Hop til indhold

Hvad sker der her? - drypper efter løbetid


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Martha er jo pt i sin første løbetid. Hun er holdt med at bløde, så burde nu være højløbsk. De sidste 2 dage har vi lagt mærke til, at når hun rejser efter hun ligget og sovet, så er der vådt på gulvet, der hvor hun har ligget. Hun må jo også være i sengen, og der har jeg nu lagt mærke til, at der er i løbet af natten er kommet, nogle store plamager, hvor der har været vådt - men er ikke blod.

Nu har hun så lige rejst sig efter en lur, og da hun stod foran mig, kunne jeg se, at hun dryppede fra tissekonen. Jeg så på gulvet, som også var lidt fugtigt. Og da jeg tog fat i hende, kunne jeg konstatere, at hendes hale er sjask våd på indersiden nede omkring tissekonen.

Hvorfor drypper hun? Er det urin - lugter ikke tisagtigt? Er der andre, som har oplevet det ifbm en løbetid? Og hvad gør jeg?

 

Hun er ikke ellers generet. Ingen feber. Højt humør. Spiser godt. Drikker også - lidt mere end tidligere, men sådan har hun haft det under hele løbetiden, så ingen ændringer ifht de sidste 3 uger.

 

Har aldrig oplevet det tidligere hos en tæve i løb, så aner ikke lige, hvad der sker her, så håber nogen af jer, kan løfte sløret for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er hun klistret bagi? Det kan måske være noget skedekatar - jeg synes bare ikke det burde give så meget flåd.

 

Og du er sikker på at det ikke er urin?

 

Positivt dog at hun ikke er dårlig eller noget...

 

Ingen klister - det virker ikke som udflåd.

 

Mit bedste bud er urin, for det er meget vandigt. Men det lugter ikke af tis, og på lagenet var det ikke gult som tis, men sådan skjoldfarvet efter en våd plet. Og så kommer det næste spørgsmål, hvis det er urin, er hun så lige pludselig blevet inkontinent af sin løbetid? Og retter det sig igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.netdyrlæge.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=308:inkontinens&catid=43:urinvejslidelser&Itemid=75

 

[h=3]Hvad er symptomerne?[/h] Det er forskelligt hvordan inkontinens præsenterer sig. Nogle hunde drypper konstant lidt urin, nogle kan kun holde sig i ganske kort tid, nogle kan ikke holde på vandet når de sover og andre igen kan ikke holde sig om natten.

 

 

 

Men der står ikke noget om det i forbindelse med løbetid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke det lyder så underligt. Hvis blødning stopper og der ikke er skedeflod, ville en hanhund jo ikke kunne trænge ind uden at lave rifter i skedegangen. Mener da også, mine væsker efter blødning. Dette skedeflod beskrives ofte som strågult i dyrlægebøger.

 

Men det udflåd plejer det ikke at være sådan lidt tyktflydende og ikke gennemsigtigt gulligt?

 

Det er her mere vandigt og klart - hvis jeg tager et stykke papir op og tørre hende, så farver det ikke op. Kan kun se svag farve de steder, hun har ligget på lagenet i nat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede også Luna var begyndt at blive inkontinent - men så fandt jeg ud af det var hendes slikkeri - når hun slikkede sig bagi, ramte hun også underlaget - og det er ikke en lille bitte plamage vi taler om. Det ligner hun har lavet en lille sø af tis. Og jeg er helt sikker på, det er det. Har fået dyrlægen til at undersøge flere gange - og vågnede selv ved det en dag at hun lå og slikkede sig - og bad hende rejse sig - og der var pletten så allerede i forvejen. Intet siver.

 

Kunne det være det samme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er selvfølgelig rigtigt... Jeg synes bare det lyder af meget.

 

Hvad med at høre opdrætteren ad? Måske hun har oplevet noget tilsvarende...

 

Det er også en del - ikke noget vi ikke kan leve med. Men bare underligt hun drypper. Hun reagerer forresten ikke selv på, at drypper noget ud af tissekonen - det gjorde hun, da det var blod, for så skulle der slikkes hele tiden.

 

Opdrætter har ikke oplevet det tidligere heller. Det gjorde vi heller ikke med Hayly.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede også Luna var begyndt at blive inkontinent - men så fandt jeg ud af det var hendes slikkeri - når hun slikkede sig bagi, ramte hun også underlaget - og det er ikke en lille bitte plamage vi taler om. Det ligner hun har lavet en lille sø af tis. Og jeg er helt sikker på, det er det. Har fået dyrlægen til at undersøge flere gange - og vågnede selv ved det en dag at hun lå og slikkede sig - og bad hende rejse sig - og der var pletten så allerede i forvejen. Intet siver.

 

Kunne det være det samme?

 

Det tror jeg ikke, for hun slikker nemlig ikke mere, efter hun er holdt op med at bløde. Og her så jeg med egne øjne, da hun rejste sig og stod foran mig, at hun fysisk dryppede med væske fra tissekonen. Og inden da havde hun ikke slikket sig. Så tror desværre ikke det er det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå men har lige snakket med opdrætter igen. Og hun nævnte blærebetændelse som en mulighed - hun har nemlig oplevet det samme med en af sine tæver ved blærebetændelse.

Kunne jo godt være en mulighed, for ifbm hendes løbetid er hun være åben bagtil, og med sne på jorden, så er det nok ikke utænkeligt, at hun kan have fået skidt med op, som har sat sig. Hun har dog ikke øget tissetrang. Hun drikker meget, men har hun gjort nogle uger nu pga løbetiden - med mindre hun har fået med betændelsen længere tid, uden vi har opdaget det:oops:.

 

Kunne det være det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå men det bliver altså mere og mere underligt det her. Idag drypper hun så ikke, og har umiddelbart heller ikke gjort det specielt meget i nat. Hun har ingen feber (tog den lige for en sikkerhedsskyld igår), spiser alt sin mad med største velbehag og er klar til leg.

 

Vi prøver idag at opfange en urinprøve fra hende, og så må se, om den viser noget i morgen hos dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror altså osse bare, det er det normale udflod i forbindelse med løbetiden. Måske er det lidt tyndere end hos andre. Men alle er jo ikke ens. Og om natten kan det være forstærket af lidt lydløs hyggeslikkeri.

 

Fik hun lov til at ligge i sengen mens hun blødte? Slikkede hun så ikke blodet op?

 

Eftersom hun slet ikke har dryppet idag, og heller ikke er fugtig/våd på halen, så kan du have ret i udflåd. Bare mærkeligt at det er så vandigt og farveløst. Jeg forbinder mest udflåd, som værende tyktflydende og gulligt.

 

Ja hun fik lov at være i sengen, da hun blødte:oops:. Synes ikke jeg ville ændre på hendes rutiner bare, fordi hun blødte, når nu det er en lidt følsom tid at være i sin første løbetid. Så jeg skiftede lagen dagligt, og vi havde et tisselagen neden under, så madrasserne ikke tog skade. Hun slikkede ikke så meget om natten - af hvad jeg fornemmede, men så igen jeg kan jo ikke sige det med sikkerhed, da jeg jo sover om natten:-D.

 

Ja, jeg tænkte også blærebetændelse, men underligt at det så bare nærmest holdte op igen :vedikke:

 

Ja det er meget underligt - og hun har slet ikke dryppet idag:hmm:.

 

 

Men det der med at samle en urinprøver op har vist sig at være sværere end først antaget. Jeg har endnu ikke kunne få en ud hende. Lige så snart at jeg sætter noget ind under hende, så løfter hun enden igen og nægter at gøre noget. Hun har indtil nu holdt sig fra kl 7 i morges og til nu uden at tisse - jeg ved, at hun skal, og hun beder også om at kunne ud. Men ligeså snart hun gør tegn på at sætte sig, og jeg så sætter noget hen, så klemmer hun sammen og vil ikke. Har sgu lidt ondt af hende. Manden forbarmede sig over hende for 30 min siden, da hun endnu en gang nægtede, så han lod hende rende rundt i haven selv, og vupti så blev både nr 1 og 2 gjort inden for 2 min:stupid:. Så der røg min chance for idag - men prøver lige under morgentisningen, for der ved jeg, at hun virkelig skal!

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du ikke en lille skov, som du kan sætte en bøtte på? Sådan at du står op og ikke skal ned og "pille" hvor hun ikke kan se? Men bare stikke skovlen ind under hende?

 

:hmm::mrgreen:

 

den berømte suppe-opøser-ske er som skabt til formålet... Man kan jo putte den i en plasticpose, hvis man vil bruge den til suppe efterfølgende. Hvor tit spiser man egentlig suppe... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...