AnneMangetal Skrevet Februar 15, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2012 Vi har en diskussion herhjemme: hvor mange kuld er acceptabelt om året for en stor hund? Og er der forskel på om det er en lille eller stor hund? Vi mener vel egentlig begge at 1 kuld om året er acceptabelt. Men naturen tillader vel principielt 4 kuld?! Og hvis der er 2 kuld på et år, er det så ok at avle et kuld igen et halvt år efter? Det skal siges at det på ingen måde er fordi vi planlægger at avle på Bella - hun er jo steriliseret:-) Det er bare ren diskussion. Og jeg vil værelset glad hvis nogle af de seriøse avlere byder ind:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Februar 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 15, 2012 4 kuld om året????? Hvordan kommer i frem til dét? Imo. ikke engang 1 kuld om året på en tæve. I nogle tilfælde kunne man retfærdiggøre at trække 2 kuld efter hinanden, men så skal der gå en løbetid inden næste, og efter min mening også sidste kuld trækkes. Jeg har dog svært ved at se fornuften i at trække mere end 2 kuld på den samme tæve. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret Februar 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 15, 2012 En stor hund kommer vel kun i løbetid max 2 gange indenfor et år.. Min egen tæve kom hver 9 mdr. 2 kuld i træk må man jo godt. Men så skal tæven også springe en løbetid over, hvor hun ikke blir parret. Dvs et års pause Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Februar 15, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 15, 2012 Waaaaa, der skulle selvfølgelig stå 2 kuld pr. år, altså at naturen tillader TO kuld om året! Kan ikke edit fra iPhone:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PMJ Besvaret Februar 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 15, 2012 Tjaa. De vildtlevende tæver på Mexicos lossepladser er enten dræftige eller dier et kuld hvalpe. De bliver ca. 4 år gamle. Hvis det går ud på at producere så mange hvalpe som muligt, så kan man da bedække tæven ved hver eneste løbetid og dermed få ca. 2 kuld pr. år. Jeg vil dog give min tøve tid til også at lave andet og springe en løbetid over mellem to hvalpekuld. Dvs. max 1 kuld pr. år. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnjaCS Besvaret Februar 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 15, 2012 jeg ville sige MAX et om året. Forudsat at tæven går i løb halvårligt. Vil mene at der bør springes min. en løbetid over, mellem hvert kuld, og at man bør overveje kraftigt hvor mange kuld man ønsker at trække. Ved et særtilfælde og med en tæve som kommer sig hurtigt, kan jeg "acceptere" at man parrer to løbetider i træk, selvom jeg har svært ved at forstå behovet for det? mener også at tøven bør være fyldt 2 år inden den parres første gang, og den bør ikke have lov at blive særlig gammel før sidste kuld er trukket.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 15, 2012 Bastardens mor havde haft 3 kuld før Bastarden og har siden fået hvalpe i hver eneste løbetid Nogle tæver kommer sig lynhurtigt, de fleste ligner en katastrofe efter hvalpe, men nej, synes ikke det er ok med mere end 2-3 kuld i alt og hvorfor have travlt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst stenshoej Besvaret Februar 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 15, 2012 jeg synes ikke en tæve bør udsættes for mere end 3 kuld ialt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret Februar 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2012 Nu har jeg bare fået jordens mest fantastiske opdrætter. Min hvalp var ud af første kuld tæven havde lavet, og hun laver maks 2 kuld pr. tæve. Mere synes hun ikke tæven skal trække. Hun er dyglæge og er simpelthen bare et fantastisk hundemenneske. Jeg har kun hanhund så jeg skal ikke kunne sige det men synes det er SÅ ærgeligt når hunden bliver en ruge-tjene-penge-maskine. Og jeg kan egentlig ikke se grunden til at avle to kuld hvalpe lige i streg. Giv da gerne tæven en pause. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vibeke Besvaret Februar 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2012 Jeg mener 2 kuld pr. tæve, tæven skal have overstået 3 løbetid, være over 2 år og der skal minimum gå 1 løbetid imellem. Derudover skal det selvfølgelig være en psykisk robust hund, med sundheden i top. Jeg er SÅ enig med Retrieveren i, at det er grimt at opleve at hunden bliver en tjene-penge maskine. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Februar 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2012 Jeg har det egentlig lidt stramt med de tæver der år efter år ligger med hvalpe, osse selvom der er en løbetid imellem. For mindre racer kan det jo sagtens betyde at en tæve har hvalpe 5 år i træk. At trække to kuld i træk er for mig helt i hegnet og man ser jo indimellem opdrættere der trækker to kuld, springer et løb over og trækker to kuld mere. Man ser opdrættere der trækker 3 kuld i træk på en tæve der har sit første kuld når den er 4 år. Jeg forstår ikke behovet og har meget svært ved at finde etikken i den tankegang. Ift. at det er acceptabelt at trække et kuld hvalpe i løbetiden efter et lille kuld - jamen hvad hvis efterfølgende kuld er stort? Så er der det rent opdrætsmæssige formål. Hvis en tæve har leveret et kuld hvalpe, er det så ikke relevant at lade disse hvalpe få en alder hvor deres kvalitet rent faktisk kan vurderes inden man parrer tæven igen. Hvalpene bør jo bruges som rettesnor for hvilken type hanhund der vælges og OM tæven har produceret en kvalitet der er høj nok til at hun skal sætte flere hvalpe i verden. Til sidst vil jeg sige at når en opdrætter vælger at trække kuld på sine tæver uden selv at beholde afkom, så bliver vedkommende i mine øjne til producent og burde revurdere sit formål. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret Februar 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2012 Til sidst vil jeg sige at når en opdrætter vælger at trække kuld på sine tæver uden selv at beholde afkom, så bliver vedkommende i mine øjne til producent og burde revurdere sit formål. Mærkelig holdning at ha.. Min opdrætter beholder ikke en hvalp fra nuværende kuld. Med 4 unghunde og 5 voksne hunde i huset, er der simpelthen ikke overskud til en hvalp Hun beholdte heller ikke fra sit sidste kuld. Et kuld, hvor der alligevel kun kom 2 Til gengæld beholdte hun 2 ud at 3 hvalpe fra forrige kuld Og hvis du har en god kundekreds i hele Europa, hvorfor så selv beholde, når folk står i kø for at købe dine hvalpe? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Februar 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2012 Dette med altid at beholde en hvalp finder jeg da ikke behov for. Og er ikke skamfuld over at sælge alle. I Debbie 1 ste kuld var der een tæve, som blev solgt. Hun har efterfølgende haft 2 kuld og alle hvalpe var hanner. Har så beholdt Freddy fra 2 det kuld, men drømte egenlig om en tævehvalp efter hende. Tredje kuld = 4 hanhvalpe, og jeg orker ikke at have så mange hanhunde. Jeg har prøvet at have 2 kuld efter hinanden på samme tæve. Og af den grund, at jeg efter det første kuld fik bortopereret min hanhunds sædstreg, så de ikke skulle isoleres i efterfølgende løbetider. De parrede og pludselig så hun drægtig ud. Dyrlæger påstod hun var falsk drægtig, men tilsidst viste røngten da hvalpe.Jeg havde sat hende på hvalpefoder og alt gik vel, men i min optik var det da ikke hensigtsmæssig. Hellerikke pga af, at man pludselig akut skal have ferie og barnepige på, efterfølgende hver dag. Måtte søge dispensation mht øjenlysning og fik de nødvendige papirer på kuldet, og medsendte dyrlægens beskrivelse af de fejlagtige indgreb , hvor sædstrengen var sammenvokset igen. Hun har ikke taget skade og er nok en af de tæver, der virkelig er superglad for sine hvalpe.Og ikke bliver trætte af dem. Og hun er fortsat snart 12 år i fin form og uden hængeryg pga disse drægtigheder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Februar 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2012 Mærkelig holdning at ha.. Min opdrætter beholder ikke en hvalp fra nuværende kuld. Med 4 unghunde og 5 voksne hunde i huset, er der simpelthen ikke overskud til en hvalp Hun beholdte heller ikke fra sit sidste kuld. Et kuld, hvor der alligevel kun kom 2 Til gengæld beholdte hun 2 ud at 3 hvalpe fra forrige kuld Og hvis du har en god kundekreds i hele Europa, hvorfor så selv beholde, når folk står i kø for at købe dine hvalpe? Som sagt - producent Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret Februar 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2012 Som sagt - producent Det er man jo i det øjeblik man sælger en hvalp.. Du parrer jo ikke en tæve med det formål at beholde alle hvalpe.. Formålet er at lave gode hunde, der kan viderefører noget godt i ringen og i avlen. Ikke kun i DK Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret Februar 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2012 Som sagt - producent Og igen en kommentar, der blir skudt ud fra hoften, uden du overhoved har baggrundsviden om omtalte opdrætter.. Forleden var min hund fed, til trods for, at du aldrig har set ham IRL.. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnjaCS Besvaret Februar 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2012 Jeg har det egentlig lidt stramt med de tæver der år efter år ligger med hvalpe, osse selvom der er en løbetid imellem. For mindre racer kan det jo sagtens betyde at en tæve har hvalpe 5 år i træk. At trække to kuld i træk er for mig helt i hegnet og man ser jo indimellem opdrættere der trækker to kuld, springer et løb over og trækker to kuld mere. Man ser opdrættere der trækker 3 kuld i træk på en tæve der har sit første kuld når den er 4 år. Jeg forstår ikke behovet og har meget svært ved at finde etikken i den tankegang. Ift. at det er acceptabelt at trække et kuld hvalpe i løbetiden efter et lille kuld - jamen hvad hvis efterfølgende kuld er stort? Så er der det rent opdrætsmæssige formål. Hvis en tæve har leveret et kuld hvalpe, er det så ikke relevant at lade disse hvalpe få en alder hvor deres kvalitet rent faktisk kan vurderes inden man parrer tæven igen. Hvalpene bør jo bruges som rettesnor for hvilken type hanhund der vælges og OM tæven har produceret en kvalitet der er høj nok til at hun skal sætte flere hvalpe i verden. Til sidst vil jeg sige at når en opdrætter vælger at trække kuld på sine tæver uden selv at beholde afkom, så bliver vedkommende i mine øjne til producent og burde revurdere sit formål. Så du mener at grundlaget for at parre sine hunde, bør være at få en sød lille efterkommer af ens dejlige tæve eller han?.. Jeg synes jo så at det er det tammeste grundlag overhovedet. Lidt på linie med "hun skal opleve at være mor"... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Februar 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2012 Det er man jo i det øjeblik man sælger en hvalp..Du parrer jo ikke en tæve med det formål at beholde alle hvalpe.. Formålet er at lave gode hunde, der kan viderefører noget godt i ringen og i avlen. Ikke kun i DK Nej hvem snakker om kun DK? Formålet er forskelligt fra opdrætter til opdrætter, men for mig har det en betydning at det ikke er udstillingsresultater og titler der kommer i første række og på den måde tilsidesætter vores firbenede venners ve og vel. Har man ikke plads til flere hunde i hjemmet eller mulighed for udstationering, så kan man jo altså bare undlade at producere flere hvalpe. Jeg kan godt lide at et opdræt er så småt at det ikke fungerer som "varelager" for alle andre opdrættere og udstillere, men i stedet har til formål at udvikle egen kvalitet. Det skulle gerne være sådan at hvert eneste kuld der frembringes, er så interessant for en opdrætter at denne brænder efter at beholde et afkom. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Februar 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2012 Det er man jo i det øjeblik man sælger en hvalp..Du parrer jo ikke en tæve med det formål at beholde alle hvalpe.. Formålet er at lave gode hunde, der kan viderefører noget godt i ringen og i avlen. Ikke kun i DK Og igen en kommentar, der blir skudt ud fra hoften, uden du overhoved har baggrundsviden om omtalte opdrætter.. Forleden var min hund fed, til trods for, at du aldrig har set ham IRL.. Først giver du mig ret, bagefter afkræver du mig baggrundsviden om en tilfældig opdrætter.... Jeg kender intet til din opdrætter og ved ikke hvem din hund er, jeg udtaler mig generelt ud fra min holdning og debatterer ud fra de oplysninger der gives i denne tråd. Så hold du bare din opdrætter ude af denne debat hvis du tager mine kommentarer personligt, det er de ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Februar 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2012 Så du mener at grundlaget for at parre sine hunde, bør være at få en sød lille efterkommer af ens dejlige tæve eller han?.. Jeg synes jo så at det er det tammeste grundlag overhovedet. Lidt på linie med "hun skal opleve at være mor"... Ej det er så ikke det jeg mener.... "Jeg kan godt lide at et opdræt er så småt at det ikke fungerer som "varelager" for alle andre opdrættere og udstillere, men i stedet har til formål at udvikle egen kvalitet. Det skulle gerne være sådan at hvert eneste kuld der frembringes, er så interessant for en opdrætter at denne brænder efter at beholde et afkom." Faktisk er det min holdning at hvis du kan købe dig til en hvalp der er bedre end det du kan lave ud fra dit eget materiale, så spring dit eget kuld over og køb hvalpen. Der er hunde nok i verden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret Februar 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2012 Først giver du mig ret, bagefter afkræver du mig baggrundsviden om en tilfældig opdrætter....Jeg kender intet til din opdrætter og ved ikke hvem din hund er, jeg udtaler mig generelt ud fra min holdning og debatterer ud fra de oplysninger der gives i denne tråd. Så hold du bare din opdrætter ude af denne debat hvis du tager mine kommentarer personligt, det er de ikke. Det er måden, du formulerer dig på, når du kommer med dine kommentarer.. Når jeg læser dit "producent", så skriger det hvalpefabrik. Derfor kommentere jeg dit indlæg. Du er producent i det øjeblik du skyder sæd i tæven. om det er til egen formål, eller planlagt videresalg.. Da du forleden udtalte dig om mit billede, konkluderede du ud fra et halvdårligt billede, med mørk baggrund, at min hund var fed. Så tar jeg det sgu personligt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret Februar 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2012 Nej hvem snakker om kun DK? Formålet er forskelligt fra opdrætter til opdrætter, men for mig har det en betydning at det ikke er udstillingsresultater og titler der kommer i første række og på den måde tilsidesætter vores firbenede venners ve og vel. Enhver opdrætter håber da på at hunden kan opnå et EXC på udstilling.. Og man behøver jo ikke tilsidesætte hundens ve og vel, fordi man har udstilling som hobby.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Februar 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2012 Det er måden, du formulerer dig på, når du kommer med dine kommentarer..Når jeg læser dit "producent", så skriger det hvalpefabrik. Derfor kommentere jeg dit indlæg. Du er producent i det øjeblik du skyder sæd i tæven. om det er til egen formål, eller planlagt videresalg.. Da du forleden udtalte dig om mit billede, konkluderede du ud fra et halvdårligt billede, med mørk baggrund, at min hund var fed. Så tar jeg det sgu personligt For det første vidste jeg ikke at en af de hunde var din, for det andet er jeg ikke den første og sikkert ikke den sidste, der synes at de labrador man ser i en udstillingsring fremstår overvægtige. Du viste et billede og fremsagde din kritik af den ene hund, jeg fremsagde min kritik generelt om racen når den udstilles. I øvrigt er det klædeligt om man på et debatforum kan lade et emne blive hvor det hører til og ikke trække sin antiparti for andre brugere med til andre tråde. Jeg bidrager i denne tråd med min generelle holdning til emnet og du vælger helt målrettet at pille det ud af teksten som du kan tolke negativt og nøjes herefter at forholde dig udelukkende til dette. Jeg har svært ved at se det brugbare i denne fremgangsmåde og ville mene det var mere interessant om du kunne forholde dig til hele indlægget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Februar 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2012 Enhver opdrætter håber da på at hunden kan opnå et EXC på udstilling..Og man behøver jo ikke tilsidesætte hundens ve og vel, fordi man har udstilling som hobby.. Det er da langt fra alle opdrættere der prioriterer udstilling først. Men der findes opdrættere der grundet højt kvantum har bedre chance for at udbrede navnet og osse samle så mange udstillingspoint at kvaliteten kan syne højere på papiret end i praksis. Igen understreger jeg blot at formålet er forskelligt fra den ene opdrætter til den anden... det er min holdning at jeg foretrækker småt men godt, andre har en anden holdning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret Februar 17, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2012 For det første vidste jeg ikke at en af de hunde var din, for det andet er jeg ikke den første og sikkert ikke den sidste, der synes at de labrador man ser i en udstillingsring fremstår overvægtige. Du viste et billede og fremsagde din kritik af den ene hund, jeg fremsagde min kritik generelt om racen når den udstilles. I øvrigt er det klædeligt om man på et debatforum kan lade et emne blive hvor det hører til og ikke trække sin antiparti for andre brugere med til andre tråde. Jeg bidrager i denne tråd med min generelle holdning til emnet og du vælger helt målrettet at pille det ud af teksten som du kan tolke negativt og nøjes herefter at forholde dig udelukkende til dette. Jeg har svært ved at se det brugbare i denne fremgangsmåde og ville mene det var mere interessant om du kunne forholde dig til hele indlægget. Hvem siger, jeg har antiparti?? Jeg siger bare, at dine udtalelser kommer ud af dine generale holdninger, men uden desideret baggrundsviden. Når man bare skyder negative kommenter rundt på må og få, så får man også lidt tilbage.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts