Hop til indhold

Mærkeligt tisseri - Blærebetændelse eller ej?


Claudia2500
 Share

Recommended Posts

Hej alle skønne HF'ere :)

 

Igår var Inca og jeg nede i parken og lege i dejlig lang tid, og Inca var træt og glad da vi kom hjem.

 

Men på vejen hjem, skete der noget mærkeligt. Hun begyndte at sætte sig for at tisse ca. 4-5 gange, med nogle minutters mellemrum, og den sidste gang kom der vist ikke rigtig noget ud :S

 

Jeg lugtede til det, men synes ikke det lugtede kraftigt, bare som det plejer. Hvis hun var en hanhund, ville jeg tro at hun bare prøvede at afmærke territorie, men er det ikke sjældent tæver gør dette (evt. i forbindelse med løbetid?) Hun er jo kun 5 måneder..

 

Hun opfører sig normalt, drikker hverken mere eller mindre, spiser normalt og er aktiv og glad. Hun har heller ikke tisset indenfor overhovedet.

 

Jeg bør vel tage til dyrlægen, synes bare slet ikke hun har andre symptomer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hun har tømt blæren helt, men til sidst var det som om at der ikke var mere urin tilbage, men at hun prøvede alligevel. Holder øje med om hun bliver ved med at sætte sig flere gange (end normalt) i dag :-)

 

Synes også hun er for ung, hun er dog allerede begyndt at "bagudskrabe" efter hun har skidt. Men er det for tidligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpene starter tidligt med at skrabe bagud, tror egentlig i starten de bare gør det fordi de ser de voksne gøre det...

 

Som Ulla skriver kunne det godt lyde som en begyndende blærerbetændelse...

 

Det er i mine øjne ikke markering... I den alder tisser hvalpe en gang, og der tømmer de hele blæren.. Hvis de sætter sig ned og forsøger at tisse igen vil jeg, ligesom du, med det samme konkludere at noget var galt...

 

Men se om det stadig er der i dag, og evt. ring til dyrlægen inden de lukker i dag, og hvis de gerne vil se hende kan du jo få en tid, hvis ikke "no harm done"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er blærebetændelse, ville hun vel også have svært ved at holde sig indendørs? Det havde Cajsa i hvert fald da hun havde det.

 

Cajsa har altid tisset mere og mere op mod løbetiderne. Nu hvor hun er bliver 4 år om et par måneder, er hun begyndt at markere nogle gange pr. gåtur og skrabe bagud af og til. Men hun har også altid været en lidt usikker hund, så derfor er hun nok startet lidt sent.

Link til indlæg
Del på andre sites

Se om du kan opsamle en urinprøve. Det nemmeste er at tage en stor flad skål (dyb tallerken-agtig). Giv den et par omgange kogende vand, på med gummihandsker (hvis du vil undgå at få tid på hænderne), og så skålen under når hun tisser. Du kan købe urinprøve-glas på apoteket til et par kr.

 

Tisset over i glasset, og så skal det bare afleveres til dr. Dyr.

 

Jeg prøvede at opsamle tis direkte i glasset engang fra min hanhund. Hold da op hvor havde jeg meget tis på armene, og intet i glasset:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Nala begyndt at vise tegn på begyndende løbetid i 5-5,5 mdr. alderen. Hun kom i løbetid lige efter hendes 7 mdr. dag.

De første tegn var netop småtisseri. Senere begyndte hun at dufte og fik nogle snask i underlivet. Samtidig med snasket blev hendes kønsorgan og håret omkring også mørkere (rødligt).

 

Nala er en 10 kg hund i dag. For de små hunde er det normalt at komme "så" tidligt i løbetid. For din (hvad end den nu er :slem:) vil det dog ikke være helt normalt vil jeg tro. Den er jo ihvertfald en hel del større :)

 

Du må jo bare holde øje med hende. Hvis hun også begynder at tisse indenfor og evt. begynder at lugte lidt dernede, er det nok noget betændelse ..

 

Jeg håber ikke det er noget :)

Fortsat held og lykke med din lille stjerne :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alle de gode svar! :-) Der har slet ikke været det samme slags tisseri hverken i går eller i dag, så måske havde hun bare leget så meget at hun virkelig følte hun skulle tisse (selvom hun havde tømt blæren). Dog holder jeg stadig øje og ser om hun tisser unormalt.

 

 

Min Nala begyndt at vise tegn på begyndende løbetid i 5-5,5 mdr. alderen. Hun kom i løbetid lige efter hendes 7 mdr. dag.

De første tegn var netop småtisseri. Senere begyndte hun at dufte og fik nogle snask i underlivet. Samtidig med snasket blev hendes kønsorgan og håret omkring også mørkere (rødligt).

 

Nala er en 10 kg hund i dag. For de små hunde er det normalt at komme "så" tidligt i løbetid. For din (hvad end den nu er :slem:) vil det dog ikke være helt normalt vil jeg tro. Den er jo ihvertfald en hel del større :)

 

Du må jo bare holde øje med hende. Hvis hun også begynder at tisse indenfor og evt. begynder at lugte lidt dernede, er det nok noget betændelse ..

 

Jeg håber ikke det er noget :)

Fortsat held og lykke med din lille stjerne :lun:

 

De ting du beskriver, synes jeg passer ret godt :o Hun er begyndt at blive ret mørk omkring kønsorganern, lidt rødlig/brunt som du beskriver, og hun har nogle gange en lille smule udflåd af en art. Hun er også blevet ret ulydig i forhold til hvad hun plejer, og er som sagt begyndt at skrabe bagud efter hun har besørget (ikke hver gang, men ofte).

 

Men jeg kan bare ikke tro på at hun allerede viser tegn på kønsmodning/løbetid :o Jeg må jo vente og se hvad der sker :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...