Hop til indhold

Undervægtig hund, med sart mave...


Shii
 Share

Recommended Posts

Hvordan ville i fodre?

 

Han får jo sit tørfoder som altid, men han har tabt sig meget efter at have været syg (1,5kg) og i forvejen har han altid været en meget slank hund...

 

Han spiser ikke mere af sit tørfoder, selvom han får mere... Selvom han virker til altid at være lidt sulten når man tilbyder ham "gode ting"...

 

Jeg tænker så om jeg kan lave noget mad selv som han kan spise som "tilskud", det må jo så gerne være noget mad som kan fede ham lidt op...

 

Lige PT. får han ris og gulerødder udover sit normale mad, det elsker han nemlig, og hans mave kan holde til det...

 

Derudover får han frugt, men problemet er at jeg ikke ved hvor meget mad han egentlig "må få"...

 

Er det okay at simpelthen fodre ham til han ikke gider spise mere, når det er af f.eks. grøntsager, ris, kylling og den slags?

 

Altså jeg tænker, når han ikke er for tyk, handler det jo bare om hvor meget han kan holde til at spise, og jeg vil jo nødig at han ender med (flere) maveproblemer...

 

Nå, kom med jeres bud på hvad (og hvor meget) i ville fodre ham, når han gerne skal tage lidt på eller som minimum holde vægten?

 

Han er jo en aktiv hund, og problemet er at vi har heller ikke kunne finde noget foder til aktive hunde, som hans mave kan holde til...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også haft lidt magre unghanhunde, og udstillingsfolk har ofte fortalt, de opfeder med lidt billig leverpåsteg. Jeg har gjort det, at jeg fra hvalpekost eller på genbrugshunde?? undskyld udtrykket, har købt noget max energi foder. Og begge grækerne har været på dette i deres ungdom, ellers ville de ligne noget, jeg ikke ofrede ordenlig foder på, fordi de er så mobile . Foder fåes jo i mange fedt % er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kød og ben.

 

Du kan måske købe skånekost ved dyrlægen (tørfoder) og så suplere med hjemmelavet (kogt kød/fisk og ris og grøntsager) for at få vægten til at komme hurtigere.

 

Hvor gammel er det nu han er? Motor havde også en periode hvor han var lidt tynd (han fik råt), det hjalp hurtigt med 1 til 2 måltider hjemmelavet om ugen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er 11 mdr. om en uge...

 

Han er ikke sådan "uha han er undervægtig", men man kan mærke hans ryghvirvler nu hvor han har tabt sig, hvilket man ikke har kunne før...

 

Dyrlægen mener bestemt at han bare er en "ranglet spinkel fyr", og at han nok skal komme efter det, og så længe han får hvad han kan spise, så skulle vi ikke være bekymret..

 

(men det er jeg jo selvfølgelig alligevel)

 

Inden længe tager vi til Danmark igen og der plejer han altid at få mere end rigeligt at alle de fede skidte sager, så mon ikke han nok skal tage det tabte på der alligevel :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov jeg skrev skåne-tørkost fordi der stod sart mave i overskriften, i kan jo lave hjemmelavet og blande det med hans tørfoder?

 

Det jeg gør nu er at jeg blander hans tørfoder med ris og grøntsager, det gør han spiser lidt mere af sit tørfoder også...

 

Derudover har jeg lavet blandingen til at stoppe i hans kong også, som han bare ELSKER, og det gør også at han får spist lidt ekstra...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet med James Wellbeloved? de har nogle kornfrie produkter som jeg fik anbefalet til min hund med sart mave. Maven fungeret ret hurtigt perfekt, Luca tog dog på. Og da hun skal tabe sig var det godt nok øv, da hun for første gang havde en mave der fungerede..

 

Vi leder ikke efter et nyt tørfoder... Han fungere fint på det han er på nu, problemet er han blev så forfærdelig syg og tabte sig, og dette foder gør bare at hans vægt er stabil, og ikke at han tager ekstra på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, du kan bare fodre løs til han ikke spiser mere, så længe han er tynd - jeg har vejet omhyggeligt og fandt ud af, at på dagsbasis spiser Fønix mest, hvis han får mad to gange om dagen, hvis han får tre gange spiser han så meget mindre pr måltid at det bliver for lidt (kan være anderledes for Dexter). Jeg giver også gulerødder for maven og synes de virker rigtigt godt, ingen diarre i lang tid (havde han ellers rigtigt tit i starten). Jeg har også investeret i høj energi udgaver af tørkost, ikke om han vil æde det, han foretrækker light og senior-kost :roll: men bare han spiser, så må han få det han kan lide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Får han dårlig mave hvis han får meget fedt? Lys afføring? Slimet afføring i perioder?

 

Det var i grove træk symptomerne på Maldes pancreatin insufficiens.

 

Han havde svært ved at holde vægten, og lå altid på den tynde side. Tilgengæld fandt vi et godt medicin der holdt sygdommen i skak, og gjorde at han fik et godt og langt hundeliv.

 

Men det kan jo også være at han bare er ranglet teenager?! Det er der jo nogle der er, og så vokser han fra det om et par måneder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Får han dårlig mave hvis han får meget fedt? Lys afføring? Slimet afføring i perioder?

 

Det var i grove træk symptomerne på Maldes pancreatin insufficiens.

 

Han havde svært ved at holde vægten, og lå altid på den tynde side. Tilgengæld fandt vi et godt medicin der holdt sygdommen i skak, og gjorde at han fik et godt og langt hundeliv.

 

Men det kan jo også være at han bare er ranglet teenager?! Det er der jo nogle der er, og så vokser han fra det om et par måneder.

 

Han er ikke syg, han var syg, og er nu rask... Han tabte sig under sin sygdom og gik derfor fra at være en lidt ranglet teenager, til at være en rigtig tynd en af slagsen... Så jeg vil gerne hjælpe ham lidt på vej tilbage til "bare" at være ranglet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det så ikke at finde et foder med mange kalorier, fx et godt hvalpefoder?

 

Da Bella havde været syg, frifodrede jeg (og gør lidt stadig). Hun tog et kg på her den første måned.

 

Hun har fået Orijen+Acana Puppy, RC German Shepard, Fish4dogs Puppy, noget forskelligt WB og TOTW. Det skal så siges at hun har en meget stærk mave, og slet ikke har problemer med at skifte mellem mange mærker:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det så ikke at finde et foder med mange kalorier, fx et godt hvalpefoder?

 

Da Bella havde været syg, frifodrede jeg (og gør lidt stadig). Hun tog et kg på her den første måned.

 

Hun har fået Orijen+Acana Puppy, RC German Shepard, Fish4dogs Puppy, noget forskelligt WB og TOTW. Det skal så siges at hun har en meget stærk mave, og slet ikke har problemer med at skifte mellem mange mærker:-)

 

Og det har Dexter... Han får super meget diarré, bare vi overvejer at skifte hans foder :( Så det er derfor jeg ikke har lyst til at skifte det grundlæggende foder, netop fordi han for første gang har ordentlig afføring plus før han havde været syg voksede fint på det her foder... Men nu er han lige de der få kilo bagud, og jeg ville jo gerne han tager dem på igen NU :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...