Hop til indhold

Jeg var ved at tude i går


Gæst Louise86
 Share

Recommended Posts

Gæst Louise86

Puha, nogle gange trækker det tænder ud at være hvalpe-ejer.

 

Taiki, 14 uger fra i dag, havde sådan en aften hvor han ikke ville sove. Han er begyndt at "gemme" tisset, så han kan markere, så han pissede 4 gange i sengen. Efter hver gang gik vi ud, han tissede lidt udenfor - så kom vi ind igen og han drak ½-1 skål vand (!!), ind i seng som jeg havde skiftet imens han drak - og så tissede han igen.

Forfra: Ud med ham at tisse (jeg roser selvfølgelig når han gør det, ofte kombineret med godbidder, især når det er så koldt som det var i går aftes), vi kommer ind, jeg skifter sengetøjet og fjerner tissedyner osv., han kommer ind.. og tisser.

 

ARGH.

 

 

Jeg overvejer at fjerne vandet lige inden sengetid og sætte det frem igen som det første når vi står op kl. 5 for at tisse om morgenen, men jeg ved bare ikke om det er godt for sådan et lille myr; han drikker vel fordi han er tørstig.

Men så skal han tisse og tisse, og det bliver skruen uden ende.

 

 

Vi kom først i seng langt over midnat pga. ovenstående, hans normale sengetid er omkring kl. 22. Og fordi han også holdt fest aftenen/natten til fredag, var jeg til sidst på grådens rand af udmattelse og træthed.

 

 

 

 

Hvad stiller vi op? Han er generelt begyndt at tisse indenfor om aftenen eller lige inden sengetid, og vi laver ikke andet end at gå ud med ham og sørge for, at han er tisset af.

Alle råd og input er velkomne, og I kan spørge om det hele, for jeg vil bare gerne finde ud af, hvad der foregår og hvad vi kan gøre anderledes.

 

Han har ellers lige haft en 14 dages periode, hvor han foruden et par småuheld faktisk har været helt renlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville også tjekke at der ikke er noget fysisk. Hvis der ikke er noget, så ville jeg nok fjerne vandet ved sengetid, for nogle gange kan de drikke vand bare fordi de keder sig. Han kan sagtens overleve uden vand fra sengetid til kl. 5. Selv har jeg brugt bur til mine hvalpe, det kunne også være en god idé. Buret har jeg haft stående lige ved sengen, evt. oppe på et par stole eller noget, så hvalpen kommer op i "øjenhøjde". Men som sagt - tjek aller først at der ikke er en fysisk årsag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke er helt klart blærebetændelse.

 

Derudover kan i så ikke lukke en dør ind til jeres seng ?? Så han ikke får mulighed for at hoppe op og tisse i den. Jeres seng er sikkert et rigtig trygt sted for ham, det dufter af jer = tryghed, det er koldt og mørkt ude og pludselig mærker han at han skal tisse og så vupti, så bliver det altså i sengen.

 

I øvrigt synes jeg også jeg oplevede med Tjalfe af han var renlig næsten hele dagen og så om aften, så tissede han nogen gange 2-4 gange indenfor på gulvtæppet. Ved ikke hvorfor det er sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Måske er det blærebetændelse, men der er INTET i løbet af dagen, hvor hans vandindtag også er mere moderat og forbundet ret tæt med, når vi har gået tur eller når han har spist tørfodder. Så det er kun om aftenen.

 

Vi skal til ringtræning i morgen for første gang, hvor opdrætter er der. Jeg vender det lige med hende. Ellers får jeg tid mandag til dyrlæge. For han skal da ikke rende med blærebetændelse, hvis det er.

 

Skålen er på 1 liter, men er fyldt op enten halvvejs eller 2/3. Det er altså mellem 50 og 75 centiliter, han drikker pr. gang om aftenen.

 

 

Kan tidspunktet for aftensmad have betydning? Nogen gange får han den først ved en 19-20 stykker. Og så tørfodder som godbidder, når vi er ude at gå om aftenen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Min første tanke er helt klart blærebetændelse.

 

Derudover kan i så ikke lukke en dør ind til jeres seng ?? Så han ikke får mulighed for at hoppe op og tisse i den. Jeres seng er sikkert et rigtig trygt sted for ham, det dufter af jer = tryghed, det er koldt og mørkt ude og pludselig mærker han at han skal tisse og så vupti, så bliver det altså i sengen.

 

I øvrigt synes jeg også jeg oplevede med Tjalfe af han var renlig næsten hele dagen og så om aften, så tissede han nogen gange 2-4 gange indenfor på gulvtæppet. Ved ikke hvorfor det er sådan.

 

Han sover i sengen sammen med os. Det er også derfor jeg undres, for normalt tisser de jo ikke der, hvor de sover. Han kommer op i sengen, hopper lidt rundt og står så pludselig helt ret og tisser, som når han er udenfor. Og vi har som sagt lige været ude.

 

Han har da haft et par uheld hvor han har ligget ned og så har tisset, hvor det ret tydeligt har været fordi han var træt og var lige ved at falde i søvn = han slappede af og så tissede han. Men det er slet ikke sådan han gjorde i aftes, der hoppede han lidt rundt som han gerne gør lige inden han lægger sig ned for at sove, men så stod han pludselig og tissede.

 

Jeg ville blive ked, hvis det her betyder at han ikke kan sove sammen med os. Vi er en flok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han skal have sit aftenfoder nok ved 18 tiden , alt efter jeres sengetid. Hvis han får tørkost, skal det jo opløses, da foder med så lidt vandindhóld er unaturligt for fordøjelse.Så netop ved aktiv aftentid indetages meget mere vand end gennem dagen. Og vand fylder jo blæren og skal kvitteres.Så tidligere aftensmåltid til en start..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg ville ikke fodre ham så sent - det kan godt have en betydning. Hvis han får tør foder så skal han jo tilsvarende drikke så det kan blive blødt godt op i maven og så skal han naturligvis tisse bagefter. Jeg syntes da alligevel du skal få ham kigget efter for blærebetændelse.

 

At han går op i din seng og tisser kan der ligge noget opmærksomhed i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville heller ikke fodre senere end kl 18. Forestil dig at spise en stor skål cornflakes uden mælk på. Det er klar at der skal noget vand til at fordøje maden:-)

 

Mange hunden hygge-drikker, og bruger det som en pause i leg - eller til at plaske i fordi det er sjovt:lol:

 

Så fyld lidt mindre i skålen om aftenen, og prøv at give ham mad lidt tidligere. Og husk at han stadig skal ud når han har leget, sovet, spist og drukket:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Jeg prøver at rykke madtiden til kl. 18 og begrænse godbidderne derefter. Hvis det bliver ved weekenden igennem, tager jeg ham til dyrlæge mandag.

 

Til Beaglepack: Vi har ingen ben på sengen, fordi det også er HANS seng. Så det virker lidt sært, at det skulle være for opmærksomhed. For den har han såmænd ved sengetid og inden. Han er jo min baby. Fnis. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Til Beaglepack: Vi har ingen ben på sengen, fordi det også er HANS seng. Så det virker lidt sært, at det skulle være for opmærksomhed. For den har han såmænd ved sengetid og inden. Han er jo min baby. Fnis. :lun:

 

Selvom det også er hans seng - så kan det sagtens være et opmærksomheds problem eller en over/under stimulering. Når hunde tisser er det også utryk for et dæmpet signal -

Link til indlæg
Del på andre sites

Han sover i sengen sammen med os. Det er også derfor jeg undres, for normalt tisser de jo ikke der, hvor de sover. Han kommer op i sengen, hopper lidt rundt og står så pludselig helt ret og tisser, som når han er udenfor. Og vi har som sagt lige været ude.

 

Han har da haft et par uheld hvor han har ligget ned og så har tisset, hvor det ret tydeligt har været fordi han var træt og var lige ved at falde i søvn = han slappede af og så tissede han. Men det er slet ikke sådan han gjorde i aftes, der hoppede han lidt rundt som han gerne gør lige inden han lægger sig ned for at sove, men så stod han pludselig og tissede.

 

Jeg ville blive ked, hvis det her betyder at han ikke kan sove sammen med os. Vi er en flok.

 

Kan du så ikke lukke døren indtil i skal i seng og sove, sådan at han ikke har mulighed for at gå derind flere gange og tisse i løbet af aften ?? Hvis i altså har en dør ? Jeg boede i en 1 værelse de første 2,5 år af Teiturs liv, så den slags var ikke muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Kan du så ikke lukke døren indtil i skal i seng og sove, sådan at han ikke har mulighed for at gå derind flere gange og tisse i løbet af aften ?? Hvis i altså har en dør ? Jeg boede i en 1 værelse de første 2,5 år af Teiturs liv, så den slags var ikke muligt.

 

Det har vi også. Jeg lå også i sengen, da han tissede. Det var da vi gik i seng, og ikke op til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Selvom det også er hans seng - så kan det sagtens være et opmærksomheds problem eller en over/under stimulering. Når hunde tisser er det også utryk for et dæmpet signal -

 

Hm, den er svær. Vi snakker en del om herhjemme, om han er over- eller understimuleret. Men generelt er han god til at vise os, hvad han har brug for -og vi efterkommer det gladeligt. Vi observerer meget og "følger strømmen" så at sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Måske er det fordi, han er begyndt at markere og derfor kun tisser små tåre, fordi han gemmer på det? Jeg er lige gået med ham, og han tissede mange tåre, fremfor at tømme blæren første gang og ikke kunne presse en dråbe ud når han vil markere senere.

 

Normalt går vi lang aftentur et par timer før sengetid, inden det er rigtig koldt, og så bare tissetur inden sengetid som er ret kort. Men nu har jeg gået en lang tur med ham nu her, hvor han som sagt tissede mange mindre tåre, og så håber jeg at han er tømt godt ud nu. Vi tager dog også en tissetur om 10 minutters tid når jeg er gjort klar til natten, som det allersidste inden jeg hopper i kanen. Så må jeg fryse i jakke og nattøj.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det rent tankespin og gætværk, men kan det have noget med sne og kulde at gøre? Han er jo ikke så stor, og tisser stadig siddende, så kan det være noget med at tissetøjet er begravet i sne når han sætter sig?!

 

Min kat nægter fx at lave ude når der er sne..... Men han er også både fed og gammel:vedikke:

 

Husk i øvrigt at sige "tisse" når han skal - det er så rart at de kan på kommando når de bliver ældre:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal ikke kunne sige om der er noget galt med ham som de andre nævner. Men personligt ville jeg fjerne vandet 3 timer før sengetid. Og så ville jeg anskaffe et bur med det samme. Men det orker jeg næsten ikke at diskutere herinde mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad angår opmærksomhedsproblemer og den slags, så har jeg nu nærmere bare observeret at hunde hader at få tis på poterne.. Så man tisser på det der suger, og hvis der ikke lige er et tæppe i nærheden, så suger sådan en dyne pænt godt!

 

Jeg tror ikke rigtig han markerer i den alder, det ville virkelig undre mig. Men en hund med blærebetændelse opfører sig på samme vis, som et menneske med samme. Man føler ikke man får tømt blæren ordentlig, og tisser derfor mange mange mange gange.

Dyrlæge. Klart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville helt sikkert også tænke blærebetændelse som det aller første, der skal tjekkes. Da min shiba-dreng var lille, havde vi lignende problemer, og det tog en krig at finde ud af hvad der var galt. Dyrlægen tog det ikke seriøst, når vi bad om hjælp men sagde bare, at man ikke kan forlange at hvalpe er renlige før de er mindst ½ år. Men det gælder altså bare ikke for shibaer!!! Det er meget unormalt, at de tisser indenfor - heller ikke som hvalpe. En shibahvalp er normalt praktisk talt renlig fra dag 1, især hvis den kommer fra en god kennel - og det gør lille Taiki jo.

Vi fandt desværre først ud af, at Fuji havde blærebetændelse efter flere måneders frustrationer og bekymringer - men alt blev straks godt da han fik en pencilinkur og blærebetændelsen forsvandt.

Så afsted til dyrlægen og forlang (om nødvendigt) at vovsen bliver tjekket for blærebetændelse!

 

Kh Karin, som var så heldig at se Taiki i dag - han er en super sød lille bassemand :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Der har ikke været uheld siden jeg skrev om det, men jeg ringer mandag og får en tid i løbet af ugen. Blærebetændelse er det værste, det skal han ikke gå med. Min dyrlæge er rigtig fantastisk, så det tror jeg ikke der er problemer i.

 

Taiki har bare været helt færdig siden vi kom hjem og har ligget og sovet foran den tændte brændeovn. Lille myr. Vi havde så også 3 timers transport ud og hjem, 6 timer i alt. Det var lige i overkanten for både hunde og mennesker, så vi vil nok forsøge at låne en bil næste gang. Også selvom han sov i sin Mini Croozer det meste af vejen.

 

Og Karin, tak for i dag - og undskyld forsinkelsen, vejr- og Moviaguderne ønskede bare ikke, at vi nåede det til tiden, men næste gang tager vi afsted i GOD tid.

Mht. renlighed, blev vi sat lidt tilbage pga. nytårsaften hvor han nægtede at gå ud, men det er jo snart længe siden. Åh min stakkels skat, bare han ikke er syg. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

En sidebemærkning er, at vi nu har lagt ren ekstradyne og -lagn m.m. klar i skabet. Så uanset hvor dødhamrende træt jeg er, så kan jeg hurtigt og nemt skifte i sengen, hvis det sker igen. For det er heller ikke fair for Taiki, at han mærker mine frustrationer, når han trods alt ikke kan gøre for det. Så ikke mere af den slags nu!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...