Hop til indhold

En slædehunds (meget lange) beretning


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Så blev mine søde, glade hunde endelig ægte slæde-hunde :-DJeg tager den lige helt fra starten. Vi har været i Sverige til et kæmpe slædehunde træf, jeg gætter på at der var 200 samojeder og så var der også en smule huskyer og et par andre racer (som ikke var ude og trække). Det er et arrangement som har kørt i mange år, der er udstilling, diverse trækkonkurrencer, hygge, vældig meget snakken om samojeder, slæder, udstyr, oplevelser, avl og så er der middag for alle som vil og et foredrag. Vi kørte fra DK i onsdags, kørte cirka 4,5 time og så tog vi pitstop på et motel. Motor fløj ind og lagde sig på den ene seng og så vildt glad ud.. det var en hyggelig stener:

 

IMG_6732.jpg

 

Dagen efter kørte vi 5,5 time, mest på landevej, vildt flot natur, og vi kørte op og op og op, lidt ned og op op op - jeg fik herre mange propper i ørerne. IMG_6746.jpg

 

IMG_6747.jpg

 

IMG_6756.jpg

 

 

 

 

Da vi var et par kilometer fra stedet, begyndte Motor at gø - de havde ellers været ualmindeligt stille og vildt dygtige til at køre SÅ langt. Vi fattede ingenting, hvad havde vi sagt? Da vi så kom til stedet, forstod vi: 200 samojeder som stod bundet udenfor VOOOV VOV VOV VOV VOOOOV HYYYYLLLL VOOOOOOV :hjerte: Og sådan skulle vores selvfølgelig også stå:IMG_6759.jpg

 

 

Nu skulle vi hilse på alle, hundene skulle have en ordentlig gåtur, vi skulle indrette os i hytten osv osv, så resten af dagen fløj afsted. 2 meget trætte hunde som kom med i seng sådan næsten pinligt tidligt hehe.Kl. 8 næste morgen var det op og ned til udstilling. Motors hjerne var ret tæt på at brænde sammen, Voodoo fattede ikke et klap. Dommeren syntes mine hunde var vældigt grimme, men sådan er det jo når man står i mod ægte trækhunde linier med laaaange stylter. Så 2 good's blev det til, det var JÆVLANS, jeg skal jo bare bruge et par VG så mine hunde kan tage brugshundeprøver. Nå men, det skal vi jo nok få ved en dansk dommer. Voodoo blev dømt for stor og voksen af sin alder. Hans far vandt hele pisset (BIS?) og vores gode trækven's smukke tæve blev nr. 2 (BIR?). Dét var flot!

 

 

Voodoo i ringen (fedt landskab, ikke?):

 

IMG_8679.jpg

 

 

Vil helst løbe plads :lol:IMG_8699.jpg

 

 

- men kan også hoppe!!IMG_8709.jpg

 

 

Er dog virkelig dygtig til at stå:IMG_8715.jpg

 

 

 

Motor havde time-out med et griseøre lidt væk, det hjalp lidt på hans eksplosive humør...IMG_8687.jpg

 

 

 

Som så mange gange før, så overraskede han mega meget da han så var i ringen - han var pissedygtig! Lige det med at løbe alene rundt var lidt meget for ham, men at løbe sammen med en stak intakte hanhunde, det tog han iskøligt. Han havde solidt halsbånd og snor på for sikkerheds skyld, men det havde vist ikke engang været nødvendigt:IMG_8748.jpg

 

Dagen var laaaang og det var 2 helt kvæstede hunde som kom i seng om aftenen

10022012941.jpg

 

 

 

 

Hist og her gik vi ture med dem, der var ikke tid til at køre slæde selv de første par dage, så det er vi tydeligt enige om til næste gang - vi skal komme FØR det hele starter, så vi kan nå en masse ture først.

 

Leder efter mus:

 

IMG_6779.jpg

 

 

Søen vi kørte med slæde på:

IMG_6793.jpg

 

 

 

Om aftenen var Anders og jeg til middagen og det efterfølgende foredrag, som så handlede om en meget aktiv dame i trækverdenen i Sverige (dommeren til udstillingen, opdrætter, stor-musher til et væld af løb, aktiv i svensk polarhundeklub mm), hun fortalte og viste billeder af de 30 år hun havde været i den verden, hold op det var fedt at høre om!Og alt godt kommer til den der venter - Anders blev da også lidt ramt af det og sagde så OK til nr. 3 sammi NÅR jeg har fået de 2 bøller jeg har nu, til at blive solide slædehunde. Yeah mand!

 

 

 

Lørdag gik alle konkurrencerne så i gang. Ingen løb med mindre end 3 hunde (suk, tænkte jeg, så går der fanme længe inden jeg kan være med - men nu har jeg fået lovning på at jeg nok må låne en hund, så mon ikke vi skal være med næste år?). Jeg valgte ikke at stille med Motor da jeg så skulle stå på ski............ og det er sgu ikke lige mig :mrgreen: Men det var nok godt, for det hele var lidt meget for dem at sluge. Men vi var ovre og se på alle de andre og skulle hjælpe til med det ene team, et 6-hunde spand. Lidt stemningsbilleder - jeg har flere, men vil ikke lægge folks ansigter ud her når jeg ikke har deres accept.

 

IMG_8922.jpg

 

IMG_9029.jpg

 

IMG_9100.jpg

 

 

 

Da det spand vi hjalp var sendt godt afsted og modtaget igen (ca. 40 min senere), skulle vi eeeendelig ud med vores egne! Af en eller anden grund fik vi Voodoos mor med....... Det gik helt galt :lol: Hun var ved at komme i løb og var derfor rimelig knotten, især på Voodoo - Motor var god nok, han lod hende totalt være, for han skulle bare ud og løbe, jeg ved ikke helt hvad det var med Voodoo, om han ville lugte til hende eller hvad, i hvert fald gav hun ham skæld ud og Voodoo blev bange for ham og ville helst gemme sig bag Motor = mega fucking kludder i alle snorene...

 

Jeg måtte stoppe et par gange og vikle dem ud og flytte rundt på placeringen, på et tidspunkt har den ene hage så ja, jeg ved ikke, den har nok siddet åbent fordi snoren har været vredet - i hvert fald var Voodoos mor pludselig fri og hun gad sgu ikke følges med os! Prøvede alle mulige tricks for at få hende til at komme hen (hun var på vej tilbage af sporet), råbte godies og mat og få æta og jeg ved ikke hvad af gebrokkent svensk, og hun fnisede bare og luskede videre. Prøvede at køre af sporet og skråt væk fra hende for at se om hun ville følge med (det var så usandsynligt hårdt at fyre rundt med 2 hunde der ville modsat vej OG en tung slæde!).. men nej. Så fik jeg vendt slæden og vi satte efter hende, kort efter blev hun stoppet af en modkørende og jeg fik hende bundet til slæden igen. Nej hvor jeg svedte - både af skræk og af motionen.

 

Hjemme grinede opdrætter bare af mig og forsikrede mig, at hun godt kunne løbe løs, så hun var bare kommet tilbage til start. Det så nu også sådan ud, meeeen... ikke lige mega fedt at miste opdrætters hund alligevel. Men udover stressen, så var 3-spand sgu fedt!

 

IMG_8987.jpg

 

 

En masse flere gåture i det dejligste, bløde sne:

 

IMG_9004.jpg

 

IMG_9012.jpg

 

IMG_9140.jpg

 

IMG_9159.jpg

 

 

 

 

Meget trætte og brugte hunde om aftenen:

IMG_6813.jpg

 

IMG_6817.jpg

 

 

 

 

 

Og så kom søndag. Igen hjalp vi 6-hunde spandet afsted og igen gloede vi savlende på en masse flotte hunde, slæder og grej. Fandt frem til den VI skal have, juhuu. Skal dog lige spare lidt sammen til den, det er fanme en dyr sport hehe. Og så kom jeg afsted med Motor og Voodoo og huhej som det gik som smør!! De var pisse dygtige! Jaaaamen altså. Sporet var ret langt, så jeg ville ikke køre hele vejen pga Voodoo især, mistede lidt orienteringen undervejs og fik så kort en alt, alt for kort tur i følge Motor... her kommer vi tilbage:

 

IMG_9202.jpg

 

 

Motor følte sig totalt snydt, så Anders måtte ud med ham, og igen - nej hvor det gik! Han var SÅ DYGTIG! Dog var Anders og slæde ret tungt for ham, især på turen tværs over søen hvor de ikke kørte i det rigtige spor, men i spor lavet af sne scootere, så Anders måtte hjælpe til, arme mand :lol:

 

IMG_9234.jpg

 

 

Mange havde mange hunde som ikke var ude og konkurrere (i Sverige har man vist aldrig under 5 samojeder), så vi var langt fra de eneste som kørte på søen.

 

IMG_9218.jpg

 

 

IMG_9219.jpg

 

 

 

Her kommer Motor retur:

 

IMG_9245.jpg

 

IMG_9248.jpg

 

IMG_9260.jpg

 

IMG_9263.jpg

 

 

Voodoo var lidt gnaven over at Motor var ude alene:

IMG_9238.jpg

 

 

Men fik tiden til at gå med sin kuldbror, som han ligner som snydt ud af næsen:

13022012947.jpg

 

IMG_9216.jpg

 

IMG_9223.jpg

 

 

Motor med frossent savl :lol:

IMG_9280.jpg

 

Mere, mere, Motor vil meeere

IMG_9283.jpg

 

 

 

Morgenmad, det var et hit at få lov at spise i sne, bundet som en ægte slædehund :mrgreen:

IMG_6821.jpg

 

 

Og senere igen, meget trætte og tilfredse hunde

IMG_9314.jpg

 

 

 

De næste par dage kørte det så bare, op, ud at køre på slæde, hunde sove mens mennesker kunne mingle og køre til byen og så videre. Vi skiftedes til at køre med dem:

 

14022012955.jpg

 

14022012956.jpg

 

 

Til Missing, som vist så gerne vil prøve det en dag:

 

[video=youtube_share;pVCbu9l1g2Y]

 

IMG_6831.jpg

 

14022012961.jpg

 

IMG_9318.jpg

 

IMG_9327.jpg

 

IMG_9330.jpg

 

IMG_9331.jpg

 

IMG_9353.jpg

 

Aftensmad i det mørke, kolde:

 

14022012965.jpg

 

 

 

Og så blev det pludselig onsdag og vi skulle hjem mod DK igen. Sidste lille tur før vi tog afted, i det perfekte fotovejr og selvfølgelig havde jeg ikke det store kamera med:

 

IMG_6840.jpg

 

IMG_6841.jpg

 

IMG_6842.jpg

 

IMG_6846.jpg

 

[video=youtube_share;HvfmzJj9aEs]

 

 

 

Vi kørte cirka 5,5 time og så indtog Motor motellets seng med glæde

 

IMG_6853.jpg

 

Svensk udsigt

 

15022012971.jpg?t=1329416409

 

 

Voodoo var helt og totalt fuldstændigt færdig!

 

15022012984.jpg?t=1329416422

 

 

 

Og det er stensikkert, den tur vil vi allesammen på igen næste år!

 

IMG_9377.jpg

 

 

 

Det var det. Og det blev vist lidt langt :mrgreen:

Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

PS, fra mandag var der forresten noget kun roligere på pladsen da mange skulle på 60 km løbet, som var flyttet længere op i Sverige da der lå for mange væltede træer i skoven til at de kunne lave sporet. De løber 2 dage, 30km pr dag. Det gad jeg nu godt en skønne dag :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor ser det bare fedt ud!

 

Var det ikke en super oplevelse?

Hvad koster det egentligt? Og hold da op, synes stadig Voodoo og De luxe ligner hinanden ekstremt meget :mrgreen:..

Feeeeeeedt ffffffffeeeeedt! total misundelig :D

 

Altså løb kan jeg ikke huske hvad koster, men det kostede rejsen, leje af hytte og alt hvad der hører sig til en ferie. Jamen du har da en samojede, så det er da bare at tage afsted :) Bare sørg for at han er i god form, så bliver det sjovest for ham, for så kan han komme ud og køre.

Link til indlæg
Del på andre sites

arj hvor ser det sindssygt fedt ud, vildt gode billeder! og vooodooooo ligner sin bror på en prik, kan slet ikke se forskel :shock: (gætter på voodoo til højre :mrgreen:)

 

Højre på det første og venstre på det andet - ja, de ligner virkelig hinanden, han havde dog mere pels, men ellers var de som tvillinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså løb kan jeg ikke huske hvad koster, men det kostede rejsen, leje af hytte og alt hvad der hører sig til en ferie. Jamen du har da en samojede, så det er da bare at tage afsted :) Bare sørg for at han er i god form, så bliver det sjovest for ham, for så kan han komme ud og køre.

 

 

Tror desværre ikke Luxen kommer afsted til sådan noget, da han har dårlige hofter..

Eller jo, så skulle det være som tilskuer :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror desværre ikke Luxen kommer afsted til sådan noget, da han har dårlige hofter..

Eller jo, så skulle det være som tilskuer :lol:

 

Hmm det havde jeg desværre glemt.. men mon ikke han kan komme lidt ud alligevel, han ved det ikke selv, gør han?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Eeeiii... Buddha!!

 

Sådan noget må's du ikke fortælle om.... Manden læste med fra sidelinjen og har nu overbevist sig selv om, at vi skal have et par huskyer og så ellers i gang med det dersens slæde-nowet :stupid:

 

Men nøj, en tur og vidunderlige billeder, af nogle vidunderlige hunde :lun:

Det ligner godt nok en daglig fest og misundelsen presser sig på, må jeg indrømme :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Eeeiii... Buddha!!

 

Sådan noget må's du ikke fortælle om.... Manden læste med fra sidelinjen og har nu overbevist sig selv om, at vi skal have et par huskyer og så ellers i gang med det dersens slæde-nowet :stupid:

 

Men nøj, en tur og vidunderlige billeder, af nogle vidunderlige hunde :lun:

Det ligner godt nok en daglig fest og misundelsen presser sig på, må jeg indrømme :engel:

 

Altså slædehundeliv er virkelig fedt liv :mrgreen: Men vi er allesammen rimelig bombede nu, må jeg indrømme hehe.

 

Nej han ved det ikke selv, heldigvis..

 

Nogle gange synes jeg han går mærkeligt.. Men tror bare det er nóget jeg bilder mig ind :genert:. Det genere ihvertfald ikke ham.

 

 

Kan være i skal prøve at tage ham til kiropraktor? Det kan jo være han går og aflaster. Hende her har vi været ved mange gange, hun er vildt dygtig: thetouch.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Altså slædehundeliv er virkelig fedt liv :mrgreen: Men vi er allesammen rimelig bombede nu, må jeg indrømme hehe.

 

 

Jaja, ikke sætte flere griller i hovedet på ham :mrgreen:

Tror han tiltrækkes af det, at kunne komme rundt i naturen uden selv at skulle bevæge sig for meget :engel:

Knuser hans drømme, hvis jeg fortæller ham hvordan det i praksis foregår.

 

Og kan godt forstå i er rimelig kvæstede.

Bare alle de oplevelser havde taget toppen af min energi, selv bare som tilskuer :blink:

 

Men det ser simpelthen så lækkert ud!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er imponeret over at de var så dygtige til at rejse, fik desværre ikke billede af Motor som lå som en sfinx på motel-sengen, med verdens største samojede smil :lol: Det var det første han gjorde når man kom, det var morsomt. Og ingen stressen rundt, selvf lige lidt vild da vi ankom, men derefter var han bare klar på eventyr.

 

Voodoo tager jo alt i stiv pote men på hjemvejen var han ret bange for at blive glemt, så der klæbede han lige en del :ae: Nok hans hoved som var ved at være for overfyldt. Men han er altså sej, han gør bare hvad han skal gøre og så gør han det så godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvem får ikke lyst til at eje en slædehund eller 5 når man ser de billeder der! Hvor mange islandske fårehudne mon der skal til at trække en slæde? hehe

 

:lol: Dét ved jeg ikke! Gætter på 8..... glæder mig til du har prøvet dig frem og fundet svaret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...