl det der..... Klimaet i Danmark, vi har jo nærmest ikke haft vinter før nu!Selvfølgelig skal de da ikke glemme alt om at få deres hvalp renlig og selvfølgelig har hvalpens opdrætter da svigtet sit ansvar. Et kuld hvalpe behøver ikke være ude ret længe for at besørge, men de skal ud ofte. Mine tre sidste kuld har været født om vinteren, det seneste midt i isvinteren sidste år. Ingen af de hvalpe har haft problemer med at blive renlige og flere af dem har aldrig haft et uheld i deres nye hjem. Men selvfølgelig kræver det at man har viljen til at yde noget ekstra og indimellem tænke kreativt, men det skal ved gud ikke gå ud over hvalpe og kommende hvalpekøbere at man vælger at producere hvalpe om vinteren, så må man vente til det blir sommer eller helt undlade. Tja. Du har din mening. Jeg har min. Måske var det en god ide at undlade at producere hvalpe efterår/vinter? Det er jo i sig selv naturstridigt og ville næppe foregå hos vilde hunde/ulve. Der er også mere sygdom i omgivelserne, når vejret er vådt og mørkt. Det, jeg yderst gerne vil væk fra, det er at man ser det som en enorm plage og et kæmpe nederlag hvis hvalpen ikke er renlig næsten før man får den hjem i stuen. DEN holdning giver kun stressede hundeejere og nervøse hvalpe. OG et forlænget problem. Hvalpen skal nok blive renlig. Men en nervøs hvalp vil være længere tid om det end en tryg og rolig hvalp. Selvfølgelig kan mange hvalpe også blive renlige om vinteren. De ting, der spiller ind er sådan noget som 1) hvor man bor: Det ER vanskeligere (næsten umuligt) at gøre en hvalp renlig hvis man bor i en etagelejlighed og det er vinter. 2) hvor meget udemenneske man er: Hvis man er vant til at opholde sig meget udendørs, så vil man også gøre det, selv om man har fået hvalp og det er vinter. Hvis man selv føler ubehag ved at skulle ud i stiv kuling og kold regn, så bliver alle de mange ture næsten ulidelige. For SÅ meget ændrer man sig ikke ved at få hvalp i hjemmet. 3) Hvalpens størrelse/race: Det er stor forskel på, hvor meget man kan byde en hvalp på 13 uger om det er en cavalier eller f.eks. en newfoundlænder eller en anden stor hunderace. Selv hvis man klæder sin lille hvalp på, så ER jorden alligevel kold og fuld af is og sne og salt. OG det er slemt nok at skulle lære at gå med halsbånd eller sele. Det er ikke bedre, ar der også skal en frakke på. DET er jo også med til at gøre forberedelserne til hver tur meget mere komplicerede. Og hunden kan faktisk ende med at komme til at hade turene for resten af livet.. OG!! vi må ikke glemme nr. 4) Ejerens erfaring. Hvis man kun har haft få eller ingen hunde før, og eventuelle hvalpe har været sommerhvalpe, så ER det en enorm overraskelse HVOR svært/umuligt det er at få hvalpen til at lære hvor den må tisse. Og det er enormt svært bare at "tage det roligt". For ingen er interesseret i at hjemmet skal lugte af pis og lort. Så man ærgrer sig over hver eneste plet på gulvtæppet. Og pludselig står man med en hund, der ikke bare er urenlig, men som tisser af nervøsitet.. Faktisk har jeg svært ved at se, hvordan man skal kunne: komme op og stå. Gå ud og tage tøj på. Finde snor og seletøj til hvalpen. Trække tøj, sele og snor på hvalpen. komme ud af døren. Ned af trappen. Og ud på gaden. Altsammen inden hvalpen beslutter sig for at tisse. ---Hvis der er saltet, så skal man også komme potevoks på babyens poter? Eller små støvler? Så vidt jeg kan se, kræver renlighedstræningen af en lille hund i lejlighed om vinteren "bare" at der er to mennesker til rådighed til renlighedstræningen. En til at (under)holde hvalpen mens den anden gør sig klar til at styrte ned af trappen med hvalpen på armen. Hver anden time... hm...:hmm: Helst osse om natten.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 Tja. Du har din mening. Jeg har min. Nøøh det er nu ikke min mening, det er min erfaring.. Kan jeg renlighedstræne 8 grand danois hvalpe om vinteren, så har jeg svært ved at se hvem det ikke skulle være en mulighed for at gøre det samme. Måske var det en god ide at undlade at producere hvalpe efterår/vinter? Det er jo i sig selv naturstridigt og ville næppe foregå hos vilde hunde/ulve. Der er også mere sygdom i omgivelserne, når vejret er vådt og mørkt. Naturstridigt? Er det ikke i sig selv en lille smule naturstridigt det vi foretager os når vi producerer hvalpe? Ingen af mine tæver har ihvertfald valgt hvornår og med hvem de er blevet parret. Men i øvrigt så er det vel mest naturligt at dyrebørn fødes om foråret? Faktisk har jeg svært ved at se, hvordan man skal kunne: komme op og stå. Gå ud og tage tøj på. Finde snor og seletøj til hvalpen. Trække tøj, sele og snor på hvalpen. komme ud af døren. Ned af trappen. Og ud på gaden. Altsammen inden hvalpen beslutter sig for at tisse. ---Hvis der er saltet, så skal man også komme potevoks på babyens poter? Eller små støvler? Så vidt jeg kan se, kræver renlighedstræningen af en lille hund i lejlighed om vinteren "bare" at der er to mennesker til rådighed til renlighedstræningen. En til at (under)holde hvalpen mens den anden gør sig klar til at styrte ned af trappen med hvalpen på armen. Hver anden time... hm...:hmm: Helst osse om natten.. Jeg ville foreslå at man gik ud med hvalpen inden den selv kom i tanke om at den skulle besørge. At det er besværligt er stadig ikke en undskyldning for ikke at tage renlighedstræning alvorligt. Og ja, hvalpe skal ud tit og ofte. Det ved man vel og har overvejet inden man anskaffer sig sådan en. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 Faktisk har jeg svært ved at se, hvordan man skal kunne: komme op og stå. Gå ud og tage tøj på. Finde snor og seletøj til hvalpen. Trække tøj, sele og snor på hvalpen. komme ud af døren. Ned af trappen. Og ud på gaden. Altsammen inden hvalpen beslutter sig for at tisse. ---Hvis der er saltet, så skal man også komme potevoks på babyens poter? Eller små støvler? Så vidt jeg kan se, kræver renlighedstræningen af en lille hund i lejlighed om vinteren "bare" at der er to mennesker til rådighed til renlighedstræningen. En til at (under)holde hvalpen mens den anden gør sig klar til at styrte ned af trappen med hvalpen på armen. Hver anden time... hm...:hmm: Helst osse om natten.. Det var nemt nok for os.. Vi havde et lille stykke græs 100 meter fra hvor vi boede... I regn og slud, hvalpen blev samlet op, på med træsko og så løb vi ud og satte ham på græsset... Jo vist blev vi da ret våde engang imellem, men det er jo kun maks 5 minutter man er ude af gangen.. De færreste hvalpe vælger at tisse imens ejeren holder dem.. Vi brugte at sætte Dexter i sofaen hvis vi ville gå en længere tur end bare ud og sætte på græsset... Så sad han i sofaen og ventede 2 minutter, og tissede aldrig.. Og her i beskrivelse fortælle rhun jo netop at hvalpen ikke tisser når de har den oppe, så den tilgangsmåde ville jo virke for dem også... Vi brugte at tage ham ud hver anden time, undtagen når vi og han sov om natten.. vi gik i seng ved midnat, og stod op klokken 3 hvor han tissede, og sov igen til klokken 6, hvor han tissede, person nummer to gik så ud med ham (så hver af os fik 6 timers søvn uden at skulle ud), og så stod vi op klokken 8-9 hvor vi startede igen med hver 2. time... Efter ganske kort tid kan man lægge mere og mere tid til... En hvalp skal jo fysisk have trænet sin blære op til at kunne holde sig... Den eneste grund til han kunne ganske hurtigt holde sig hele natten, er jo at han sover, men det betød også at det sekund han vågnede hvis vi ikke var ude med det samme, så tissede han indenfor! Vi var ikke særlig strenge med hans renligheds træning, og jeg vil ikke mene han var helt renlig før han var 6 mdr.. Hvilket er meget normalt... Men allerede som 4 mdr. gammel markerede han når han ville ud, men kunne stadig ikke holde mere end 4-5 timer uden at blive luftet... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lykken Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 Det var nemt nok for os.. Vi havde et lille stykke græs 100 meter fra hvor vi boede... I regn og slud, hvalpen blev samlet op, på med træsko og så løb vi ud og satte ham på græsset... Jo vist blev vi da ret våde engang imellem, men det er jo kun maks 5 minutter man er ude af gangen.. De færreste hvalpe vælger at tisse imens ejeren holder dem.. Vi brugte at sætte Dexter i sofaen hvis vi ville gå en længere tur end bare ud og sætte på græsset... Så sad han i sofaen og ventede 2 minutter, og tissede aldrig.. Og her i beskrivelse fortælle rhun jo netop at hvalpen ikke tisser når de har den oppe, så den tilgangsmåde ville jo virke for dem også... Vi brugte at tage ham ud hver anden time, undtagen når vi og han sov om natten.. vi gik i seng ved midnat, og stod op klokken 3 hvor han tissede, og sov igen til klokken 6, hvor han tissede, person nummer to gik så ud med ham (så hver af os fik 6 timers søvn uden at skulle ud), og så stod vi op klokken 8-9 hvor vi startede igen med hver 2. time... Efter ganske kort tid kan man lægge mere og mere tid til... En hvalp skal jo fysisk have trænet sin blære op til at kunne holde sig... Den eneste grund til han kunne ganske hurtigt holde sig hele natten, er jo at han sover, men det betød også at det sekund han vågnede hvis vi ikke var ude med det samme, så tissede han indenfor! Vi var ikke særlig strenge med hans renligheds træning, og jeg vil ikke mene han var helt renlig før han var 6 mdr.. Hvilket er meget normalt... Men allerede som 4 mdr. gammel markerede han når han ville ud, men kunne stadig ikke holde mere end 4-5 timer uden at blive luftet... God tråd:vinken: det vil sige, at ingen af jer har brugt aviser eller de suge underlag til hvalpe:confused: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 God tråd:vinken: det vil sige, at ingen af jer har brugt aviser eller de suge underlag til hvalpe:confused: Jeg bruger hverken aviser når jeg har et kuld hvalpe, eller de gange jeg har hentet en 8 ugers hvalp et andet sted. Jeg ved ikke hvilken af delene du mener Men i hvalpekassen ligger der selvfølgelig lag af vattæpper og vetbeds, så øverste lag er tørt og de nederste lag kan skiftes og vaskes 3-4 gange dagligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lykken Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 Jeg bruger hverken aviser når jeg har et kuld hvalpe, eller de gange jeg har hentet en 8 ugers hvalp et andet sted.Jeg ved ikke hvilken af delene du mener Men i hvalpekassen ligger der selvfølgelig lag af vattæpper og vetbeds, så øverste lag er tørt og de nederste lag kan skiftes og vaskes 3-4 gange dagligt. Så det er lige på jeg har ikke haft hund som voksen:-P og har bare set det med at lægge en avis eller lignende, ved døren og så har de jo også hundbagger til de der VETBEDS:vedikke: jeg bor i boligforening og gulvene er sarte,,,,,,, jeg må bare være hurtig og dygtig til, at træne:slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MieJ Besvaret Januar 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2012 Aviser er med til at forlænge renlighedstræningen og lærer jo netop hvalpen at det er ok at tisse indendørs. Derudover stinker tis-tilsølede aviser helt forfærdeligt og aldrig om jeg ville bruge det. At man ikke kan renlighedstræne vinterhvalpe er noget vrøvl, mener jeg. Eller rettere, det er en ganske bekvem undskyldning :slem: Man skal jo ikke stå udendørs i timevis, så det er jo bare at tage hvalpen under armen og få den udendørs og få gjort det der skal gøres og så ind igen. Det behøver man jo ikke iføre sig hue, vanter, skibukser, osv. for. Jeg har 5 hunde. De 4 af dem har jeg haft fra de var hvalpe og alle 4 er vinterhvalpe. Og især de tre sidste (hhv. 1 år og 2 år) er vokset op med masser af kulde og sne. Men de har haft en opdrætter, der vægtede renlighedstræningen højt og de var renlige, da jeg fik dem hjem som 8 ugers. Og så er det jo bare om at holde vanen ved lige og hive dem ud hele tiden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Januar 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 30, 2012 :lol:Hvorfor det?? Selv i Norge bliver det da sommer engang.. Jeg siger bare, at det tager længere tid for en hvalp at blive renlig når den er født efterår eller vinter. Opdrætter kan jo f.eks. ikke lade SMÅ 6-8 ugers hvalpe rende udendørs i længere tid sammen med forældrene. Newf'ere kan sikkert godt klare det, men ikke de små selskabshunde. ---Og hvalpepis lugter nu ikke så meget.. Det er lortene, der er værst.. :blink: Men vi er enige: Det, der mangler, er at livet foregår andre steder end hjemme i lejligheden.. mjah... enige bliver vi nu ikke, og når det blev skrevet på den måde, så er det fordi vinteren kan være rigtig lang nogle steder. Jeg har selv importeret 4 hunde fra en (stor) kennel tæt ved polarcirklen, og hun (opdrætter) ser ikke den store forskel på om det er vinter eller sommerhvalpe. Forskellen er bare om man selv gider gå med ud. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Januar 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 30, 2012 Så budskabet til TO fra jer er, at de er nogle rigtig dårlige og dovne hundeejere. Og at de bare må tage sig sammen. Det må vi så håbe, at de kan bruge til noget. Folk burde ikke holde hund før de har erfaring nok. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Januar 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 30, 2012 Så budskabet til TO fra jer er, at de er nogle rigtig dårlige og dovne hundeejere. Og at de bare må tage sig sammen. Det må vi så håbe, at de kan bruge til noget. Folk burde ikke holde hund før de har erfaring nok. Du er sgu et dejligt menneske :hjerte: Du må gerne forstå det som doven... jeg synes det står for din helt egen regning at kalde dem dårlige hundeejere... -I mine øjne er det uden sammenhæng. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Januar 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 30, 2012 Jeg tror så på, at hvalpens størrelse og kropsvægt spiller ind ved renlighedstræning af vinterhvalpe.Altså at det er ulige nemmere for en hvalp af større race at kunne lide udevejret. De små racer fryser jo meget hurtigerer, fordi deres overfladeareal er større i forhold til kropsvægt. Og så er det vel ofte sådan, at hvalpe af større racer simpelhen fra opdrætter, er mere hærdede end de små , mht at have vænnet sig til udevejret. Og så lige dette med ,at skulle gøre sig renlig ude også er en tryghedssag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Januar 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 30, 2012 Så budskabet til TO fra jer er, at de er nogle rigtig dårlige og dovne hundeejere. Og at de bare må tage sig sammen. Det må vi så håbe, at de kan bruge til noget. Folk burde ikke holde hund før de har erfaring nok. Hvor i alverden læser du det? Så vidt jeg ved så har trådstarter ikke selv opdrættet sin hund. Jeg skal gladeligt gentage mit råd til trådstarter: Er hun altid i snor når hun er ude? For det første blir jeg nødt til at sige at der givetvis er en opdrætter der har fejlet i processen, men det er osse min kæphest at man som opdrætter gør en stor indsats for at renlighedstræne hvalpene sådan at de stort set er renlige når de flytter og ved at der er forskel på ude og inde. Der næst, så kan det for nogle hunde være grænseoverskridende at besørge i snor ved siden af deres ejer, og for en hvalp der først er i gang med at lære at bevæge sig rundt med snor på, der kan det godt give lidt problemer. Så mit råd ville være at I finder et roligt område med græs og tager hvalpens ynglingslegetøj med jer, og så går ned og leger med den. Så oplever den ikke en forventning fra jeres side og kan osse komme på afstand af jer. Hvis ikke I har et indhegnet område så må I have fat i en lang line der giver hvalpen mulighed for at komme på afstand, men den løse model vil jeg tro er mest effektiv til at starte med. Husk at rose hvalpen når den besørger ude og ignorer det hvis den har et uheld inde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Januar 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 30, 2012 Jeg tror så på, at hvalpens størrelse og kropsvægt spiller ind ved renlighedstræning af vinterhvalpe.Altså at det er ulige nemmere for en hvalp af større race at kunne lide udevejret. De små racer fryser jo meget hurtigerer, fordi deres overfladeareal er større i forhold til kropsvægt. En grand danois har ingen pels og bryder sig ikke om blæst og hader regn.... det er sådan helt generelt. Det betyder bare at man som opdrætter af sådan et vinterkuld må tænke ud af boksen så de alligevel kan holde ud at komme ud og besørge. Og så er det vel ofte sådan, at hvalpe af større racer simpelhen fra opdrætter, er mere hærdede end de små , mht at have vænnet sig til udevejret.Og så lige dette med ,at skulle gøre sig renlig ude også er en tryghedssag. Hvis det forholder sig sådan, så kunne det være at opdrættere af små racer skulle komme i tanke om at en lille hund er lisså meget en hund som en stor en af slagsen, i stedet for at bruge racen eller størrelsen som undskyldning for ikke at yde den samme indsats for at aflevere en velfungerende hvalp til sine hvalpekunder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts