Hop til indhold

Min hund har aldrig tisset udenfor - jeg er desperat!


Gæst djudji
 Share

Recommended Posts

Så budskabet til TO fra jer er, at de er nogle rigtig dårlige og dovne hundeejere. Og at de bare må tage sig sammen.

 

Det må vi så håbe, at de kan bruge til noget. :shock:

 

Folk burde ikke holde hund før de har erfaring nok. :mrgreen:

 

 

Jeg synes godt nok det er et fraekt indlaeg at komme med!!!!

 

Der er da ingen der har sagt daarlige eller dovne hundejere i denne traad?

 

De skriver selv at de lufter hunden hver 6. time, og jeg mener det er for lidt, og anbefaler at de goer det minimum hver 2-3.time... Jeg laeser ingen steder at de lufter hunden hver 6 time fordi de ikke GIDER at lufte hunden mere, den maa staa for din regning!

 

Alle hundeejere starter et sted, og hvor fedt det end ville vaere at starte med 20 aars erfaring, saa starter vi alle fra nul! Og alt respekt for at folk vaelger at soege ind paa et forum som dette for at soege erfaring, at du saa skal skraemme dem vaek ved at faa det til at lyde som om folk synes de er daarlige eller dovne ejere synes jeg simpelthen ikke er okay! Du skylder dem en undskyldning!

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Hovsa. Vi er da slet ikke uenige, men måske så er vi ikke lige i tråd med andre opdrætterer. Forige år kom mit eneste kuld til verden den 2 jan, og de kom da ud , og når deres mor ikke ville i baghaven, så startede de deres rengøring på den overdækkede terrasse.Lige denne tæve elsker mudderhuller og andet smuds, men ikke vådt fra oven.Eller meget snetøvejr og vådt græs. Men så trådte mormor ofte til og hun kan på kommando i alt slags vejr..

Så må man jo have en jakke ved havedøren og gå med. Og i starten fik de aviser fra hvalperummet lagt ud.

Jeg har aviser i det meste af hvalperummet.

Dette hindrer så ikke de små i at gøre sig rene i tørt græs, men ofte lidt svært i vådt græs.

For mig er det da soleklart, at en lille hvalp, der aldrig har skulle rengøre sig ude, ikke synes det er morsomt på fremmed areal. Og måske tilmed i mørke, hvis dette er nyt for den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres erfaringer! selvom de er lidt forskellige, tror jeg, at der noget jeg kan bruge fra alle, om ikke andet til, at drage mine beslutninger( for nu) ja erfaringen kommer først med hunden, men også det man selv har med i bagagen, fra livet:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihhhh, tillykke med den lille:-)

 

Jeg har læst et sted, at det underlag en hvalp laver på når den er 9 uger, bliver dens førstevalg hvis den ikke lærer andet.

 

Vi fik Bella hjem 8 uger gammel, og hun og hendes søskende foretrak grus og sand. Det er ikke hensigtsmæssigt for mig, da mennesker går på grus og børn leger i sand.

 

Da vi kom hjem med hende (midt i april 2011), tog vi godt med tøj på, og var i haven med hende indtil hun tissede. Så fik hun masser af ros og kys:hjerte:

 

Derefter havde jeg mine varme støvler og min vinterjakke ved havedøren, og så var det ellers ud mindst hver anden time (undtagen når hun sov). Ligeledes ud når hun havde sovet, leget, spist eller drukket. Og med ud, mener jeg direkte ud - ikke vente 5 minutter:-)

 

Hun blev luftet når jeg gik i seng ved midnat. Jeg stod op (de første 10 dage tror jeg) kl. 3 og igen kl. 6. Derefter var det kl. 4 og 8.

 

Når hun var ude for at tisse, sagde jeg ordet "tisse" rigtig mange gange, og i dag er det nok den eneste kommando hun adlyder hver gang:lol:

 

Hun begyndte selv at sige til efter en uges tid, og hun har ikke haft et eneste uheld siden hun var 9,5 uger gammel:lol:

 

Bella gik til terrassedøren og fik en besynderlig gang når hun skulle ud - det er ikke altid signalerne er så tydelige som man kunne ønske.

 

I øvrigt gik der flere måneder før hun ville lave andre steder end hjemme i haven. Hun kunne holde sig både på gåture og til hvalpetræning, og så først tisse når vi kom hjem.

 

Så fortvivl ikke, men hav masser af tålmodighed - og godbidder:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er jo, at TO ikke har noget "græs". De bor i lejlighed og der er ingen have, men trapper man skal ned af for at komme ud på gaden.

 

Og det virker som om de ikke havde forudset, at en hvalp skulle kunne finde på at bruge stuegulvet til toilet.

 

Den slags mennesker FINDES altså. Og det er jo positivt at de henvender sig her for at få råd og vejledning.

 

Jeg synes bare ikke, at der kommer så mange råd som passer til lige netop deres situation.

 

Kun en masse kritik.

 

Hvis de skal have hjælp. så skal det da være hjælp der passer til DERES situation.....

 

Men af en eller anden grund har TO slet ikke ladet høre fra sig siden de lavede oplægget........

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er jo, at TO ikke har noget "græs". De bor i lejlighed og der er ingen have, men trapper man skal ned af for at komme ud på gaden.

 

Og det virker som om de ikke havde forudset, at en hvalp skulle kunne finde på at bruge stuegulvet til toilet.

 

Den slags mennesker FINDES altså. Og det er jo positivt at de henvender sig her for at få råd og vejledning.

 

Jeg synes bare ikke, at der kommer så mange råd som passer til lige netop deres situation.

 

Kun en masse kritik.

 

Hvis de skal have hjælp. så skal det da være hjælp der passer til DERES situation.....

 

Men af en eller anden grund har TO slet ikke ladet høre fra sig siden de lavede oplægget........

 

Du er den første som kritisere dem, og dit råd er at "vente til foråret kommer"...

 

Det er da det dårligste råd der er givet her i tråden, og jeg synes virkelig at du er noget så fræk at sidde og sige at alle de rigtig gode råd der er blevet givet ikke passer til deres situation fordi de bor i lejlighed...

 

Jeg boede altså også uden have, og det råd jeg gav var baseret på hvordan JEG fik min hvalp renlig, og det skete helt fint..

 

Måske TS valgte at udeblive fra tråden fordi hun læste dit råd, og hun så kommer tilbage til foråret med en meget ældre hund, hun så skal have renlighedstrænet!!!

 

Læs tråden igen, og hvis du synes den er fyldt med dårlige råd og kritik, så synes jeg altså lige du skal tage din ja-hat på, og se alle de faktisk RIGTIG gode råd der er kommet med, og her taler jeg altså ikke kun om en eller to personer der er kommet med rigtig gode råd, men rigtig mange ejere som har været på banen og dele deres råd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er den første som kritisere dem, og dit råd er at "vente til foråret kommer"...

 

Det er da det dårligste råd der er givet her i tråden, og jeg synes virkelig at du er noget så fræk at sidde og sige at alle de rigtig gode råd der er blevet givet ikke passer til deres situation fordi de bor i lejlighed...

 

Jeg boede altså også uden have, og det råd jeg gav var baseret på hvordan JEG fik min hvalp renlig, og det skete helt fint..

 

Måske TS valgte at udeblive fra tråden fordi hun læste dit råd, og hun så kommer tilbage til foråret med en meget ældre hund, hun så skal have renlighedstrænet!!!

 

Læs tråden igen, og hvis du synes den er fyldt med dårlige råd og kritik, så synes jeg altså lige du skal tage din ja-hat på, og se alle de faktisk RIGTIG gode råd der er kommet med, og her taler jeg altså ikke kun om en eller to personer der er kommet med rigtig gode råd, men rigtig mange ejere som har været på banen og dele deres råd!

 

Jeg er ikke enig. De fleste har så travlt med at fortælle hvor dygtige og herrlige de SELV er. De gider ikke forsøge at sætte sig ind i, hvad det er TO er så desperat over (TO's egne ord). Hvis det var så enkelt for dem, så havde de slet ikke haft behov for at oprette tråden.

 

JEG har prøvet at stå med en efterårshvalp -min 6. hvalp, men 1. hvalp på "forkert" årstid--, der til min store overraskelse ikke fattede det med at bruge haven. JA, jeg havde en have. Og der sker det, at man bliver mere og mere frustreret, og hvalpen bliver mere og mere uforstående og nervøs. Jo mere, man gør, jo værre bliver det. OGSÅ selv om det man gør er at gå ud hver time eller hveranden. Hvalpen vil alligevel skide og pisse indendørs også, fordi de allerfærreste har 24 timer i døgnet til at rette op på den skæve start. Det var faktisk først da jeg lod stå til, at der efterhånden kom en lille smule styr på tisseriet. Efter et ret nyt væg-til-væg tæppe var blevet udskiftningsklart.:roll:

Rigtig mange få måneder gamle hvalpe er slet ikke fysisk modne til selv at styre om og hvor de vil tisse.

Det er rent held når man fanger tissetårene udendørs. Og det letter renlighedstræningen, ja. Men når det ikke lykkes, så gavner det INTET at herse med hverken hvalp eller ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg er enig i at det er sværere at gøre en vinterhvalp renlig - har selv to af slagsen og det skal jeg aldrig have mere. Min sommer hvalp var til sammenligning rigtig nem i forhold til.

Men - jeg syntes så det er noget vrøvl at sige at man så skal vente til foråret - for det kan man jo ikke - hunden skal renligheds trænes uanset årstiden. Jeg har hus og have - men min Oscar ville bare ikke dyppe måsen i det kolde græs - og så måtte jeg jo hitte på. Han fik en stor sandkasse under et halvtag og så ville han gerne - senere da han var vænnet til at man tisser/laver udenfor rykkede vi sandkassen ud på græsplænen - og atter en tid efter plantede vi Oscar i græsset og så var der hul igennem.

 

Jeg kender til en med en beagle der brugte altanen i deres lejlighed - her lavede de en sandkasse som den benyttede - i dag hvor den er voksen kommer den ud på normal vis og bruger ikke altanen mere - måske en mulighed for tråd starter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke enig. De fleste har så travlt med at fortælle hvor dygtige og herrlige de SELV er. De gider ikke forsøge at sætte sig ind i, hvad det er TO er så desperat over (TO's egne ord). Hvis det var så enkelt for dem, så havde de slet ikke haft behov for at oprette tråden.

 

JEG har prøvet at stå med en efterårshvalp -min 6. hvalp, men 1. hvalp på "forkert" årstid--, der til min store overraskelse ikke fattede det med at bruge haven. JA, jeg havde en have. Og der sker det, at man bliver mere og mere frustreret, og hvalpen bliver mere og mere uforstående og nervøs. Jo mere, man gør, jo værre bliver det. OGSÅ selv om det man gør er at gå ud hver time eller hveranden. Hvalpen vil alligevel skide og pisse indendørs også, fordi de allerfærreste har 24 timer i døgnet til at rette op på den skæve start. Det var faktisk først da jeg lod stå til, at der efterhånden kom en lille smule styr på tisseriet. Efter et ret nyt væg-til-væg tæppe var blevet udskiftningsklart.:roll:

Rigtig mange få måneder gamle hvalpe er slet ikke fysisk modne til selv at styre om og hvor de vil tisse.

Det er rent held når man fanger tissetårene udendørs. Og det letter renlighedstræningen, ja. Men når det ikke lykkes, så gavner det INTET at herse med hverken hvalp eller ejer.

 

 

Selvfølgelig fortæller man om hvad man SELV har gjort..

 

Synes du det er super dygtig at min hund var 6 mdr. da han blev renlig, så er jeg da glad, for det er faktisk "gammelt" i rigtig manges øjne!

 

TS skriver at de har hunden sættende på deres skød i 6 timer, derfor synes jeg det er et ret godt råd at fortælle at hvalpen måske skal ud noget oftere.. Vi ved jo ikke hvordan de egentlig har gjort, og de har ikke kommet med noget feedback.

 

Der er ingen her der "herser", men lad os sige at det var sommer; Hvor ofte ville du så mene de skulle lufte deres hvalp???? jeg ville STADIG sige at den skal ud hver anden time i starten, hvor man så stille og roligt kan træne den op til længere tid.. Det er ikke at "herse med nogen", det er faktisk (troede jeg) et helt normalt råd at man lufte sin hvalp hver anden time...

 

Og det er helt klart, det tager tid, det ændre sig ikke på en dag! Men det ændre sig SLET ikke hvis du INTET gør for det! (Som du foreslår)..

 

Jeg giver dig helt ret i at man behøves ikke stresse op over det, og man behøves ikke gøre det til at man sætte sit ur på 2 timer.... Men man bør bare huske den gode gamle at hver gang hvalpen har leget, spist eller sovet så skal den ud og luftes! Hos os passede det fint med ca hver 2. time!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ikke ud fra at der er nogle der mener der er forskel (fysisk eller mentalt) på en hund der er født vinter kontra sommer?

 

Når nogle oplever at det har været svært at få en vinterhvalp renlig, hvad mener I så grunden er hvis ikke det bunder i mangelfuld renlighedstræning fra opdrætterens side?

Hvis ikke der er renlighedstrænet med et kuld sommerhvalpe vil disse osse kræve mere arbejde end det kuld der har haft mulighed for at besørge ude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig fortæller man om hvad man SELV har gjort..

 

Synes du det er super dygtig at min hund var 6 mdr. da han blev renlig, så er jeg da glad, for det er faktisk "gammelt" i rigtig manges øjne!

 

TS skriver at de har hunden sættende på deres skød i 6 timer, derfor synes jeg det er et ret godt råd at fortælle at hvalpen måske skal ud noget oftere.. Vi ved jo ikke hvordan de egentlig har gjort, og de har ikke kommet med noget feedback.

 

Der er ingen her der "herser", men lad os sige at det var sommer; Hvor ofte ville du så mene de skulle lufte deres hvalp???? jeg ville STADIG sige at den skal ud hver anden time i starten, hvor man så stille og roligt kan træne den op til længere tid.. Det er ikke at "herse med nogen", det er faktisk (troede jeg) et helt normalt råd at man lufte sin hvalp hver anden time...

 

Og det er helt klart, det tager tid, det ændre sig ikke på en dag! Men det ændre sig SLET ikke hvis du INTET gør for det! (Som du foreslår)..

 

Jeg giver dig helt ret i at man behøves ikke stresse op over det, og man behøves ikke gøre det til at man sætte sit ur på 2 timer.... Men man bør bare huske den gode gamle at hver gang hvalpen har leget, spist eller sovet så skal den ud og luftes! Hos os passede det fint med ca hver 2. time!

 

Jeg kender ikke nok til deres vaner til at fortælle hvad der er det rigtige at gøre for DEM. Og jeg har selv haft have til mine hunde så det der med at lufte hver anden time om sommeren har aldrig været noget, jeg har dyrket. For når det er sommer, er jeg udendørs. Og det er min hvalp selvfølgelig osse. Enten i haven eller også slår vi os ned på en bænk i nabolaget og "lader verden komme til os".

 

Men hvis man er meget indendørs om sommeren, så er det sikkert en god ide for mange med at indføre luftning på bestemte tider. Især hvis man bor i lejlighed. Hvis man bor i hus med have, så er det ganske enkelt at videreføre den træning der er foregået hos opdrætter: Man kan give hvalpen adgang til at gå ud nårsomhelst den har lyst til det. Det er bare meget hyggeligere og giver mere pote og lyst, hvis man selv er meget ude med hvalpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Det efterår vi fik Oscar 8 uger gammel - havde været meget vådt - jeg ved at opdrætter renligheds træner sine hvalpe - det har hun altid gjort - men jeg ved også fra hende at lige netop det kuld som min Oscar kommer fra, var ualmindelig gumpetunge hvad det angik - derfor var det hulens svært at vænne ham til at lave udenfor og det selvom vi gik frem på samme måde som vi altid havde gjort med de hunde vi har haft. Oscar var bare langsom - og han var først renlig i en alder af ½ år. Oscar er en langsom beagle til alt - han er langsom i sin væremåde - men super kvik til at lære nye ting - Jeg ser ham sådan langsom i bevægelser, langsom til at spise, langsom til at vågne om morgenen, ingen jag overhovedet - men dog meget årvågen (holder øje med ting) - derfor tror jeg også han bare var langsom til at blive renlig og det ville han givetvis have været selvom det havde været sommer.

 

Charlie - den ældste er også vinterhvalp - men han blev renlig på få måneder selvom det var hård vinter det første år med ham -

Darwin er sommer hvalp - og han var renlig i 5 måenders alderen - faktisk næsten som Oscar - så der er egentlig ikke den store forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke nok til deres vaner til at fortælle hvad der er det rigtige at gøre for DEM. Og jeg har selv haft have til mine hunde så det der med at lufte hver anden time om sommeren har aldrig været noget, jeg har dyrket. For når det er sommer, er jeg udendørs. Og det er min hvalp selvfølgelig osse. Enten i haven eller også slår vi os ned på en bænk i nabolaget og "lader verden komme til os".

 

Men hvis man er meget indendørs om sommeren, så er det sikkert en god ide for mange med at indføre luftning på bestemte tider. Især hvis man bor i lejlighed. Hvis man bor i hus med have, så er det ganske enkelt at videreføre den træning der er foregået hos opdrætter: Man kan give hvalpen adgang til at gå ud nårsomhelst den har lyst til det. Det er bare meget hyggeligere og giver mere pote og lyst, hvis man selv er meget ude med hvalpen.

 

Jamen nu taler vi jo ikke om fordelen ved at have en have, jeg tror næppe et godt råd er at "flytte", men i mine øjne ville det faktisk være et bedre råd end at "vente" !

Jeg forstår ikke din store modvilje imod "os" som har sagt at hvis man vil renlighedstræne en hvalp er det en god idé at lufte den hver 2-3. time, specielt når man bor i lejlighed og ikke "bare lige" kan lade den komme i haven...

 

Nej men prøv at se på tråden...

 

Dit første råd er at de IKKE skal renlighedstræne hvalpen, men bekymrer sig om miljø træning... DU antager altså de ikke allerede miljøtræner deres hvalp? De har på ingen måde givet udtryk for at de havde problemer med det, eller havde brug for råd omkring dette. Hvorfor ikke rådgive dem omkring renlighedstræning?

Jeg forstår ikke du så sidder og siger at andre kalder dem dovne og dårlige ejer, når nu det er dig der antager at de ikk emiljøtræner; Det er der ingen af os andre der har antaget!

 

Vi ved de bor i lejlighed, at hvalpen er 14 uger, og de fik den da den var 12 uger, at den aldrig har tisset eller besørget udenfor.. At den ikke tisser når de holder den... At efter at have holdt den i 6 timer sætter de den på gulvet, og den tisser med det samme.

 

Derudfra synes jeg at det er et godt råd at sige at hvalpen skal starte fra bunden af med renlighedstræning... At den skal ud når den har sovet, spist og leget (i gennemsnit ca. hver anden time, undtagen om natten hvor den jo også sover i længere tid)...

 

Det er IKKE nogen sygdom eller angst eller noget unormalt der gør hvalpen urenlig, det er bare dens alder og mangelt på konsekvent renlighedstræning (hvilket TS forresten også selv påpeger!). Der er ingen der siger at ukonsekvent renlighedstræning gør en til en dårlig ejer... I bund og grund er hunden, stort set, ligeglad om den skider i den anden ende af stuen eller udenfor.. Det er OS der har et problem med at hunden skider på vores gulvtæppe!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...